Vragen aan redactie-leden

Berichtdoor kwok » za feb 27, 2010 6:12 pm

Nou de ducktales stripr en al die figuren bij veel heb ik nr. 9 gezien en daar stond geen duck verhaal in. Maar ik vind die uitgave ook een beetje beduvelt. Want je ziet een grote kop van micky of donald en er staan soms maar 2 verhalen in van hun en je kan ze niet inkijken wand ze zijn geseald. Wat een grote vooruitgang is jammer dat jullie dat niet met mini pockets doen die tref ik soms zo lelijk aan.(niet jullie schuld hoor)
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor kwok » za feb 27, 2010 6:14 pm

Komt er nog een nr. Van het willie wortel tijdschrift?
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za feb 27, 2010 8:00 pm

Ferdi F schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Kun je mij eens het verhaal van Otto sturen, "Wiener Schnitzel Woes"?

Stuur mij maar even een persoonlijk berichtje, dan kan ik je via de mail het verhaal sturen.

Gedaan.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DD » za feb 27, 2010 8:14 pm

Ferdi F schreef:
Kwok schreef:Hebben jullie op kantoor een archief van alles wat in Nederland is verschenen?

Ja. We hebben een groot archief waar (bijna) alle Nederlandse uitgaven liggen. Zowel de bladen en boeken zelf als de films (vellen waar de strips op staan) waarmee we de verhalen kunnen herdrukken.

Dat klinkt indteressant. Maar hoezo bijna, wat zouden jullie niet hebben dan? En beschikken jullie ook over alle buitenlandse uitgaven (dus echt uit álle andere landen) of gaat dat te ver?

Is het zo dat jullie van elke uitgave dat ooit is uitgekomen slechts een exemplaar hebben of meerdere? Kunnen alle redactieleden zomaar het archief in en uitlopen? En hoe zit dat met tekenaars en scenarioschrijvers?

En hebben jullie ook de Mulder en Zoon boekjes?

Ferdi F schreef:
Kwok schreef:En ik vraag het niks voor niks want ik heb een klein onderzoekje gehouden en de meeste vonden de bigfuns het stomst.

Wat jammer. Wat vonden ze er stom aan dan?

Ik als verzamelaar vind ze ook het meest on-interessant om ze te kopen. De Big Funs bestaan namelijk voor het grootste deel uit herdruks van vroegere Ducktales uitgaven (voor zover ik ze heb gezien tenminste). Voor mij is dat niet leuk omdat ik alles al ken en in de vorm van Ducktales alles heb. En voor kinderen van tegenwoordig is het misschien "stom" omdat ze waarschijnlijk niet alle figuren als Turbo en mevrouw Baktaart kennen. En ook zien ze Knabbel en Babbel opeens als een soort helden met andere voor hen onbekende figuren (de andere leden van de Rescue Rangers).
Overigens maakt de Big Fun in mijn ogen in eerste instantie de indruk van een soort pocket en verwacht je van die typische Pocket verhalen (Italiaans en Deens). Maar nadat je het koopt raak je teleurgesteld aan heel ander soort verhalen.

Ferdi F schreef:
Kwok schreef:Kun jij alles gratis meenemen van kantoor of moet jij ook geld betalen?

De meeste bladen, albums en pockets die we maken krijgen we zelf ook, ja.

Zo zo, hoort dat bij de secundaire arbeidsvoorwaarden? :P Nemen jij en je collega's ze dan ook altijd mee? Met andere woorden, zijn jullie ook allemaal echt fans en/of verzamelaars? Of zitten er ook collega's tussen die er puur werken om brood op de plank te krijgen en eigenlijk op de redactie van elk andere blad zouden willen/kunnen werken?

Ferdi F schreef:
Kwok schreef:Hoe gaat het met de Duck Out en kan de frequentie worden opgeschroefd?

Prima! Nee, vier keer per jaar een blad met sportstrips is ook wel genoeg, toch?

Naar mijn mening is dat inderdaad genoeg.

Ferdi F schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Hebben julllie zelf ook contact met de tekenaars? Michiel Nadorp, Mau Heymans, of zo.

Jazeker. Met de een wat meer dan de andere. Michel Nadorp, Wilma van de Bosch, Viktor Venema, Jan-Roman Pikula en Gerben Valkema werken vaak op de redactie, dus die zie en ik spreek ik veel vaker. Mau en Bas Heymans en Sander Gulien werken altijd thuis, dus zie of spreek ik meestal telefonisch of over de mail. Of bij borrels en stripbeurzen.?

Hebben jullie ook contact met de redacties en uitgeverijen van de Disney-bladen of Donald Duck bladen van alle andere landen?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za feb 27, 2010 8:15 pm

Ferdi, ik heb al gezien dat je wat vaker op Inducks zit. Misschien kun je ons helpen met de Rakker-dalies uit de jaren 1970? Daar kom ik maar niet uit.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ferdi F » za feb 27, 2010 8:52 pm

DD schreef:Dat klinkt indteressant. Maar hoezo bijna, wat zouden jullie niet hebben dan? En beschikken jullie ook over alle buitenlandse uitgaven (dus echt uit álle andere landen) of gaat dat te ver?

We hebben niet alle oudere uitgaven meer. Maar vanaf midden/eind jaren 70 ligt (bijna) alles netjes in het archief.
En we hebben niet alle buitenlandse uitgaven. De meeste Deense/Duitse tijdschriften worden wel voor een paar jaar bewaard. Die worden nog wel eens gebruikt als naslagwerk.

DD schreef:Is het zo dat jullie van elke uitgave dat ooit is uitgekomen slechts een exemplaar hebben of meerdere? Kunnen alle redactieleden zomaar het archief in en uitlopen? En hoe zit dat met tekenaars en scenarioschrijvers?

Van de oudere uitgaven hebben we vaak maar één exemplaar, omdat ze later weer gebruikt zijn voor herdruk en dan vaak verloren gaan of bij een drukker blijven liggen.
En niet iedereen kan zomaar het archief inlopen. Dat is ook niet nodig, want van de meeste uitgaven ligt er wel een exemplaar op de redactie. Of ingebonden in een jaargang of in een kast met albums.

DD schreef:En hebben jullie ook de Mulder en Zoon boekjes?

Ik geloof wel een paar, ja.

DD schreef:
Kwok schreef:Kun jij alles gratis meenemen van kantoor of moet jij ook geld betalen?

De meeste bladen, albums en pockets die we maken krijgen we zelf ook, ja.
Zo zo, hoort dat bij de secundaire arbeidsvoorwaarden? :P Nemen jij en je collega's ze dan ook altijd mee? Met andere woorden, zijn jullie ook allemaal echt fans en/of verzamelaars? Of zitten er ook collega's tussen die er puur werken om brood op de plank te krijgen en eigenlijk op de redactie van elk andere blad zouden willen/kunnen werken?

De meeste nemen hun bladen/albums wel mee, ja. Ik weet natuurlijk niet wat andere collega's daarmee doen, maar ik kan me niet voorstellen dat iedereen ook alles bewaart. Sommigen geven de bladen weer aan hun kinderen, neefjes, nichtjes, buurkinderen, etc.
Sommige collega's waren vroeger ook al fan van Disney (waaronder ikzelf) en die bewaren dan ook het meeste. Al geef ik sommige uitgaven zoals de Prinses, Winnie de Poeh en Cars aan kinderen in mijn omgeving. Maar uitgaven zoals de Donald Duck, DD Extra en Junior, albums en vakantie- en winterboeken bewaar ik natuurlijk zelf! En die lees ik ook (bijna) allemaal.
De meeste collega's hebben veel affiniteit met Disney, maar dat betekent verder niet dat iedereen, om maar een voorbeeld te noemen, ook al het werk van Barks uit zijn hoofd moet kennen. Een vormgever of een marketeer hoeft bijvoorbeeld niet alles te weten over alle tekenaars en figuren, maar het is natuurlijk wel een beetje wenselijk dat ze Pluto en Goofy uit elkaar kunnen houden.

DD schreef:Hebben jullie ook contact met de redacties en uitgeverijen van de Disney-bladen of Donald Duck bladen van alle andere landen?

Jazeker, maar dat verschilt per collega. De hoofdredacteur heeft regelmatig contact met mensen van buitenlandse redacties en zelf heb ik afgelopen maand wat collega's uit Italië, Denemarken en Duitsland ontmoet. Er worden natuurlijk veel verhalen en artwork uitgewisseld, dus goed contact is dan ook vanzelfsprekend.

Duckfan van Down Under schreef:Ferdi, ik heb al gezien dat je wat vaker op Inducks zit. Misschien kun je ons helpen met de Rakker-dalies uit de jaren 1970? Daar kom ik maar niet uit.

Je kunt ze niet vinden? Ik zal daar deze week eens naar kijken.
Rakker-verhalen zijn over het algemeen wel moeilijk te vinden, ja. Bas en ik houden Inducks altijd goed in de gaten en hebben in het verleden soms goed moeten speuren om bepaalde verhalen terug te vinden.
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor DD » za feb 27, 2010 9:02 pm

Bedankt voor de antwoorden Ferdi.

Je zegt dat jullie contact hebben met andere landen en je noemt vooral voorbeelden van landen die zelf ook DD verhalen produceren (Italië en Denemarken) dus dan is het inderdaad belangrijk dat jullie contact hebben. Nu gaat mijn interesse vooral uit naar de Turkse uitgeverij "Dogan Egmont" (ik neem aan een dochterbedrijf van Egmont). Hebben jullie daar ook contact mee of beperkt Dogan Egmont zich alleen maar tot Denemarken?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Ferdi F » za feb 27, 2010 9:21 pm

DD schreef:Je zegt dat jullie contact hebben met andere landen en je noemt vooral voorbeelden van landen die zelf ook DD verhalen produceren (Italië en Denemarken) dus dan is het inderdaad belangrijk dat jullie contact hebben. Nu gaat mijn interesse vooral uit naar de Turkse uitgeverij "Dogan Egmont" (ik neem aan een dochterbedrijf van Egmont). Hebben jullie daar ook contact mee of beperkt Dogan Egmont zich alleen maar tot Denemarken?

Dogan Egmont werkt vooral samen met Denemarken en daarom hebben wij daar verder geen tot weinig contact mee.
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo feb 28, 2010 1:31 pm

Ferdi F schreef:
DD schreef:Dat klinkt indteressant. Maar hoezo bijna, wat zouden jullie niet hebben dan? En beschikken jullie ook over alle buitenlandse uitgaven (dus echt uit álle andere landen) of gaat dat te ver?

We hebben niet alle oudere uitgaven meer. Maar vanaf midden/eind jaren 70 ligt (bijna) alles netjes in het archief.
En we hebben niet alle buitenlandse uitgaven. De meeste Deense/Duitse tijdschriften worden wel voor een paar jaar bewaard. Die worden nog wel eens gebruikt als naslagwerk.

En hebben jullie ook Western uitgaven (US, 1948-1984)?

Trouwens, het is slim dat jullie de Deense en Duitse uitgaven bewaren. Daar staat heel erg veel informatie in. Alleen, hoe lees je dan die Deense uitgaven? Ik verwacht niet dat jij Deens kunt. Of moet je verschillende talen kunnen beheersen om op de redactie te mogen werken? :)

Ferdi F schreef:
DD schreef:Is het zo dat jullie van elke uitgave dat ooit is uitgekomen slechts een exemplaar hebben of meerdere? Kunnen alle redactieleden zomaar het archief in en uitlopen? En hoe zit dat met tekenaars en scenarioschrijvers?

Van de oudere uitgaven hebben we vaak maar één exemplaar, omdat ze later weer gebruikt zijn voor herdruk en dan vaak verloren gaan of bij een drukker blijven liggen.
En niet iedereen kan zomaar het archief inlopen. Dat is ook niet nodig, want van de meeste uitgaven ligt er wel een exemplaar op de redactie. Of ingebonden in een jaargang of in een kast met albums.

Wanneer zijn jullie begonnen met inbinden?

Ferdi F schreef:
DD schreef:En hebben jullie ook de Mulder en Zoon boekjes?

Ik geloof wel een paar, ja.

Zo! En hebben nog andere oude(re) uitgaven? En hoe bewaren jullie die?

Ferdi F schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Ferdi, ik heb al gezien dat je wat vaker op Inducks zit. Misschien kun je ons helpen met de Rakker-dalies uit de jaren 1970? Daar kom ik maar niet uit.

Je kunt ze niet vinden? Ik zal daar deze week eens naar kijken.
Rakker-verhalen zijn over het algemeen wel moeilijk te vinden, ja. Bas en ik houden Inducks altijd goed in de gaten en hebben in het verleden soms goed moeten speuren om bepaalde verhalen terug te vinden.

Hier moet je eens kijken:
http://coa.inducks.org/issue2.php?c=nl%2FDD&pg=uni
Het zijn alle ongeidentificeerde verhalen die in de Duck zijn gepubliceerd. Let op: omdat het er veel zijn, laadt de pagina heel langzaam.
Ik heb bij die eerste wel eens gedacht dat het HC DD 195.-.. was, maar blijkbaar heeft Roep ooit een uitspraak gedaan dat het niet Nederlands is.
COAzilla berichten 22007, 22072, 22074, 22075, 22090 en 22092.

En tot slot een nieuwe vraag: zijn de Willie Wortel Puzzelparades gewoon op volgorde gepubliceerd? Dan is het wat makkelijker om de datums te raden.

En nog een vraag: weet jij of de late Mickey Maandbladen (okt-nov-dec 1959) precies herdrukken waren van de Nederlandse uitgaven?

En dan nog een allerlaatste, typische Duckfan vraag: wat is de zeldzaamste strip die in het archief ligt, denk je?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Bas » zo feb 28, 2010 1:49 pm

Echt lezen doe we de buitenlandse uitgaven niet. Thom gebruikt ze voornamelijk om verhalen te bestellen. En uit de Franse "jatten" we nog wel eens een spelletje :)

Van Donald Duck hebben we alle jaargangen ingebonden. En elk jaar kunnen we die als werknemer ook bestellen. Dus ik heb thuis ook mooi ingebonden boeken staan van de jaren dat ik al bij Duck werk. Ook Duck Extra, Katrien en Mickey Maandblad hebben we gebonden staan.

Van de echt oude uitgaven hebben we doorgaans 1 exemplaar. En meestal staan die bij Thom op de kamer.

Die Rakker-strips zijn inderdaad nog niet optimaal geïdentificeerd. Bovendien staat volgens mij lang niet alles op Inducks. De DD krantenstrip loopt ook door tot in de jaren 90, maar de laatste stripjes staan lang niet allemaal op Inducks. Ook van de Mickey-krantenstrip zijn de laatste jaren wat onderbelicht. Goed dat jullie daarmee aan de slag gaan! Ik vind sowieso dat Duckfan Down Under en daantje95/Dubbelduck wel een compliment verdienen voor hun werk op Inducks! Ferdi en ik zijn ooit begonnen met de weekjes te achterhalen en ik ben blij dat jullie dat enigszins hebben overgenomen ;) Ik zou het nog altijd leuk vinden om alle verhalen waarbij nu staat "schetsen: Comicup" tot op de tekenaar te kunnen achterhalen.
Bas
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: zo jan 18, 2009 11:15 pm

Berichtdoor Bas » zo feb 28, 2010 1:50 pm

Oh ja: ik neem alles keurig mee naar huis. Met de Disney Club boekjes en de Prinses kan ik ervoor zorgen dat mijn nichtje me een leuke oom blijft vinden, maar het High School Musical Magazine verslind ik natuurlijk zelf van kaft tot kaft!
Bas
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: zo jan 18, 2009 11:15 pm

Berichtdoor Ferdi F » zo feb 28, 2010 2:03 pm

Duckfan van Down Under schreef:En hebben jullie ook Western uitgaven (US, 1948-1984)?

Ja, maar lang niet allemaal.

Duckfan van Down Under schreef:Trouwens, het is slim dat jullie de Deense en Duitse uitgaven bewaren. Daar staat heel erg veel informatie in. Alleen, hoe lees je dan die Deense uitgaven? Ik verwacht niet dat jij Deens kunt. Of moet je verschillende talen kunnen beheersen om op de redactie te mogen werken? :)

De Denen hebben een website waar we veel Deense verhalen kunnen downloaden met Engels teksten. We hoeven de verhalen dus niet uit het Deens te vertalen. Zo nu en dan komt er nog wel eens een oud verhaal uit de kast, waar we dan geen Engelse vertaling van hebben. Dan biedt Google Translate nog wel eens uitkomst.

Duckfan van Down Under schreef:Wanneer zijn jullie begonnen met inbinden?

Alle jaargangen zijn ingebonden, dus vanaf 1952.

Duckfan van Down Under schreef:Zo! En hebben nog andere oude(re) uitgaven? En hoe bewaren jullie die?

Netjes achter slot en grendel in een kast.

Duckfan van Down Under schreef:Hier moet je eens kijken:
http://coa.inducks.org/issue2.php?c=nl%2FDD&pg=uni
Het zijn alle ongeidentificeerde verhalen die in de Duck zijn gepubliceerd. Let op: omdat het er veel zijn, laadt de pagina heel langzaam.
Ik heb bij die eerste wel eens gedacht dat het HC DD 195.-.. was, maar blijkbaar heeft Roep ooit een uitspraak gedaan dat het niet Nederlands is.
COAzilla berichten 22007, 22072, 22074, 22075, 22090 en 22092.

Het is jammer dat sommige verhalen en covers niet meer te identificeren zijn. Helaas werkt er niemand meer bij Donald Duck die in de jaren 50-60 verantwoordelijk was voor dit werk, dus soms is het gewoon niet meer terug te halen.

Duckfan van Down Under schreef:En tot slot een nieuwe vraag: zijn de Willie Wortel Puzzelparades gewoon op volgorde gepubliceerd? Dan is het wat makkelijker om de datums te raden.

Ik neem aan van wel. Staan er geen data in de nummers zelf?

Duckfan van Down Under schreef:En nog een vraag: weet jij of de late Mickey Maandbladen (okt-nov-dec 1959) precies herdrukken waren van de Nederlandse uitgaven?

Geen idee. Ik weet ook niet of we die jaargangen ook in de kast hebben liggen. Ik zal eens navraag doen.

Duckfan van Down Under schreef:En dan nog een allerlaatste, typische Duckfan vraag: wat is de zeldzaamste strip die in het archief ligt, denk je?

Poeh... Ik denk dat die Mulder en Zoon boekjes wel redelijk zeldzaam zijn.
En we hebben dit boek in een genummerde editie gesigneerd door Carl Barks.
http://coa.inducks.org/issue.php?c=us/FAWDDD+1
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo feb 28, 2010 2:28 pm

Ferdi F schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Trouwens, het is slim dat jullie de Deense en Duitse uitgaven bewaren. Daar staat heel erg veel informatie in. Alleen, hoe lees je dan die Deense uitgaven? Ik verwacht niet dat jij Deens kunt. Of moet je verschillende talen kunnen beheersen om op de redactie te mogen werken? :)

De Denen hebben een website waar we veel Deense verhalen kunnen downloaden met Engels teksten. We hoeven de verhalen dus niet uit het Deens te vertalen. Zo nu en dan komt er nog wel eens een oud verhaal uit de kast, waar we dan geen Engelse vertaling van hebben. Dan biedt Google Translate nog wel eens uitkomst.

Weet je, ik wil "Wiener Schnitzel Woes" voor de lol best eens vertalen! En voor de McDrakers die geen Engels kunnen. Oh, wacht. Je mocht de scans toch niet op McDrake zetten?

Ferdi F schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Hier moet je eens kijken:
http://coa.inducks.org/issue2.php?c=nl%2FDD&pg=uni
Het zijn alle ongeidentificeerde verhalen die in de Duck zijn gepubliceerd. Let op: omdat het er veel zijn, laadt de pagina heel langzaam.
Ik heb bij die eerste wel eens gedacht dat het HC DD 195.-.. was, maar blijkbaar heeft Roep ooit een uitspraak gedaan dat het niet Nederlands is.
COAzilla berichten 22007, 22072, 22074, 22075, 22090 en 22092.

Het is jammer dat sommige verhalen en covers niet meer te identificeren zijn. Helaas werkt er niemand meer bij Donald Duck die in de jaren 50-60 verantwoordelijk was voor dit werk, dus soms is het gewoon niet meer terug te halen.

Dat er geen mensen uit de jaren 50 en 60 zijn, daar was ik ook al achter. Die zijn al zo'n 20 jaar met pensioen!

Ferdi F schreef:
Duckfan van Down Under schreef:En tot slot een nieuwe vraag: zijn de Willie Wortel Puzzelparades gewoon op volgorde gepubliceerd? Dan is het wat makkelijker om de datums te raden.

Ik neem aan van wel. Staan er geen data in de nummers zelf?

Dat weet ik niet. Ik heb er namelijk geen.

Ferdi F schreef:
Duckfan van Down Under schreef:En nog een vraag: weet jij of de late Mickey Maandbladen (okt-nov-dec 1959) precies herdrukken waren van de Nederlandse uitgaven?

Geen idee. Ik weet ook niet of we die jaargangen ook in de kast hebben liggen. Ik zal eens navraag doen.

Hebben jullie eigenlijk wel Mickey Magazines (niet Maandbladen, ik heb het over de Belgen!)?

Ferdi F schreef:
Duckfan van Down Under schreef:En dan nog een allerlaatste, typische Duckfan vraag: wat is de zeldzaamste strip die in het archief ligt, denk je?

Poeh... Ik denk dat die Mulder en Zoon boekjes wel redelijk zeldzaam zijn.

Joepie! Ik ga meteen de eerste 15 pagina's terug in het boekje lijmen!
Ferdi F schreef:En we hebben dit boek in een genummerde editie gesigneerd door Carl Barks.
http://coa.inducks.org/issue.php?c=us/FAWDDD+1

Kiezen jullie daar ook de olieverfschilderijen van Barks uit?
Welke zou jij deze keer het liefste willen hebben, als je kijkt naar het topic "Rugtekeningen"?
Was dat boek gesigneerd in 1994, toen Barks in Nederland was?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor kwok » zo feb 28, 2010 3:26 pm

Hoi nog een vraag. Waarom zijn jullie overgegaan op deense verhalen in de extra? En kan die niet wat dikker?
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor Bas » zo feb 28, 2010 3:30 pm

kwok schreef:Hoi nog een vraag. Waarom zijn jullie overgegaan op deense verhalen in de extra? En kan die niet wat dikker?

Hoe bedoel je dat? Volgens mij hebben er altijd Deense verhalen in de Extra gestaan. En natuurlijk af en toe een oude Italiaan of Amerikaan.
Bas
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: zo jan 18, 2009 11:15 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten

cron