Welke tekenaars gaan achteruit?

Berichtdoor Hidde » do okt 21, 2010 2:54 pm

Welke tekenaars vinden jullie slechter tekenen dan vroeger?
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Berichtdoor DuckBoy » do okt 21, 2010 5:45 pm

Verschillende, de Heymans broetjes, en Jippes is ook niet meer wat het geweest is.
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor Hidde » do okt 21, 2010 5:49 pm

Ik vond ook al dat Mau en Bas achteruit waren gegaan. Maar Sander Gulien vind ik ook lelijker tekenen dan in 2006 bijv.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rubberduck » vr okt 22, 2010 2:27 am

Bijna alle 'grote namen' van de jaren '80 en '90. Die generatie heeft zijn beste tijd allang gehad. Dan heb ik het over grote tekenaars als Marco Rota, Fred Milton, William van Horn, Don Rosa (is helemaal gestopt), Vicar, Bas en Mau Heymans etc. Een nieuwe generatie heeft het overgenomen (o.a. Aldith Midthun, César Ferioli, Franciso Rodriguez, Kari Korhonen, Carlos Mota).
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Robb_K » vr okt 22, 2010 4:54 am

Hidde schreef:Welke tekenaars vinden jullie slechter tekenen dan vroeger?

Dat gebeurt voor alle tekenaars laat in hun carrière, vooral als ze doorgaan met tekenen voor vele jaren, en / of in een oude leeftijd. Het overkwam Barks, Gottfredson, Murry, Jippes, Freddy Milton, Branca, Vicar, en Strobl. Het is onvermijdelijk dat de tekenaar zou verliezen een deel van zijn aanvankelijke enthousiasme voor de personages en het type van kunstwerken. Veel later, kan hij verliezen behendigheid in zijn tekenen hand, en de kwaliteit van het gezichtsvermogen.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Hidde » vr okt 22, 2010 11:30 am

Ik vind Vicar heel erg achteruit gegaan. Als hij nu net zo tekent als in de eind jaren 80 begin jaren 90 dan staat hij in mijn top 5 mooiste tekende tekenaars. Maar nu staat hij op de 9e plaats in mijn top 10.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Berichtdoor McDuck Menu » vr okt 22, 2010 2:37 pm

Ik vind Jippes nog steeds erg goed, het is alleen jammer dat hij voor Denemarken werkt, anders hadden we mooiere kleurtjes in zijn verhalen :)
Mau vond ik een aantal jaar terug wat achteruit gaan, maar het meer recente werk vind ik weer een stuk beter. Zijn stijl spreekt me erg aan. Bas Heymans heeft vaak lege achtergronden, wat ik wel jammer vind.
Vicar vind ik achteruit gegaan, maar zijn tekenwerk oogt nog wel vlot.

Het probleem bij mij is dat ik het oudere werk van deze tekenaars niet heel goed ken, dus een goed oordeel kan ik niet geven. Van Jippes heb ik wel oude verhalen gelezen, maar volgens mij maakt die ongeveer dezelfde stijlverandering door als Barks destijds. Eerst lange nekken en snavels, later wat compactere eenden.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr okt 22, 2010 4:42 pm

McDuck Menu schreef:Het probleem bij mij is dat ik het oudere werk van deze tekenaars niet heel goed ken, dus een goed oordeel kan ik niet geven. Van Jippes heb ik wel oude verhalen gelezen, maar volgens mij maakt die ongeveer dezelfde stijlverandering door als Barks destijds. Eerst lange nekken en snavels, later wat compactere eenden.

Grappig: bij mij gaat het precies de andere kant uit. Na een tijdje Don Rosa gekopieerd te hebben, heb ik een eigen stijl bedacht. De laatste tijd worden mijn nekken steeds langer, en de pupillen ietsje groter. De snavels blijven toch wel hetzelfde. Ik begin nu steeds meer Barksig te tekenen, terwijl anderen (Jippes, Rosa, Rota) steeds meer daarvan afwijken.

Overigens heeft Rubberduck gelijk: alle grote namen gaan achteruit. Al is Gulien nooit prachtig geweest, hij is... tja...
Jippes heeft vroeger veel beter werk geleverd, ik heb het idee dat Disney hem de keel uit begint te hangen na hem een paar keer ontmoet te hebben.
De Heymansen doen het allebei nog wel aardig, maar pak er eens een Duck uit 1993 bij en je ziet meteen het verschil. Die verhalen zouden legendarisch moeten zijn.
Vicar: nooit geweten hoe goed die man ooit was! Tegenwoordig is hij nogal saai. En zijn eenden hebben het "vierkante-bek sydroom", net zoals verschillende Taliaferros. Het lijkt of de bek vierkant is, behalve als je heel goed kijkt.
Rota vind ik over het algemeen nog steeds best goed. Hij is al 68!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor McDuck Menu » za okt 23, 2010 3:05 am

Duckfan van Down Under schreef:Jippes heeft vroeger veel beter werk geleverd, ik heb het idee dat Disney hem de keel uit begint te hangen na hem een paar keer ontmoet te hebben.

Of Disney hem de keel uithangt weet ik niet. Hij zei het toen vooral te zien als broodwinning. Ik kan me wel voorstellen dat er een punt in je leven komt waar je de Ducks wel gezien hebt. De twee keren (Houten '08 en Gouda '10) dat ik hem heb gesproken vond hij het vooral jammer dat hem voornamelijk gevraagd werd om Ducks te tekenen. Dat terwijl hij er eigenlijk zat voor zijn eigen strip: Havank. Ook zit hij er onder een alias, Danier te signeren. Ik denk dat dat hem die twee keer vooral geïrriteerd heeft.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Appie Aap » zo okt 24, 2010 10:55 pm

Hidde schreef:Welke tekenaars vinden jullie slechter tekenen dan vroeger?

Ik kan nu maar op één naam komen en dat is Bas Heymans. Zijn broer Mau vind ik nog wel goed tekenen. Verder weet ik niet echt veel tekenaars die eerst goed waren en vervolgens een vrije val maakten. Vicar vond ik bijvoorbeeld eerst goed tekenen, maar nu doet hij het nog steeds heel degelijk. En Giorgio Cavazzano tekent sommige figuren wat slordiger dan vroeger, maar levert nog steeds goede strips af.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Hidde » zo mei 29, 2011 2:27 pm

Carl Barks beste jaar vind ik 1950. (Bijvoorbeeld dit verhaal: http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+117-02) Rond 1960 tekende hij minder mooi. (Bijvoorbeeld dit verhaal: http://coa.inducks.org/story.php?c=CS+WDC+215) Maar zijn laatste jaren tekende weer wat mooier. (Bijvoorbeeld dit verhaal: http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++40-02)
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Berichtdoor De Zwarte Schim » zo mei 29, 2011 2:30 pm

sander gulien vind ik, gaat wat achteruit.
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo mei 29, 2011 3:35 pm

De Zwarte Schim schreef:sander gulien vind ik, gaat wat achteruit.

Is dat wetenschappelijk mogelijk? :O

Kan die nog belabberder tekenen? Kan iemand uberhaupt nog belabberder tekenen?
Oh nee wacht, even "Toon je tekeningen" checken...
:) Grapje hoor, jongens.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » zo mei 29, 2011 3:36 pm

Duckfan van Down Under schreef:
De Zwarte Schim schreef:sander gulien vind ik, gaat wat achteruit.

Is dat wetenschappelijk mogelijk? :O

Kan die nog belabberder tekenen? Kan iemand uberhaupt nog belabberder tekenen?
Oh nee wacht, even "Toon je tekeningen" checken...
:) Grapje hoor, jongens.

hij tekent inderdaad slecht! een beetje kinderachtig opzich..........
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor Bruno » zo mei 29, 2011 4:17 pm

Hij tekent op zich wel aardig, maar hij maakt echt veel te veel basisfouten. En het inkten is vaak slordig. Hij had inderdaad goed kunnen zijn, maar het lijkt net alsof hij niet z'n best doet.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Volgende

Keer terug naar Disney medewerkers algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast