Daniel73 schreef:Wil je dit liever verhaal in Donald Duck Weekblad zien
Daniel73 schreef:De geschiedenis van het verhaal is mij onbekend. Het heeft een Engelstalige dialoog. Is dit verhaal rechtstreeks gemaakt voor het buitenland of gaat het om een van oorsprong Nederlandstalig verhaal dat in Nederland is afgekeurd?
Daniel73 schreef:Het verhaal begint met een hypnoseshow van "Mildew the magician", wat verwijst naar magische toestanden. Misschien is het verhaal in Nederland afgekeurd omdat gelovigen anders zouden kunnen protesteren? Of zijn er in die tijd, pakweg 1967-1969, wel andere verhalen met hypnose verschenen?
NOS schreef:In Leidschendam is striptekenaar Piet Wijn overleden. Hij werd vooral bekend door Douwe Dabbert: een reeks verhalen over een goedhartige dwerg met een magische knapzak.
Piet Wijn begint eind jaren 50 in de studio's van Marten Toonder. Hij maakt daar reclamefilms. Later zou Wijn zeggen dat hij daar zijn liefde voor tekenfilms heeft ontwikkeld. Vooral Sneeuwwitje vond hij prachtig. Als het slecht gaat met de filmafdeling van Marten Toonder gaat Wijn strips maken.
Volgens bibliograaf Olivier Sterk heeft Piet Wijn zo'n 50.000 tekeningen gemaakt en zat hij een groot deel van zijn leven tien uur per dag achter zijn tekentafel.
Minister Dreutel
Helemaal uitleven kan hij zich in de satirische dagstrip 'Koning Hollewijn' waarin onder meer de politiek op de hak wordt genomen. Zo komt er een minister Dreutel in voor, een personage die is geïnspireerd op PvdA'er Willem Drees.
De bekendste strip van Wijn is echter Douwe Dabbert. De dwerg wordt in de jaren 70 bedacht voor de Donald Duck. De makers kwamen al snel op de naam Douwe en in de traditie van de Donald Duck moest de naam allitereren. Via de tabberd van Sinterklaas wordt de achternaam uiteindelijk Dabbert.
Tijdens het tekenen van het 23ste album van Douwe Dabbert krijgt Wijn een beroerte. De rechterkant van zijn lichaam raakt verlamd, maar dat weerhoudt hem er niet van door te werken. Hij leert zichzelf met links tekenen.
De laatste jaren tekende hij nog nauwelijks. Piet Wijn is 81 jaar geworden.
En behalve deze nieuwe gagstrip is er deze week ook nog een hele stapel van de jaarlijkse vakantieboeken met diverse herpublicaties. Of zo je wilt, de eerste albumuitgave van bepaalde verhalen. Daarover later deze week meer. Maar voor de echte stripliefhebbers kan ik alvast wel verklappen dat het Donald Duck Vakantieboek van dit jaar een zeer zeldzame strip van Piet Wijn bevat. Met dank aan Joop Schreurs die me al tipte toen ik boek nog maar goed en wel in handen had. Wordt vervolgd...
Anoniem zei...
8 pagin's De Boze Wolf door Piet Wijn in het Donald Duck Vacantieboek. Voor het eerst in Nederland. Zo mooi Groetjes, -J-
Michiel P schreef:Ik heb er van genoten.
Van de tekeningen dan, want het verhaaltje zelf vind ik nogal traag. Er gaat te weinig dreiging van de Wolf uit, omdat zijn plannetje meteen al mislukt - en blijft mislukken. Het verhaal is middelmatig, maar de tekeningen tillen het naar een hoger niveau. Het kan prima in de Duck geplaatst worden.
Michiel P schreef:Het is Wijns enige S-code, zijn andere verhalen zijn H-codes. Misschien is dat een aanwijzing? Als het "jaartal" ('67) in de code enige betekenis heeft, is het bovendien Wijns vroegste (of tweede?) Disney-verhaal. Misschien gaat het om een proefverhaal dat rechtstreeks voor Amerika is getekend?
Michiel P schreef:Jan van Haasteren heeft ook maar één S-code getekend, toevallig in hetzelfde jaar als Piet Wijn.
McDuck Menu schreef:Ik heb het verhaaltje ook gelezen. In mijn ogen net iets te lang om leuk te blijven.
McDuck Menu schreef:Uiteraard weer prachtige tekeningen, en de stad lijkt wel Rommeldam
Het verhaaltje deed me ook wat denken aan een Tom Poes strip, de Zwarte Sluiper.
http://www.collectioneur.nl/images/TOMPO1-21.JPG
McDuck Menu schreef:Van de blog van Frank Jonker en Frans van Oudenaarden:
2011-06-21 16:20:20, Ui schreef:Zonder vergrootglas, microscoop, opticiën en advocaat doet Ui nog geen definitieve uitspraken. (snik) Maar het lijkt alsof de Roepredactie zichzelf hier overtroffen heeft. Er lijkt helemaal niets gewijzigd te zijn en zelfs de vervaagde lijntjes op Midas's neus in plaatje 3.7 zijn te zien, zónder dat men dat heeft zitten "restaureren" (oftewel retoucheren). Ook de van de standaard afwijkende wimpers van het rechtse biggetje in plaatje 7.5 zijn aanwezig, zonder dat men de witkwast heeft gehanteerd. De inkleuring is verbluffend gedetailleerd en sfeervol.
Zou perfectie dan toch bestaan?? (snif)
Complimenten, complimenten! Zelfs met de lettering is men voorzichtig geweest. De titelheld, de titel en het woord "einde" gaan ietsje-pietsje over het achtergrond-tekenwerk heen, maar uitzonderlijk minimaal. Men heeft echt opgelet. In de openingsplaat is het naambordje van de magiër leeg, waar oorspronkelijk in hoofdletters de tekst "Mildew the magician" stond. Maar is dat misschien met opzet gedaan, omdat de openingsplaat anders teveel tekst heeft? In plaatje 2.1, waar oorspronkelijk alleen "magician" staat, heeft men een voornaam toegevoegd. ("Magnus de magiër", in hoofdletters.)
O, wat is dit mooi. Wat is dit MOOI!
Wauw! Hoe vaak Ui al in bewondering door het verhaal gebladerd heeft.
Dit moet gewoon een droom zijn. Straks gaat natuurlijk de wekker... (snik)
Ui schreef:Michiel P schreef:Het is Wijns enige S-code [...] Als het "jaartal" ('67) in de code enige betekenis heeft [...]
Het copyright-jaartal in het openingsplaatje is geen 1967, maar 1968 ("MCMLXVIII").
Ui schreef:Je weet, dat Piet Wijn tekende bij de Toonder Studio's? Misschien is hij ook de tekenaar van de Zwarte Sluiper?
Ui schreef:Zelfs met de lettering is men voorzichtig geweest. De titelheld, de titel en het woord "einde" gaan ietsje-pietsje over het achtergrond-tekenwerk heen, maar uitzonderlijk minimaal.
Ui schreef:In de openingsplaat is het naambordje van de magiër leeg [...] Maar is dat misschien met opzet gedaan, omdat de openingsplaat anders teveel tekst heeft?
Ui schreef:Ui vindt de zorgzame inkleuring om te smullen. Het kleurgebruik maakt het tekenwerk nog aantrekkelijker. [...] Complimenten!
Bas schreef:Ik heb een tijdje terug van Patty Klein begrepen dat er in de jaren '60 een opdracht bij de Toonder studio's is binnengekomen van Disney. De volgende S-verhalen komen uit Nederland:
Ui schreef:Och, de dag dat Midas die drie speklapjes aan het spit rijgt!
Bas schreef:Ik heb een tijdje terug van Patty Klein begrepen dat er in de jaren '60 een opdracht bij de Toonder studio's is binnengekomen van Disney. De volgende S-verhalen komen uit Nederland: [...]
Bas schreef:Patty twijfelde ook over Van Haasteren, zij dacht eerder aan een van de animatoren (Ring, Lygom, Jensen). Dat Knabbel en Babbel verhaal werd op Inducks aanvankelijk ook aan Wijn toegeschreven, maar die is het duidelijk niet.
Bas schreef:De samenwerking is in ieder geval niet doorgezet. Later heeft Toonder Studio's nog wel verhalen geleverd voor Fix & Foxi in Duitsland en Pelle Svanlos in Zweden.
Michiel Q schreef:[Zwarte Sluiper] Overigens een zwak verhaal, met hoogstens drie plaatjes per bladzijde. Zo krijg je zo'n album wel 'n keer vol.
Michiel Q schreef:Ui schreef:Zelfs met de lettering is men voorzichtig geweest. De titelheld, de titel en het woord "einde" gaan ietsje-pietsje over het achtergrond-tekenwerk heen, maar uitzonderlijk minimaal.
De lettering is gedaan door hetzelfde bedrijf dat ook de pockets en niet eerder gepubliceerde verhalen in de BV-reeks verzorgde, denk ik. Helaas maken ze daar ontzettend lelijke titels, met rare lettertypes die volledig uit de toon vallen bij het tekenwerk. Ik vind de titel storend geplaatst, met elk woord op een boogje van het gordijn. (Toch waren die rare titels al een enorme stap vooruit, vergeleken bij het beruchte kind-met-de-zwarte-viltstift!)
Michiel Q schreef:Ui schreef:In de openingsplaat is het naambordje van de magiër leeg [...] Maar is dat misschien met opzet gedaan, omdat de openingsplaat anders teveel tekst heeft?
Nee, dat is gewoon knullig.
Michiel Q schreef:[S-verhalen uit Nederland] Volgens Inducks is elk van die verhalen het éérst gepubliceerd in Italië, in Topolino (libretto).
Michiel Q schreef:Ui schreef:Och, de dag dat Midas die drie speklapjes aan het spit rijgt!
http://www.argus-online.nl/user/gallery/cartoon/A-210611.gif
Ui schreef:Haha! (snik) Maar even zonder gekheid, voor zover dat mogelijk is: Ui voelde even weer de emoties van weleer. Het langs de zijlijn willen aanmoedigen van Midas. Het gruwelen bij die vreselijke biggetjes en dat schijnheilige zoontje. Aaaargh! Midas geef ze toch een oplawaai met die wijzerplaat! Doe het dan! Doe het dan! Sta daar niet zo stom te soebatten in die soepjurk. Grijp ze!!!
Ui was na 8 pagina's helemaal uitgeput en kon geen boe of ba meer uitbrengen.
Helaas worden zulke verhalen niet meer gemaakt. Waar kan Ui nu zijn emoties kwijt? (huil huil)
Ui schreef:Geldt de twijfel over Van Haasteren nog steeds? (Je schrijft erover in verleden tijd.)
Ui schreef:Waarom is de samenwerking tussen Toonder Studio's en het Weekblad gestopt? Kan Toonder Studio's gezien worden als in een positie die de Comicup Studio nu heeft?
Ui schreef:Er is op de een of andere manier sinds minstens de jaren '60, een connectie tussen Amerika en Italië. Er was iets met Amerikaanse voorplaat-ideeën die eerst in Italië verschenen. Waaronder Barks-gerelateerd werk. Ook is er het Amerikaanse personage Rockerduck, dat na een enkel Barksverhaal (een pilot?) een belangrijk Italiaans personage werd. Ook is er de populariteit van Diederik Duck, die toentertijd amper of niet in Amerika verscheen. Hoe zit dat allemaal?
Bas schreef:(zie hier: http://lambiek.net/aanvang/1945toonderstudio.htm)
Keer terug naar Disney medewerkers Nederland
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten