DD 2009-52

Berichtdoor kwok » vr dec 18, 2009 4:41 pm

Leuke verhaaltjes hoofd verhaal was erg leuk. Ik weet niet maar mischien zijn de betere ducks van de laatste tijd een lokkertje om een abo te nemen voor volgend jaar !
Laatst bijgewerkt door kwok op vr dec 18, 2009 5:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor Fuzzy » vr dec 18, 2009 5:05 pm

Dagobert duck verhaal van 15 blz.
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+28215

Goofy verhaal
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+10002

Karel en Clara
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+28114

Donald Duck
http://coa.inducks.org/story.php?c=ZD+63-01-13

Jonge Woudlopers
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2006-124

Dit is de eerste duck sinds mijn nieuwe abbonement, ben benieuwd of het zo door blijft gaan.
Het eerst verhaal was erg leuk in my opinion.
Laatst bijgewerkt door Fuzzy op vr dec 18, 2009 5:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Hoi :)
Fuzzy
Member
 
Berichten: 82
Geregistreerd: do dec 10, 2009 2:30 pm

Berichtdoor Fuzzy » vr dec 18, 2009 5:07 pm

hmm, dat was mijn eerste bericht hier.
Hoe komen al die smilies erin? Of beter gezegd, hoe zorg ik dat ze er niet in staan :)
Hoi :)
Fuzzy
Member
 
Berichten: 82
Geregistreerd: do dec 10, 2009 2:30 pm

Berichtdoor Appie Aap » vr dec 18, 2009 6:01 pm

Fuzzy schreef:hmm, dat was mijn eerste bericht hier.
Hoe komen al die smilies erin? Of beter gezegd, hoe zorg ik dat ze er niet in staan :)

Onderaan het bericht staat een optie 'Laat nooit smilies zien voor deze bijlage'. Die moet je aanvinken.

Over deze Donald Duck: Het begint goed met een mooie voorkant. In de brievenbus staat weer een grappig stripje over Katriens strikje. Het viel me overigens gelijk op dat het gebruikte plaatje linksboven gelijk is aan de cover van Donald Duck Pocket 99, maar dat terzijde. Het hoofdverhaal is inderdaad wel leuk, maar het is geen uitblinker. Helaas volgt daarop een saai Goofy-verhaal. Dit wordt weer ruimschoots goed gemaakt door de korte stripjes van Donald en Karel & Clarabella, die mij zelfs aan het lachen maakten. :lol: De afsluitende strip is ook leuk met een enigszins verrassende afloop. Ook de achterkant is wel grappig. Een best goede Donald Duck. :)
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Dubbelduck » za dec 19, 2009 11:55 am

Fuzzy schreef:Dagobert duck verhaal van 15 blz.
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+28215

Op Inducks is het verhaal 17 bladzijden en in mijn Donald Duck ook.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Redmess » za dec 19, 2009 5:09 pm

Het eerste verhaal is behoorlijk vaag. Het begint in het Duckstad van 200 jaar geleden, maar er was toen nog helemaal geen Duckstad (volgens Barks en Rosa, althans). De 'explosie' vond ik nogal lelijk getekend. De burger die komt melden dat het stadspark is verwoest, is erg vreemd gekleed. Is het een man? Een vrouw? Waarom zegt de burgemeester tegen die burger dat hij/zij Eureka moet arresteren? Waarom draagt deze burger dan geen uniform, als hij mensen kan arresteren? Het eerste stuk is een historisch rommeltje. We zien later een Zware Jongen zonder masker(!), die voor de verandering een briljant plan heeft om de Ducks uit te schakelen. Waarom de ZJ's zich bekend maken, is mij een raadsel. De kapitein had ze ook gewoon af kunnen zetten en naar het 'hotel' laten lopen. De Ducks merken op dat het laboratorium al eeuwen niet meer in gebruik is geweest, ondanks het feit dat het gebouw in goede staat verkeerd en alles schoon en opgeruimd is. Ze concluderen onmiddelijk dat dit Eureka's lab is, dat zogenaamd al eeuwen is vergeten. Wie heeft er uberhaupt ooit gehoord van een klein eiland 10 kilometer buiten een grote stad dat iedereen is 'vergeten'? De ZJ's hadden zeker geen moeite het te vinden. Er worden ook Duckdaalders genoemd, maar waarom? Waren dollars of guldens niet goed genoeg? Duckstad heeft nog nooit een eigen munteenheid gebruikt, dus waarom nu ineens wel? Het fort blijkt plots toch bewoond te zijn door Eureka, die een levenselixir heeft uitgevonden (gaap, alweer?), en om onduidelijke redenen niet meer in het fort woont, maar in de onderwaterwereld(?). Waarom hij zijn eten dan in het fort opsluit is niet duidelijk. Dagobert en Donald doen vervolgens twee minuten over drie zinnetjes, waarna ze vluchten van de bom die op magische wijze weer werkt. (levenselixirs uitvinden, maar geen zelfgemaakte bom kunnen ontmantelen? jaja...). Weer een nogal simpele explosie. Om de een of andere reden komen er kilometers van het pakhuis bankbiljetten naar beneden, maar zien we bij het pakhuis slechts een klein gat bij de boden. Ondanks dat het gat aan de onderkant van een muur zit waarachter 3 kubieke hectare geld zit, is het bergje geld bij het gat slechts een meter diep, en dat is het zo te zien. Dit zou kunnen als het pakhuis ondergronds was... maar waarom dan een kolosaal pakhuis bouwen? De agenten slikken het slappe smoesje van de ZJ's zonder blikken of blozen, maar slingert ze toch achter de tralies voor illegaal vuurwerk afsteken... jaja. Vervolgens word er nog snel een kerst-einde achteraan geplakt.

Het Jonge Woudlopers-verhaal heeft weinig met de Jonge Woudlopers te maken. Er worden zelfs geen medailles verdient aan het eind. Dan de wasbeer, die wel erg kwaadaardig kijkt en bovendien op twee benen loopt. Hij praat nog net niet... Waarom doet die wasbeer zoveel moeite achteruit te lopen in zijn sporen als hij net zo goed meteen op de boomstam had kunnen springen, die recht naast hem ligt (wat hij vervolgens ook meteen doet). Die boomstam verandert overigens ook van positite en van besneeuwd naar onbesneeuwd en terug. Het is ook vreemd hoe de neefjes in een niet-bestaande val trappen. Ze reageren alsof ze de vijver niet zagen, maar die is toch echt duidelijk in zicht van de neefjes. Dan de kooi met enorme gaten waar een wasbeer geen moeite mee zou hebben, en een kaart van de boerderij voor het kippenhok (waarom, in vredesnaam? Voor als Gijs verdwaalt?). Vervolgens vermommen de neefjes zich als... kippen? Dat is een belediging voor zowel de intelligentie van de neefjes als van de uitgekookte wasbeer. De wasbeer verdwijnt door een open luik dat heel handig naar de voorraadschuur leid (waarom? Het luik is nauwelijks groot genoeg voor een kip, en wat moet een kip in de voorraadschuur?). De wasbeer blijkt een zij te zijn met baby's. Iedereen concludeert onmiddelijk dat zij het eten niet gestolen kan hebben, omdat Gijs slaapwandelt. (Waarom? Kunnen er geen twee dieven zijn?) Waarom ze dan al die moeite doet om buiten eten te zoeken terwijl ze is omringd door voedsel is me een raadsel.

Was wel een leuke Duck hoor (vergeleken met de rest van het jaar dan). Hopelijk word volgend jaar de hoge berg na het diepe dal.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Appie Aap » za dec 19, 2009 7:05 pm

Redmess schreef:Het eerste verhaal is behoorlijk vaag. Het begint in het Duckstad van 200 jaar geleden, maar er was toen nog helemaal geen Duckstad (volgens Barks en Rosa, althans). De 'explosie' vond ik nogal lelijk getekend. De burger die komt melden dat het stadspark is verwoest, is erg vreemd gekleed. Is het een man? Een vrouw? Waarom zegt de burgemeester tegen die burger dat hij/zij Eureka moet arresteren? Waarom draagt deze burger dan geen uniform, als hij mensen kan arresteren? Het eerste stuk is een historisch rommeltje. We zien later een Zware Jongen zonder masker(!), die voor de verandering een briljant plan heeft om de Ducks uit te schakelen. Waarom de ZJ's zich bekend maken, is mij een raadsel. De kapitein had ze ook gewoon af kunnen zetten en naar het 'hotel' laten lopen. De Ducks merken op dat het laboratorium al eeuwen niet meer in gebruik is geweest, ondanks het feit dat het gebouw in goede staat verkeerd en alles schoon en opgeruimd is. Ze concluderen onmiddelijk dat dit Eureka's lab is, dat zogenaamd al eeuwen is vergeten. Wie heeft er uberhaupt ooit gehoord van een klein eiland 10 kilometer buiten een grote stad dat iedereen is 'vergeten'? De ZJ's hadden zeker geen moeite het te vinden. Er worden ook Duckdaalders genoemd, maar waarom? Waren dollars of guldens niet goed genoeg? Duckstad heeft nog nooit een eigen munteenheid gebruikt, dus waarom nu ineens wel? Het fort blijkt plots toch bewoond te zijn door Eureka, die een levenselixir heeft uitgevonden (gaap, alweer?), en om onduidelijke redenen niet meer in het fort woont, maar in de onderwaterwereld(?). Waarom hij zijn eten dan in het fort opsluit is niet duidelijk. Dagobert en Donald doen vervolgens twee minuten over drie zinnetjes, waarna ze vluchten van de bom die op magische wijze weer werkt. (levenselixirs uitvinden, maar geen zelfgemaakte bom kunnen ontmantelen? jaja...). Weer een nogal simpele explosie. Om de een of andere reden komen er kilometers van het pakhuis bankbiljetten naar beneden, maar zien we bij het pakhuis slechts een klein gat bij de boden. Ondanks dat het gat aan de onderkant van een muur zit waarachter 3 kubieke hectare geld zit, is het bergje geld bij het gat slechts een meter diep, en dat is het zo te zien. Dit zou kunnen als het pakhuis ondergronds was... maar waarom dan een kolosaal pakhuis bouwen? De agenten slikken het slappe smoesje van de ZJ's zonder blikken of blozen, maar slingert ze toch achter de tralies voor illegaal vuurwerk afsteken... jaja. Vervolgens word er nog snel een kerst-einde achteraan geplakt.

De meeste van deze dingen vind ik ook nogal raar. Tijdens het lezen viel het me niet zo heel erg op, maar nu jij het zo opsomt begint het erop te lijken dat een erg raar en slecht verhaalt is. :lol:
Vooral die Zware Jongen zonder masker en die explosies.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Fuzzy » za dec 19, 2009 10:22 pm

Dubbeluck schreef:
Fuzzy schreef:Dagobert duck verhaal van 15 blz.
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+28215

Op Inducks is het verhaal 17 bladzijden en in mijn Donald Duck ook.

Oeps inderdaad verkeerd geteld dan.
Hoi :)
Fuzzy
Member
 
Berichten: 82
Geregistreerd: do dec 10, 2009 2:30 pm

Berichtdoor Michiel P » ma dec 28, 2009 9:42 pm

Redmess schreef:Het eerste verhaal is behoorlijk vaag. Het begint in het Duckstad van 200 jaar geleden, maar er was toen nog helemaal geen Duckstad (volgens Barks en Rosa, althans).

Wat interessant! In welk verhaal zegt Carl Barks dan iets over de geschiedenis van Duckstad?

Het zal trouwens niet de eerste keer zijn dat Barks en/of Rosa worden tegengesproken. Helemaal niet erg, zolang er een goed verhaal wordt verteld. (Ik zou het niet weten, want ik heb deze Duck alleen doorgebladerd.)

De uitvinder in het verhaal heet Eusebius Eureka. Grappig, want "Eureka!" is een bekende uitroep van wetenschappers in stripverhalen. Deze kreet gaat terug op de Griekse wijsgeer Archimedes, die ontdekte dat het water steeg wanneer hij in bad stapte. Naar verluid zou Archimedes toen in zijn blootje de straat op zijn gerend, terwijl hij "Eureka! Eureka!" riep. Dat is namelijk Grieks voor "Ik heb het gevonden!"

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Archimedes

De naam Eureka speelt nog een andere rol in de geschiedenis van Duckstad. In Hoofdstuk 10 van het Levensverhaal tekende Don Rosa een kaartje, waarop je precies kunt zien waar Duckstad ligt. Wanneer je deze kaart vergelijkt met je atlas, zie je dat Duckstad aan de zuidkant van de Baai van Humboldt ligt. In het écht ligt het stadje Eureka aan die Baai, maar dan aan de noordkant. Eureka werd gesticht in 1850, dus later dan de tijd waarin het verhaal over Eusebius Eureka zich afspeelt (ca. 1809). Zou het stadje naar de uitvinder zijn vernoemd? ;)

Vergelijk: http://en.wikipedia.org/wiki/Eureka,_California
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Redmess » di dec 29, 2009 1:46 am

Oh, ik was in de veronderstelling dat Barks daar ook een hand in had. Nevermind dan. (nog zo'n 200 verhalen van Barks te gaan :D)
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Michiel P » di dec 29, 2009 7:44 pm

Bedoel je dat je Barks en Rosa zomaar door elkaar haalde? Foei toch. ;) Maar je hebt wel ongeveer gelijk, hoor. Barks geeft geen uitsluitsel over het jaar waarin Duckstad gesticht werd, maar waarschijnlijk is dat ergens in het midden van de 19e eeuw.

Voor zover ik weet zijn er geen Barksverhalen met uitgebreide informatie over de geschiedenis van Duckstad. Natuurlijk heb je Cornelis Prul en Fort Duckburg, maar daar heeft Barks geen jaartallen bij vermeld. Volgens "The Money Well" (1958) dateert Fort Duckburg uit de tijd van de "Indian Wars". In Californië vonden die in het midden van de 19e eeuw plaats.

Vergelijk: http://en.wikipedia.org/wiki/Indian_wars#California

Uit het fanfictie-topic "De meest recente stamboom van de Ducks":

Michiel P schreef:Volgens het verhaal "Migrating Millions" (1956) van Carl Barks is Duckstad binnen 70 jaar uitgegroeid tot een metropool. Dagobert zegt: "I bought this land when there was nothing within fifty miles but a fort on the Tulebug River! / I've built my fortune here and watched the city grow up rich and busy around me!" en "My Money Bin and I have been here for seventy years and we're staying!"

Bron: http://disneycomics.free.fr/Ducks/Barks ... W_US_15-05

Volgens het bovenstaande verhaal bestond Duckstad in 1886 (1956 - 70 = 1886) dus alleen uit Fort Duckburg. Je kon het nauwelijks een stad noemen.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm


Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten