DD 2010-06

Berichtdoor Fuzzy » vr feb 05, 2010 2:08 pm

Hoi :)
Fuzzy
Member
 
Berichten: 82
Geregistreerd: do dec 10, 2009 2:30 pm

Berichtdoor Dubbelduck » vr feb 05, 2010 8:54 pm

De brievenbus heeft weer een mooie illustratie. Het grapje is niet zo zeer om te lachen. Maar het openingsverhaal vond ik zeer goed. Hoewel het ook een klein beetje voorspelbaar is dat 'Strikje' een goede bekende blijkt te zijn, is het leuk dat Guus ook eens een keer met een andere dame heeft. Het Broer Konijn verhaal was wel leuk waarin Broer Konijn niet alleen meneer Beer beetneemt, maar ook zijn kinderen. Het Donald Duck verhaal is een beetje matig. Dan een illustratie van Mickey en Minnie. Dan een Mickey verhaal van Paul Murry, waarin het verrassend genoeg deze keer niet om dieven of schurken gaat. Het laatste verhaal vond ik wat minder. De dief kon zo naar binnen glippen terwijl oom Dagobert meestal meer dan één bewaker heeft. Ook kwam de oplossing vrij snel en onverwachts. Een toepasselijke pagina uit het Woudlopers handboek en daarna het achterkantgrapje wat deze keer wel grappig is. Het verhaal van de aankondiging voor volgende week is naar mijn vermoeden Het verloren dubbeltje. Dat klinkt wat onwaarschijnlijk, omdat het een verhaal uit 1984 is, maar het is toch wel mogelijk. We zullen volgende week wel zien.
Nog een andere opmerking: in het derde verhaal (Donald Duck H 29010 van 2 bladzijden) wordt een verwijzing gemaakt naar het eerste verhaal. Op plaatje 6 zegt Donald: "G. Geluk... Dat is Guus! Het is zeker uit met Sjaantje!" Dit verwijst naar het openingsverhaal, waarin Sjaantje de vriendin van Guus is.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Van Drakenstein » vr feb 05, 2010 10:52 pm

Dubbeluck schreef:Het verhaal van de aankondiging voor volgende week is naar mijn vermoeden Het verloren dubbeltje. Dat klinkt wat onwaarschijnlijk, omdat het een verhaal uit 1984 is, maar het is toch wel mogelijk. We zullen volgende week wel zien.

Zo onwaarschijnlijk lijkt het me niet. Ze zullen het verhaal toch een keertje publiceren lijkt me. Waarom daar 26 jaar mee gewacht is, vraag ik me dan wel weer af.
Van Drakenstein
Member
 
Berichten: 56
Geregistreerd: wo jun 17, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Rubberduck » vr feb 05, 2010 11:55 pm

Komt Broer Konijn nu iedere week?
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Appie Aap » za feb 06, 2010 12:03 am

Leuke voorkant voor dit valentijnsnummer. :) Ook de brievenbus is mooi (alhoewel ik de snavels van Donald en Katrien te lang vind). Het grapje was niet echt leuk.
Het hoofdverhaal is heerlijk. Lekker tekenwerk en een hartverwarmend plot. Het uitgangspunt dat Donald niet veel geld heeft om een leuke Valentijnsdag te organiseren is wellicht herkenbaar en het feit dat Katrien zijn inzet toch waardeert is erg leuk.
Het verhaal erna met Broer Konijn vind ik weer minder. Het tekenwerk is wat zwak (meneer Beer is hier en daar enorm in de lengte opgerekt) en het plot word ik eigenlijk ook niet echt blij van. Zoals ik de laatste tijd in veel verhalen met Broer Konijn zie, gaat het er keer op keer om hoe je een persoon, die verder helemaal niets verkeerds heeft gedaan, flink kan oplichten. Dit zijn nou niet echt de verhalen waar ik een goed gevoel bij krijg en ze geven ook een hele verkeerde boodschap.
De strip erna van Donald Duck is niet mooi getekend en ik begreep de grap niet echt (zeker door dat laatste plaatje). Daarna helaas weer acht pagina's vol met Mickey en consorten die mij niet weten te boeien.
De laatste strip is vermakelijk. Een leuk verhaal met ook redelijk tekenwerk, behalve dat de pagina-indeling soms wat chaotisch oogt en de expressies van de Ducks soms niet kloppen (zoals het neefje met het groene petje op plaatje 7 blz 41).
De achterkant was ook wel grappig en ook goed ingekleurd. Ik ben benieuwd naar het verhaal van volgende week. :)
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma feb 08, 2010 10:33 am

Gelukkig bracht mijn vrouw me de Donald Duck vrijdag in het ziekenhuis (waar vind je nog zo'n vrouw?) en kon ik die ook vast lezen (ging sowieso goed, allemaal lieden brachten strips voor me mee; Donald Duck dubbelpocket, Asterix jubileumalbum, Dirk-Jan, noem maar op...)

De brievenbus was wel weer mooi ingetekend. Er was ruimte over voor een brief of drie... maar toch leuk.

Over het Donald Duck verhaal heb ik verschillende klachten gehoord van mensen, die het toch al te gek vonden dat Guus een andere vrouw had. Nu verbaasde mij dit ook wel. Verder weer een leuk verhaal, ook leuk getekend.

Broer Konijn: mijn vrouw en ik hadden het er nog over dat Broer Konijn ooit voornamelijk door Rein Vos en meneer Beer opgegeten werd. Broer Konijn bedacht listen om te ontsnappen. Dit zien we haast niet meer. Het is ernaar toe ontwikkeld dat Broer Konijn de slechterik is geworden. Meneer Beer lijkt een arme domme boer en huisvader die steeds weer door hem opgelicht wordt. Ik was al lang blij dat meneer Beer de vorige keer nog op tijd door zijn vrouw gewaarschuwd werd.

Mickey Mouse; tja. Als ik het goed begrijp kan Goofy mooier zingen door een drankje. Vervolgens werkt dit alleen op vrouwen. Ook op cd. Maar het effect werkt ook uit op cd. En bij vrouwen werkt het niet. En de professor maakt er nog een die werkt op eekhoorns. En Goofy en Clarabella's geschreeuw werkt wel op varkens te roepen.
Tja, moeten hier zoveel pagina's aan besteed worden? En wat had de persoon die dit bedacht eigenlijk in zijn hoofd? Vlinders? Die Murray-Mickeys vind ik vaak of saaie en voorspelbare detectives, of verhalen die net te weinig interne logica lijken te bevatten... ik heb er niet echt plezier van. Daarnaast staan er zoveel oude Murray-Mickeys in van ook best veel bladzijden dat ik er allang genoeg van heb. Nee, dit hoeft voor mij niet meer. Kom dan met nieuwe Deense Mickey's...

De achterkant vind ik best grappig.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rubberduck » do feb 11, 2010 7:03 pm

Ben ik de enige die zich heeft gestoord aan het 'Handboek van de Jonge Woudlopers'? Daarin staat over William Shakespeare: "Hij heeft weinig zelf verzonnen." Dat lijkt me nogal een ongefundeerde overdrijving en veel te weinig credit voor de bard der barden.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Rubberduck » do feb 11, 2010 7:06 pm

Dat Brievenbusstripje vond ik trouwens hilarisch! :lol:
Moest ook gelijk aan The Princess and the Frog denken.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor admin » do feb 11, 2010 7:19 pm

Ridder ter Geit schreef:Broer Konijn: mijn vrouw en ik hadden het er nog over dat Broer Konijn ooit voornamelijk door Rein Vos en meneer Beer opgegeten werd. Broer Konijn bedacht listen om te ontsnappen. Dit zien we haast niet meer. Het is ernaar toe ontwikkeld dat Broer Konijn de slechterik is geworden. Meneer Beer lijkt een arme domme boer en huisvader die steeds weer door hem opgelicht wordt. Ik was al lang blij dat meneer Beer de vorige keer nog op tijd door zijn vrouw gewaarschuwd werd.

Topic voor verdere discussie:

Broer Konijn
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=1433
admin
Site Admin
 
Berichten: 409
Geregistreerd: di aug 14, 2007 12:35 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rubberduck » vr feb 12, 2010 4:17 am

De openingsstrip van Donald en Katrien vond ik leuk, maar had ik nog leuker gevonden als ik bij aanvang niet al de clou had geweten. Die heeft de redactie namelijk weggegeven in het tweede Donald-verhaal. Daarin merkt Donald op dat het uit is tussen Guus en Sjaantje. Dat verhaal had ik dus eerst gelezen en wist dus al waar het eerste verhaal om draaide. Ik wed dat er heel veel mensen zijn die de Duck niet-chronologisch lezen. Sowieso zijn Disney-strips in de regel niet continue.

Zo'm misbaksel-Mickey sla ik over. Ik heb er al geen zin meer in als ik er zo eens overheen kijk. Geen wonder dat Mickey in Nederland door veel lezers als saai wordt ervaren (o.a. op dit forum). Ik snap werkelijk niet wáárom de redactie zo'n pesthekel heeft aan de avontuurlijke, eigentijdse Mickey van Egmont. Het is toch alsof je een Duck uit 1958 openslaat, zo.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Redmess » vr feb 12, 2010 1:07 pm

Dat Shakespeare niet zoveel zelf heeft verzonnen heeft is waar. Het genie zit hem erin dat hij oude verhalen op een nieuwe manier vertelde.

Ik vond deze Duck nogal lijden onder een gebrek aan "show, not tell". Vooral in het eerste verhaal worden veel te veel tekstballonnen verspild aan beschrijven wat er gebeurd. In een goede strip hoeft dit niet. Ook is het nogal denigrerend voor de intelligentie van de lezer. De identiteit van Strikje was inderdaad snel geraden. Wel was het vreemd dat Guus: (a) uitgaat met een andere vrouw, (b) hij ineens geen interesse meer heeft voor Katrien, en (c) dat Katrien hier totaal niet jaloers over is. Ook is de situatie met de bijnamen wat geforceerd. En waarom word de picknick ineens overgeslagen? Te weinig ruimte? Ik vind het ook niet helemaal duidelijk hoe Guus zijn geluk hier tegen Donald zou moeten werken. Dit werkt alleen als er rivaliteit tussen de twee is, wat hier volledig ontbreekt.

In het tweede verhaal zit geen grap. Donald vernield wat bloemen en gaat ervandoor als dit foutloopt? Moet ik nu lachen?

In het laatste verhaal over Donald kan de dief inderdaad wel heel makkelijk binnenkomen. Een tikje ongeloofwaardig. En zou zo'n bizar gekleed figuur echt niet opvallen in vol daglicht? Ook is het onduidelijk waarom die ruit ingegooid moet worden. Het is een nogal geforceerde setup alleen maar om "arresteer mij niet, arresteer hem" te kunnen roepen.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland


Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten