Beginnend Talent

Berichtdoor McDuck Menu » za feb 27, 2010 8:28 pm

Ik zet deze discussie hier even voort omdat dit niet echt meer hoort in het topic "Heibel om niks" http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... d=1421&p=2

Duckfan van Down Under schreef:
Ferdi F schreef:We sturen niet zomaar naar iedereen scenario's op.

Dat snap ik ook nog wel. Maar ik dacht, het valt altijd te proberen!
" ... "
Ik geef toe, McDuck Menu is 9 jaar ouder dan ik. Genoeg tijd om het te leren, en ik begin nu hondfiguren te tekenen! Een onhandige bijwerking is dat ze allemaal op Buurman Bolderbast lijken. :) Of heel slecht getekende Zware Jongens (echt heel slecht). :( Maar ik kom er wel!

DD schreef:Hoezo, je hebt toch al een kerstscenario geschreven?

Duckfan van Down Under schreef:Het komt er op neer dat ik op sommige momenten helemaal geen humor heb. Of geen humor die een ander levend wezen begrijpt... Maar het gaat een stuk beter in de strips.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za feb 27, 2010 8:30 pm

Bedankt!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DD » za feb 27, 2010 8:31 pm

Je hebt gelijk, nou had ik bijna mijn eigen topic om zeep geholpen :P
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor McDuck Menu » za feb 27, 2010 8:46 pm

Duckfan van Down Under schreef:
Ferdi F schreef:We sturen niet zomaar naar iedereen scenario's op.

Dat snap ik ook nog wel. Maar ik dacht, het valt altijd te proberen!
" ... "
Ik geef toe, McDuck Menu is 9 jaar ouder dan ik. Genoeg tijd om het te leren, en ik begin nu hondfiguren te tekenen! Een onhandige bijwerking is dat ze allemaal op Buurman Bolderbast lijken. :) Of heel slecht getekende Zware Jongens (echt heel slecht). :( Maar ik kom er wel!

Precies, gewoon blijven oefenen! Als ik het goed heb heb je al een tekening laten zien, van Barl Carks dacht ik. En allerlei figuren eromheen in een oudere versie. Zag er leuk en fantasievol uit, dat meen ik echt, maar technisch gezien is het nog niet goed genoeg ben ik bang.
Wees gerust, ik tekende bijna hetzelfde op jouw leeftijd, zo niet slechter.

Wat heel erg helpt is als je anderen om eerlijk commentaar vraagt op je tekeningen. Dit kan soms minder leuk zijn dan alleen complimenten, maar je leert er wel erg veel van.
Ook de opbouw van figuren is belangrijk, je moet ze echt zien als een 3D weergave van die figuur, net als hun omgeving. Het gebruik van actielijnen is ook van cruciaal belang voor een levendige tekening.

Ik ben zelf ook nog niet helemaal waar ik wezen wil. Ik heb bijvoorbeeld grote moeite met interactie tussen figuren, als je eens kijkt naar een verhaal met Guus en Donald, is er meestal wel een scene waarin de een de ander aanvalt, er op springt etc. Dat vind ik nog erg lastig om te tekenen.

En.. als het je gerust stelt, mijn Bolderbast lijkt op alle hondfiguren behalve Bolderbast :P (Al heb ik hem 2 of 3 jaar niet meer getekend)

Kijk ook eens hier:
http://info.mcdrake.nl/mc_dtekenen.html
http://i74.photobucket.com/albums/i272/ ... kenles.png
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Appie Aap » za feb 27, 2010 9:49 pm


Bedankt McDuck Menu! Hier heb ik echt veel aan! :D Ik ga binnenkort ook maar eens wat maken :P
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor McDuck Menu » zo feb 28, 2010 3:04 am

Voor de liefhebber, een voorproefje van de twee pagina's die ik voor het weekblad getekend heb, namelijk de opening-panels.
Deze missen nog kleur en tekstballonnen, die worden er later ingezet:

No.1
Afbeelding
^^^ Hier zien we een Ei, voordat hij misschien wegvalt onder een door Eieren zo beklaagde
computertekstballon :P Was ik zelf ook geen fan van, maar het is voorlopig een makkelijke
oplossing voor iemand als ik, die weinig gevoel heeft voor het zelf indelen van die tekstballonnen.

En No.2

Afbeelding
En een veilingmeester geïnspireerd op een personage uit een verhaal getekend door Jan Gulbransson.
(Een van mijn favoriete verhalen, http://coa.inducks.org/story.php?c=H+82096)

Appie Aap schreef:Bedankt McDuck Menu! Hier heb ik echt veel aan! Ik ga binnenkort ook maar eens wat maken

Graag gedaan, hoop snel wat te zien op 't forum! Ook leerzaam voor mij om anderen het te proberen te leren ;)
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Rubberduck » zo feb 28, 2010 3:30 am

Henrieke heeft in haar stripje wel zelf de ballonnetjes getekend. Ik zou daar toch aan vasthouden, hoor. ;)
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor McDuck Menu » zo feb 28, 2010 3:40 am

Rubberduck schreef:Henrieke heeft in haar stripje wel zelf de ballonnetjes getekend. Ik zou daar toch aan vasthouden, hoor. ;)

Wie weet, in de toekomst. Probleem was ook dat de tekst uit het scenario in het Engels was, dat mag ik denk ik niet alvast gaan vertalen.
Er werd mij ook gevraagd ze niet te tekenen, misschien wel om die reden. Ik ben er niet verder op ingegaan.
Ik weet niet hoe dat in de toekomst zal gaan, maar ik wil eerst het tekenwerk in orde krijgen voor ik daar mee bezig ga.
Ik zal er mee gaan oefenen in het kerstverhaal, goed?
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo feb 28, 2010 2:08 pm

Ik ben eigenlijk niet zo goed met proporties omdat ik begin met wat het meeste naar voren steekt, en dat werk ik naar achter. Dat is begonnen uit noodzaak. Mijn gummen werkten nooit. :)
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor McDuck Menu » zo feb 28, 2010 3:01 pm

Hier een voorbeeld van wat ik nog erg lastig vind:

Afbeelding

Zoals je ziet lukt het me nog niet goed om figuren met elkaar te laten reageren.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor DD » zo feb 28, 2010 5:46 pm

Wat is dat nou! Haha. Wordt Alfred in elkaar geslagen door Donald? Heb je dat expres zo getekend of lijkt hij toevallig op Alfred?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor McDuck Menu » zo feb 28, 2010 6:32 pm

Whehe, ja dat is Alfred.. Misschien een beetje eendenjaloezie.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Michiel P » wo maart 03, 2010 10:14 pm

Uit het topic "Heibel om niks":

Ferdi F schreef:Misschien is het wel leuk om te melden dan McDuck Menu (Tim) inmiddels twee verhalen voor Donald Duck heeft getekend. Zijn tekenwerk was mij opgevallen in het topic over 'Frank Jonkers kerstverhaal' en daarna heeft hij van Frans Hasselaar (chef van de tekenafdeling) twee scenario's van één pagina gekregen om uit te werken. Deze verhalen zullen uiteindelijk ook in Donald Duck geplaatst worden!

Nou, en óf dat leuk is om te vermelden! :) Gefeliciteerd, McDuck Menu! Dan ben je bij deze dus (bijna) een officiële Disney-tekenaar. Petje af, hoor.

McDuck Menu schreef:Voor de liefhebber, een voorproefje van de twee pagina's die ik voor het weekblad getekend heb, namelijk de opening-panels.

Leuk dat je ze hier laat zien. Zal ik er eens even gepeperde kritiek op leveren? :P Wat gaat er trouwens met die televisie-gag gebeuren? Die kan zó in het weekblad.

Eerste plaatje:

- In de linkerbovenhoek komt natuurlijk een logo te staan. Zonde van je uitgewerkte huiskamer. Van die boom zie je misschien niets terug. In de tweede tekening heb je daar beter rekening mee gehouden.

- De bovenkant van de schutting mag je gerust wat onregelmatiger tekenen. Het oogt natuurlijker wanneer de planken niet allemaal even hoog zijn.

- Volgens mij is de band, waarmee de gordijnen bij elkaar worden gehouden, te breed. Ook de manier waarop de gordijnen aan de gordijnroede hangen klopt niet. Misschien niet zo'n gek idee om voor dergelijke interieur-elementen eens wat referentiemateriaal te verzamelen. Een meubelgids volstaat al. Je zult er tenslotte nog vaak genoeg gebruik van maken.

- Een dramatische schaduw achter het schilderijtje - in een verder schaduwloze kamer. Don Rosa overdrijft op dat vlak, maar hij is tenminste consequent. :P

- Lelijke tangents bij Donalds hoofd. a) De schemerlamp staat te dichtbij. b) Je ziet nog een stukje muur bij Donalds hals. Hoe dit op te lossen? Je zou de lijn van de muur iets naar rechts kunnen verplaatsen, zodat Donald er volledig voor staat. Het nadeel is, dat je dan minder dieptewerking hebt.

Je kunt er ook voor kiezen om de lijn van de muur juist naar links te verplaatsen, zodat er onder Donalds achterhoofd een groter stuk muur zichtbaar wordt. Dat is minder storend dan zo'n klein priegelstukje én je hebt je dieptewerking behouden. Die lamp moet maar weg.

- Hoe hangt die kalender eigenlijk aan de muur?

- Merkwaardig dat er zo'n groot stuk muur zichtbaar is boven het raam. Ramen zijn bij voorkeur zo groot mogelijk, dan heb je het meeste licht. N.B. Het is natuurlijk niet onmogelijk! Eventueel zou je ervoor kunnen kiezen, om een hoek van het plafond te tekenen. Dat versterkt de dieptewerking wellicht.

- Verder goede, duidelijk leesbare tekening! :)
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor McDuck Menu » do maart 04, 2010 1:19 am

Ik ben, naar mijn mening, sinds die twee tekeningen weer wat flinke stappen vooruit gegaan. Plaatje een vind ik nu ook niet meer zo geslaagd. Donalds hoofd is een beetje vreemd, de gordijnen hangen er inderdaad vreemd bij, het plafond is vrij hoog. En de tangent bij Donalds hoofd zag ik pas toen ik hem geïnkt had. Bij de televisie gag vond ik dat allemaal al wat beter gaan, daar wordt Donalds hoofd vanuit dezelfde hoek belicht. Ook nu bij het kerstverhaal, waar ik weer volop in productie ben, gaat het allemaal wat sneller en beter.

Het logo komt inderdaad linksboven te staan, maar je moet alles voltekenen. Stel dat je ergens gewoon lijnen laat stoppen, en het logo overlapt ze niet?

Misschien, omdat ik alles snel af wilde hebben, verloor ik een beetje het oog voor detail. Alles ziet er ook een beetje stijfjes uit. Terwijl er niet echt een tijdsdruk was. :P
Om deze redenen moet ik nog even verder oefenen voordat ik weer iets teken voor het weekblad.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do maart 04, 2010 8:18 pm

Ik heb een nieuw script gemaakt! Drie pagina's. Alleen script en schetsen, tot nu toe. Dagobert heeft weer eens een aanval van de Zware Jongens, en klaagt tussendoor over alle aanvallen de veel te dure beveiligingssystemen. Hij zou wel 20 euro willen betalen voor iemand die de Zware Jongens buiten weet te houden! Dan krijgt Donald een idee. Een paar dagen later vallen de Zware Jongens weer aan. Donald gaat achter het bureau van zijn oom zitten en drukt een knopje in. Er verschijnen wielen onder het Pakhuis, en speigels, en airbags, en verlichting! Dan gaat het rijden. De Zware Jongens rennen erachteraan. Dat gaat nog goed, tot ze bij de Winkelhaakberg komen. Geen probleem! Nog een knopje en het pakhuis gaat langs de rand omhoog. De Zware Jongens kunnen er niet in en Donald heeft zijn beloning wel verdiend. Niemand kan meer binnen, alleen 1 ding: hoe komen zij er uit?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Volgende

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron