Thom Roep

Berichtdoor Ui » za mei 14, 2011 7:18 pm

Bij de Telegraaf van vandaag zit een Disney special. (snotter) Daarin staat een interview met Thom Roep.

Wat hoogtepunten:
- met een oplage van meer dan 300.000 is het blad al jaren stabiel
- Speciaal in 2012 zijn de twaalf extra uitgaven met Nederland als thema, waarin elke maand steeds één provincie centraal staat.
- Het eerste Weekblad-nummer werd door de uitgever van toen, in een oplage van 2,5 miljoen gratis weggegeven. "Met een kaartje erbij om je als abonnee aan te melden." Na de eerste week waren er al 156.000 abonnees, na twee weken 200.000 en aan het einde van dat jaar (1952) waren het er 300.000. "Een vliegende start."
- "Waar we altijd mee oppassen, zijn politiek en religie."
- "We hebben nummers gehad waarin Donald en de neefjes Halloween vierden. Daarop kregen we veel boze reacties van de christelijke gemeenschap. Dat feest gaat over geesten en verafgoding van duistere symbolen. Wie ben ik dan om door te zetten? Maar omdat we spannende Halloweenverhalen hadden, hebben we er een speciale boekuitgave van gemaakt, die los van het weekblad staat."
- Bij de aanslagen van 11 september 2001 "konden we nog net op tijd een verhaal eruit halen waarin een flatgebouw in brand stond." (Dit gaat over het Weekblad.)
- "We drukken de nummers bijna acht weken van tevoren."
- "Wat het blad zelf betreft [is de invloed van de Disney's Studio's] heel klein. We hebben onze kracht wel bewezen."
- "Samen met Finland is Nederland koploper met deze oplage. Maar het blad verschijnt in nog veertig andere landen. Daarvan zijn alleen Italië, Denemarken en Nederland actief met het maken van eigen verhalen. Wij maken ongeveer 1200 pagina's per jaar, de Denen zo'n 1500. We wisselen verhalen uit en maken er onze eigen versie van."
- "Ongeveer eenderde van de Nederlandse editie is hier gemaakt. Verhaal, tekeningen, inkleuring, alles."

Blijkbaar is de huidige, totale oplage van het Weekblad gelijk aan het aantal abonnees aan het eind van het beginjaar 1952. Wat blijkbaar betekent, dat de oplage in 1952 groter was dan nu. Een oplage omvat ook exemplaren die niet verkopen, als Ui het goed heeft. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor DD » za mei 14, 2011 8:00 pm

En dat zeg je nu pas? :( Ik hoop dat de Q8 nog open is en ze nog een telegraaf hebben. Ik ga zo ff kijken.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Ui » za mei 14, 2011 8:13 pm

DD schreef:En dat zeg je nu pas? :(

Ui weet het ook pas sinds vanavond! (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor DD » za mei 14, 2011 8:24 pm

Yeahhh ik heb hem :D Maar zit nu ff Jackie Chan en daarna Schwarzenegger op Veronica te kijken. Dus lezen zal ik het later :P
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Ui » za mei 14, 2011 8:33 pm

Zijn Jackie Chan en Arnold Schwarzenegger belangrijker voor je dan Oom Thom? Van je familie moet je het hebben! (huil huil) (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor DD » za mei 14, 2011 8:35 pm

Net een tikkie ja hahahahaha :P
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor McDuck Menu » za mei 14, 2011 8:57 pm

Dit vond ik wel een interessante, maar wel een minder leuke: "Heel belangrijk, er staan alleen afgeronde verhalen in, geen vervolgen. Dat heeft andere bladen zoals de Pep, Sjors, Kuifje en Robbedoes de das omgedaan." Dus Douwe dabbert zou ook niet meer kunnen? Waarom kon dit vroeger wel vraag ik me af.. Vind dit toch wel erg jammer. Laatst was er nog wel zo'n serie waar Magica Dagobert in verschillende landen achterna zat, maar die verhalen konden ook op zichzelf staan.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Bruno » za mei 14, 2011 9:06 pm

En Donald was een keer vermist. De volgende cover werd er meteen aandacht aan geschonken. Niks mis mee hoor!

Geneesheren van de Andes is ook vervolgd, maar dat verhaal was ook gewoon minder sterk. Als er nu een klassieke Barks werd gedrukt mét vervolg, zijn er vast veel mensen die hun best doen om de Donald Duck van de week daarna te kopen, hoor!
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Appie Aap » za mei 14, 2011 10:01 pm

Ui schreef:Bij de Telegraaf van vandaag zit een Disney special. (snotter) Daarin staat een interview met Thom Roep.

Wat jammer dat ik dat nu pas lees. Ik was vanmiddag nog in de winkel. :(

Ui schreef dat Thom Roep schreef:"Samen met Finland is Nederland koploper met deze oplage. Maar het blad verschijnt in nog veertig andere landen. Daarvan zijn alleen Italië, Denemarken en Nederland actief met het maken van eigen verhalen."

Frankrijk maakt toch ook nog eigen verhalen?
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor McDuck Menu » za mei 14, 2011 10:03 pm

Bruno schreef:En Donald was een keer vermist. De volgende cover werd er meteen aandacht aan geschonken. Niks mis mee hoor!

Geneesheren van de Andes is ook vervolgd, maar dat verhaal was ook gewoon minder sterk. Als er nu een klassieke Barks werd gedrukt mét vervolg, zijn er vast veel mensen die hun best doen om de Donald Duck van de week daarna te kopen, hoor!

Maar ja, je kunt dan ook balen dat je het vorige deel hebt gemist. Misschien zijn er meer losse verkopen in verhouding tot abonnee's? Dan zou ik het beter begrijpen.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Loebas » zo mei 15, 2011 11:55 pm

Ik zat nog eff op de site van Sanoma te kijken en daar zag ik dit staan: http://www.sanoma-adverteren.nl/nl-web-Onze_media-d-Donald_Duck-print-Profiel-Bereik_oplage.php . Dan kun je zien hoeveel oplages ze hebben.
Laatst bijgewerkt door Loebas op ma mei 16, 2011 9:12 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Loebas
Lobbes
Member
 
Berichten: 250
Geregistreerd: vr jan 09, 2009 11:05 pm

Berichtdoor Rubberduck » ma mei 16, 2011 3:50 am

Ik vind het niet erg dat ik het gemist heb. Ik lees uit principe die rioolkrant niet.

"Daarvan zijn alleen Italië, Denemarken en Nederland actief met het maken van eigen verhalen." Dit is feitelijk onjuist. Ook in Frankrijk en Brazilië worden eigen verhalen gemaakt.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Rubberduck » ma mei 16, 2011 3:53 am

"Heel belangrijk, er staan alleen afgeronde verhalen in, geen vervolgen. Dat heeft andere bladen zoals de Pep, Sjors, Kuifje en Robbedoes de das omgedaan."

Bullshit. Oom Thom zuigt hier weer wat uit z'n duim. Die bladen zijn over de kop gegaan door fusies, wanbeheer en mismanagement; verkeerde keuzes; en een onvermogen zich aan te passen aan een veranderende markt.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Bas » vr jun 10, 2011 1:39 am

Rubberduck schreef:"Daarvan zijn alleen Italië, Denemarken en Nederland actief met het maken van eigen verhalen." Dit is feitelijk onjuist. Ook in Frankrijk en Brazilië worden eigen verhalen gemaakt.

Sorry voor een wellicht oude koe door dit onderwerp weer aan te snijden.
Maar in Brazilië worden al jaren geen verhalen meer gemaakt. Pin me er niet op vast, maar ik meen dat dit al 10 jaar zo is. In Frankrijk zijn ze ook nagenoeg gestopt. Op een enkele 'Petit Boulot de Donald' of 'Mickey Énigme' na. Zoals al in andere topics naar voren is gekomen is Egmont helaas ook haar productie aan het terugschroeven.

Rubberduck schreef:"Heel belangrijk, er staan alleen afgeronde verhalen in, geen vervolgen. Dat heeft andere bladen zoals de Pep, Sjors, Kuifje en Robbedoes de das omgedaan."

Bullshit. Oom Thom zuigt hier weer wat uit z'n duim. Die bladen zijn over de kop gegaan door fusies, wanbeheer en mismanagement; verkeerde keuzes; en een onvermogen zich aan te passen aan een veranderende markt.

Ik ben hier natuurlijk niet zelf bij geweest, maar reeds in de jaren '70 liep de markt voor de stripbladen al terug. Dit kwam door de toenemende productie van albums, waardoor mensen minder snel geneigd waren een verhaal in een tijdschrift te gaan volgen. De voorheen concurrerende tijdschriften Pep en Sjors werden indertijd samengevoegd tot Eppo in de hoop dat ze de lezersschare van beide bladen bij elkaar konden optellen. Dat heeft enige tijd standgehouden, maar uiteindelijk is het blad, na meerdere naamsveranderingen en pas 20 jaar later, ter ziele gegaan.

Robbedoes probeerde in de jaren '80 al in te spelen op de onwil van lezers om vervolgverhalen te lezen. In de Nederlandse variant ging men per week 12 of 16 pagina's per week publiceren, zodat een verhaal in 4 weken compleet was. Deze koers werd in de jaren '90 losgelaten, maar toen was Robbedoes slechts een dunnere variant van Spirou. In Frankrijk/Wallonië is de markt anders. Daar leven strips nog veel meer en verschijnt Spirou nog steeds. En dat is een hartstikke leuk blad! Een mix van oude klassiekers met jonger talent.

In mijn eerste jaren als beursenbezoeker (midden jaren '90) stond Dupuis nog braaf op de Nederlandse stripbeurzen. Wat mij als fanatiek Dupuis-verzamelaar bijzonder gelukkig stemde. Maar al vrij gauw was dat voorbij. Je kunt dat verkeerd management noemen, maar ik vrees dat de Nederlandse markt gewoon niet interessant genoeg was voor de uitgeverij.

Dat er door veranderingen en regels op hoog niveau onvrede heeft plaatsgevonden is ontegenzeggelijk waar. Dat zie je al gauw als je de redactionele pagina's van de eerste nummers van de Nederlanse versie van Robbedoes uit '84, '85 leest. Daarin werd de onvrede over de Franstalige tak niet geschuwd.

Maar goed. Enige nuance bij de uitspraak van Thom is dus mogelijk, maar om het geheel nou bullshit te noemen en alles onder mismanagement te scharen lijkt me wat kort door de bocht. De veranderende Nederlandstalige markt is m.i. nog steeds de voornaamste oorzaak geweest voor het verdwijnen van het Nederlandse striptijdschrift.

Aan je opmerking over een veranderende markt meen ik op te maken dat je het hier wel enigszins mee eens bent, maar wat ik volgens jou dan het verschil met de vervolgverhalen t.o.v. de complete verhalen?
Bas
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: zo jan 18, 2009 11:15 pm

Berichtdoor Rubberduck » vr jun 10, 2011 2:46 am

Maakt Brazilië al heel lang geen eigen verhalen meer? Ik heb begrepen dat Joe Carioca een populaire figuur is in dat land en een eigen tijdschrift heeft, met een moderne, eigentijdse Joe. Waar komen die verhalen dan vandaan?

Volgens mij hebben vervolgverhalen de gave om lezers voor langere tijd aan een blad te binden. Stripbladen als Robbedoes en Kuifje boden iedere week een aantal pagina's van de favoriete helden van de lezers. Wilden de lezers weten hoe het verder ging, dan moesten ze een weekje later het nieuwste nummer in huis halen/hebben om verder te kunnen lezen. Daartussen dreven dan de kortere gagstrips en niet te vergeten de redactionele bijdragen. Volgens mij is er, wanneer het aankomt op de geschiedschrijving van de stripbladen, vaak sprake van een verkeerde (omgekeerde) redeneertrant. Men redeneert vaak dat de stripbladen-business over de kop is gegaan omdat de lezers niet meer geïnteresseerd waren in vervolgverhalen (eventueel in combinatie met wat geleuter over concurrentie van tv en computergames) en dat men dáárom, als laatste noodgreep, is overgegaan op andere formules, met als gevolg het verdwijnen van de vervolgverhalen en redactionele bijdragen (want dat was toch maar 'saaie' lees-tekst).

Maar daarmee verdween nou juist de meerwaarde van de stripbladen. In plaats van méér te lezen en méér redenen om zo'n blad te blijven volgen, gaven redacties de lezers steeds minder redenen. Iedereen weet dat je met minder content niet méér lezers trekt. Eppo werd Sjosji en ging nog maar eens per twee weken verschijnen. Hoe verwacht je op die manier lezers vast te houden? Op het eind werd het Striparazzi en een maandblad met enkel afgeronde gagstrips. Waarom zou iemand zijn goede geld verspillen aan wat vluchtige grappen die je in 10 minuten uit hebt? Robbedoes hetzelfde verhaal. Ik heb wat van die nummers van vlak voordat het verdween. Nou, daarin stonden van de eerste tot de laatste pagina alleen maar 1-pagina gagstrips. Nog geen redactioneel krabbeltje. Hoe moet een lezer zich identificeren met zo'n blad? Hoe moet de lezer zich binden aan een los rommeltje gags?

Er zat geen leven meer in die bladen. Geen identiteit. Geen ziel. Er vakkundig uitgeslagen door directies die zogenaamd zo goed wisten wat 'de jeugd' wilde. En... mag ik het zeggen?... in het Stripschrift-interview uit 2002 zegt Thom Roep hetzelfde: "Ach, ik zit hier nu al 30 jaar. Ik weet ondertussen wel wat de mensen leuk vinden." Zouden de mensen inderdaad hun abonnementen massaal opzeggen als er een moderne, bijdetijdse Mickey Mouse in voor kwam, in plaats van de saaie speurneus uit de jaren '50? Zouden de mensen zich een hoedje schrikken als, naast Oena en de Duckies-klas, ook Diederik eens voorbij zou komen?

Het is mijn vak niet, hoor. Ik ben slechts een abonnee (op DD Extra, welteverstaan). Maar ik vraag mij gewoon af waarom Nederland het enige land in Europa is die deze ontwikkelingen willens en wetens buiten de deur houdt. Vooral omdat er geen redelijke verklaring voor is. En dáár komen die over-the-top essays van Daniël (en mij) vandaan.

Bedankt voor het reageren, overigens. Helemaal top! :)
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron