Wat zou een goede nieuwe albumserie zijn?

Berichtdoor Ei » vr nov 20, 2009 3:36 pm

Uit het topic 'Grappigste Avonturen van Donald Duck deel 27':
2009-11-19 23:15:33, Carl Rosa schreef:['Grappigste Avonturen van Donald Duck'] Ze hebben zich wel wat op de hals gehaald met deze serie. Het is nl niet onuitputtelijk, vandaag of morgen (zo snel komen ze uit) is de koek op en komen er kwalitatief steeds magerdere verhalen om de albums te vullen.
Aaaaaaaaaaah.... in Duitsland hebben ze hun eigen versie in mooie dikke harde kaften.....
Aaaaaaaaaaah.... en Heimliche Helden met boeken per bij-personage uit Duckstad. Lijkt [me] een inkoppertje voor de Duck redactie om daar een volgende goedkope sneltrein melkkoe van te maken.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=19417#p19417
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » vr nov 20, 2009 3:53 pm

Carl Rosa schreef:Aaaaaaaaaaah.... en Heimliche Helden met boeken per bij-personage uit Duckstad. Lijkt [me] een inkoppertje voor de Duck redactie om daar een volgende goedkope sneltrein melkkoe van te maken.

Inducks telt de volgende delen van 'Disneys heimliche Helden':

1 Supergoof (idem)
2 Phantomias (Superdonald)
3 Gundel Gaukeley (Zwarte Magica)
4 Gamma (Ega Beva)
5 Dagobert Ducks Geldspeicher (Geldpakhuis)
6 Kater Karlo (Boris Boef)
7 Daisy Duck (Katrien Duck)
8 Gustav Gans (Guus Geluk)
9 Donalds 313 (idem)
10 Klaas Klever (Rockerduck)

zie: http://coa.inducks.org/publication.php?c=de/DHH

Nadeel is dat een bijfiguur niet zo populair is als een hoofdfiguur. Zo hebben we in Nederland een Dagobert album-reeks gehad, die minder verkocht dan een gelijkwaardige Donald album-reeks.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Carl Rosa » vr nov 20, 2009 7:28 pm

Ei schreef:
Carl Rosa schreef:Aaaaaaaaaaah.... en Heimliche Helden met boeken per bij-personage uit Duckstad. Lijkt [me] een inkoppertje voor de Duck redactie om daar een volgende goedkope sneltrein melkkoe van te maken.

Inducks telt de volgende delen van 'Disneys heimliche Helden':

1 Supergoof (idem)
2 Phantomias (Superdonald)
3 Gundel Gaukeley (Zwarte Magica)
4 Gamma (Ega Beva)
5 Dagobert Ducks Geldspeicher (Geldpakhuis)
6 Kater Karlo (Boris Boef)
7 Daisy Duck (Katrien Duck)
8 Gustav Gans (Guus Geluk)
9 Donalds 313 (idem)
10 Klaas Klever (Rockerduck)

zie: http://coa.inducks.org/publication.php?c=de/DHH

Nadeel is dat een bijfiguur niet zo populair is als een hoofdfiguur. Zo hebben we in Nederland een Dagobert album-reeks gehad, die minder verkocht dan een gelijkwaardige Donald album-reeks.

Ja, het Nederlands taalgebied is klein en nogmaals overdenkend is de kans inderdaad groot dat het geen doorslaand succes zou zijn. Mits..... de serie gaat heten: "Donald Duck en...." verhalen van DD met een desbetreffend bijfiguur (bijv. 5 verhalen van DD met G. Geluk).
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor deblouw » ma nov 23, 2009 11:39 am

Daar zat ik dit weekend ook over na te denken, wat zou nou een goede nieuwe serie zijn? De auteurs (avonturen) serie lijkt mij inderdaad eindig, en ook meer iets voor de liefhebber dan voor de incidentele albumkoper.

Als ik Sanoma was en ik zou lekker geld willen blijven verdienen zou ik een doorstart maken van de "Donald Duck als..." serie met andere tekenaars. Dus gewoon vanaf 135 doornummeren, misschien de albums een iets andere reekstitel geven en lekker doorgaan met die serie. Ik weet niet of ik er op zit te wachten, maar dit is denk ik wel een manier om de verzamelaars van de Barks serie aan je te blijven binden, omdat die toch de serie compleet willen hebben. Dat zie je ook bij de Suske en Wiske serie, veel verzamelaars blijven ze kopen ondanks dat het nooit meer zo zal worden als in de van der Steen tijd. Bovendien is de "Donald Duck als..." reeks een zeer toegankelijke reeks om zomaar eens een los album van te kopen (door moeders, oma's, tante's) dan de Oom Dagobert serie of de avonturenserie. Gezien het aantal mensen dat een paar losse albums thuis hebben liggen, lijkt me dat naast de verzamelaars de incidentele koper ook een belangrijke doelgroep is voor Sanoma.
www.evertkwok.nl - cartoons & illustratie
deblouw
Member
 
Berichten: 22
Geregistreerd: za okt 11, 2008 11:41 pm
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor huugduck » ma nov 23, 2009 6:30 pm

Mischien iets over oma duck want bijna alle bekende figuren zijn al geweest en volgens mij heeft oma nog geen eigen reeks gehad. Boederij verhalen van oma duck ofzo
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Ei » ma nov 23, 2009 6:57 pm

deblouw schreef:Als ik Sanoma was en ik zou lekker geld willen blijven verdienen zou ik een doorstart maken van de "Donald Duck als..." serie met andere tekenaars.

Mee eens. Commercieel gezien is dit een goede oplossing.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma nov 23, 2009 9:58 pm

Alle andere landen hebben Rosa geherdrukt in volgorde. Niet dat ik zo'n enorme Rosa-fan ben, maar hij zou toch na Barks komen denk ik. En voor alle verwijzingen die Rosa maakt kunnen de lezers dan weer kijken in eerdere delen. Na Rosa Scarpa bijvoorbeeld, die is ook nog niet zo bekend, of Gottfredson.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Carl Rosa » di nov 24, 2009 1:09 am

Duckfan van Down Under schreef:Alle andere landen hebben Rosa geherdrukt in volgorde. Niet dat ik zo'n enorme Rosa-fan ben, maar hij zou toch na Barks komen denk ik. En voor alle verwijzingen die Rosa maakt kunnen de lezers dan weer kijken in eerdere delen. Na Rosa Scarpa bijvoorbeeld, die is ook nog niet zo bekend, of Gottfredson.

Lijkt me een heel goed idee omdat er geen Rosa boek meer te krijgen is, er dagelijks nieuwe Duck lezers bijkomen, hij een fan-schare heeft en er nog steeds vraag is naar oa zijn Oom Dagobert verhalen. Probleem is dat op de Duck-redactie Don Rosa er niet zo goed vanaf komt omdat hij af en toe niet helemaal de Barkslijn volgt qua verhaal (voor 99% volgt hij die wel) en de tekeningen "te rommelig" worden gevonden (lees: te vol) en hij regelmatig sjablonen gebruikt voor de rondjes.
Hier heb ik al eens een flinke discussie over gehad met Ei en Rockerduck die me niet geloofden, maar met jarenlange ervaring in het stripgebeuren is dit de waarheid als een koe.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Ei » di nov 24, 2009 2:24 am

Lieve help. Rosa in de Beste Verhalen albums? :O
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Michiel P » di nov 24, 2009 9:13 am

Staat-ie al in, weet je nog? Twee plaatjes in BV 124 ("How Green Was My Lettuce") en 8 pagina's in BV 133 ("The Pied Piper of Duckburg").
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ei » wo nov 25, 2009 1:31 am

Michiel P schreef:Staat-ie al in, weet je nog?

Oke, maar geen complete eigen verhalen.

Ei hoopte te sturen naar Beste Verhalen-albums met de beste Nederlandse verhalen aller tijden. :) Maar van die verhalen zal veel gedigitaliseerd moeten worden. :/

Misschien een facsimile album-serie met hoogtepunten uit het weekblad? (In plaats van alleen boeken met complete jaargangen.)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo nov 25, 2009 5:54 pm

En wat zijn die twee beste verhalen?

En over dat andere boek, iedereen heeft zijn eigen smaak. Ik bedoel, als ze ons blij willen maken moeten ze eigenlijk een McDrake-reeks maken. He! Zullen we een topic maken over de verhalen die we het best vinden (niet alleen Rosa of Barks)?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ei » wo nov 25, 2009 6:31 pm

Duckfan van Down Under schreef:He! Zullen we een topic maken over de verhalen die we het best vinden (niet alleen Rosa of Barks)?

Nieuw topic:
Wat zijn je favoriete verhalen?
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=1320
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Michiel P » do nov 26, 2009 9:02 pm

Ei schreef:Ei hoopte te sturen naar Beste Verhalen-albums met de beste Nederlandse verhalen aller tijden. :)

Tot op zekere hoogte wordt die rol al vervuld door de Grappigste Avonturenserie. Ik hoop dat de BV-reeks uiteindelijk gewoon afgesloten wordt. De ijzersterke formule (formaat + "Donald Duck als"-titel) kan natuurlijk wel zonder Barks worden voortgezet, maar laten ze dan liever opnieuw beginnen met nummeren.

Ik denk dat de Avonturenserie heel goed de plaats van de BV-albums kan gaan innemen. Ik hoop wel dat (met name) de Nederlandse auteurs dan (minimaal) een tweede deel krijgen. Ik vond het bijvoorbeeld onbegrijpelijk dat het Roddelflop-verhaal niet in het Heymans-album stond.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ei » do nov 26, 2009 9:44 pm

Michiel P schreef:
Ei schreef:Ei hoopte te sturen naar Beste Verhalen-albums met de beste Nederlandse verhalen aller tijden. :)

Tot op zekere hoogte wordt die rol al vervuld door de Grappigste Avonturenserie.

Die rol was gauw uitgespeeld. :)

Michiel P schreef:Ik hoop dat de BV-reeks uiteindelijk gewoon afgesloten wordt. De ijzersterke formule (formaat + "Donald Duck als"-titel) kan natuurlijk wel zonder Barks worden voortgezet, maar laten ze dan liever opnieuw beginnen met nummeren.

Opnieuw beginnen met nummeren van de BV-reeks? Hoe dan?

Michiel P schreef:Ik denk dat de Avonturenserie heel goed de plaats van de BV-albums kan gaan innemen. Ik hoop wel dat (met name) de Nederlandse auteurs dan (minimaal) een tweede deel krijgen. Ik vond het bijvoorbeeld onbegrijpelijk dat het Roddelflop-verhaal niet in het Heymans-album stond.

Onbegrijpelijk, ja. En wat te denken van het verhaal over de snorrenoorlog?
http://coa.inducks.org/s.php?c=H+87026

Het formaat van een tekenaar per album heeft als nadeel dat het lang duurt voordat een tekenaar ooit weer aan de beurt is. Misschien zou men, als men "alle" tekenaars heeft gehad, de serie voort kunnen zetten met meerdere tekenaars per album? Dan kun je tenminste vrij kiezen.
Hoeveel verschillende tekenaars staan er nog op de rol?

Of het nu in de ene serie is of in de andere serie, er is een aantal Nederlandse verhalen dat een album-herdruk verdient. Nietwaar? Ei heeft een aantal persoonlijke favorieten opgesomd in een ander topic:

Wat zijn je favoriete verhalen?
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=1320

Misschien zou men een pocket kunnen proberen? Van een iets groter formaat dan normaal, vanwege de 4 stroken per pagina?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Volgende

Keer terug naar Albums en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron