Otto van Drakenstein

Berichtdoor Rubberduck » za jan 16, 2010 4:30 am

Duckfan van Down Under schreef:Het citaat is volledig en niet vetgerdrukt. Daarna begon een stukje over Oom Dagobert, die wel in 1960 zijn debuut in de krantenstrips maakte.

Maar jij stelde dat Oom Thom schreef dat Otto niet populair was en daarom niet vaak gebruikt werd. Wat is het letterlijke citaat?
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za jan 16, 2010 6:50 pm

Zucht... nog een keer... dit.
Duckfan van Down Under schreef:
Thom Roep schreef:Vanaf 1961 maakte de eigenwijze geleerde Ludwig von Drake (Professor Otto van Drakenstein) zich soms uit zijn televisieserie om zowel in de dagstrips als in de zondagstrips een onwelkom bezoek af te leggen. Oom Dagobert voegde zich pas in 1960 bij de zondagsstripfamilie en in 1964 bij de dagelijkse belevenissen, hoewel hij al in 1947 door Carl Barks was gecreëerd.

Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rubberduck » za jan 16, 2010 8:03 pm

Maar dat komt ook niet overeen met jouw omschrijving dat Otto niet populair zou zijn en daarom niet meer gebruikt werd. Nu heb ik Thom Roep *ten onrechte* beschuldigd van geschiedvervalsing.

Bij deze mijn excuses aan Thom Roep.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Guus Geluk » za jan 16, 2010 9:23 pm

Van wie is Otto van Drakenstein eigenlijk familie? (Ik heb wel eens gehoord dat hij een relatie zou hebben met Doortje Mcduck)
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor Rubberduck » za jan 16, 2010 10:28 pm

Guus Geluk schreef:Van wie is Otto van Drakenstein eigenlijk familie? (Ik heb wel eens gehoord dat hij een relatie zou hebben met Doortje Mcduck)

Otto is de oom van Donald Duck, althans volgens de krantenstrips van Al Taliaferro en de oude Amerikaanse comics (Comics & Stories).
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ei » ma feb 01, 2010 6:46 am

Thom Roep schreef:Vanaf 1961 maakte de eigenwijze geleerde Ludwig von Drake (Professor Otto van Drakenstein) zich soms uit zijn televisieserie om zowel in de dagstrips als in de zondagstrips een onwelkom bezoek af te leggen. Oom Dagobert voegde zich pas in 1960 bij de zondagsstripfamilie en in 1964 bij de dagelijkse belevenissen, hoewel hij al in 1947 door Carl Barks was gecreëerd.

Rubberduck schreef:Maar dat komt ook niet overeen met jouw omschrijving dat Otto niet populair zou zijn en daarom niet meer gebruikt werd. Nu heb ik Thom Roep *ten onrechte* beschuldigd van geschiedvervalsing.

Het werkelijke citaat, zoals DvDU die toont, stelt dat Otto van Drakenstein zowel in de dagstrips als in de zondagstrips een onwelkom bezoek aflegt. Een onwelkom bezoek. Terwijl Michiel P zich afvraagt waar Oom Thom dat vandaan haalt:

Michiel P schreef:In de eerste krantenstrookjes blijkt daar helemaal niets van. Otto woont zelfs bij Donald in huis! Het enige waar Donald zich druk om maakt, is dat hij geen slechte indruk wil maken op zijn geleerde oom.

Als Ei het goed begrijpt, doet Oom Thom dus wel degelijk aan geschiedsvervalsing. We hadden alleen een misverstand over wat die geschiedsvervalsing precies was.
Zoals het citaat op Ei overkomt, komen er even wat onderbuikgevoelens bij de schrijver naar boven: even vertellen dat Otto onwelkom is.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rubberduck » di feb 02, 2010 1:14 am

Ik heb die stripjes ook gelezen (ik heb er een scheurkalender voor moeten aanschaffen). Eigenlijk is Otto het enige familielid dat bij Donald over de vloer komt waar Donald blij mee is en waar hij het goed mee kan vinden. Als Dagobert langskomt, dan is het om Donald te strikken voor één of ander rotkarweitje of om schulden te innen. Als het Guus is, dan komt hij om Donald de ogen uit te steken met zijn geluk. Als Diederik langskomt, dan betekent dat onheil en rampspoed voor Donald. Als Katrien langskomt, heeft ze meestal wel wat aan te merken op Donald's gedrag. Als Gijs langskomt (zoals in de tekenfilm Donald's Cousin Gus), dan is het om Donald arm te weten.

Uit de krantenstrips van Taliaferro komt een goede relatie tussen Otto en Donald naar voren. Ondanks Otto's verstrooidheid, heeft Donald duidelijk groot respect voor zijn geleerde oom. Otto blijft zelfs een heel lange poos logeren bij Donald en de neefjes. Zo lang zelfs, dat op zekere dag een aparte brievenbus voor Otto in de tuin wordt gezet. Zo onwelkom zal Otto dus niet geweest zijn. Wat opvalt, is hoezeer Taliaferro het nieuwe personage aangrijpt om nieuwe grappen te verzinnen. Otto is al gauw niet meer weg te slaan uit de dagelijkse stripjes, en soms treedt zelfs Donald niet meer op, maar is het Otto alleen. Zo zie je hoe nieuwe personages een langlopende serie nieuw leven in kunnen blazen.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Michiel P » wo feb 10, 2010 1:37 am

Uit het topic "'Ongewenste personages' in Nederland":

Ferdi schreef:Otto van Drakenstein [...] heeft de afgelopen 25 jaar niet tot nauwelijks een rol gehad bij de Denen. Op een paar cameo's na, kwam hij in geen enkel verhaal voor. In 2008 heeft hij één keer een eigen verhaal gehad.

http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2008-041

Na de vele reacties in dit topic was ik toch erg benieuwd of dit verhaal dan ook echt de moeite waard was. Dat was het zeker niet. Het bleek een vreemd verhaal over schnitzels en een geheim recept daarvoor. Het was niet grappig en ook niet spannend en het heeft mij zeker niet overgehaald om nu opeens wel verhalen met Otto in Nederland te gaan plaatsen. Ook de Taliaferro grappen met Otto werkten overigens niet enorm op mijn lachspieren.

Nu kan ik dit verhaal in verband met copyright niet zomaar op het forum plaatsen, maar wie het toch graag wil lezen, mag mij daar over mailen.

Appie Aap schreef:Ik heb het verhaal van Otto van Drakenstein gelezen en ik begrijp niet waarom het nou slecht is. Ik vond hem wel grappig. Als je ze naast de andere verhalen in de Donald Duck (Extra) legt is dit verhaal van even hoog niveau (zo niet hoger).

Het gaat om het verhaal "Wiener Schnitzel à la Weltschmertz" door Lars Jensen (tekst) en Maximino (tekeningen). Het verhaal is eerder in dit topic al eens ter sprake gekomen.

Allereerst hartelijk dank aan Ferdi dat hij ons in de gelegenheid stelt om het verhaal te lezen! Ik was erg benieuwd naar dit verhaal. Wat vonden jullie ervan?

Op het Disney Comics Forum legde Lars Jensen uit dat het verhaal een soort proefballonnetje van Egmont is. Ze maakten één nieuw verhaal met Ludwig (Otto) om te kijken of de andere uitgeverijen misschien interesse hebben in méér nieuwe verhalen met dit personage.

Lars Jensen schreef:For now, this will be the only story with Ludwig Von Drake. Egmont is waiting to see how readers and publishers respond. So if you or anyone else out there want Egmont to use Ludwig in future stories: Write your publisher, and let them know! [...]

Roger, they didn't decide to bring Ludwig back until January this year [2008]. And note that it's only one story. For now, anyway.

Bron: http://dcf.outducks.org/viewtopic.php?pid=4945#p4945

Het verhaal is duidelijk geschreven als een introductie tot het personage. Lars Jensen vertelt ons alles over Ludwigs karakter, zijn beroep, zijn omgeving, zijn nationaliteit en zijn familie. En dat in slechts zes pagina's! Ludwig in een notendop.

Ik vind het een leuk verhaal, waarin het karakter van de professor goed uit de verf komt. Bij het lezen van de dialogen hóór ik de stem van Paul Frees.

In dit verhaal geeft Ludwig college aan de Cornelis Prul Universiteit in Duckstad. Hij haalt zijn collega-professoren het bloed onder de nagels vandaan door hen voortdurend te verbeteren - in het bijzijn van hun studenten! De collega's bedenken een wraakplan, maar Ludwig is hen te slim af.

Ik moet Ferdi gelijk geven dat de ontknoping nogal flauw is. Ludwig gedraagt zich arrogant en verdient eigenlijk een lesje in nederigheid. Dat gebeurt hier niet, omdat Ludwig natuurlijk onverbeterlijk is. In plaats daarvan moeten de collega's aan het einde opnieuw verduren dat Ludwig hen continu verbetert.

Dit einde zou beter werken wanneer de collega's zelf ook zo ontzettend arrogant waren. Een vertaler zou dat misschien nog wat vetter kunnen aanzetten.

Persoonlijk vind ik dat dit verhaal prima in de Extra zou kunnen. Eventueel kan de Kwaakpagina gebruikt worden voor een informatief stukje over Ludwig.

Lars Jensen schreef:I asked Byron Erickson why Egmont have banned Ludwig. His answer: "Ludwig and Launchpad ran off to Las Vegas, where they came out as transvestites and joined a drag show." Obviously, this doesn't go over well in a Disney magazine, so Egmont decided to ban these two characters.

Bron: http://www.nafsk.se/pipermail/dcml/2003 ... 19580.html
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rubberduck » vr feb 12, 2010 4:12 am

Dat is weer typisch zo'n non-antwoord van een Disney-bobo waar je niks mee kunt. Net zoals "Oom Donald" in de Brievenbussen van de jaren '90 lezers met een kluitje het rietje instuurde met de mededeling dat Otto niet meer gezien is sinds dat-ie op vlinderexpeditie naar Zuid-Patagonië was vertrokken...

Ik heb het Otto-verhaal inmiddels ook van Ferdi mogen ontvangen, waarvoor dank. Ik ben het met Michiel eens dat het karakter van Otto hierin goed naar voren komt, alleen de verstrooidheid miste ik. Verder werd alles verteld wat verteld moest worden: dat Otto geniaal is; dat-ie een opschepper is; dat-ie onuitstaanbaar is omdat-ie steeds anderen verbetert; dat-ie een oom van Donald is. Ik vind het ook een leuk verhaal. De manier waarop Otto de diefstal oplost is grappig, omdat het precies zijn opschepperige kant goed laat uitkomen: eigenlijk volgt hij gewoon een spoor van kruimels, maar hij laat het voor zichzelf veel genialer lijken door met geleerde termen te gaan smijten voor de opsporingsmethode. Dat vind ik Otto ten voeten uit.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo feb 28, 2010 8:20 pm

Ik heb het nu ook. Maar daarover later.

Ik heb geprobeerd om Otto's karakter in 1 plaatje samen te vatten. Nu wil ik graag van Rubberduck, Otto-expert, weten of ik goed heb gedaan.
"Om te komen, moest ik wel 6 meezingen lissen -euh, lezingen missen- en een heel belangrijke bijeenkomst over de rol van mensapen in het Romeinse Rijk! "
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rubberduck » ma maart 01, 2010 12:59 am

Duckfan van Down Under schreef:Ik heb het nu ook. Maar daarover later.

Ik heb geprobeerd om Otto's karakter in 1 plaatje samen te vatten. Nu wil ik graag van Rubberduck, Otto-expert, weten of ik goed heb gedaan.
"Om te komen, moest ik wel 6 meezingen lissen -euh, lezingen missen- en een heel belangrijke bijeenkomst over de rol van mensapen in het Romeinse Rijk! "

Ik weet niet of ik inderdaad een Otto-expert ben. Ook weet ik niet naar welk plaatje in het verhaal 'Wienerschnitzel a la Weltschmerz' je nu verwijst. Ik heb het verhaal in het Engels (gekregen van Ferdi). Maar op basis van de door jou geciteerde uitspraak lijkt me dit geen goede samenvatting van Otto's karakter. Het gaat hier om een Doc-achtige verspreking (Doc, één van de zeven dwergen). Eigenlijk vind ik onderstaande gag van Taliaferro Otto heel goed weergeven:

http://coa.inducks.org/story.php?c=YD+61-10-04

Door Michiel P eerder in een ander topic geplaatst. Donald vraagt hoeveel titels ('degrees') Otto nu echt heeft. Otto antwoordt: "98 degrees". Waarna hij meteen schrikt en denkt dat het "98 degrees" (graden) warm is. Da's echt typisch Otto: halverwege de zin de draad kwijtraken en schrikken van zijn eigen antwoord. :lol:

De échte essentie van Otto komt naar voren uit de allereerste tekenfilm waarin hij optreedt. Het was Walt Disney's eerste tv-uitzending in kleur, en daarom komt Otto het één en ander uitleggen over kleur:

http://www.youtube.com/watch?v=PotSp7QdayQ

Die verstrooidheid van hem! Vergeet halverwege waar hij mee bezig is! :lol:
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma maart 01, 2010 12:57 pm

Rubberduck schreef:Ik weet niet of ik inderdaad een Otto-expert ben. Ook weet ik niet naar welk plaatje in het verhaal 'Wienerschnitzel a la Weltschmerz' je nu verwijst.

Daar verwijs ik ook niet naar. Ik verwijs naar een plaatje in mijn kerstverhaal. Ik wil weten of ik Otto's karakter goed heb uitgelegd.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr apr 02, 2010 9:39 pm

http://www.donaldduck.nl/media/quizzen_ ... pittig.htm
Kijk eens naar vraag 7 en 8, Rubberduck! Vind je leuk!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DuckBoy » vr apr 02, 2010 9:51 pm

Poeh, pittige quiz...
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor Rubberduck » za apr 03, 2010 2:24 am

Ik vond het geen moeilijke quiz, maar ik geef toe dat heel veel vragen echt niet beantwoord zouden kunnen worden door het merendeel van de 'gewone' lezers.

Leuk, die vragen over Otto, Diederik en niet-Disney strips. Maar deze quiz maakt dan hopelijk wel voorgoed korte metten met de steeds grijsgedraaide plaat dat Donald Duck "al 58 jaar hetzelfde is gebleven".
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron