McDuck Menu schreef:Ik vond het wel een leuk verhaal dit keer, en ik ben doorgaans ook niet te spreken over de Murry verhalen.
DD schreef:Inderdaad. Dat bewijst maar weer eens dat dit verhaal geen echte Murry was.
Murry is alleen een tekenaar. De kwaliteit van zijn verhalen is grotendeels afhankelijk van de schrijvers.
Gisteren kreeg ik van een oude zeiler diens exemplaar van deze Extra Extra. Hij had het gekocht vanwege de verwijzing naar Sail Amsterdam in het hoofdverhaal (
H 2010-099), maar was teleurgesteld na het lezen ervan. Hij vond het een slap verhaal.
[SPOILER]
Voor een zeilspecial waarvoor reclame wordt gemaakt in het blad 'Zeilen', en dat zelf reclame maakt voor de 'Zeilen', verraadt het hoofdverhaal geen enkele nautische kennis. (Kennis van de scheepvaart of de watersport.) Het verhaal had evengoed over oude auto's kunnen gaan, in plaats van over schepen. Maar, ook al heeft de Roepredactie geen verstand van scheepvaart, men zal toch een "zeilspecial" maken. Ka$$a is ka$$a. En dan krijg je dit soort slappe verhalen. Het verhaal lijkt over scheepvaart te gaan, maar het gaat er met een grote boog omheen. En dan krijg je gefantaseerde standaard-ingrediënten zoals een robot-bestuurder. Dat leidt de aandacht af.
Het verhaal bevat veel dialoog over miljoenen en ambtelijke beslissingen. Ook dat gaat met een boog om scheepvaart heen. Miljoenen zus, miljoenen zo. Ik vond het lastig te volgen. Mede omdat ik een verhaal over scheepvaart verwachtte en niet over ambtelijk geklets.
Dagobert wint de wedstrijd omdat de rechter het schip van Govert Goudglans beschadigt met een aanvaring. Alsof zulks de normaalste zaak van de wereld is.
Amsterdam wil een metro en graaft daartoe een metrotunnel. Maar men neemt genoegen met een bovengronds, groot, lomp, eeuwenoud schip op wielen. Alsof Amsterdam daar ruimte voor heeft. Is Kruse nooit in Amsterdam geweest?
De enige prestatie die Jan Kruse wat mij betreft levert is dat hij 18 pagina's weet te vullen met het omzeilen van nautische kennis. Voor een hongerloontje ga je natuurlijk niet eerst wat over scheepvaart lezen.
En het tekenwerk van Sander Gulien... De grote, laatste plaat van het verhaal zou Amsterdam moeten tonen. Het kerkgebouw lijkt gemaakt te zijn van blokken uit een blokkendoos. Alsof ik naar een uitvergrote vloer van een kindercrèche kijk. En wat is Amsterdam leeg. Behalve in de rij staande mensen, zie je er niemand. Alsof men zich door een spookstad laat rijden. Maar ja, voor een hongerloontje ga je als tekenaar natuurlijk niet je best doen.
Hoe dan ook, er is iemand ingetrapt. Iemand heeft toch dit blad gekocht. Dus Oom Thom heeft weer geld in het laatje en daar gaat het om!
[/SPOILER]
Aan het Eisenberg-verhaal (het Murry-achtige verhaal) ben ik nog niet toegekomen. Eerst even herstellen van deze troep.