Oom Donald's Brievenbus

Berichtdoor Rockerduck » wo sep 30, 2009 4:12 pm

Dit topic is *niet* bedoeld om te praten over de brievenbus van het Weekblad zoals die nu is, en *ook niet* om te praten over de brievenbus zoals die vroeger was.

De bedoeling is om hier brieven te plaatsen die je om de één of andere reden opvallend of opmerkelijk vind. Dan bedoel ik niet brieven met een gek of grappig verhaal over huisdieren of hobby's, maar echt opmerkelijke brieven over bijv. Disney, de inhoud van het Weekblad, relatie van de lezer met het blad, kritiek etc., maar ook brieven die je normaal gesproken niet in DD verwacht, zoals brieven over sociale onderwerpen bijv. Brieven mogen komen uit alle jaargangen, dus als je tijdens het lezen van oude Duckies iets opvalt: deel het hier!

Om een voorbeeld te geven:

Uit DD Nr. 31-1975:

100 komplimentjes voor de verhalen: Het geheim van het oude kasteel, Het bevroren goud, Donald als melkboer, Donald en de spijbelgeschiedenis, Donald op het slappe koord. Het verhaal van Mickey en de verdwenen buit had al een keer in "Mickey is jarig" gestaan. Als er weer een prikprent komt, kan het dan een echte foto zijn? (Liefst van motors, want daar moet ik een spreekbeurt over maken. Of van andere dingen.)
Rob van Zoen, Sassenheim

Ik vind deze brief opvallend, omdat de genoemde verhalen allemaal Barks-verhalen zijn. Maar de naam van Carl Barks was in 1975 in Nederland bij lezers nog helemaal niet bekend. De Beste Verhalen-serie begon pas in datzelfde jaar met Nr. 1. De naam Barks was nog nooit in welke publicatie dan ook gevallen. Dus dit lezertje heeft puur op grond van inhoudelijke kwaliteiten allemaal Barks-verhalen genoemd. En daarom wordt Barks ook 'the good artist' genoemd: omdat hij beroemd is geworden zonder publiciteit, op eigen kracht (i.t.t. tot bijv. Don Rosa). Opmerkelijk dat zo'n jong lezertje al onbewust zo Barks eruit pikt.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo sep 30, 2009 5:06 pm

Aargh! Ik zou nog eens een Brief van de week terug willen zien waarin een meisje vanallerlei voorspellingen doet voor de Duck, aan het begin van deze eeuw. Gewoon om te kijken wat is uit is gekomen. Die vond ik wel leuk. Ongeveer dit: -2006: Goofy wordt slim. -2007: Donald en Bolderbast maken geen ruzie meer. -2008: Dagobert wordt gul.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor jan Baksteen » wo sep 30, 2009 9:51 pm

Wie hyves heeft word dan lid van de brief van de week hyves.
Er is nog niet veel bijzonders, omdat ik het in me eentje heb opgericht. Maar als er meer leden word het vast een stuk leuker.
Het gaat erom: dat als je een keer brief van de week bent geworden in het weekblad dat je dan lid word.
Kwek heeft een vlekje in z'n pupil, Kwik heeft een rimpel op z'n duim en Kwak heeft een raar sproetje
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 479
Geregistreerd: di feb 06, 2007 8:22 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do okt 01, 2009 4:01 pm

Wanner ben jij dan Brief van de week geworden?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor kwok » do okt 01, 2009 4:41 pm

heey jan baksteen om ff off-topic te gaan je staat met foto en naam daar op die hyve. Het is misschien niet zo slim om dat te doen. even een puntje ter herinnering.

Andere leden niet boos worden hoor.
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor Ei » do okt 01, 2009 5:28 pm

jan Baksteen schreef:Wie hyves heeft word dan lid van de brief van de week hyves. [...] Het gaat erom: dat als je een keer brief van de week bent geworden in het weekblad dat je dan lid word.

Alleen Brief van de week? Leg je dan de lat niet wat hoog? Is een gewone brief ook goed? Dan heb je kans op meer leden. ;)

kwok schreef:heey jan baksteen om ff off-topic te gaan je staat met foto en naam daar op die hyve. Het is misschien niet zo slim om dat te doen. even een puntje ter herinnering.

Valt in dit geval wel mee, toch? Ei ziet alleen een voornaam en een foto. Die worden ook gepubliceerd als je Brief van de week bent. Met een achternaam erbij. Dat is dan ook niet slim. :)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor jan Baksteen » do okt 01, 2009 5:59 pm

Ei schreef:
jan Baksteen schreef:Wie hyves heeft word dan lid van de brief van de week hyves. [...] Het gaat erom: dat als je een keer brief van de week bent geworden in het weekblad dat je dan lid word.

Alleen Brief van de week? Leg je dan de lat niet wat hoog? Is een gewone brief ook goed? Dan heb je kans op meer leden. ;)

Oh, dat zou ook nog kunnen. Maar dan moet ik wel het e.e.a. aanpassen aan de hyves
Ei schreef:
kwok schreef:heey jan baksteen om ff off-topic te gaan je staat met foto en naam daar op die hyve. Het is misschien niet zo slim om dat te doen. even een puntje ter herinnering.

Valt in dit geval wel mee, toch? Ei ziet alleen een voornaam en een foto. Die worden ook gepubliceerd als je Brief van de week bent. Met een achternaam erbij. Dat is dan ook niet slim. :)

Ik zie er zelf ook geen probleem in. Ben niet bang dat er iets met mijn gegevens gebeurt.
Laatst bijgewerkt door jan Baksteen op do okt 01, 2009 6:03 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Kwek heeft een vlekje in z'n pupil, Kwik heeft een rimpel op z'n duim en Kwak heeft een raar sproetje
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 479
Geregistreerd: di feb 06, 2007 8:22 pm

Berichtdoor jan Baksteen » do okt 01, 2009 6:03 pm

Volgens mij doe ik weer iets verkeerd
Het gene wat ik heb getypt zit tussen het citeerde tekst
Kwek heeft een vlekje in z'n pupil, Kwik heeft een rimpel op z'n duim en Kwak heeft een raar sproetje
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 479
Geregistreerd: di feb 06, 2007 8:22 pm

Berichtdoor admin » do okt 01, 2009 6:05 pm

jan Baksteen schreef:Het gene wat ik heb getypt zit tussen het citeerde tekst

quoting is inmiddels gecorrigeerd
admin
Site Admin
 
Berichten: 409
Geregistreerd: di aug 14, 2007 12:35 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ei » do okt 01, 2009 6:14 pm

Heeft Jan Baksteen zelf met een brief in de brievenbus gestaan? :)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » do okt 01, 2009 6:22 pm

Op hyves sta je altijd overal met je voornaam en foto, trouwens.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ei » do okt 01, 2009 7:58 pm

Rockerduck schreef:Uit DD Nr. 31-1975:

100 komplimentjes voor de verhalen: Het geheim van het oude kasteel, Het bevroren goud, Donald als melkboer, Donald en de spijbelgeschiedenis, Donald op het slappe koord. Het verhaal van Mickey en de verdwenen buit had al een keer in "Mickey is jarig" gestaan. Als er weer een prikprent komt, kan het dan een echte foto zijn? (Liefst van motors, want daar moet ik een spreekbeurt over maken. Of van andere dingen.)
Rob van Zoen, Sassenheim

Ik vind deze brief opvallend, omdat de genoemde verhalen allemaal Barks-verhalen zijn. Maar de naam van Carl Barks was in 1975 in Nederland bij lezers nog helemaal niet bekend. [...] Opmerkelijk dat zo'n jong lezertje al onbewust zo Barks eruit pikt.

Misschien is het een nepbrief, geschreven door de toenmalige redactie? :)

Pfoe, brieven overtypen. Daar vraag je wat. :) Ei herinnert zich uit de jaren 50 een antwoord van Oom Donald die zegt dat 16 jaar te jong is om met gestifte lippen te lopen. Daarmee de moeder van de lezeres gelijkgevend. Wie kan dat antwoord terugvinden? (Brieven werden toen nog niet afgedrukt.)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do okt 01, 2009 8:33 pm

16 jaar te jong! Typisch de Fifties!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr okt 02, 2009 12:56 am

Wil de Admin alle spam en off-topic verwijderen of anders het topic maar dichtgooien? Als het wéér zo gaat, heb ik er geen zin in.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor jan Baksteen » vr okt 02, 2009 12:56 pm

Dat hoeft niet, hoor! Ik houd wel op.
Dan kunnen we nu doorgaan zoals Rockduck had bedacht om hier te doen.
Het is een leuk idee met die brieven, alleen had ik roet in het eten gegooid.
Kwek heeft een vlekje in z'n pupil, Kwik heeft een rimpel op z'n duim en Kwak heeft een raar sproetje
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 479
Geregistreerd: di feb 06, 2007 8:22 pm

Volgende

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten