Daan Jippes

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma jul 06, 2009 1:19 pm

Ja. Dadelijk wordt Rockerduck nog boos...
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Carl Rosa » ma jul 06, 2009 3:11 pm

Caspar schreef:eh... volgens mij is het niet de bedoeling om een heel groot stuk tekst te citeren en er dan een heel klein stukje tekst onder te zetten :).

Je hebt gelijk. Sorry voor de vervuiling! :)
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma jul 06, 2009 7:16 pm

Duckfan van Down Under schreef:Ja. Dadelijk wordt Rockerduck nog boos...

:lol:

Ben ik nu tot boeman gebombardeerd?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma jul 06, 2009 7:19 pm

Nou... Je zegt zelf dat je een oude zeureend bent. :)
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ei » ma jul 06, 2009 8:05 pm

Zo jammer. Het ging over Daan Jippes anno 2009. Over hoe een groot auteur als Jippes in de marge beland is. Maar dat is natuurlijk half zo interessant niet als off-topic over jezelf kletsen. :rolleyes:
Waar doet Ei het voor? Het intellectuele niveau van Duckstad zal altijd wel blijven steken op het niveau "wanneer komt Broer Konijn terug". Who cares about Jippes.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma jul 06, 2009 8:37 pm

Naar wat ik heb gelezen hadden collega's veel respect voor Jippes werk aan het begin, in onder andere het album 'Thee voor twee'. Vervolgens vonden velen het jammer dat hij 'zijn talent bij Disney verkwanselde'. Waar ik dit alles vandaan heb weet ik alleen even niet meer.

In ieder geval is zijn carriere aardig samengevat op deze Wikipedia-pagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Daan_Jippes
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Carl Rosa » ma jul 06, 2009 11:48 pm

Trouwens, het eerste Disney verhaaltje dat hij maakte voor de DD is een Mickey Mouse verhaaltje.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Michiel P » wo jan 27, 2010 12:08 am

Uit het topic "Wie is de tekenaar? Quiz:

Duckfan van Down Under schreef:Afbeelding

DD schreef:Ik weet haast zeker dat het Daan Jippes is. De stijl komt verdacht veel overeen met dit

Afbeelding

Ik vind het vreemd dat je het op Barks vindt lijken Dubbeluck. Maar jij zal vast niet de enige zijn. Jippes doet Barks inderdaad zo goed mogelijk na. En dat lukt hem aardig in de verhalen. Maar op covers vind ik dat hij een compleet andere stijl hanteert. En ik vind deze stijl duizend maal mooier. Waren zijn verhalen ook maar zo mooi getekend.

Michiel P schreef:Maar Jippes hééft ook verhalen in die stijl getekend, hoor! Bijvoorbeeld: http://coa.inducks.org/story.php?c=H+85158

Ik denk dat deze andere stijl van Jippes is geïnspireerd op Paul Murry, die rond 1950 ongeveer op deze manier tekende. Kan iemand mij vertellen of dat klopt?

Michiel P schreef:Bij nader inzien denk ik dat zowel Murry als Jippes zich baseerden op de stijl van Al Taliaferro. Paul Murry is eigenlijk niet zo'n goede tekenaar, die nogal wat lelijke eenden heeft getekend. Ik denk dat hij rond 1950 extra zijn best deed om de kunst af te kijken bij iemand die beter kon tekenen. We moeten ook niet vergeten dat Taliaferro's krantenstrip maatgevend was voor andere tekenaars. Zelfs Carl Barks heeft zijn stijl moeten aanpassen, omdat zijn Ducks steeds afwijkender werden.

Wie weet er meer over deze andere stijl van Jippes?
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor DubbelD » do jul 01, 2010 6:55 pm

Ik vind Jippes vaak wel goed tekenen, maar in recentere verhalen tekent hij steeds 'slordiger' en meer als Sander Gulien. Is iemand dit nog opgevallen?
DubbelD
Member
 
Berichten: 44
Geregistreerd: ma jun 09, 2008 4:05 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do jul 01, 2010 9:55 pm

Meer als Sander Gulien? :) Was het niet een soort van andersom?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Robb_K » do jul 01, 2010 10:15 pm

Deze stijl van Daan Jippes is op Ducks van Paul Murry gebaseerd. Als het geïnspireerd op Taliaferro was, het stijl wou lijken meer als die van Taliaferro.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor DuckBoy » vr jul 02, 2010 11:23 am

Ik vind het raar dat je Jippes zijn stijl vergelijkt met die van Gulien. Noem eens 1 overeenkomst?
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor DubbelD » ma jul 05, 2010 10:58 pm

DvDU schreef:Meer als Sander Gulien? Was het niet een soort van andersom?

Nee. Ik bedoel niet dat Jippes Gulien als voorbeeld neemt, maar het lijkt gewoon meer te veranderen. Bovendien heeft Gulien altijd al getekend zoals hij doet, en Jippes niet (volgens mij dan).

DuckBoy schreef:Ik vind het raar dat je Jippes zijn stijl vergelijkt met die van Gulien. Noem eens 1 overeenkomst?

Vergelijk de volgende plaatjes eens met elkaar:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Resp. Gulien, Jippes en Branca. Jippes en Gulien hebben beiden onregelmatige lijnen: het lijkt alsof ze met vulpen inkten. Ik zeg niet dat dit slecht is, maar de lijnen lijken op elkaar. Branca heeft gelijkmatigere lijnen.
De snavels van G. en J. kloppen in beide plaatjes niet helemaal. De Hopmans mond loopt vlak langs de rand van zijn snavel, de snavels van de neefjes (eerste van rechts) lopen vreemd af. Bij Branca 'klopt' de snavel gewoon qua proportie en vorm.
Zowel J. als G. gebruiken veel streepjes en details in hun plaatjes. Kijk naar Gulien: Al die haartjes, als die frons-streepjes, de frustratie-streepjes bij Donalds hoofd, etc.. Jippes net zo (iets minder, maar vergelijkbaar): al die lintjes en touwtjes zijn uitgetekend. Branca houdt het simpeler (misschien te eenvoudig, maar misschien is less, more).
Hoewel J. en G. dus al die frutseltjes tekenen werken ze ze volgens mij slordig af. Neem bijvoorbeeld de vuist van het middelste neefje van Gulien: een brok met streepjes. Branca heeft een ECHTE hand met vingers, rond en afgewerkt. Jippes' plaatje heeft bijvoorbeeld te medailles van de Hopman. De schaduwen daarvan zijn echt lelijk. De medailles zijn ook niet rond en de puntjes zijn oneven groot. Ik bedoel dit niet per sé als kritiek, want ik hoef geen sjablonen zoals bij Don Rosa (niets op tegen, maar geen eis) maar duidelijk is wel dat noch Jippes noch Gulien nette rondjes of details kunnen tekenen. Het lijkt alsof ze allebei ongelofelijk ongeduldig zijn en maar snel die dingen krabbelen.

Zijn dit genoeg voorbeelden? Is er nou nog iemand met me eens, of heb ik jullie allemaal me tegen het harnas gejaagd? Ik vind Jippes overigens wel een betere tekenaar, aangezien hij nog wel verschillen heeft met Gulien. Het viel me echter op dat hun tekenstijl steeds meer op elkaar lijkt: gekrabbel.
DubbelD
Member
 
Berichten: 44
Geregistreerd: ma jun 09, 2008 4:05 pm

Berichtdoor Robb_K » di jul 06, 2010 12:16 am

Klaar dat de stijl en voorm van de figuren en achtergronden van Jippes is het model voor Gulien. Maar, het tekenen van Jippes is nog veel beter dan Guliens beste tekenwerk. En, Guliens werk is ook niet samenhangend.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Ridder ter Geit » di jul 06, 2010 9:15 am

Guliens werk lijkt wel degelijk veelbelovend soms. Als een soort aanstormende Barks of Jippes. Echter, als je zo'n verhaal als geheel bekijkt mist er inderdaad de samenhang. De eenden lijken maar een beetje alle kanten op te hangen en vliegen en uit te steken.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron