Nieuw Forum

opmerkingen, vragen, klachten, suggesties

Berichtdoor Caspar » vr nov 27, 2009 5:51 pm

Ik denk dat dat wel kan, maar ik kan dat niet doen. Moet je even aan je host vragen, die kunnen dat vast mooi uitleggen.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Daniel73 » vr nov 27, 2009 6:45 pm

Caspar schreef:Ik denk dat dat wel kan, maar ik kan dat niet doen. Moet je even aan je host vragen, die kunnen dat vast mooi uitleggen.

Hoef ik alleen de bestanden van de ene directory naar de andere te slepen? Of moet er meer gebeuren?
Voor "wiki.mcdrake.nl" zal ik een nieuw FTP-account maken.

Wat ook kan is dat de software onder "wiki.mcdrake.nl" helemaal opnieuw aangemaakt wordt. Dan verplaats ik handmatig de artikels uit de test-versie naar de nieuwe versie.


Nog wat linken naar de wiki:

Donald Duck weekblad bijzonderheden 1952-1979
http://mcdrake.nl/caspar/wiki/index.php?title=Donald_Duck_weekblad_bijzonderheden_1952-1979

Donald Duck weekblad bijzonderheden 1980-1989
http://mcdrake.nl/caspar/wiki/index.php?title=Donald_Duck_weekblad_bijzonderheden_1980-1989

Donald Duck weekblad bijzonderheden 1990-1999
http://mcdrake.nl/caspar/wiki/index.php?title=Donald_Duck_weekblad_bijzonderheden_1990-1999

Donald Duck weekblad bijzonderheden 2000-2009
http://mcdrake.nl/caspar/wiki/index.php?title=Donald_Duck_weekblad_bijzonderheden_2000-2009

BTW. Vooralsnog zijn alleen de lijsten van Hans in de wiki verwerkt. De rest volgt.
bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=899
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » vr nov 27, 2009 7:14 pm

Netjes hoor Daniel, deze wiki-lijstjes!

Ik denk dat er een nieuw subdomein moet worden aangemaakt, nl. 'wiki'. Dan wordt automatisch een mapje /wiki gemaakt waarnaar het subdomein verwijst. Oftewel de inhoud van /wiki is wat je ziet op wiki.mcdrake.nl. Dan kan je inderdaad alles simpelweg verplaatsen naar dat mapje maar dan moet er in de database nog wel wat gewijzigd worden, daar staat dan namelijk nog in dat het adres /caspar/wiki is en links zullen dan niet werken. Maar die database kan ik wel regelen :).
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Daniel73 » za nov 28, 2009 4:29 pm

De wiki-lijsten zijn gemaakt met HTML-opmaak. Van de wiki-opmaak begrijp ik vooralsnog weinig.
Nu de lijsten zijn vertaald van vrije tekst naar HTML, zou vertaling naar een ander formaat relatief eenvoudig moeten zijn.

Caspar schreef:Ik denk dat er een nieuw subdomein moet worden aangemaakt, nl. 'wiki'.

Het subdomein is aangemaakt:
http://wiki.mcdrake.nl

Caspar schreef:Dan kan je inderdaad alles simpelweg verplaatsen naar dat mapje maar dan moet er in de database nog wel wat gewijzigd worden, daar staat dan namelijk nog in dat het adres /caspar/wiki is en links zullen dan niet werken. Maar die database kan ik wel regelen :).

Is een schone installatie misschien beter? Om onverwachte problemen te vermijden? De weinige artikelen die ik in de test-wiki heb gemaakt, kan ik vrij makkelijk opnieuw invoeren in de nieuwe wiki.
Wat heeft jouw voorkeur? Schoon of verhuizing?
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » zo nov 29, 2009 12:03 am

Schoon is inderdaad beter, ik ga morgen even alle onbeantwoorde mails beantwoorden, FTP-dingen testen en achterstallig werk afmaken.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor kwok » zo dec 27, 2009 7:23 pm

Is er op het nieuwe forum ook een mini mobiel versie die we nu ook hebben?
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor Daniel73 » za jul 17, 2010 8:48 pm

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:XMB of phpBB? Ik zit nu toch weer te twijfelen... aangezien het me niet lukt om dat tijdslot op XMB te krijgen en phpBB het standaard ingebouwd heeft met een hoop meer functies. En tja, ik vind de layout en de lookandfeel van XMB wel beter maar dat is zo goed aan te passen en zeker als we een eigen McDrake layout gaan ontwerpen zal dat geen probleem zijn. Ook mensen op internet zeggen dat phpBB beter is.

PhpBB dan maar? Hoe zit het met spamfiltering? PhpBB is populair onder hackers, heb ik gehoord. Klopt dat?

Caspar schreef:Ja, phpBB schijnt niet zo veilig te zijn maar dat gaat niet over spambots maar vooral over doelgerichte hackers, denk dat niemand ons forumpje zo belangrijk vindt. Spambeveiliging zal vast wel goed zijn (captcha's etc.).

Zouden we misschien deze zomer kunnen beginnen aan een nieuw forum?
Blijkbaar heeft phpBB je voorkeur?
Zijn er mogelijkheden om een phpBB-forum te archiveren? Of weet jij een manier om harde HTML-pagina's te maken?
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Redmess » za jul 17, 2010 9:45 pm

Hoe worden berichten opgeslagen? Misschien kun je ze rechtstreeks vanuit de database overzetten?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » zo jul 18, 2010 12:53 am

Ja, ik wil deze zomer best proberen een (phpBB)-board op te zetten. Dat is ook niet zoveel werk. Wat wel veel werk is, is het overzetten van alle topics en berichten naar het nieuwe forum. Tegelijkertijd vind ik het zonde om weer opnieuw te beginnen en daarbij weet ik niet hoe ik dít board goed kan bevriezen en bewaren. Voor de archivatie-mogelijkheden van een phpBB-board of ander soort forum weet ik alleen dat je de database kan opslaan en later ook weer terugzetten, in een bevroren board dus. Maar niet als HTML-bestanden.

Maar nog altijd vraag ik me lichtjes af: is het écht nodig om nieuwe forumsoftware te gebruiken? Ik bedoel, natuurlijk ben je dan iets meer up to date, heb je wat meer functies enzo, maar tegelijkertijd: don't fix it if it ain't broken en don't change a winning system. Misschien zijn de problemen die dit forum heeft (je kon geen links toevoegen, is het enige dat ik me nog kan herinneren) wel makkelijker op te lossen? Is het een idee om daar eerst naar te kijken voordat ik allemaal ingewikkelde capriolen ga uithalen om een mooi nieuw forum op te zetten?
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Daniel73 » zo jul 18, 2010 3:27 pm

Caspar schreef:Voor de archivatie-mogelijkheden van een phpBB-board of ander soort forum weet ik alleen dat je de database kan opslaan en later ook weer terugzetten, in een bevroren board dus. Maar niet als HTML-bestanden.

Zijn er geen "spider"-programma's die raad weten met het opslaan van forumboards?
Bijvoorbeeld een programma zoals 'Teleport':
http://www.tenmax.com/teleport/pro/home.htm
Jaren geleden vernam ik dat zulke programma's moeite hebben met het opslaan van forumboards. Maar er zal inmiddels toch wel iets bestaan, nu "php" voor veel sites wordt gebruikt?

Caspar schreef:Maar nog altijd vraag ik me lichtjes af: is het écht nodig om nieuwe forumsoftware te gebruiken? Ik bedoel, natuurlijk ben je dan iets meer up to date, heb je wat meer functies enzo, maar tegelijkertijd: don't fix it if it ain't broken en don't change a winning system. Misschien zijn de problemen die dit forum heeft (je kon geen links toevoegen, is het enige dat ik me nog kan herinneren) wel makkelijker op te lossen? Is het een idee om daar eerst naar te kijken voordat ik allemaal ingewikkelde capriolen ga uithalen om een mooi nieuw forum op te zetten?

Kun jij zien of er nog bruikbare updates en plug-ins van PunBB zijn? De enige reden om over te stappen is dat de forumsoftware van McDrake is verouderd. Eén flinke spamaanval en ik moet de registratie uitzetten, zoals met McDrake International.
Over links toevoegen. Ik denk dat je daarmee de problemen met bepaalde Inducks-linken bedoelt, die met smilies erin verschijnen.

Probleem is dat ik zelf geen programmeur ben. Bij DCF gebruikt men ook PunBB. Maar daar kan men zelf programmeren. Er staat geen versie vermeld en ook geen PunBB, wat misschien betekent dat men de software eigen heeft gemaakt:
http://dcf.outducks.org/

De provider van McDrake biedt leken als ik, handige mogelijkheden om software te installeren via DirectAdmin en Installtron. Daar kom ik al een heel eind mee, tesamen met de uitmuntende service van de helpdesk. Maar Installatron voert geen PunBB.
Installatron voert wel phpBB, Simple Machines Forum en XMB Forum.

Maar zelfs al kan ik me technisch redden, dan nog zit ik met het menselijke probleem dat ik geen opvolging en geen vaste mede-beheerders heb. Ik hoef maar van mijn fiets te vallen en McDrake heeft een groot probleem.

Ik zou je graag als mede-beheerder willen. Maar dan zou je jezelf op jonge leeftijd vastleggen aan iets waar je over 5-10 jaar misschien nog aan vast zit. Eigenlijk heb ik spijt dat ik mezelf ooit zo heb vastgezet, want nu heb ik een probleem.

Wat mij betreft blijft McDrake minstens 100 jaar bestaan. Maar zo oud ga ik niet worden. Mijn grootste angst met betrekking tot McDrake is, dat ik er uit noodzaak mee zal moeten stoppen.

Zie mij bedelen bij programmeurs. Is het niet bij Inducks dan wel hier. Eigenlijk had men van het begin af aan moeten zeggen: als u programma's wilt, leert u zelf maar programmeren.
Het is nu alsof ik een buschauffeur ben die een chauffeur heeft, omdat ik zelf geen rijbewijs heb. Wil ik een ritje maken, dan moet mijn chauffeur daar maar zin en tijd voor hebben. Dat kan natuurlijk niet lang goed gaan.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » zo jul 18, 2010 5:17 pm

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:Voor de archivatie-mogelijkheden van een phpBB-board of ander soort forum weet ik alleen dat je de database kan opslaan en later ook weer terugzetten, in een bevroren board dus. Maar niet als HTML-bestanden.

Zijn er geen "spider"-programma's die raad weten met het opslaan van forumboards?
Bijvoorbeeld een programma zoals 'Teleport':
http://www.tenmax.com/teleport/pro/home.htm
Jaren geleden vernam ik dat zulke programma's moeite hebben met het opslaan van forumboards. Maar er zal inmiddels toch wel iets bestaan, nu "php" voor veel sites wordt gebruikt?

Er zal vast wel een plugin of programmaatje voor geschreven zijn. Maar is er een meerwaarde van losse html-bestanden ten opzichte van een bevroren forumboard, waar men nog wel kan lezen maar niet kan posten? Volgens mij is dat laatste fijner, omdat de oorspronkelijke structuur beter bewaard blijft en het makkelijker doorzoekbaar is. In de HTML-archieven van McDuck heb ik mij eens rotgezocht naar een bericht terwijl je zoiets op een (gesloten) forum toch sneller terug zou kunnen vinden.

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:Maar nog altijd vraag ik me lichtjes af: is het écht nodig om nieuwe forumsoftware te gebruiken? Ik bedoel, natuurlijk ben je dan iets meer up to date, heb je wat meer functies enzo, maar tegelijkertijd: don't fix it if it ain't broken en don't change a winning system. Misschien zijn de problemen die dit forum heeft (je kon geen links toevoegen, is het enige dat ik me nog kan herinneren) wel makkelijker op te lossen? Is het een idee om daar eerst naar te kijken voordat ik allemaal ingewikkelde capriolen ga uithalen om een mooi nieuw forum op te zetten?

Kun jij zien of er nog bruikbare updates en plug-ins van PunBB zijn? De enige reden om over te stappen is dat de forumsoftware van McDrake is verouderd. Eén flinke spamaanval en ik moet de registratie uitzetten, zoals met McDrake International.
Over links toevoegen. Ik denk dat je daarmee de problemen met bepaalde Inducks-linken bedoelt, die met smilies erin verschijnen.

Aan de website van PunBB te zien is de laatste versie ervan 1.3.4 en die dateert van medio 2009. Ik neem aan dat de versie die McDrake gebruikt ouder zal zijn. Waarschijnlijk is het redelijk simpel om McDrake naar PunBB 1.3.4. te updaten, maar als ik even kijk zijn het vooral softwarelekken ivm met hacks die in de nieuwe software gefixt worden en daar heeft McDrake tot op heden geen last van gehad. Voor 1.3.4. zijn er ook 'official extensions' aanwezig, waaronder enkele die spammers tegenhouden, bijvoorbeeld door middel van captcha's. De extensies staan hier. Vooral pun_stop_bots en pun_antispam lijken mij handig om de spambots op McDrake tegen te gaan.
Voor de verkeerde Inducks-links is er een workaround, namelijk de smilies uitzetten.

Daniel73 schreef:Probleem is dat ik zelf geen programmeur ben. Bij DCF gebruikt men ook PunBB. Maar daar kan men zelf programmeren. Er staat geen versie vermeld en ook geen PunBB, wat misschien betekent dat men de software eigen heeft gemaakt:
http://dcf.outducks.org/

Of ze hebben gewoon de versievermelding weggehaald om het forum professioneler te laten lijken. Wat heeft DCF dat McDrake niet heeft, en wat we misschien wel zouden willen? Wellicht zijn daar ook extensies voor beschikbaar.

Daniel73 schreef:Ik zou je graag als mede-beheerder willen. Maar dan zou je jezelf op jonge leeftijd vastleggen aan iets waar je over 5-10 jaar misschien nog aan vast zit. Eigenlijk heb ik spijt dat ik mezelf ooit zo heb vastgezet, want nu heb ik een probleem.

Ik wil mijzelf best als een soort back-up beschikbaar stellen; als jij bij wijze van spreken plotseling dood neervalt heb ik de juiste rechten en wachtwoorden om, mogelijk tijdelijk, jouw functie over te nemen, maar zolang jij aanwezig bent hoef ik niks te doen. Op die manier is er in elk geval niet het risico dat zodra jij wegvalt het forum admin- en bestuurderloos achterblijft en zo vanzelf verloedert. Maar ik reken erop dat zelfs als dat gebeurt, de McDrake-community zelf een nieuw forum kan opzetten en verdergaan waar McDrake ophield.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Badeend » ma jul 19, 2010 2:30 pm

Badeend heeft wel eens horen spreken over FluxBB: http://fluxbb.org/
Het is opgericht door het oorspronkelijke team dat PunBB hielp maken, en de laatste update is net een maand geleden.
Badeend
Member
 
Berichten: 26
Geregistreerd: di maart 16, 2010 4:46 pm

Berichtdoor Daniel73 » ma jul 19, 2010 3:28 pm

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:["spider"-programma's] Jaren geleden vernam ik dat zulke programma's moeite hebben met het opslaan van forumboards. Maar er zal inmiddels toch wel iets bestaan, nu "php" voor veel sites wordt gebruikt?

Er zal vast wel een plugin of programmaatje voor geschreven zijn. Maar is er een meerwaarde van losse html-bestanden ten opzichte van een bevroren forumboard, waar men nog wel kan lezen maar niet kan posten? Volgens mij is dat laatste fijner, omdat de oorspronkelijke structuur beter bewaard blijft en het makkelijker doorzoekbaar is. In de HTML-archieven van McDuck heb ik mij eens rotgezocht naar een bericht terwijl je zoiets op een (gesloten) forum toch sneller terug zou kunnen vinden.

Heb jij een HTML-versie van McDuck? Dat heb ik alleen van het Montoyaruler off-topic forum:
http://www.mediafire.com/download.php?ydljnzmym0t (off-topic.mypunbb.com.zip )

Van het Nederlandse Disney-forum van McDuck heb ik alleen tekstbestanden:
http://www.mediafire.com/download.php?mhjgumzy4zn (discussion.mcduck.nl.20070131.tar.bz2)
Daar zou ik dolgraag een HTML-versie van willen.

Zie: http://www.mediafire.com/mcduck

Voordeel van een HTML-versie is dat de pagina's dan lokaal bekeken kunnen worden, zonder noodzaak van internet.
Voor een bevroren forum moet software blijven draaien, met gevaar van hacking. Dit nadeel is mij verteld door de (inmiddels voormalige) McDuck-beheerder.

De McDuck-beheerder heeft een programma geschreven waarmee PunBB vertaald kan worden naar HTML. Daar is de HTML-versie van het Montoyaruler-forum mee gemaakt. Zou je met die software overweg kunnen? Het was volgens mij niet geschikt voor Windows.

Caspar schreef:Aan de website van PunBB te zien is de laatste versie ervan 1.3.4 en die dateert van medio 2009. Ik neem aan dat de versie die McDrake gebruikt ouder zal zijn. Waarschijnlijk is het redelijk simpel om McDrake naar PunBB 1.3.4. te updaten, maar als ik even kijk zijn het vooral softwarelekken ivm met hacks die in de nieuwe software gefixt worden en daar heeft McDrake tot op heden geen last van gehad. Voor 1.3.4. zijn er ook 'official extensions' aanwezig, waaronder enkele die spammers tegenhouden, bijvoorbeeld door middel van captcha's. De extensies staan hier. Vooral pun_stop_bots en pun_antispam lijken mij handig om de spambots op McDrake tegen te gaan.

Dat McDrake tot op heden geen last heeft gehad van hacks, wil niet zeggen dat er geen gevaar is. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. :)
Van de McDuck-beheerder begreep ik dat het beter is om wel aan de veiligheid te denken.

Als PunBB vorig jaar nog is geupdate en er 'official extensions' beschikbaar zijn, dan kan McDrake wat mij betreft verder met PunBB. Maar voor hoe lang?

Caspar schreef:Voor de verkeerde Inducks-links is er een workaround, namelijk de smilies uitzetten.

McDrake zonder smilies? :O Smilies zijn hard nodig om berichten luchtig te houden. Anders had ik deze workaround allang gebruikt.

Zou jij PunBB kunnen aanpassen? Misschien is het een bug van PunBB, zodat een fix in een update kan worden meegenomen? Voor zover versie 1.3.4 niet reeds een fix heeft?
Of heeft DCF een oplossing?

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:Probleem is dat ik zelf geen programmeur ben. Bij DCF gebruikt men ook PunBB. Maar daar kan men zelf programmeren. Er staat geen versie vermeld en ook geen PunBB, wat misschien betekent dat men de software eigen heeft gemaakt:
http://dcf.outducks.org/

Of ze hebben gewoon de versievermelding weggehaald om het forum professioneler te laten lijken. Wat heeft DCF dat McDrake niet heeft, en wat we misschien wel zouden willen? Wellicht zijn daar ook extensies voor beschikbaar.

McDrake meldt ook geen versienummer.
Dom van me. Ik moet nodig iemands schedel uitlepelen. ("Brains! I need brains!")

Misschien is het openbaar noemen van het versienummer niet handig vanwege hackers? Ik heb je het nummer vandaag per e-mail gestuurd.

DCF heeft een upload-functie. Ik neem aan dat men deze zelf heeft gemaakt.

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:Ik zou je graag als mede-beheerder willen. Maar dan zou je jezelf op jonge leeftijd vastleggen aan iets waar je over 5-10 jaar misschien nog aan vast zit. Eigenlijk heb ik spijt dat ik mezelf ooit zo heb vastgezet, want nu heb ik een probleem.

Ik wil mijzelf best als een soort back-up beschikbaar stellen; als jij bij wijze van spreken plotseling dood neervalt heb ik de juiste rechten en wachtwoorden om, mogelijk tijdelijk, jouw functie over te nemen, maar zolang jij aanwezig bent hoef ik niks te doen. Op die manier is er in elk geval niet het risico dat zodra jij wegvalt het forum admin- en bestuurderloos achterblijft en zo vanzelf verloedert. Maar ik reken erop dat zelfs als dat gebeurt, de McDrake-community zelf een nieuw forum kan opzetten en verdergaan waar McDrake ophield.

Dank je wel! Dit zou ik ideaal vinden. Mensen steken veel energie in McDrake, dus ik zou het brutaal vinden om dat allemaal mee m'n graf in te nemen. Daar leef ik niet prettig mee. Integendeel, daar lijd ik onder. Inmiddels ken ik al twee overleden beheerders. Een van ongeveer 50 en een van ongeveer 60 jaar. En er is altijd de kans op ziekte. (angst, angst, angst)

Jouw aanbod geeft me een mogelijkheid om een map samen te stellen met overdrachtgegevens. Voorwaarde is natuurlijk wel, dat je vertrouwelijk met die gegevens omgaat en niets op de server doet dat ik niet wil.

Het belangrijkst vind ik dat de data bewaard blijft, zoals nu met McDuck. Wie verder wil kan de draad oppakken.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma jul 19, 2010 4:23 pm

Kunnen we McDuck dan niet ook over zetten op dat n ieuwe forum? En de naam? We zijn wel uitgeMc't. McDonald gaat al niet. Misschien O'Drake? :P Of eerst O'Duck?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Badeend » ma jul 19, 2010 6:00 pm

Daniel73 schreef:Van het Nederlandse Disney-forum van McDuck heb ik alleen tekstbestanden:
http://www.mediafire.com/download.php?mhjgumzy4zn (discussion.mcduck.nl.20070131.tar.bz2)
Daar zou ik dolgraag een HTML-versie van willen.

Badeend heeft via die overzichtspagina wel een HTML-versie van 'McDuck.nl forum' op kunnen duiken: mcduck-forum.zip. Maar goed, het is je niet kwalijk te nemen, ook Badeend zal op haar 73ste waarschijnlijk niet meer zo goed kunnen zien.
Badeend
Member
 
Berichten: 26
Geregistreerd: di maart 16, 2010 4:46 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Over McDrake Nederland Disney

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron