Nieuw Forum

opmerkingen, vragen, klachten, suggesties

Berichtdoor Sander » ma aug 09, 2010 10:44 pm

Geen haast, zo te zien heb je last van lichte symptomen van beheerderitis. Een mij niet onbekende aandoening. Je hebt inmiddels ook de overmatige allergische reacties op spam?

Als het niet lukt voor 1 september de forums klaar te zetten voor de diepvries, kunnen we ook een andere datum afspreken.
Sander
Member
 
Berichten: 12
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:20 pm

Berichtdoor Caspar » di aug 10, 2010 11:44 am

Dus Sander gaat de backup maken? Ik heb momenteel weer eens problemen met m'n computer, ben bang dat ik een nieuwe moet gaan kopen, dus kan even niet meehelpen. Zou heel fijn zijn als jij dan de back-up kan maken. Dan ga ik daarna proberen PunBB te updaten naar een zo hoog mogelijke versie. Met het updaten zal ik ook extensies installeren die spam tegengaan, bijvoorbeeld door captcha's. Er zal ook wel een mogelijkheid zijn om accounts die na een x aantal dagen nog geen posts hebben automatisch te deleten; hoef je nooit meer moeite te doen om die spamaccounts te verwijderen!
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Daniel73 » di aug 10, 2010 5:37 pm

Sander schreef:Geen haast, zo te zien heb je last van lichte symptomen van beheerderitis. Een mij niet onbekende aandoening. Je hebt inmiddels ook de overmatige allergische reacties op spam?

:) Noem het gerust zware symptomen.
Inmiddels heb ik serieus het medische advies gekregen om te stoppen met mijn internetwerk.

Sander schreef:Als het niet lukt voor 1 september de forums klaar te zetten voor de diepvries, kunnen we ook een andere datum afspreken.

Heel veel dank voor de extra tijd. Ik zal deze tijd hard nodig hebben om na te denken of ik nog wel verder KAN. En het antwoord is eigenlijk al helder: NEE, ik kan niet verder.

Ik ben blij met de hulp van jou en Caspar, maar zolang er niemand is die daadwerkelijk het domein wil overnemen en verantwoording wil dragen, blijf ik er toch alleen voor staan. Ik kan dankzij jouw goedheid en inzet nu stoppen, met gearchiveerde forumboards. Zou ik daarna toch verder gaan met de forumboards, dan moet ik maar zien wie kan en wil helpen met een volgende archivering.

Als er iemand is die graag gebruik maakt van de McDrake forumboards ben ik het wel. Maar ik kan geen ijzer met handen breken. Het feit dat niemand anders het beheer van McDrake wil doen, maakt van McDrake een gruwelijke flop!
Toen McDuck eind 2006 stopte waren bezoekers troosteloos. Ik heb toen, deels uit schuldgevoelens over verkeerd gedrag, besloten om op een ander platform verder te gaan. Als McDrake stopt zullen er ook mensen bedroefd zijn. Maar wat hebben ze gedaan om de boel technisch in de lucht te houden? Moet ik de enige zijn die vrije tijd opoffert om software te doorgronden, alvorens ik plezier kan maken? Ik bedoelde McDrake als een samenwerking. Dat heb ik reeds in het begin gezegd. In praktijk zie ik mensen vrolijk verder gaan met hun leven, terwijl ik nu met precies hetzelfde problematiek zit als toen McDuck stopte: hoe ga ik verder?

Ik heb geld neergelegd voor een server met 1 gigabyte ruimte. Men heeft aangeboden om mee te betalen. Dat vind ik al heel netjes. Maar dan is men er nog lang niet. Als ik voor pakweg 5 of 10 euro per jaar, gratis gebruik kan maken van McDrake en achterover kan zitten, zou ik meteen ja zeggen. Maar nu het technische verhaal nog.

Misschien wil DCF een Nederlandse afdeling oprichten. Het feit dat ik daar verbannen ben, heeft niemand ooit gestoord. En het kan mij eigenlijk ook geen donder schelen. Ik heb een excuus om niets te hoeven bijdragen.

Als ik nu gewoon zeg dat ik met de McDrake forumboards STOP, wat gaat men dan doen? Laat ik eens achterover zitten en kijken wat men bedenkt.
Een alternatief is dat ik straks in wanhoop van een brug spring, waarna er toch ook niets meer door mij gebeurt. Dus...

Wil men een nieuw forum? Laat maar weten wat men ervoor wil doen. Laat maar weten wie in mijn plaats de verantwoording kan nemen.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » di aug 10, 2010 7:55 pm

Toch denk ik dat je het een en ander overdrijft. Want behalve deze ernstige aanvallen van spam, is er geen enkele reden om het forum STOP te zetten. Zelfs niet jouw technische onkunde. En die spam, daar ben ik nou net mee bezig ;)
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Daniel73 » di aug 10, 2010 8:47 pm

Caspar schreef:Toch denk ik dat je het een en ander overdrijft. Want behalve deze ernstige aanvallen van spam, is er geen enkele reden om het forum STOP te zetten. Zelfs niet jouw technische onkunde. En die spam, daar ben ik nou net mee bezig ;)

Een groot probleem is dat er geen bevriesknop is in PunBB. Heeft FluxBB dat wel?
De enige STOP-knop lijkt de delete-knop te zijn.

Weet jij het programma van Sander te bedienen en aan te passen?
Inmiddels heb ik een e-mail gestuurd naar Teleport Pro, een programma dat claimt te kunnen omgaan met php. Mijn vraag is als volgt:
Does Teleport also support the downloading of forumboards, like PunBB?
It has URLs like this: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=135
(Having extentions like "php?id=135" instead of just "php".)

Men heeft een "fully functional (but capacity-limited)" evaluatie-programma, versie 1.62:
http://www.tenmax.com/teleport/pro/download.htm

Misschien is dat voldoende voor een test? McDrake International is relatief klein.

Als ik in staat ben om elk gewenst moment een forumboard lokaal draaiend op te slaan, zul je mij nooit meer horen klagen. (Nou ja, bijna nooit.)
Als Teleport Pro de klus doet voor een eenmalige $49.95, inclusief software-updates, heb ik dat er graag voor over.

Ik wil tenminste de vrijheid hebben om te kunnen stoppen, maar mét behoud van de informatie. Zelfs een bevroren PunBB/FluxBB/WatdanookBB is te kraken. En ook al is de kans klein, ik wil dat niet riskeren. Op die manier blijf ik verantwoordelijk en zou ik zelfs een bevroren forum dagelijks moeten controleren. Een HTML-versie kan verspreid worden en is niet van mij afhankelijk.
Als ik zou stoppen en een HTML-versie heb, kan ik desgevraagd de forumdatabases makkelijk aan een andere beheerder overdragen. Zelfs al zou men dan delen gaan deleten, is er altijd nog de HTML-versie.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor McDuck Menu » di aug 10, 2010 8:59 pm

Kop op Daniël, neem dan ook even rust, als dat het medische advies is. Registratie is toch even geblokkeerd, of komt er dan toch nog spam doorheen? Neem verkeerd geplaatste berichten en foutieve titels en evt. off topic even voor lief, als het je momenteel zo zwaar valt.
Zet je zinnen even op iets anders, lekker ontspannen, dat soort dingen.

En ik zou niet zeggen dat je gefaald hebt op internet, er zijn een boel mensen blij met McDrake. Je bent toch 3 jaar lang de (enige) motor geweest achter dit forum, petje af zou ik zeggen.

Sommige fora hebben ook een soort verplichte 'kennismaking'. Dat wil zeggen dat je eerst jezelf moet voorstellen in een apart topic, alvorens je normaal kan gaan posten, of kunnen spambots daar ook doorheen zien? Ik denk dat captcha's ook wel zullen helpen.

Ik ben doorgaans best wel handig met computers, maar internetfora weet ik weinig van af (kan het wel leren). Het probleem is denk ik dat veel mensen te weinig tijd hebben om dit werk voort te zetten.. Ik denk wel dat als de spam eenmaal beter wordt tegengehouden, je het een stuk rustiger aan kan doen, en het misschien zelfs weer leuk wordt? Dan is het ook makkelijker voor anderen om er bij in te stappen, om te gaan beheren bijvoorbeeld, omdat het dan minder tijd kost. Een eventuele opvolging zou dan ook wat soepeler over kunnen gaan.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Daniel73 » wo aug 11, 2010 9:30 pm

McDuck Menu schreef:Kop op Daniël, neem dan ook even rust, als dat het medische advies is. Registratie is toch even geblokkeerd, of komt er dan toch nog spam doorheen?

De geneeskundigen hebben makkelijk praten. Doe dit niet. Doe dat niet. Als ik vervolgens vraag wat ik dan WEL kan doen, blijft het stil. Eerder kreeg ik eens de tip om als er problemen zijn op internet, mijn computer uit te zetten. Alsof dit wat oplost. Ik zie een verschil tussen uitrusten en mijn kop in het zand steken.

De forumsoftware is kwetsbaar. De enige manier om problemen geheel te blokkeren is het forum op "read only" (alleen lezen) te zetten en van die toestand een back-up te bewaren. Mocht er ingebroken worden, dan kan de back-up worden teruggezet.

Nu het forumboard nog steeds beschreven kan worden, kunnen er lastige problemen ontstaan. Stel ik dat een week wegblijf en ondertussen weet een hacker een aantal oude berichten te veranderen. Omdat bezoekers inmiddels nieuwe berichten hebben geschreven, kan een oude back-up niet worden teruggeplaatst (zonder dat de nieuwe berichten verdwijnen). Misschien is zo'n toestand op te lossen door de databases te bewerken, maar daar gaat ontzettend veel werk inzitten.

Dus ik kan weglopen en uitrusten wat ik wil, maar bij terugkomst kan ik de grootste problemen tegenkomen. Wat betreft registrerende spambots heb ik te lang zitten slapen. Zodoende kreeg ik ineens het handmatig deleten van 5000 spambots voor m'n kiezen. Toen ik die eindelijk verwijderd had ben ik voor m'n ontspanning de stad ingegaan, om bij terugkomst te ontdekken dat ditmaal de McDrake Wiki onder de spam zat. Op dat moment knapte er iets in me. Te meer omdat ik daar alleen machteloos kon toekijken, zonder enig idee hoe ik spammers daar kon blokkeren.

Ik heb nu veel rust doordat ik gisteren en vandaag ontdekte hoe ik een spambeveiliging op de McDrake Wiki kon installeren. (Met dank aan een tip van Fuzzy.)

McDuck Menu schreef:Zet je zinnen even op iets anders, lekker ontspannen, dat soort dingen.

Dan zou ik de forumboards moeten bevriezen. Wat standaard overigens niet helemaal mogelijk is in PunBB: mensen kunnen blijven inloggen.
Overigens zou ik niet vies zijn van wat zogenaamde buitenspeeldagen. Heeft FluxBB wel de mogelijkheid om echt te bevriezen?

McDuck Menu schreef:En ik zou niet zeggen dat je gefaald hebt op internet, er zijn een boel mensen blij met McDrake. Je bent toch 3 jaar lang de (enige) motor geweest achter dit forum, petje af zou ik zeggen.

Nee, niet de enige motor. De PunBB-forumboards zijn geïnstalleerd door de toenmalige McDuck-beheerder, Sander. Voor hem doe ik op mijn beurt m'n petje af. Want ik heb tijdens McDuck veel te makkelijk gedacht over het beheer. Wat dat betreft is McDrake een harde les voor me.

Als mijn inzet en ook die van jullie, elk moment vergald kan worden door een hacker, dan is er gefaald. Op een gegeven moment wil ik op Ctrl+S kunnen drukken: vastleggen wat tot op heden is opgebouwd.
Het enige wat ik nu kan doen is een voor het oog onleesbare, kolossale database opslaan, die veel persoonlijke gegevens bevat. Ik kan dus niemand een kopie geven zonder dat ik persoonlijke gegevens prijsgeef. Er is (voor mij) geen mogelijkheid om persoonlijke gegevens te anonimiseren. Dus de database hangt als een molensteen om alleen mijn nek, als ik 100% strict ben.

Het aannemen van een extra beheerder of moderator neemt mij veel overzicht uit handen. In tegenstelling tot MediaWiki, houdt PunBB geen logbestand bij van wijzigingen - laat staan dat ze teruggedraaid kunnen worden. Weg is echt weg in PunBB. Ik word dus geacht om te vertrouwen dat medewerkers geen fouten maken. Wat dat betreft vertrouw ik mezelf niet eens!

Het archiveren van het binnenkort aflopende PunBB-tijdperk legt alles tot op heden vast, maar wat als er straks een FluxBB-forum is? Dan begint de ellende opnieuw. Tenzij FluxBB (of andere software) wel mogelijkheden biedt om te bevriezen en te exporteren.

Het belang van archiveren blijkt als bezoekers verwijzen naar informatie die op McDuck stond. Die informatie bestaat nog. Maar niet dankzij PunBB! Integendeel.
Men zou volgens mij gek kijken als men morgen naar McDrake gaat en alles is weg. Wat dat betreft mis ik steun van bezoekers. Het lijkt nu alsof alleen ik het archiveren belangrijk vind.

McDuck Menu schreef:Sommige fora hebben ook een soort verplichte 'kennismaking'. Dat wil zeggen dat je eerst jezelf moet voorstellen in een apart topic, alvorens je normaal kan gaan posten, of kunnen spambots daar ook doorheen zien? Ik denk dat captcha's ook wel zullen helpen.

Een spammer kan die kennismaking misbruiken door er spam neer te zetten., Dan zit je met een spammer én een bericht dat verwijderd moet worden. De beste oplossing is een spambeveiliging.

McDuck Menu schreef:Ik ben doorgaans best wel handig met computers, maar internetfora weet ik weinig van af (kan het wel leren). Het probleem is denk ik dat veel mensen te weinig tijd hebben om dit werk voort te zetten..

Zoveel tijd hoeft het beheren niet te kosten. Zeker als men samenwerkt. Maar zoals gezegd maakt PunBB een samenwerking lastig. MediaWiki lijkt beter geschikt voor samenwerking.

2010-08-10 11:44:07, Caspar schreef:Ik heb momenteel weer eens problemen met m'n computer, ben bang dat ik een nieuwe moet gaan kopen, dus kan even niet meehelpen.

Wanneer denk je weer te kunnen meehelpen?

Mijn computer moet binnenkort een dagje weg. Men heeft ongevraagd een handig schoonmaakprogrammaatje laten draaien. Nu ben ik standaardfuncties in mijn browser kwijt. En de verdediging is als bij een bijtende hond: "Dat doet het programma normaal gesproken nooit." Ook zo'n gebeurtenis doet mijn gemoedsrust geen goed.

Caspar schreef:Zou heel fijn zijn als jij dan de back-up kan maken. Dan ga ik daarna proberen PunBB te updaten naar een zo hoog mogelijke versie. Met het updaten zal ik ook extensies installeren die spam tegengaan, bijvoorbeeld door captcha's. Er zal ook wel een mogelijkheid zijn om accounts die na een x aantal dagen nog geen posts hebben automatisch te deleten; hoef je nooit meer moeite te doen om die spamaccounts te verwijderen!

Wat betreft de toekomst van de forums zie ik veel in MediaWiki. Daar kunnen de echte constructieve bijdragen geleverd worden, bijvoorbeeld over stambomen. Op die manier is een forumboard alleen nog interessant voor kletskoek.
Volgens mij wordt PunBB nu verkeerd gebruikt, als een "content management system". Informatie die belangrijk is en bewaard moet blijven, hoort eigenlijk niet thuis op een forumboard. Wat zegt men daarvan?


Excuses voor weer een lang ratelverhaal. Ik moet hoognodig een cursus beknopt communiceren gaan volgen! :)

EDIT: quote-tag gecorrigeerd
Laatst bijgewerkt door Daniel73 op wo aug 11, 2010 9:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » do aug 12, 2010 2:11 am

Wat ik vergat:

Caspar schreef:Er zal ook wel een mogelijkheid zijn om accounts die na een x aantal dagen nog geen posts hebben automatisch te deleten; hoef je nooit meer moeite te doen om die spamaccounts te verwijderen!

Er is geen verplichting om na registratie te posten. Er zijn ook bezoekers die alleen lezen.
Bij het verwijderen van spam-accounts heb ik geprobeerd om die zero-accounts zoveel mogelijk te vermijden, voor zover ik ze herkende.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Fuzzy » do aug 12, 2010 2:24 pm

Bij sommige forum software is het ook mogelijk om accounts eerst door een admin te verifieren voordat deze het forum kan gebruiken.
Ik weet niet of dit in PunBB zit maar in een groot gedeelte van andere forumsoftware zit dit wel.
Op die manier moet de beheerder eerst toestemming geven voordat een account gebruikt kan worden, ik neem aan dat bij een klein forum als McDrake er niet elke dag 100 echte accounts worden gemaakt dus extreem veel werk zal dit ook niet zijn.
Hoi :)
Fuzzy
Member
 
Berichten: 82
Geregistreerd: do dec 10, 2009 2:30 pm

Berichtdoor Fuzzy » do aug 12, 2010 2:34 pm

Zojuist even de website van PunBB bekeken en er is gister een nieuwe update uitgekomen (bijna een jaar na de vorige update). In deze update is een beveiligingslek gefixt.
Ik weet niet op welke versie McDrake draait, maar ik denk dat het sowieso verstandig is om de forumsoftware te updaten naar de nieuwste versie.

Download: http://punbb.informer.com/download/punbb-1.3.4.zip

Ik heb ook even wat verder gekeken en heb gevonden dat er ook gewoon extensies te installeren zijn voor PunBB, één van deze extensies is pun_antispam.
Hiermee wordt captcha toegevoegd bij het aanmaken van een nieuw account, het maken van een guestpost (Wat volgens mij nu niet mogelijk is hier) en bij het inloggen.

Download: http://punbb.informer.com/extensions/pu ... tispam.zip

Wat ik nog meer van moois heb gevonden is, pun_approval, een extensie waarmee je accounts eerst moet approven voordat er gepost kan worden.

Download: http://punbb.informer.com/extensions/pu ... proval.zip

En nog meer mooie extensies, pun_stop_bots, om zoals de titel van de extensie al zegt bots te stoppen.

Download: http://punbb.informer.com/extensions/pu ... p_bots.zip

Ik denk dat het zeker wel mogelijk om met het huidige forum verder te gaan, zeker als wat deze extensies installeren en op die manier de spam tegengaan.

Ik ga morgen nog een week met vrienden op vakantie, eventueel wil ik daarna wel helpen als het niet lukt.
Ik ben op dit moment derdejaars HBO informatica student dus ik denk wel dat het zou moeten lukken.
Hoi :)
Fuzzy
Member
 
Berichten: 82
Geregistreerd: do dec 10, 2009 2:30 pm

Berichtdoor Sander » do aug 12, 2010 3:16 pm

Caspar schreef:Dus Sander gaat de backup maken?

Ja, ik ga het proberen.

Fuzzy schreef:Zojuist even de website van PunBB bekeken en er is gister een nieuwe update uitgekomen (bijna een jaar na de vorige update). In deze update is een beveiligingslek gefixt.
Ik weet niet op welke versie McDrake draait, maar ik denk dat het sowieso verstandig is om de forumsoftware te updaten naar de nieuwste versie.

Download: http://punbb.informer.com/download/punbb-1.3.4.zip

De update van gisteren was voor de 1.2-tak en niet voor de nieuwere 1.3-tak. McDrake draait volgens mij op 1.2.x, en voor mijn invriesdienst is het nodig om dat zo te houden. Dus upgraden naar 1.3.x is nu onverstandig. (Sowieso trouwens als er misschien wordt overgestapt naar FluxBB. Het kan zijn dat dat vanaf 1.2.x makkelijker gaat dan vanaf 1.3.x.) Upgraden naar de nieuwe 1.2.23 is misschien verstandig, maar als dit HTML- of URL-veranderingen meebrengt kan ik geen ingevroren versie meer maken.
Sander
Member
 
Berichten: 12
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:20 pm

Berichtdoor Daniel73 » wo aug 18, 2010 9:37 pm

Fuzzy schreef:Bij sommige forum software is het ook mogelijk om accounts eerst door een admin te verifieren voordat deze het forum kan gebruiken.
Ik weet niet of dit in PunBB zit maar in een groot gedeelte van andere forumsoftware zit dit wel.
Op die manier moet de beheerder eerst toestemming geven voordat een account gebruikt kan worden, ik neem aan dat bij een klein forum als McDrake er niet elke dag 100 echte accounts worden gemaakt dus extreem veel werk zal dit ook niet zijn.

Het eerst verifiëren van een account hoop ik als laatste middel te gebruiken. Voor zover ik als leek wat te willen heb. :)
Het liefst zou ik weer de mogelijkheid willen hebben om ook gasten toe te laten, zoals op McDuck en in het begin van McDrake. Of is dit anno 2010 redelijkerwijs niet meer mogelijk?

Fuzzy schreef:Ik ga morgen nog een week met vrienden op vakantie, eventueel wil ik daarna wel helpen als het niet lukt.
Ik ben op dit moment derdejaars HBO informatica student dus ik denk wel dat het zou moeten lukken.

Dank, dank! Bedoel je uitsluitend forumsoftware of heb je ook interesse in de wiki (of een ander content management systeem)?


Vorige week heb ik antwoord van Teleport ontvangen, over het in HTML downloaden van een forumboard.

From: Support Team
To: Daniël van Eijmeren
Sent: Thursday, August 12, 2010 4:21 PM
Subject: Question about Teleport,


> Does Teleport also support the downloading of forumboards, like PunBB?

Daniël,

Teleport can handle forums just fine, but forums tend to have a lot of extra stuff that you may not want, which can make the project much larger than you would expect. For example, most forums will have multiple views of every thread and post, user profiles, and other extra things that you may not need. What you should do is examine the forum carefully to see what kinds of URLs you would like to exclude, and add exclusions to the project properties so that Teleport won't waste time getting certain kinds of pages.

Also, most forums require you to log in using a form, and they enforce the login using cookies. Teleport Pro can handle cookies, but it won't answer that form, so it can't log in to get the cookie. We have another webspider, Teleport Ultra, which can "borrow" the browser's cookies -- you log into the site using the browser, and then Teleport Ultra can crawl the site using the browser's authentication cookie. If there is a "remember me" or similar checkbox, you must enable that so that the authentication is stored in cookies. Also, on the Advanced page of Project Properties in Teleport Ultra, you must enable the "borrow cookies" option. Ultra should then be able to crawl the site AFTER you have logged in using your browser.

There is a trial version of Teleport Ultra on our website, if you want to try it out.


Hope this helps! And thanks for using Teleport!

____________________________________
Tennyson Maxwell Information Systems, Inc.
http://www.tenmax.com
+1 845-214-0633
+1 815-461-9518 fax
support@tenmax.com
____________________________________

Dit antwoord lijkt volgens mij een beetje op wat Sander eens schreef, over het dubbel binnenkrijgen van berichten. Teleport wijst op een exclude-functie om dat probleem te verhelpen.

Volgens mij heeft PunBB twee soorten adressen, als het gaat om het tonen van berichten.
Topics en bladzijden:
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=1146
(of http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=1146&p=1)
Berichten:
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=16025#p16025
Er is een adres met "php?id" en een met "php?pid". Misschien moet de laatste soort als "exclude" worden ingesteld, zodat deze niet wordt meegenomen?

Ik ben benieuwd naar reacties over Teleport. Als dit programma een forumboard kan downloaden in HTML-vorm, eindigt dat een jarenlange discussie over archiveren.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » za aug 28, 2010 9:17 pm

Daniel,

Mijn vakantie is aanstaande woensdag weer afgelopen. Dankzij een te lang overleg heb ik helaas niks kunnen uitvoeren, sorry. Op dit moment moet ik wachten tot Sander zijn backup heeft gemaakt voor ik weer aan de slag kan. Tenzij je het backuppen aan mij wil overlaten, in dat geval is mijn plan als volgt:

1. Twee back-ups maken van het huidige forum: een online backup die bijvoorbeeld op backup.mcdrake.nl draait en een offline back-up met Sanders programma
2. Het forum updaten naar de nieuwste versie van FluxBB
3. Extensies en uitbreidingen installeren om o.a. spam tegen te gaan en een tijdslot op berichten te plaatsen
4. Mogelijkheden zoeken om in de toekomst back-ups te maken.

Als je geinteresseerd bent hoop ik zo snel mogelijk inloggegevens van McDrake's server en database te ontvangen. Ik hoop dat ik het nog voor woensdag kan doen dan, anders vind ik wel een verloren weekend - de eerste weken zal het huiswerk niet zoveel zijn. McDrake is dan een of meerdere dagen offline, dus hoe sneller je reageert, hoe meer tijd er is om dit fatsoenlijk aan te kondigen.

Als Sander de back-up maakt wacht ik wel tot dat gedaan is en vind ik daarna wel een vakantie of weekend om verder te werken. Ik wacht nu op jouw reactie.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Loebas » za mei 14, 2011 8:13 pm

Komt er eigenlijk nog een nieuw forum?
Avatar gebruiker
Loebas
Lobbes
Member
 
Berichten: 250
Geregistreerd: vr jan 09, 2009 11:05 pm

Berichtdoor Bruno » za mei 14, 2011 8:57 pm

Of: waar is Sander? Vindt ie Donald Duck niet meer leuk?
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Over McDrake Nederland Disney

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron