Bella Duck

Berichtdoor Daniel73 » ma mei 31, 2010 5:30 pm

Was er geen topic over Bella Duck?? Ze is besproken op McDrake, dat weet ik zeker.

Bella Duck is een fors, vrouwelijk personage. Ze verscheen voor het eerst in 1967, in een verhaal getekend door Al Hubbard. (S 66084) De schrijver van dat verhaal is onbekend. Haar Engelse naam is Belle Duck.
Ze heeft een stoomboot, waarvoor ze geregeld geld te kort komt. Ze hoopt dan dat Dagobert financieel wil bijspringen.
Inducks noemt ze "Scrooge's old crush". (Dagobert's oude liefde.) Maar het contact komt vooral van haar kant af. Dagobert ziet ze liever gaan dan komen.

Bella was geregeld te zien in Donald Duck Weekblad, eind jaren '60 en begin jaren '70.
Egmont heeft haar in 2006 opnieuw gebruikt, in een verhaal getekend door Bernado. De schrijver is Lars Jensen. (D 2006-288)

Inducks over Bella Duck:
Eerste optreden in een stripverhaal: S 66084 (Belle Corners The Coin Collection, 1967)
Omschrijving: Eccentric female owner of steamboat. Scrooge's old crush

bron: http://coa.inducks.org/character.php?c=Belle+Duck

Een andere vrouw die achter Dagobert aanloopt is Brigitta MacBridge, bedacht door de Italiaan Romano Scarpa.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma mei 31, 2010 5:35 pm

Ik snap niet waarom je haar zo graag terug wilt. Zoveel heeft ze niet gedaan, ze heeft in 19 verhalen gespeeld.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Daniel73 » ma mei 31, 2010 5:59 pm

Duckfan van Down Under schreef:Ik snap niet waarom je haar zo graag terug wilt. Zoveel heeft ze niet gedaan, ze heeft in 19 verhalen gespeeld.

Is 19 verhalen te weinig om er meer te maken? Glittering Goldie is in slechts in één Barksverhaal gebruikt, maar werd bij Rosa een belangrijk terugkerend personage.

Nee, laten we Katrien weer gebruiken. Die heeft in miljoenen verhalen gespeeld.

Met zo'n houding hoef je echt niet aan Thom Roep te vragen waarom hij Duckstad inkrimpt. Blijkbaar doet Roep het, omdat lezers zoals jij dat willen.

Wat een dode wereld is dat Duckstad van tegenwoordig. Bleh.

Laat ik de bewijslast omdraaien: Vertel jij maar waarom Bella zou moeten wegblijven.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rubberduck » di jun 01, 2010 2:05 am

Een nieuw Deens verhaal met Bella Duck? Daar hoor ik van op! Ik wist daar niks van. Lijkt me leuk om dat eens te lezen. Maar ja, dan zal ik wel weer een buitenlands blad moeten importeren. Het is opmerkelijk hoe Egmont de afgelopen, pakweg 10 jaar, is veranderd. In 1993, toen Rosa de stamboom maakte, zei hij dat hij Diederik er op moést zetten, omdat die zo populair is in Europa. Maar volgens Rosa had hoofdredacteur Byron Erickson eigenlijk een hekel aan het personage. Otto mocht niet op de stamboom, want die moest volgens Egmont "dood verklaard" worden.

Nu zijn we tien jaar verder en Diederik is inmiddels een vast personage geworden bij Egmont, Otto is ook weer terug, Brigitta wordt regelmatig gebruikt (na de introductie door Scarpa bij Egmont) én nu dus Bella Duck! Wat een wereld van verschil met de Nederlandse Duck. Nederland wordt zo een eiland.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » di jun 01, 2010 12:45 pm

Over het topic over Bella Duck: het zou goed kunnen dat dit nog op McDuck was.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor DubbelD » di jun 01, 2010 11:20 pm

Rubberduck schreef:Een nieuw Deens verhaal met Bella Duck? Daar hoor ik van op! Ik wist daar niks van. Lijkt me leuk om dat eens te lezen. Maar ja, dan zal ik wel weer een buitenlands blad moeten importeren. Het is opmerkelijk hoe Egmont de afgelopen, pakweg 10 jaar, is veranderd. In 1993, toen Rosa de stamboom maakte, zei hij dat hij Diederik er op moést zetten, omdat die zo populair is in Europa. Maar volgens Rosa had hoofdredacteur Byron Erickson eigenlijk een hekel aan het personage. Otto mocht niet op de stamboom, want die moest volgens Egmont "dood verklaard" worden.

Nu zijn we tien jaar verder en Diederik is inmiddels een vast personage geworden bij Egmont, Otto is ook weer terug, Brigitta wordt regelmatig gebruikt (na de introductie door Scarpa bij Egmont) én nu dus Bella Duck! Wat een wereld van verschil met de Nederlandse Duck. Nederland wordt zo een eiland.

Ik wil niet heel pietluttig doen, maar 1993 is ondertussen al 17 jaar geleden, bijna twee keer zo lang. De tijd gaat snel ;-)
DubbelD
Member
 
Berichten: 44
Geregistreerd: ma jun 09, 2008 4:05 pm

Berichtdoor Rubberduck » wo jun 02, 2010 12:49 am

DubbelD schreef:Ik wil niet heel pietluttig doen, maar 1993 is ondertussen al 17 jaar geleden, bijna twee keer zo lang. De tijd gaat snel ;-)

Mijn punt is juist dat Egmont sindsdien veranderd is, terwijl Nederland stil is blijven staan.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ui » do maart 17, 2011 1:43 pm

Uit het topic 'DD 2012-43: Een Dag Als Hoofdredacteur':
2011-03-15 17:40:01, Bruno Kopsky schreef:
Duckfan van Down Under schreef:[Bella Duck] is een bestuurder van een toeristenboot, maar meer weet ik ook niet van haar. Ik heb geen enkel verhaal met haar.

Waarom moet zo een uiterst vaag iemand nou weer in de Donald Duck? Ui, geef wat verhalen door waar ze in voorkomt.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=31642#p31642

Inspecteur Ui weet het nu bijna zeker: Bruno is Oom Thom in vermomming. (snik) Want het bovenstaande citaat is duidelijk door een oude, uitgebluste man geschreven. Het kan onmogelijk afkomstig zijn van een frisse, nieuwsgierige jongere.
Je hebt in je verzameling geen verhaal met Bella Duck, DUS waarom zou ze in Donald Duck Weekblad moeten komen? Men kan dus nooit een nieuw personage introduceren of een oude afstoffen, WANT de lezers hebben er nog geen verhalen van. Wat een logica. (huil huil)

Verhalen met Bella Duck:
http://coa.inducks.org/character.php?c=Belle+Duck&view=4&c1=date
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » do maart 17, 2011 4:24 pm

Ui schreef:Uit het topic 'DD 2012-43: Een Dag Als Hoofdredacteur':
2011-03-15 17:40:01, Bruno Kopsky schreef:
Duckfan van Down Under schreef:[Bella Duck] is een bestuurder van een toeristenboot, maar meer weet ik ook niet van haar. Ik heb geen enkel verhaal met haar.

Waarom moet zo een uiterst vaag iemand nou weer in de Donald Duck? Ui, geef wat verhalen door waar ze in voorkomt.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=31642#p31642

Inspecteur Ui weet het nu bijna zeker: Bruno is Oom Thom in vermomming. (snik) Want het bovenstaande citaat is duidelijk door een oude, uitgebluste man geschreven. Het kan onmogelijk afkomstig zijn van een frisse, nieuwsgierige jongere.
Je hebt in je verzameling geen verhaal met Bella Duck, DUS waarom zou ze in Donald Duck Weekblad moeten komen? Men kan dus nooit een nieuw personage introduceren of een oude afstoffen, WANT de lezers hebben er nog geen verhalen van. Wat een logica. (huil huil)

Verhalen met Bella Duck:
http://coa.inducks.org/character.php?c=Belle+Duck&view=4&c1=date

kom maar uit je schuilkelder bruno :D
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor Bruno » do maart 17, 2011 6:03 pm

de zwarte schim schreef:
Ui schreef:Inspecteur Ui weet het nu bijna zeker: Bruno is Oom Thom in vermomming. (snik) Want het bovenstaande citaat is duidelijk door een oude, uitgebluste man geschreven. Het kan onmogelijk afkomstig zijn van een frisse, nieuwsgierige jongere.

kom maar uit je schuilkelder bruno :D

Okee, ik geef het toe. Maar Bella vind ik nog steeds een vaag personage. Dus vertel mij maar eens waarom zij terug moet komen. Trouwens: de schrijvers mogen toch zelf weten wie ze in hun verhaal stoppen? Het is toch niet zo dat de hoofdredacteur ze even vertelt wie er allemaal in voor moeten komen?
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor kwuk duck » do maart 17, 2011 6:35 pm

Dit is zo, hoofdredacteurs kunnen wel opdracht geven.
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr maart 18, 2011 12:09 pm

Ze kunnen verhalen afkeuren omdat er figuren in voorkomen die minder bekend zijn bij de kinderen. Hierdoor heeft de auteur dan zijn werk voor niets gedaan.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ui » vr maart 18, 2011 8:47 pm

Bruno Kopsky schreef:Okee, ik geef het toe.

Dus je bent echt Oom Thom in vermomming? (snotter)

Bruno Kopsky schreef:Maar Bella vind ik nog steeds een vaag personage. Dus vertel mij maar eens waarom zij terug moet komen.

Bella wil geld lenen van Dagobert, voor onderhoud aan haar boot. Maar het lijkt alsof ze tevens een oogje op Dagobert heeft.
Ze is een beetje te vergelijken met Brigitta, maar heeft (evenals Dagobert) haar eigen bedrijf. Haar beroep als kapitein en het hebben van een boot bieden op zich al mogelijkheden voor verhalen.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Bruno » za maart 19, 2011 5:36 pm

Ui schreef:
Bruno Kopsky schreef:Okee, ik geef het toe.

Dus je bent echt Oom Thom in vermomming? (snotter)

Nee, nu niet meer.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » do jun 09, 2011 4:48 pm

Uit het topic 'Wie is de tekenaar? Quiz', waarin Ui vroeg om identificatie van het verhaal waaruit het onderstaande plaatje afkomstig is:

Afbeelding

2011-06-09 16:00:58, Ferdi F schreef:Is Ui zowaar een van de verhalen van een van zijn geliefde personages Bella Duck vergeten? Ferdi staat paf. Zoveel verhalen van dit kleurrijke personage zijn er immers niet verschenen in Nederland.
Deze scène komt uit dit verhaal:
http://coa.inducks.org/story.php?c=S+67007

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=38813#p38813
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Volgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten