Hoeveel geld heeft oom Dagobert

Berichtdoor Elco8183 » zo aug 09, 2009 5:02 pm

Hebben jullie deze discussie al eens gelezen?

http://www.flabber.nl/weblog/overig/het ... rekend-541
Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm

Berichtdoor DuckBoy » wo aug 12, 2009 5:01 pm

Ik denk dat dagobert in de buurt komt van de 500 miljard (en zestien cent!). Er wordt altijd gezegd dat hij meer heeft maar bijna acht tiende van zijn vermogen bestaat uit munten. Als je dat een beetje gaat optellen bij de ruimte in het pakhuis kom je ongeveer op 200 miljard uit. Verdubbel dat bedrag maar als de bankbiljetten er bij komen. De laatste 100 miljard (en vermoedelijk meer) komt uit de enorme hoeveelheid schatten van Dagoberyt (denk aan de zuurtjes robein, de gouden helm en het gulden vlies)
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor Michiel P » wo aug 12, 2009 5:38 pm

De gouden helm is niet in Dagoberts bezit. Aan het einde van "The Golden Helmet" (Barks) valt de helm in zee. In "The Lost Charts of Culumbus" (Rosa) wordt de helm weer opgevist en tentoongesteld in het Woudlopersmuseum. In beide verhalen komt Dagobert trouwens niet voor.

Of bedoel je soms déze gouden helm?

Afbeelding

Méér Duckomenta: http://www.duckomenta.de/index.htm
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo aug 12, 2009 6:16 pm

Dagobert heeft dingen die van onschatbare waarde zijn, een dinosaurus, een gespikkelde olifant met een vierkante snuit en een eenhoorn bijvoorbeeld. Ook heeft hij nog een andere gouden 'helm', de gevonden kroon van Dzjengis Khan. Zoals ik altijd zeg, Dagobert bezit ook nog 33% van Duckstad. (Govert Goudglans heeft 32%, Rockerduck 31%, de andere rijken 3% en de gemeente 1%) Ook bezit Dagobert een aantal stripboeken, en vanalles (voor het grootste deel, zie het begin van Barks' "7 steden"). Hij heeft goudklompen, dubloenen, florijnen, saffieren, (zuurtjes)robijnen, hij bezit zo'n beetje alles! En niet te vergeten zijn allerdierbaarste bezit: een overbekend magisch dubbeltje uit de 2e helft van de 19e eeuw. Of zijn ALLERallerdierbaarste bezit: een haarlok, afgeknipt op de 11e mei 1897. Een wonder eigenlijk, dat het in vroeg 1902 en "de jaren '50" (of wat ik liever noem, "nu", ik noem geen jaartallen meer, maar ben er van overtuigd dat Rosa's theorieen niet de goede zijn) er nog goed uitziet.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Caspar » wo aug 12, 2009 9:08 pm

Ik vraag me af hoe de mensen uit dat onderzoek aan de afmetingen van Dagobert zijn geldpakhuis komen. Ik dacht namelijk altijd dat Dagobert drie kubieke hectare aan munten in zijn geldpakhuis heeft liggen.

Hoeveel dat is, hebben we het al eens over gehad op McDuck. Eens kijken of ik het nog kan terugvinden in het archief!
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Caspar » wo aug 12, 2009 9:11 pm

Als ik die McDuck archieven toch maar terug kon vinden! Daniel, heb jij misschien een linkje voor me?
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Rockerduck » do aug 13, 2009 2:46 am

And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Caspar » do aug 13, 2009 8:34 am

Die ook nog, maar ik kan me herinneren dat ik er zelf op het forum ook nog over heb gevraagd (toen kreeg ik ook die link als antwoord).
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Caspar » do aug 13, 2009 8:42 am

Maar daar staat wel alle nodige informatie in eigenlijk :). En dan komen we op een stuk meer geld uit dan bij dat andere onderzoek.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Elco8183 » do aug 13, 2009 2:39 pm

Duckfan van Down Under schreef:Zoals ik altijd zeg, Dagobert bezit ook nog 33% van Duckstad. (Govert Goudglans heeft 32%, Rockerduck 31%, de andere rijken 3% en de gemeente 1%)

Govert woont helemaal niet in Duckstad, maar in Transvaal, Zuid Afrika. Hoe kom je er dan bij dat hij 32% van Duckstad bezit?
Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm

Berichtdoor Michiel P » do aug 13, 2009 5:28 pm

Duckfan van Down Under schreef:Dagobert heeft dingen die van onschatbare waarde zijn, een dinosaurus, een gespikkelde olifant met een vierkante snuit en een eenhoorn bijvoorbeeld. Ook heeft hij nog een andere gouden 'helm', de gevonden kroon van Dzjengis Khan.

Dagobert heeft géén gespikkelde olifant met een vierkante slurf. Guus Geluk had inderdaad zo'n olifant gevonden, maar toen hij deze aan Dagobert wilde verkopen bleek dat de spikkels verbleekt waren. Aan het eind van het verhaal is de olifant nog steeds van Guus.

Bron: http://disneycomics.free.fr/Ducks/Barks ... ri/19.html

Volgens Don Rosa raakte Dagobert de kroon van Dzjengis Khan opnieuw kwijt, bij zijn tweede bezoek aan Tralla La, in "Return to Xanadu".

Duckfan van Down Under schreef:Of zijn ALLERallerdierbaarste bezit: een haarlok, afgeknipt op de 11e mei 1897. Een wonder eigenlijk, dat het in vroeg 1902 en "de jaren '50" [...] er nog goed uitziet.

Haar blijft lang goed, hoor. Hier vind je bijvoorbeeld een haarlok die er ruim 300 jaar later nog goed uitziet: http://www.nieuws.leidenuniv.nl/nieuwsa ... prijs.html
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ega Bevan » do aug 13, 2009 9:20 pm

Het schatten van Dagoberts fortuin lijkt me onbegonnen werk. In het ene stripverhaal heeft Dagobert 1 geldpakhuis, in andere verhalen meerdere. DvdU heeft gelezen dat Dagobert 33% v. Duckstad bezit, en ergens in mijn geheugen zwerft een verhaal waarin hij 99% procent heeft, of zo. enzovoorts enzovoorts.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor DuckBoy » vr aug 21, 2009 11:51 am

Ik denk dat al met al Dagoberts vermogen onmogelijk te schatten is. Per verhaal is het weer anders.
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor jan Baksteen » vr aug 21, 2009 11:56 am

DuckBoy schreef:Ik denk dat al met al Dagoberts vermogen onmogelijk te schatten is. Per verhaal is het weer anders.

Daar kan je wel gelijk in hebben.
Want hij geeft ook weleens geld uit aan dingen die weer geld opleveren
Kwek heeft een vlekje in z'n pupil, Kwik heeft een rimpel op z'n duim en Kwak heeft een raar sproetje
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 479
Geregistreerd: di feb 06, 2007 8:22 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr aug 21, 2009 10:09 pm

Ega Bevan schreef:Het schatten van Dagoberts fortuin lijkt me onbegonnen werk. In het ene stripverhaal heeft Dagobert 1 geldpakhuis, in andere verhalen meerdere. DvdU heeft gelezen dat Dagobert 33% v. Duckstad bezit, en ergens in mijn geheugen zwerft een verhaal waarin hij 99% procent heeft, of zo. enzovoorts enzovoorts.

Niks gelezen. Dit is een van mijn oudste fan-fictie ideeen, toen ik nog voor het grotendeel pockets las. Er kwamen altijd 3 rijkaards in voor DD, RD en GG. Dagobert is de rijkste: dat weten we. Goudglans is IETS minder rijk, zoals je hier ziet:*. Rockerduck is weer iets minder rijk, hoewel er verhalen waarbij Rockie bijna net zo rijk is als Dagobert:**. De andere rijken, van de Miljardairsclub, en de gemeente bezitten ook nog "wat".

*: http://disneycomics.free.fr/Ducks/Barks ... nd/20.html
**: http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+2099-1
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Volgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron