Al die heibel om niks

opmerkingen, vragen, klachten, suggesties

Berichtdoor Ridder ter Geit » za feb 27, 2010 10:23 am

Rubberduck schreef:Het gaat volgens mij niet alleen om een e-mail van Oom Thom aan McDuck Menu. Oom Thom heeft er nu eenmaal een handje van om met dergelijke termen te smijten. Niet alleen "kut met peren" tegen McDuck Menu, maar ook "kankerpitten", over McDuck-leden. Daar zitten jullie je dan zo voor uit te sloven, McDrakers. Daar zitten jullie het dan voor op te nemen. Voor een redactie die jullie betitelt als "kankerpitten". En die daarna Ei en Rubberduck beschuldigt van grof taalgebruik. Wat jullie meteen napapegaaien.

Waar werd dit dan nagepapegaaid? Los daarvan; tja, in zo'n geval hebben beiden gelijk, toch? Als beiden ook echt grof taalgebruik gebruiken? Behalve in deze post valt het trouwens volgens mij bij Ei en Rubberduck wel mee. Ik vind vaak meer de toon wel erg hard. Wat ik trouwens in sommige gevallen (en dat is met name bij Ei) wel kan waarderen. Bij Ei blijkt er wel een bevlogenheid uit, alsof het hem echt veel doet.
Bij Rubberduck trouwens draagt de harde toon soms wel bij aan zijn scherpe kritiek. Bij hem komt de kritiek vaak op een wat meer analytische manier over.
Dus ja, ik zie er wel goede kanten in, maar toch kan ik begrijpen dat de harde toon weleens af kan schrikken en vraag ik me weleens af of het niet anders kan. Maar wat me werkelijk stoort is wanneer het gewoon niet klopt. Rubberduck zegt nog weleens iets over 'alle andere McDrakers' of 'alle McDrakers die rustiger zijn jegens de redactie'. Waarbij hij hun motivatie op één hoop gooit. Dat ze willen slijmen en bang zijn dat de redactie weg gaat. En dat terwijl er veel meer andere redenen kunnen zijn! Sommigen zijn bijvoorbeeld niet zo goed in argumenteren, zijn nog jong, en willen hier gewoon over de nieuwe uitgaves praten. Of ze zijn ook kritisch, maar proberen dit op een vriendelijker manier aan te kaarten. Of ze denken dat ze er lastig tussen komen bij die lange berichten. Ik weet het niet, ik kan niet in hun hoofd kijken, maar het lijkt mij nogal kort door de bocht. Bij een of twee leden die weleens gezegd hebben dat jullie redactieleden wegjagen kan ik je kritiek begrijpen, maar dat is echt lang niet iedereen.

Rubberduck schreef:Maar da's niet het enige wat me dwarszit. Zoals al eerder in dit topic gezegd: bij ieder nummer dat uitkomt, hebben jullie zelf ook veel op -en aan te merken. Of de verhaalkeuze is niet goed, of de tekeningen zijn mislukt, of het verhaal loopt niet lekker, of de cover is lelijk etc. Kortom, zelf lopen jullie ook te pas en te onpas te klagen, lettend op werkelijk alle details. Maar als er dan vervolgens een discussie is met redactieleden, doen jullie je mond niet open. Dan laten jullie Ei en Rubberduck het woord doen. En vervolgens gaan zitten kankeren op ons omdat we onze mening geven. Sorry, maar dat vind ik hypocriet gedrag.

Ik geloof dat 'kankeren' in deze context een gewoon oud-Nederlands werkwoord is, niet gerelateerd aan de ziekte? Al zet dit nog steeds je taalgebruik op één lijn met het 'kankerpitten' van Thom Roep, toch?
Ik vind, als je de reacties er nogeens op naleest, het eigenlijk redelijk evenwichtig. Er zijn mindere en betere Ducks. Ja, er zijn veel verbeterpunten die daar gezien en door een groot deel gedragen worden, dat wel.
Ik denk dat velen dat ook best tegen de redactie willen zeggen. Als ik me goed herinner gebeurt dat ook wel in sommige topics. Maar in de lange discussies, tja, die lees ik altijd en vind ik erg boeiend. Maar vaak is het dan wachten op een reactie van Ei of Ferdi of Rubberduck op weer argumenten van de andere kant. Zoals Caspar zei, als je dit allemaal leest heb je niet altijd nog veel toe te voegen.

Rubberduck schreef:Iedereen mag zijn mening toch geven op dit forum? Ei is behalve beheerder ook één van de weinigen die knokt voor een Barks-verhaal in een Barks-serie. Daar zouden jullie best wat meer waardering voor mogen hebben. Verder krijg ik uit jullie reacties nou niet echt de indruk dat jullie onze bijdragen (of die van de redactie) lezen. Ik hoor jullie immers nooit over de argumenten en feiten die we aandragen. Nee, Ferdi zegt iets over "toon" en dáár duiken jullie bovenop.

Het lijkt de politiek wel.

Natuurlijk. Ik ben bijvoorbeeld van mening dat Barks-herdrukken goed zijn voor het weekblad. Ik probeer daarbij ook aan de nieuwe jonge lezer te denken, of eigenlijk iedere lezer die er niet albums naast gaat zitten kopen. En het helpt de algehele kwaliteit in het weekblad omhoog. Zie je maar weer aan het nieuwste nummer. Maar goed, dat zijn jullie dus weer niet met me eens.
Dat Ei dat verhaal in die reeks wil hebben, daar ben ik het mee eens. En ik lees al jullie reacties. En dit beiden heb ik volgens mij aangegeven, en volgens mij anderen ook. En dat we het er mee eens waren kwam volgens mij ook door de indrukwekkende mate van argumenten die Ei bij elkaar had gevonden. Hulde aan Ei!
Echter, die toon is juist zo belangrijk. Die toon kan mensen afschrikken, wat zonde is als de argumenten wel goed zijn. Daarom is het beter om de kalmte te bewaren. De feiten voor zich laten spreken. Juist als je wilt dat we die zien.
Je maakt een vergelijking met politiek. Exact; in de debatten winnen de argumenten. Vaak van de mensen die rustig blijven. Ik vind het ook jammer dat de toon in de politiek verhard. Dat vertroebelt de inhoud.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » za feb 27, 2010 10:34 am

Rubberduck schreef:Ik zal proberen wat gematigder taal te gebruiken om mijn punt te maken. Hoewel ik nog steeds van mening ben dat "de toon" te vaak als afleiding wordt gebruikt door leden van de redactie.

Dan is dat toch juist zo jammer? Dat je ze die mogelijkheid geeft? Als ze daar niets meer op aan kunnen merken moeten ze dan wel naar je argumenten luisteren!

Overigens; mijn vragen en kritieken stel ik, waarschijnlijk uit een soort beleefdheid, vaak gewoon een keer. Ik ga dan niet zitten drammen of door argumenteren, als daar niet op gereageerd wordt. Keerzijde daarvan is dus dat dit vaak verloren gaat. Ik begrijp dat de redactie er niet aan toe komt alles te lezen en te beantwoorden. Al vaak zijn vragen hier aan de redactie dan ook gewoon blijven liggen.
Het is jammer, maar ik weet niet direct wat er aan te doen is.
Vanuit dit ligt vind ik jullie manier van heel veel erop door posten en argumenteren wel effectief om dingen wél onder de aandacht van de redactie te brengen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Jim » za feb 27, 2010 11:39 am

Ik ben een voorstander van een rustige en vriendelijke toon, maar als iemand toch harde en beledigende woorden gebruikt, vind ik dat in principe "prima". Ik ga niet voorschrijven hoe iemand zich moet uitdrukken. Wie ben ik? Mensen mogen van mij alles vinden en zeggen, maar na een woord als "TROEP-redactie" voel ik persoonlijk niet erg de behoefte om - ook nog eens uitgebreid - antwoorden op vragen te geven. Even los van de toon waarover we spreken, veel zaken zijn simpelweg niet bespreekbaar voor ons. Wij willen niet per se "halve antwoorden" geven, maar soms kun je niet anders. Het kan gaan om zakelijke beslissingen of om plannen die niet op het web thuishoren, want concurrenten hebben ook een internetaansluiting. En wat voor bezoekers van deze site misschien niet direct gevoelige informatie lijkt, het kan wel zo zijn. Alleen kun je dat niet weten, omdat men bepaalde kennis dus niet heeft (en krijgt). Om nog eens bij de politiek terug te komen. Zou het logisch en verstandig zijn als JP Balkenende op McCDA alles wat hij weet en doet zou delen?

Ik heb zelfs wel eens een vraag gezien in de trant van: "Wat houden jullie nu netto over aan een album?" Kijk, we kunnen hier en daar een tipje van de sluier oplichten, maar het naadje van de kous krijgen jullie niet te zien. En ga dan niet zeggen: "Aha, omdat het natuurlijk stinkende zweetsokken zijn!" ;)
Jim
Member
 
Berichten: 13
Geregistreerd: ma jan 19, 2009 4:08 pm

Berichtdoor Ferdi F » za feb 27, 2010 1:57 pm

Misschien is het wel leuk om te melden dan McDuck Menu (Tim) inmiddels twee verhalen voor Donald Duck heeft getekend. Zijn tekenwerk was mij opgevallen in het topic over 'Frank Jonkers kerstverhaal' en daarna heeft hij van Frans Hasselaar (chef van de tekenafdeling) twee scenario's van één pagina gekregen om uit te werken. Deze verhalen zullen uiteindelijk ook in Donald Duck geplaatst worden!
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Appie Aap » za feb 27, 2010 2:01 pm

Ferdi F schreef:Misschien is het wel leuk om te melden dan McDuck Menu (Tim) inmiddels twee verhalen voor Donald Duck heeft getekend. Zijn tekenwerk was mij opgevallen in het topic over 'Frank Jonkers kerstverhaal' en daarna heeft hij van Frans Hasselaar (chef van de tekenafdeling) twee scenario's van één pagina gekregen om uit te werken. Deze verhalen zullen uiteindelijk ook in Donald Duck geplaatst worden!

Inderdaad wat leuk! Ik ben in ieder geval reuzebenieuwd :D
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Fuzzy » za feb 27, 2010 2:06 pm

Ferdi F schreef:Misschien is het wel leuk om te melden dan McDuck Menu (Tim) inmiddels twee verhalen voor Donald Duck heeft getekend. Zijn tekenwerk was mij opgevallen in het topic over 'Frank Jonkers kerstverhaal' en daarna heeft hij van Frans Hasselaar (chef van de tekenafdeling) twee scenario's van één pagina gekregen om uit te werken. Deze verhalen zullen uiteindelijk ook in Donald Duck geplaatst worden!

Ik ben inderdaad heel benieuwd naar deze verhalen, leuk om te horen dat hij uiteindelijk toch twee verhalen heeft kunnen tekenen. Het begin is er :)
Hoi :)
Fuzzy
Member
 
Berichten: 82
Geregistreerd: do dec 10, 2009 2:30 pm

Berichtdoor kwok » za feb 27, 2010 2:37 pm

Super leuk ferdi dat jullie hem een scanario hebben gestuurd!
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za feb 27, 2010 3:42 pm

Ferdi, kun je hem vragen of hij mij ook een scenario wil sturen? Mijn tekenwerk is nog niet supergoed, maar het begint ergens op te lijken. En nu ga ik jullie iets vertellen: binnenkort komt er een kerstverhaal van mij op McDrake. En zeg nu niet: "dat is langzaam", want ik heb het begin/midden februari bedacht. En het heeft een verwijzing naar Barks' "The Thrifty Spendthrift". Het heeft 5 pagina's, en het is de eerste keer dat ik de kleren teken van Willie Wortel, Gijs Gans, Oma Duck, Otto van Drakenstein, Guus Geluk en neef Diederik!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ei » za feb 27, 2010 4:19 pm

Rubberduck schreef:Daar zitten jullie het dan voor op te nemen. Voor een redactie die jullie betitelt als "kankerpitten".

Ging het niet over slechts een of twee stuks? Zo herinnert Ei zich de opmerking.

Caspar schreef:Hopelijk begrijp je daardoor des te beter dat ik het vervelend vind als de discussie niet meer over Donald Duck of Carl Barks gaat, maar over de franse zinnetjes die Ferdie uit zijn mouw schudt.

Verkeerde samenvatting. Er is geen discussie geweest "over de franse zinnetjes die Ferdie uit zijn mouw schudt". En Ferdi gebruikte een enkele Franse zin.
Je doet aan stemmingmakerij! :O

En haal die vreselijke, verdwaalde code "[/url]" uit je signatuur! Maar dat terzijde. :P

Jim schreef:Ooit sprak ik een wijze Chinees en die zei: "Wie met modder gooit, maakt zijn handen vuil."

Wat een domme Chinees. Je kunt handschoenen gebruiken. Het typt wat lastig, dat wel. :)

Jim schreef:Iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeuren, die kun je mij betreft ook uiten, maar het plaatsen van onze minder positieve gevoelens, zou bijzonder ongepast en onfatsoenlijk zijn!

Maar het plaatsen van alleen positieve gevoelens schept een eenzijdig, ongeloofwaardig beeld. Dan wordt het hielenlikken.

Caspar schreef:Precies! Wel jammer dat Jim juist in dit topic moet reageren in plaats van een leuke bijdrage te geven in een interessant topic.

Daarom kan er geen vrede getekend worden. In vredestijd reageert men niet! :P

McDuck Menu schreef:[Thom Roep] Ook "censureerde" ik zijn uitspraak toen, omdat ik me bedacht dat niet iedereen er zo over zou denken als ik, wat ook gebleken is.. Het was voor de meesten wel duidelijk wat er stond, iets als Kat met Peren slaat natuurlijk nergens op :P

"Kat met Peren" was tenminste humoristisch geweest. Daar had Ei wel om kunnen lachen.

McDuck Menu schreef:
Ei schreef:En nu wil de ironie, dat de redactie kritiek heeft op taalgebruik van de lezers. Woorden als "Troep-redactie", die mogen niet. Hoor Ferdi erover klagen. Maar spreek je de redactie aan op hun foute taalgebruik, doen ze er een schepje bij!

Er zit wel een verschil tussen Troep-redactie en uitdrukkingnaam geworden. Kankerpitten is er ook een. Dus wat benamingen betreft staan jullie denk ik gelijk.

Ei begrijpt de eerste zin niet. En wat is een "uitdrukkingnaam"?

Ridder ter Geit schreef:
Rubberduck schreef:Ik zal proberen wat gematigder taal te gebruiken om mijn punt te maken. Hoewel ik nog steeds van mening ben dat "de toon" te vaak als afleiding wordt gebruikt door leden van de redactie.

Dan is dat toch juist zo jammer? Dat je ze die mogelijkheid geeft? Als ze daar niets meer op aan kunnen merken moeten ze dan wel naar je argumenten luisteren!

Of ze zijn verdwenen omdat er niets meer te verdedigen valt. :) Er zijn veel vriendelijke berichten van jonge lezers die niet beantwoord worden. De aandacht gaat vooral naar de moddersmijters.

Jim schreef:Ik ben een voorstander van een rustige en vriendelijke toon, maar als iemand toch harde en beledigende woorden gebruikt, vind ik dat in principe "prima". Ik ga niet voorschrijven hoe iemand zich moet uitdrukken. Wie ben ik? Mensen mogen van mij alles vinden en zeggen, maar na een woord als "TROEP-redactie" voel ik persoonlijk niet erg de behoefte om - ook nog eens uitgebreid - antwoorden op vragen te geven.

Ei snapt niet dat jullie je zo druk maken over het woord "TROEP-redactie". T.Roep is de naam van de hoofdredacteur. En als je de kreet letterlijk leest, zou Barks ook troep zijn.
In een Nederlands Duckverhaal*, waarin een failliet circus voor afbraakprijzen wordt verkocht, laten jullie jezelf "vlooiencircus" noemen. Is het wel gepast om jullie vlooien te noemen?

* Quiz: Welk verhaal? (Ei weet het antwoord niet.)

Wat zou je ervan vinden als jouw bezwaar wordt weggehoond en er nog een schepje bovenop wordt gegooid? Zo van: mochten jullie er aanstoot aan nemen, pak deze gerust mee voor toekomstige klachten. Dat is hoe vorig jaar vanuit jullie kant is gereageerd. Dat is een beetje een oorlogsverklaring, vindt Ei.
Natuurlijk hoeft de redactie niet heilig te zijn. Maar Ei zou het bijzonder waarderen als redacteurs, en ook andere McDrakers, geen schuttingwoorden gebruiken die ook niet in Donald Duck Weekblad mogen. De redactie komt dan elk geval wat professioneler over.
En wat vinden jullie concurrenten van zulk taalgebruik? Die hebben ook een internetaansluiting. :)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor McDuck Menu » za feb 27, 2010 4:34 pm

Ei schreef:Ei begrijpt de eerste zin niet. En wat is een "uitdrukkingnaam"?

Oh.. daar is een stukje tekst weggevallen zie ik nu. Ik bedoelde te zeggen; "Er is wel een verschil tussen uitdrukkingen en woorden als Troepredactie, dat is zo onderhand een scheldnaam geworden."

Inderdaad onbegrijpelijk zoals het er stond :P
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Ferdi F » za feb 27, 2010 5:19 pm

Duckfan van Down Under schreef:Ferdi, kun je hem vragen of hij mij ook een scenario wil sturen? Mijn tekenwerk is nog niet supergoed, maar het begint ergens op te lijken. En nu ga ik jullie iets vertellen: binnenkort komt er een kerstverhaal van mij op McDrake. En zeg nu niet: "dat is langzaam", want ik heb het begin/midden februari bedacht. En het heeft een verwijzing naar Barks' "The Thrifty Spendthrift". Het heeft 5 pagina's, en het is de eerste keer dat ik de kleren teken van Willie Wortel, Gijs Gans, Oma Duck, Otto van Drakenstein, Guus Geluk en neef Diederik!

Helaas nog niet. We sturen niet zomaar naar iedereen scenario's op. McDuck Menu heeft al duidelijk gevoel voor het tekenen van Disney figuren en heeft zich in de afgelopen jaren al goed ontwikkeld. Daarom wilden Frans en ik hem de kans geven om eens een verhaal voor ons te tekenen. En dat heeft hij zeer redelijk gedaan. Als hij nog wat meer blijft oefenen dan sluit ik niet uit dat McDuck Menu in de toekomst nog wel een keer wat mag tekenen voor ons.

Ik zou zeggen, plaats vooral wat werk en wie weet is het goed genoeg dat Frans Hasselaar je een keer een kans wil geven. Maar let er dan vooral op dat je niet alleen zorgt dat de figuren goed getekend zijn, maar denk ook aan zaken als compositie en regie.
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Jim » za feb 27, 2010 5:49 pm

Laatste poging: ik had het over oude koeien in de sloot laten en een schone lei. Als dan wederom en nogmaals en weer en nog een keertje het "verschrikkelijke" verleden wordt aangehaald, zie ik wat mij betreft geen zonnige toekomst. Ja, ook de redactie heeft zich wel eens pittig en (te) grof uitgelaten, maar het leek mij juist zo aardig daar over OP te houden en over andere en nieuwe zaken te babbelen. Ik denk dat redactieleden een interessante aanvulling kunnen zijn op McDrake, maar als het een wedstrijd wordt van "ik weet het beter en ik zal altijd het laatste woord hebben" ga ik persoonlijk liever iets anders doen. Hunebedden bestuderen bijvoorbeeld. Aju paraplu!
Jim
Member
 
Berichten: 13
Geregistreerd: ma jan 19, 2009 4:08 pm

Berichtdoor Ei » za feb 27, 2010 6:25 pm

Jim schreef:Laatste poging: ik had het over oude koeien in de sloot laten en een schone lei.

Waarom ga je dan NU zitten sjacherijnen?

Jim schreef:Ik denk dat redactieleden een interessante aanvulling kunnen zijn op McDrake, maar als het een wedstrijd wordt van "ik weet het beter en ik zal altijd het laatste woord hebben" ga ik persoonlijk liever iets anders doen.

O, dus JIJ wil het laatste woord hebben? Had dat gezegd!
Ei schreef in het laatste bericht over het HEDEN. Namelijk dat van lezers wordt verwacht dat ze een woord niet meer gebruiken, terwijl jullie je bij fout taalgebruik niets laten vertellen.

Jim schreef:Hunebedden bestuderen bijvoorbeeld. Aju paraplu!

Als leden alleen maar kunnen dreigen dat ze weggaan als de anderen niet gehoorzamen, laten ze dan ophoepelen ja.

Om het verleden te mijden heeft Ei, in Ei's laatste bericht, een superkorte reactie gegeven. En nou ben je boos? Aju paraplu!
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za feb 27, 2010 8:11 pm

Ferdi F schreef:We sturen niet zomaar naar iedereen scenario's op.

Dat snap ik ook nog wel. Maar ik dacht, het valt altijd te proberen!

Ferdi F schreef:McDuck Menu heeft al duidelijk gevoel voor het tekenen van Disney figuren en heeft zich in de afgelopen jaren al goed ontwikkeld. Daarom wilden Frans en ik hem de kans geven om eens een verhaal voor ons te tekenen. En dat heeft hij zeer redelijk gedaan. Als hij nog wat meer blijft oefenen dan sluit ik niet uit dat McDuck Menu in de toekomst nog wel een keer wat mag tekenen voor ons.

Ik geef toe, McDuck Menu is 9 jaar ouder dan ik. Genoeg tijd om het te leren, en ik begin nu hondfiguren te tekenen! Een onhandige bijwerking is dat ze allemaal op Buurman Bolderbast lijken. :) Of heel slecht getekende Zware Jongens (echt heel slecht). :( Maar ik kom er wel!

Ferdi F schreef:Ik zou zeggen, plaats vooral wat werk en wie weet is het goed genoeg dat Frans Hasselaar je een keer een kans wil geven. Maar let er dan vooral op dat je niet alleen zorgt dat de figuren goed getekend zijn, maar denk ook aan zaken als compositie en regie.

Dat gaat me wel lukken. Misschien ga ik wel ooit scenario's schrijven! Hoewel, met mijn... euh... zeldzame manier van humor... zit dat er misschien ook weer niet in.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DD » za feb 27, 2010 8:16 pm

Hoezo, je hebt toch al een kerstscenario geschreven?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Over McDrake Nederland Disney

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron