Top 10 schrijvers

Berichtdoor Dubbelduck » di mei 18, 2010 4:09 pm

We hebben al wel een topic voor de top 10 tekenaars, maar nog niet voor top 10 schrijvers. Dus begin ik een nieuw topic hierover. Hier kun jij jouw top 10 geven van schrijvers waarvan jij vindt dat ze verhalen van goede kwaliteit hebben geschreven. Probeer niet te denken aan schrijvers die ook getekend hebben (zoals Carl Barks, Don Rosa etc.), maar probeer juist te denken aan mensen die alleen hebben geschreven (Evert Geradts, Guido Martina etc.). Hier komt mijn top 10 met wat uitleg:

1. Frank Jonker
2. Casty
3. Pat & Carol McGreal
4. Per Hedman
5. Mark & Laura Shaw
6. Andreas Pihl
7. Paul Halas
8. Alessandro Sisti
9. Tom Anderson
10. Marco Bosco

Frank Jonker: De beste Nederlandse schrijver. Schrijft verhalen van allerlei soorten figuren, van de Ducks tot Madam Mikmak en van Tokkie Tor tot Basil Holmuis. Zijn verhalen vind ik van zeer hoge kwaliteit.
Enkele goede verhalen van hem: De genezers van de Andes, De schat van Kapitein Ruygsnaevel, Het goud van de zwijgende zwijnen en http://coa.inducks.org/s.php?c=H+93029.

Casty: In tegenstelling tot Frank Jonker schrijft (en af en toe tekent) hij verhalen van slechts één figuur: Mickey Mouse. Maar wat voor verhalen! Zijn verhalen zijn ook van zeer hoge kwaliteit. Ik heb helaas niet zo veel verhalen van hem, maar in pocket 174 verschijnt er waarschijnlijk weer een verhaal van hem.
In Topolino 2843 verschijnt overigens een oom Dagobert verhaal dat door hem geschreven is.
Enkele goede verhalen van hem: De regels van Klaboemp, De vliegensvlugge vos, De verdwenen expeditie en De diepzeekluizenaar.

Pat & Carol McGreal: Zij schrijven ook verhalen van allerlei figuren. Ze schrijven verhalen voor allerlei subreeksen, voor bijvoorbeeld Excaliborum en On The Road.
Enkele goede verhalen van hen: De spookboerderij, De Wendigo, Guus vindt het geluk en Een muis in de val.

Per Hedman: Schrijft tevens verhalen van verscheidene figuren. Hij schrijft ook de verhalen van de Scrooge Soap en enkele andere series.
Enkele goede verhalen van hem: Het raadsel van de Nevelberg, De grote kerstzwendel, De steen der wijzen en Onder nul.

Mark & Laura Shaw: De meeste verhalen die door hen zijn geschreven, zijn verhalen voor in de pockets. Slechts twee verhalen hebben een vier stroken layout. Hun verhalen zijn ook van allerlei figuren.
Enkele goede verhalen van hen: Het moerasmonster, Veertig jaar verwarring, als keukenprins en De tornadotemmer.

Andreas Pihl: Schrijft ook weer verhalen van allerlei figuren en ook van één figuur waar ik heel erg van hou: Superdonald! Hij heeft 4 Superdonald verhalen geschreven in de pocketlayout. Dit is ook de reden dat hij in mijn top 10 staat.
Enkele goede verhalen van hem: Schoonmaakwoede, Betoverend gezelschap, De nacht van de weerwolven en Geitenmosterd.

Paul Halas: Wat ik hierboven over de meeste schrijvers heb gezegd, geldt ook voor Paul Halas: hij heeft verhalen geschreven van verschillende figuren. Begon vooral met het schrijven van plots, die verder door andere schrijvers werden uitgewerkt, maar in de jaren 90 begon hij zijn eigen verhalen te schrijven. Tegenwoordig schrijft hij ook nog plots, die daarna meestal worden uitgewerkt en getekend door Marco Rota. Paul Halas schrijft ook de verhalen van de in de Duck Out gepubliceerde serie Duckstad Vooruit.
Enkele goede verhalen van hem: De baas in huis, als handlanger, Geestkracht en Verroeste hoogten.

Alessandro Sisti: Ook hij heeft verhalen geschreven van allerlei figuren en ook van Superdonald. Hij begon met het schrijven van de lange Superdonald verhalen, die zich in de toekomst afspelen. Een paar van deze verhalen zijn gepubliceerd in Duck Power.
Enkele goede verhalen van hem: Silicium, Held uit het verleden, De miljoenen van Marco Polo en Het raadsel van de andere frequentie.

Tom Anderson: Het wordt wel een beetje eentonig: hij schrijft verhalen van allerlei figuren. Hij heeft twee plots die Carl Barks in de jaren 60 heeft geschreven, verder uitgewerkt. Hij heeft een paar Tijdmachine verhalen geschreven.
Enkele goede verhalen van hem: Reis in de verleden tijd, http://coa.inducks.org/s.php?c=D+92238, Een piraat met toekomst en De kerstman vermist.

Marco Bosco: Ik kan het niet ontkennen: zijn geschreven verhalen zijn van verschillende figuren. Ook van Superdonald. Maar ook van de door mij zeer geliefde subreeks Dubbelduck.
Enkele goede verhalen van hem: Incognito, De schaduwdief, Het verloren juweel en verder alle door hem geschreven Dubbelduck verhalen.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr mei 21, 2010 1:36 pm

Geen Lars Jensen? De man die de RWB-verhalen heeft bedacht, en Wi-Wo 707? Hij zou genoemd moeten worden.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Dubbelduck » vr mei 21, 2010 4:22 pm

Ik vind andere schrijvers beter dan hem. Hij heeft weliswaar RWB verhalen geschreven en verhalen geschreven met verwijzingen naar oom Dagoberts jeugd, maar andere pocket-subreeksen vind ik leuker. Zoals Dubbelduck. Lars Jensen zou overigens op plek 11 komen te staan. Trouwens, waarom geef jij je top 10 niet?
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr mei 21, 2010 6:18 pm

Omdat dat best moeilijk is, hoor. Maar Corrado Mastanuono, Barks en Rosa staan er vast in. Lars Jensen ook, aangezien ik niet zo van de pocketverhalen ben. Die blijven er dus uit. Ook Frank Jonker komt er in. Nog 5 te gaan en -- He, wacht eens!
ER STAAT GEEN BARKS IN JOUW TOP 10, EN OOK GEEN DON ROSA?
WEET JE NOG, DIE VAN DAGOBERTS JEUGD EN DIEGENE DIE DAGOBERT HEEFT BEDACHT? En ook Guus, Gijs, Bolderbast, Duckstad, Cornelis Prul, vierkante eieren, hij die Oma en Gijs bij elkaar zette, en de 7 steden van Cibola, en Tralla La, en... en... Ei, Ridder ter Geit, Rubberduck, wie dan ook, zeg ook eens wat hiervan!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Dubbelduck » vr mei 21, 2010 6:54 pm

Duckfan van Down Under schreef:ER STAAT GEEN BARKS IN JOUW TOP 10, EN OOK GEEN DON ROSA?
WEET JE NOG, DIE VAN DAGOBERTS JEUGD EN DIEGENE DIE DAGOBERT HEEFT BEDACHT? En ook Guus, Gijs, Bolderbast, Duckstad, Cornelis Prul, vierkante eieren, hij die Oma en Gijs bij elkaar zette, en de 7 steden van Cibola, en Tralla La, en... en... Ei, Ridder ter Geit, Rubberduck, wie dan ook, zeg ook eens wat hiervan!

Uit mijn eerste berichtje in dit topic:

Dubbelduck schreef:Probeer niet te denken aan schrijvers die ook getekend hebben (zoals Carl Barks, Don Rosa etc.), maar probeer juist te denken aan mensen die alleen hebben geschreven (Evert Geradts, Guido Martina etc.).

Natuurlijk vind ik Barks, Rosa, Jippes etcetera heel goed in schrijven. Maar ik vind het juist leuker als je een top 10 geeft met alleen schrijvers. Ik heb dat overigens zelf ook niet helemaal gedaan, want mijn nummero 2 (Casty) heeft ook enkele verhalen getekend.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Dubbelduck » za jul 24, 2010 1:43 pm

Is er dan helemaal niemand die en to 10 schrijvers wil geven?
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Daniel73 » za jul 24, 2010 3:45 pm

Dubbelduck schreef:Is er dan helemaal niemand die en to 10 schrijvers wil geven?

Bij mij staat Carl Barks onbetwist op nummer 1.

Een goede Nederlandse auteur vind ik Frank Jonker. Zijn kwaliteit in recente jaren vind ik grillig. Het beste werk van hem vind ik de Mikmak-verhalen. Die zijn me het beste bijgebleven. Zoals bijvoorbeeld een verhaal waarin Mikmak en Hortensia van een peperkoek huisje eten en ruzie krijgen met de heks van Hans en Grietje. Die twee zien de ruzie van een afstandje en besluiten om maar door te lopen. Dat soort hilarische kolder.

En andere goede auteur vind ik Evert Geradts. Maar zoals bij Jonker vind ik zijn recente werk nogal grillig. Barks is daarentegen een auteur die vrijwel van het begin tot het bittere einde, een goede auteur met een consistente kwaliteit bleef. Zodoende kom ik eigenlijk niet verder dan een top 1.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr jul 29, 2011 9:48 pm

Ik ken geen, of weinig, alleen-schrijvers.

Naast Barks ben ik ook fan van Van Horn. Die heeft een hele rubberachtige stijl, nog meer als Ub Iwerks misschien. Maar dat is ook vooral zijn tekenstijl. Block's verhalen mogen er ook wezen, zoals vele anderen waarvan ik nu niet op de naam kan komen.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor kwuk duck » za jul 30, 2011 11:45 am

voor mij:
1 barks
2 rosa
3 jippes
en de rest maakt niet erg uit.....
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Re: Top 10 schrijvers

Berichtdoor Robb_K » vr dec 30, 2011 11:52 am

1. Carl Barks
2. Floyd Gottfredson
3. Jan Kruse
4. Evard Geradts
5. Gorm Transgaard
6. Freddy Milton
7. Carl Falberg
8. Ted Osborne
9. Merrill de Maris
10. Jan Gulbransson
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Re: Top 10 schrijvers

Berichtdoor Robb_K » ma jan 02, 2012 9:31 pm

Robb_K schreef:1. Carl Barks
2. Floyd Gottfredson
3. Jan Kruse
4. Evard Geradts
5. Gorm Transgaard
6. Freddy Milton
7. Carl Falberg
8. Ted Osborne
9. Merrill de Maris
10. Jan Gulbransson

Ik ben vergeten Bill Walsh. Hij zou de 5e of 6e. En dus zou hij gooit Jan Gulbransson uit de lijst.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Re: Top 10 schrijvers

Berichtdoor Ducksight » zo jun 03, 2012 4:49 pm

Ik kan moeilijk een top 10 maken, er zijn echt heel veel goede schrijvers geweest door de jaren heen. Ik zal een aantal schrijvers die ik goed vind trachten uit mijn hoofd te noemen, want ik denk dat de meeste niet eerder al genoemd zijn.

Van de Engelstalige schrijvers waren o.a. Paul Halas, Tom Andersen en Jack Sutter erg goed in met name eind jaren 80 / begin jaren 90. Ook Stefan Petrucha vind ik een goeie (ik kan iedereen "Naughty or Nice" aanraden, deze kwam voor in een DD Weekblad rond kerst, in ik geloof 2000 of 2001).

Ik ben zelf ook een fan van Italiaanse schrijvers (ik hou ook van de pockets). Een paar hele goeie zijn Fabio Michelini, Rudy Salvagnini (lees eens het allerlaatste verhaal van pocket 23 (tondeldoos) eens) en Carlo Panaro. En ik vergeet er vast nog wel een paar. Oh, en Silvano Mezzavilla is een goede vooral als je van detective-achtige MM verhalen houdt. En Caterina Mognato (van o.a. "De Drakenschat") is ook erg goed.

Verder ben ik niet zo heel bekend met oude verhalen, van mid-jaren 80 en eerder (behalve Carl Barks dan), dus over die schrijvers kan ik vaak geen oordeel geven.
Ducksight
Member
 
Berichten: 19
Geregistreerd: vr jun 01, 2012 1:13 am

Re: Top 10 schrijvers

Berichtdoor Robb_K » di mei 21, 2013 6:26 am

Misschien nu moet ik toevoegen Frank Jonker, en zo uitneem Evert Geradts?
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Re: Top 10 schrijvers

Berichtdoor RedArrow » vr jan 27, 2017 11:56 am

Niet veel soeps voor jullie, denk ik. Allemaal Italianen tenzij aangegeven.

Andrea Cagol 100%
Ezio Sisto 71,4%
Massimo Sardi 25%
Simne Stenti 10,5%
Gianmarco Villa 3,7%
Claudio Sciarrone 3,3%
Gianni Gatti 2,8%
Russel Lewis 2,5% (DK)
Marco Rota 2,3%
Fabio Celoni 2,1%

Op de 16de plaats: Carl Barks 1,5% (VS)

Mijn verzameling: https://coa.inducks.org/browsecollec.ph ... r=RedArrow

Ze verkopen hier al twee jaar enkel nog het weekblad en als kind las ik altijd de strips in de bib, dus m'n verzameling is nogal klein ::mrgreen:
Ik koop enkel nog Premiumpockets, maar ik ga in de toekomst ook Kalle Ankas Dubbelpocket kopen om mijn Zweeds te oefenen. (Nu valt er nog niet veel te oefenen, ik versta nog niet zoveel)
Ik lees graag Disneys Premiumpockets, Robbedoes & Kwabbernoot, De Kleine Robbe, De Minimensjes, Alleen, Casper & Hobbes en The Transformers: More than Meets the Eye :)
Avatar gebruiker
RedArrow
Member
 
Berichten: 146
Geregistreerd: ma aug 15, 2016 3:42 pm
Woonplaats: Vlaams-Brabant

Re: Top 10 schrijvers

Berichtdoor RedArrow » vr jan 27, 2017 12:30 pm

Ik heb het in het verkeerde topic gezet en de delete-knop is weg ::oops: (Het moest bij "Top 10 statistieken op Inducks" staan)
Ik lees graag Disneys Premiumpockets, Robbedoes & Kwabbernoot, De Kleine Robbe, De Minimensjes, Alleen, Casper & Hobbes en The Transformers: More than Meets the Eye :)
Avatar gebruiker
RedArrow
Member
 
Berichten: 146
Geregistreerd: ma aug 15, 2016 3:42 pm
Woonplaats: Vlaams-Brabant

Volgende

Keer terug naar Disney medewerkers algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten