Daan Jippes

Berichtdoor Rockerduck » ma jun 29, 2009 11:22 pm

'Race om de gouden appels' vond ik nog wel redelijk, maar ik vind dat hij er met de Woudloper-verhaaltjes de kantjes vanaf loopt. Ik meen ergens ooit gelezen te hebben dat Jippes had gezegd dat hij met het uitwerken van de Barks-scenario's "de schoorsteen rokende houdt", met andere woorden, dat hij daar zijn geld mee verdient.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcDuck King » di jun 30, 2009 12:42 pm

DuckBoy schreef:Ik heb gelezen in Eppo 8 van dit jaar dat Jippes niet super veel plezier meer heeft in het tekenen voor disney zijn letterlijke tekst uit het interview: Ik maak veel liever Havank dan het werk voor disney, maar met Donald Duck verhalen verdien ik mijn brood. Is dit de reden van zijn slordige werk de laatste tijden, zoals in de race om de gouden appels?

Wist je dat niet? Als hij met zijn Havank net zoveel zou verdienen als met Donald Duck zou hij nooit zijn schetsen vervuld. En dat vinden jullie een goede tekenaar? Hij heeft geen plezier in de Donald Duck, en dan vinden jullie hem een goede Barks opvolger? Hij heeft er niet eens plezier in! Barks had dat wel, dat zie je ook aan zijn tekeningen.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor DuckBoy » di jun 30, 2009 12:46 pm

Ik vind het inderdaad teleurstellend dat Jippes er geen plezie rmeer in heeft. Mijn tip voor Daantje, ga lekker verder met Havank want dat is wel fantastisch!
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor mcDuck King » di jun 30, 2009 1:03 pm

DuckBoy schreef:Ik vind het inderdaad teleurstellend dat Jippes er geen plezie rmeer in heeft. Mijn tip voor Daantje, ga lekker verder met Havank want dat is wel fantastisch!

Maar dan heeft hij geen rooie cent meer. Dus hij moet weer zo nodig Barks's schetsen afmaken. Jammer dat dit moet.

P.S. Als Daan Jippes Havank tekent heet hij "Daan J." en als hij Duck tekent "Daan Jippes."
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Ei » di jun 30, 2009 2:02 pm

DuckBoy schreef:Ik heb gelezen in Eppo 8 van dit jaar dat Jippes niet super veel plezier meer heeft in het tekenen voor disney zijn letterlijke tekst uit het interview: Ik maak veel liever Havank dan het werk voor disney, maar met Donald Duck verhalen verdien ik mijn brood.

Rockerduck schreef:Ik meen ergens ooit gelezen te hebben dat Jippes had gezegd dat hij met het uitwerken van de Barks-scenario's "de schoorsteen rokende houdt", met andere woorden, dat hij daar zijn geld mee verdient.

Als Disney-striptekenaar de schoorsteen rokende houden? Ei verbaast zich er elke keer over hoe Disney-striptekenaars en Disney-stripscenaristen blijkbaar kunnen leven van hun verdiensten. Dat zal wel zijn met oud brood en een heel klein schoorsteentje.
Is dat wat er van de grote Daan Jippes geworden is, die begin jaren 80 naar Amerika vertrok? Is hij anno 2009 financieel afhankelijk van Disney-strips? Is het nooit wat geworden met Daan Jippes?

Wie weet hoe goed Havank had verkocht als Daan Jippes "Van een van de makers van Donald Duck" op de voorplaat van de Havank-albums had gezet. (Is dat toegestaan, zonder toestemming van Disney?)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Carl Rosa » di jun 30, 2009 9:42 pm

Als Havank niet voorgepubliceerd zou worden zou hij ook Havank niet meer tekenen want van alleen de opbrengst van een Havank album kan hij niet leven. Per pagina bij voorpublicatie ontvangt hij een x-bedrag en hij verkoopt regelmatig originelen en zo komen er van drie kanten wat centjes binnen om rond te komen. Het is geen vetpot en Daan heeft zoveel Ducks getekend dat hij dat wat minder leuk vind en het echt puur als inkomstenbron ziet.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor DuckBoy » di jun 30, 2009 10:04 pm

Daan Jippes is voor mij betreft de nieuwe Strobl of M. Heymans!
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor mcDuck King » wo jul 01, 2009 1:04 pm

DuckBoy schreef:Daan Jippes is voor mij betreft de nieuwe Strobl of M. Heymans!

Hoezo, ik vind dat hij nog steeds goed werk levert!
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Caspar » wo jul 01, 2009 1:10 pm

Die vergelijking snap ik niet helemaal? Hoezo, de nieuwe Strobl of Heymans? Wat is er dan met Daan Jippes dat Strobl en Heymans ook hebben?
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Ei » wo jul 01, 2009 3:04 pm

Carl Rosa schreef:Als Havank niet voorgepubliceerd zou worden zou hij ook Havank niet meer tekenen want van alleen de opbrengst van een Havank album kan hij niet leven. Per pagina bij voorpublicatie ontvangt hij een x-bedrag en hij verkoopt regelmatig originelen en zo komen er van drie kanten wat centjes binnen om rond te komen. Het is geen vetpot en Daan heeft zoveel Ducks getekend dat hij dat wat minder leuk vind en het echt puur als inkomstenbron ziet.

Tragisch. Als de grote Daan Jippes al geen vetpot heeft, wie van de Disney-stripmakers dan wel?

Ei heeft een Havank-serie gelezen in het Algemeen Dagblad. (Bevatte een scène met over straat rollende bowlingballen.) Ei vond de tekeningen mooi, maar de vertelling tegenvallend. Het hoofdpersoon zit maar tegen zichzelf te kletsen en Ei herinnert zich geen enkele side-kick.

Stel je voor dat Jippes met een aantal scenaristen van Donald Duck Weekblad, eind jaren 70 of begin jaren 80 een nieuwe strip had opgezet. Ongeveer wat Thom Roep en Piet Wijn eerder hebben gedaan met Douwe Dabbert. Is het misschien een gebrek aan ondernemerschap, waarom veel Disney-auteurs achter redacties aansjokken?

Dat je anno 2009 met strips in Nederland wel degelijk wat kunt bereiken, is volgens Ei te zien aan de televisieserie 'S1ngle'. Die serie was op Net5 te zien en is gebaseerd op een relatief nieuwe strip van Hanco Kolk en Peter de Wit.
http://www.s1ngle.nl/index.html
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Carl Rosa » wo jul 01, 2009 6:46 pm

Ei schreef:
Carl Rosa schreef:Als Havank niet voorgepubliceerd zou worden zou hij ook Havank niet meer tekenen want van alleen de opbrengst van een Havank album kan hij niet leven. Per pagina bij voorpublicatie ontvangt hij een x-bedrag en hij verkoopt regelmatig originelen en zo komen er van drie kanten wat centjes binnen om rond te komen. Het is geen vetpot en Daan heeft zoveel Ducks getekend dat hij dat wat minder leuk vind en het echt puur als inkomstenbron ziet.

Tragisch. Als de grote Daan Jippes al geen vetpot heeft, wie van de Disney-stripmakers dan wel?

Ei heeft een Havank-serie gelezen in het Algemeen Dagblad. (Bevatte een scène met over straat rollende bowlingballen.) Ei vond de tekeningen mooi, maar de vertelling tegenvallend. Het hoofdpersoon zit maar tegen zichzelf te kletsen en Ei herinnert zich geen enkele side-kick.

Stel je voor dat Jippes met een aantal scenaristen van Donald Duck Weekblad, eind jaren 70 of begin jaren 80 een nieuwe strip had opgezet. Ongeveer wat Thom Roep en Piet Wijn eerder hebben gedaan met Douwe Dabbert. Is het misschien een gebrek aan ondernemerschap, waarom veel Disney-auteurs achter redacties aansjokken?

Dat je anno 2009 met strips in Nederland wel degelijk wat kunt bereiken, is volgens Ei te zien aan de televisieserie 'S1ngle'. Die serie was op Net5 te zien en is gebaseerd op een relatief nieuwe strip van Hanco Kolk en Peter de Wit.
http://www.s1ngle.nl/index.html

Het is inderdaad een raar verhaal dat Jippes met zíjn capaciteiten zo "doorhobbelt". Maar hij heeft het niet zó slecht maar als je als Franse stripmaker een paar hitalbums scoort gaat het finacieel goed met je.
Havank is mooi getekend. Het eerste album volgt een beetje het bestaande verhaal, het verhaal van het tweede album is eigen werk.


Ik denk dat veel Disney tekenaars met hét grote probleem zitten: ze zijn aan het nátekenen en ontwikkelen geen eigen stijl. De Havank tekenstijl is weer die van Franquin (goed gedaan overigens). Op een gegeven moment lukt dat niet meer en is de nátekenstijl hun tekenstijl.

S1ngle is inderdaad een mooi voorbeeld maar dat is een uitzondering. Henk Kuipers, Gerrit de jager, Hein de Kort en Toon van Driel zijn zo'n beetje de enigen die een goede boterham verdienen door hun enorme produktie en reclamewerk.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor H@gar » do jul 02, 2009 10:36 am

Kleine correctie daarop: Zij zijn zo'n beetje de enigen die een goede boterham verdienen door hun enorme produktie en reclamewerk, EN daarnaast echt grote striptekenaars zijn.
Er zijn al met al best veel tekenaars die rondkomen van tekenen en strips, alleen is hun voornaamste business het reclamewerk, en doen ze er strips naast. Dit in tegenstelling tot Kuypers, De jager, etc, die het reclamewerk naast hun strips doen.
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Ei » zo jul 05, 2009 5:19 pm

Carl Rosa schreef:Het is inderdaad een raar verhaal dat Jippes met zíjn capaciteiten zo "doorhobbelt".

Zou het kunnen komen door een gebrek aan visie? Weet Jippes hoe hij zichzelf moet verkopen? Er zijn heel veel mensen die heel goed kunnen tekenen, maar geen idee hebben hoe ze daarmee geld kunnen verdienen. Ei heeft als indruk dat zulke mensen, zonder eigenwaarde, een dankbare prooi zijn voor de lopende band van Disney. En sta je eenmaal aan die lopende band, dan kom je er moeilijk achter vandaan. Want je bouwt er geen naam op.
Wie weet nu wie Daan Jippes is? Zodra Jippes buiten het clubje van schouderkloppers stapt, weet niemand wie hij is.Een aantal van die schouderkloppers, waaronder Thom Roep, zorgen nota bene dat Jippes onbekend blijft. Want Roep weigert de namen van Disney-auteurs te vermelden in het Weekblad. Terwijl Roep geen kans zal laten liggen om zijn eigen naam in het blad te noemen. Als je als Jippes zijnde voor zo'n baas gaat werken, is dat dan geen zelfvernietiging?
Had Jippes niet kunnen weten, dat het zo zou eindigen? Kijk alleen maar naar Barks, hoe hard die na zijn pensioen heeft gewerkt om alsnog een geldschip binnen te halen.

Carl Rosa schreef:Maar hij heeft het niet zó slecht maar als je als Franse stripmaker een paar hitalbums scoort gaat het finacieel goed met je.
Havank is mooi getekend. Het eerste album volgt een beetje het bestaande verhaal, het verhaal van het tweede album is eigen werk.

Ei wist niet eens dat er een tweede Havank-album was. Hoe had Ei dat moeten weten? Aanvankelijk verscheen Havank, en ook Bob Evers van Jonker en Oudenaarden, in het Algemeen Dagblad. Dat is gestopt. Of gebeurt dat nu alleen via internet?
Hoe kan Ei weten wat Jippes aan het doen is? De domeinen http://www.daanjippes.nl en http://www.daanjippes.com zijn vrij. Welke zelfstandige heeft nou geen internetsite? Dat is toch het minste wat je kunt doen, om jezelf op de kaart te zetten? Of wil Jippes het best bewaarde geheim van Nederland blijven?

Carl Rosa schreef:Ik denk dat veel Disney tekenaars met hét grote probleem zitten: ze zijn aan het nátekenen en ontwikkelen geen eigen stijl. De Havank tekenstijl is weer die van Franquin (goed gedaan overigens). Op een gegeven moment lukt dat niet meer en is de nátekenstijl hun tekenstijl.

Ei heeft weleens begrepen dat er drie soorten Disney-auteurs zijn:
- mensen die Disney-strips maken als bijverdienste, als een extraatje
- mensen die Disney-strips maken als opstapje naar een eigen stripcarrière
- mensen die Disney-strips maken en er blijven plakken

Carl Rosa schreef:S1ngle is inderdaad een mooi voorbeeld maar dat is een uitzondering. Henk Kuipers, Gerrit de jager, Hein de Kort en Toon van Driel zijn zo'n beetje de enigen die een goede boterham verdienen door hun enorme produktie en reclamewerk.

Waarom zou S1ngle een uitzondering zijn? Ei denkt dat het komt doordat S1ngle zichzelf op artistieke en commerciële wijze weet aan te prijzen en te verkopen. Dat je als lezer kunt daten met een van de S1ngle-personages, dat alleen vindt Ei al geniaal. Waar zie je zulke creativiteit bij Disney-auteurs? Wat heeft Jippes gedaan, om zichzelf op de kaart te zetten?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Carl Rosa » zo jul 05, 2009 11:43 pm

Ei schreef:
Carl Rosa schreef:Het is inderdaad een raar verhaal dat Jippes met zíjn capaciteiten zo "doorhobbelt".

Zou het kunnen komen door een gebrek aan visie? Weet Jippes hoe hij zichzelf moet verkopen? Er zijn heel veel mensen die heel goed kunnen tekenen, maar geen idee hebben hoe ze daarmee geld kunnen verdienen. Ei heeft als indruk dat zulke mensen, zonder eigenwaarde, een dankbare prooi zijn voor de lopende band van Disney. En sta je eenmaal aan die lopende band, dan kom je er moeilijk achter vandaan. Want je bouwt er geen naam op.
Wie weet nu wie Daan Jippes is? Zodra Jippes buiten het clubje van schouderkloppers stapt, weet niemand wie hij is.Een aantal van die schouderkloppers, waaronder Thom Roep, zorgen nota bene dat Jippes onbekend blijft. Want Roep weigert de namen van Disney-auteurs te vermelden in het Weekblad. Terwijl Roep geen kans zal laten liggen om zijn eigen naam in het blad te noemen. Als je als Jippes zijnde voor zo'n baas gaat werken, is dat dan geen zelfvernietiging?
Had Jippes niet kunnen weten, dat het zo zou eindigen? Kijk alleen maar naar Barks, hoe hard die na zijn pensioen heeft gewerkt om alsnog een geldschip binnen te halen.

Carl Rosa schreef:Maar hij heeft het niet zó slecht maar als je als Franse stripmaker een paar hitalbums scoort gaat het finacieel goed met je.
Havank is mooi getekend. Het eerste album volgt een beetje het bestaande verhaal, het verhaal van het tweede album is eigen werk.

Ei wist niet eens dat er een tweede Havank-album was. Hoe had Ei dat moeten weten? Aanvankelijk verscheen Havank, en ook Bob Evers van Jonker en Oudenaarden, in het Algemeen Dagblad. Dat is gestopt. Of gebeurt dat nu alleen via internet?
Hoe kan Ei weten wat Jippes aan het doen is? De domeinen http://www.daanjippes.nl en http://www.daanjippes.com zijn vrij. Welke zelfstandige heeft nou geen internetsite? Dat is toch het minste wat je kunt doen, om jezelf op de kaart te zetten? Of wil Jippes het best bewaarde geheim van Nederland blijven?

Carl Rosa schreef:Ik denk dat veel Disney tekenaars met hét grote probleem zitten: ze zijn aan het nátekenen en ontwikkelen geen eigen stijl. De Havank tekenstijl is weer die van Franquin (goed gedaan overigens). Op een gegeven moment lukt dat niet meer en is de nátekenstijl hun tekenstijl.

Ei heeft weleens begrepen dat er drie soorten Disney-auteurs zijn:
- mensen die Disney-strips maken als bijverdienste, als een extraatje
- mensen die Disney-strips maken als opstapje naar een eigen stripcarrière
- mensen die Disney-strips maken en er blijven plakken

Carl Rosa schreef:S1ngle is inderdaad een mooi voorbeeld maar dat is een uitzondering. Henk Kuipers, Gerrit de jager, Hein de Kort en Toon van Driel zijn zo'n beetje de enigen die een goede boterham verdienen door hun enorme produktie en reclamewerk.

Waarom zou S1ngle een uitzondering zijn? Ei denkt dat het komt doordat S1ngle zichzelf op artistieke en commerciële wijze weet aan te prijzen en te verkopen. Dat je als lezer kunt daten met een van de S1ngle-personages, dat alleen vindt Ei al geniaal. Waar zie je zulke creativiteit bij Disney-auteurs? Wat heeft Jippes gedaan, om zichzelf op de kaart te zetten?

Goeie post, Ei!
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Caspar » ma jul 06, 2009 12:06 pm

eh... volgens mij is het niet de bedoeling om een heel groot stuk tekst te citeren en er dan een heel klein stukje tekst onder te zetten :).
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron