DD 2010-28

Berichtdoor Dubbelduck » vr jul 09, 2010 1:46 pm

Laatst bijgewerkt door Dubbelduck op vr jul 09, 2010 10:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jul 09, 2010 3:50 pm

Een aantal leuke en verrassende verhalen! Joe Carioca verklaard zijn sigaar, Goofy en Clarabella in het wilde westen, Goofy geeft les; leuk!
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Michiel P » vr jul 09, 2010 4:51 pm

Ridder ter Geit schreef:Een aantal leuke en verrassende verhalen! Joe Carioca verklaar[t] zijn sigaar, [...] leuk!

Ik ben nieuwsgierig! Zal hem in de supermarkt wel even doorbladeren. Het verhaaltje is geschreven door Ruud Straatman, die zelf een fervent sigarenroker is. Joe Carioca is trouwens een van zijn favoriete figuren. Hij heeft een voorkeur voor de personages die minder braaf zijn, zoals Midas Wolf en Broer Konijn.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor McDuck Menu » vr jul 09, 2010 4:56 pm

3x Bas Heymans, of zie ik het verkeerd? :)
Ik zie de samenhang tussen die Deense hoofdverhalen niet echt.. wel leuk hoor
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jul 09, 2010 6:05 pm

Inderdaad veel Bas Heymans. En de korte verhaaltjes zijn dit keer allemaal redelijk interessant. En dan dus met name het tackelen van het heikele onderwerp van een sigaarrokend Disney figuur.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Donald Duck » vr jul 09, 2010 8:35 pm

Een leuke Donald Duck, alhoewel ik de brievenbus wel afgezaagd vindt. Er is namelijk iemand die een vrij heldere en goede brief schrijft over het milieu en over de zorg daarvoor en vervolgens krijgt hij een antwoord van 'oom Donald' over milieuvriendelijke tomaten die hij naar buurman Bolderbast gooit. Ik vraag me af, als je een 'weekblad voor iedereen' wilt zijn, in hoeverre je dan zulke 'onzin-reacties' onder brieven kunt zetten. Natuurlijk is het grappig om je in te denken dat oom Donald alleen zulke tomaten gooit, maar zo'n serieuze brief als deze had van mij wel iets meer serieuze aandacht gemogen.
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor Redmess » vr jul 09, 2010 10:48 pm

Tja, vlugge one-liners onder brieven zetten is natuurlijk een stuk sneller en makkelijker dan even nadenken over een goed antwoord...

Een interessant stripje in de brievenbus, waar Donald naakt is, maar blijkbaar totaal geen gene toont. Doorgaans als Donald geen kleding aanheeft, word hij heel zelfbewust (en bedekt zijn kruis met zijn handen, ironisch genoeg). Het is natuurlijk ook een beetje een lastig geval als je nooit een broek draagt en een verenpak hebt. Een hond noem je immers ook niet naakt.

Het hoofdverhaal is wel aardig, maar er is amper verband tussen de delen van deze reeks. Een vage notie van schatjagen en Magica die opduikt, en dat is het wel. Dat is natuurlijk niet noodzakelijk een probleem voor de afzonderlijke delen, maar als je iets als een meer-delige serie neerzet, verwacht je toch wat meer samenhang. Ik vond dit verder een redelijk leuk verhaal, maar helaas gaat het niet al te diep in op de geschiedenis van de schat. Verder hangt het verhaal van toevalligheden en plotselinge vaardigheden aan elkaar. Een rots is toevallig zodanig begraven dat een heel deel van de tekst onopgemerkt blijft, en niemand denkt eraan het ding uit te graven en in een museum te zetten om het tegen de elementen te beschermen, hoewel het duidelijk om een waardevol artifact gaat. Toevallig staat er een graafmachine, en Donald kan ineens een graafmachine besturen. Magica kan ineens telepathisch magie detecteren, en heeft toevallig precies de goede ingredienten bij. Er ligt zomaar een magische ketel midden in het bos, vlakbij een hunnebed. Niemand heeft het hunnebed bestudeerd, ondanks dat het bekend is en de inscriptie makkelijk toegankelijk is. De raaf van Magica kan plots met alle dieren praten, en de dieren gehoorzamen hem. Er loopt overigens een trol rond die zo uit Suske en Wiske lijkt te komen, en om onverklaarde reden denkt hij dat Magica's raaf Odin's raaf is. Een van de neefjes trekt toevallig precies de goede tablet met zich mee de grot uit. En wat voor een vloek is dat als je hem kan opheffen door het zwaard los te laten?
Een beetje veel toevalligheden dus. En begrijp me niet verkeerd, het is prima een personage nieuwe vaardigheden te geven, maar het is geen goede verhaaltechniek om die vaardigheid dan pas op een cruciaal moment te laten zien. Dan voelt de lezer zich bedrogen, want het personage kan plotseling iets waar de lezer niets van afwist. Het voelt dan nogal willekeurig, vaardigheden toevoegen zodra het plot daarom vraagt. Op die manier is er geen spanning, want het personage heeft dan effectief nul zwakheden.

Het verhaal met Gijs Gans was wel leuk. Wel jammer dat de tekenaar heeft besloten Oma een nieuwe auto te geven, en niet de klassieke auto waar ze altijd in rijd. En waarom noemen zelfs wildvreemden Oma Duck "Oma"? Ze heeft een voornaam (Bertha). Wel grappig dat gelijk de nieuwshelikopter uitrukt. Moeten we dit opvatten als kritiek op de banaliteit van voorpaginanieuws? Wie weet...

Een puzzeldoolhof, helaas veel te makkelijk als je het spoor vanaf de boef terug volgt. Weer een punt op de trendlijn van puzzels die nauwelijks uitdagen, en zonder prijs dit keer, dus de motivatie om zoveel mogelijk inzendingen te krijgen ontbreekt. Waarom dan toch zo'n makkelijk doolhofje is hier het echte raadsel.

Het laatste verhaal is erg leuk, over het overmatig gebruik van mobieltjes, al denk ik niet dat een kleine winkelier zijn moeder zou verkiezen boven betalende klanten. En Katrien is wel erg harteloos om Donald op een verlaten eiland achter te laten. Ik had trouwens een clou verwacht over aalscholvers, dat zou wel grappig zijn geweest. Deze clou valt een beetje plat omdat de (normale) vogels het ineens over mobieltjes hebben.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rubberduck » za jul 10, 2010 2:25 am

Ik zie het alweer: alwéér een Magica-steelt-dubbeltje verhaal; dat is al de derde of vierde week op rij. Met verschillende Europese landen als goedkope gimmick. Plus weer véél te veel veel te korte, nietszeggende verhaaltjes: Oma Duck, Joe Carioca, Broer Konijn, Donald Duck. Waarom moeten er elke week persé zoveel te korte verhaaltjes in staan van zoveel mogelijk personages? Liever wat minder verhalen die wat langer zijn; dan kun je nog eens een verháál maken.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Rubberduck » za jul 10, 2010 2:32 am

Redmess schreef:En waarom noemen zelfs wildvreemden Oma Duck "Oma"?

Dat is nog altijd zo geweest. (Dit vind ik dus een duidelijk voorbeeld van 'een stok zoeken om een hond te slaan', zoals zo vaak gebeurt op McDrake.)

Redmess schreef:Ze heeft een voornaam (Bertha).

Nee, haar voornaam is Dora.

Redmess schreef:Een puzzeldoolhof, helaas veel te makkelijk als je het spoor vanaf de boef terug volgt. Weer een punt op de trendlijn van puzzels die nauwelijks uitdagen, en zonder prijs dit keer, dus de motivatie om zoveel mogelijk inzendingen te krijgen ontbreekt. Waarom dan toch zo'n makkelijk doolhofje is hier het echte raadsel.

Een doolhof is *altijd* makkelijk als je begint bij het eindpunt en op die manier terug gaat werken. Waarom moet er een prijs aan vast zitten? Het gaat toch om de uitdaging? Kortom, wederom: spijkers zoeken op laag water, zoals zo vaak op McDrake.

Redmess schreef:Het laatste verhaal is erg leuk, over het overmatig gebruik van mobieltjes,

Daar is door William van Horn al eens een vreselijk leuk verhaal over gemaakt.

Redmess schreef:En Katrien is wel erg harteloos om Donald op een verlaten eiland achter te laten.

Katrien is altijd harteloos geweest. Da's nou juist haar karakter. Er zijn duizenden van dit soort eindes.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Redmess » za jul 10, 2010 9:04 am

Ik weet dat iedereen Oma zo noemt, het valt me gewoon op omdat niemand dit bij Dagobert doet. Het was maar een opmerking, geen kritiek, net als de opmerking over Katrien.

Een doolhof hoeft niet makkelijk te zijn door bij het einde te beginnen. Als je naar dit doolhof kijkt, zie je dat het goede pad bijna een rechte lijn is. Dit hoeft helemaal niet. Ook zouden er meerdere uitgangen kunnen zijn waardoor je ook vanaf de andere kant even moet zoeken. Een eenvoudig voorbeeld is twee verschillende doolhoven met de einden aan elkaar vastknopen (niet al te opvallend uiteraard).
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Jacobse » za jul 10, 2010 10:56 am

Redmess schreef:Ik weet dat iedereen Oma zo noemt, het valt me gewoon op omdat niemand dit bij Dagobert doet.

Ja, hèhè. Dagaubéâht is toch zeikâh geineins niemans Aùma, somsniettan? Lekkâh snuggâh ben jè, Redmess.
Voâh Vrèhèd en Màgsepèn!
Avatar gebruiker
Jacobse
Vrije jongen
Member
 
Berichten: 63
Geregistreerd: zo aug 26, 2007 6:03 pm
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Redmess » za jul 10, 2010 10:59 am

Oma Duck is toch ook niet de oma van al die reporters? Lekker snugger ben je, Jacobse.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Redmess » za jul 10, 2010 11:09 am

http://duckman.pettho.com/tree/v_american.html

En volgens Rosa is Oma Duck alleen Oma voor Donald, Della (moeder van de neefjes), Guus, Diederik en nog een eend die ik niet ken. Dan kan het natuurlijk dat binnen de familie iedereen haar Oma noemt, maar daarbuiten word een tikje vreemd.

(En nee, ik maak hier geen punt van, maar als anderen erop staan erover door te gaan, tja...)
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Jacobse » za jul 10, 2010 11:56 am

Jè snapput nog steids nie, of wel dan? Jè zeg, ik vinnut raar dat niemand Dagaubegt Aùma noemp. En dan zeg ik, dat is omdat Dagaubegt niemans Aùma is. Snapjenum? Lache toch? ;)
Voâh Vrèhèd en Màgsepèn!
Avatar gebruiker
Jacobse
Vrije jongen
Member
 
Berichten: 63
Geregistreerd: zo aug 26, 2007 6:03 pm
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Redmess » za jul 10, 2010 11:57 am

...

Je begrijpt toch wel dat ik op OOM Dagobert doel?

En praat normaal, verdorie.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Volgende

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten