Donald Duck voortaan digitaal

Berichtdoor Redmess » ma apr 06, 2009 5:36 pm

Juist, er word geklaagd. Maar de klacht is dat het beter moet, niet dat het niet moet.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor huugduck » ma apr 06, 2009 6:06 pm

Okee okee ik ben er mischien een beetje ingetrapt bloos
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Lelijke Eend » ma apr 06, 2009 7:00 pm

Ook Lelijke Eend heeft op de 31ste even op donaldduck.nl gekeken of er niet toch iets over een digitale versie stond...

Ei schreef:
Rockerduck schreef:Ik vond het een leuke grap. Jammer dat-ie niet zo goed gelukt is als twee jaar geleden (toch?) met dat zogenaamde bericht dat DD Weekblad voortaan alleen maar in het teken van Rosa zou staan.

Vijf jaar geleden. April 2005. De tijd gaat snel als je oud bent. :)
Die grap was goed voorbereid. Met een (nep)voorplaat als bewijsmateriaal.
Zie: http://www.mcduck.nl/actueel/nieuws/53.html
Helaas is er nu alleen een kleine afbeelding van de voorplaat.

Zo te zien was deze Naadje van de Kous vergeten een link op het plaatje te zetten. Onderaan staat hij wel: "De cover [...] kun je hier bekijken."
(Zo snel gaat de tijd ook weer niet trouwens: 2005 is vier jaar geleden.)
Lelijke Eend
Member
 
Berichten: 19
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:46 pm

Berichtdoor Goudglans » ma apr 06, 2009 8:42 pm

De grap van vijf jaar geleden was inderdaad best overtuigend, maar dit jaar was het wat minder. De digiduck ging nog wel, maar het werd steeds eer en ongeloofwaardiger. Toch kreeg ik al de hoop dat het waar zou zijn, want en digiduck lijkt mij best wel wat.
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Ei » wo apr 08, 2009 6:36 pm

Goudglans schreef:De digiduck ging nog wel, maar het werd steeds [m]eer en ongeloofwaardiger.

Ei wilde de grap steeds absurder maken. Zodat steeds meer mensen gaandeweg zouden merken dat ze in de maling werden genomen. Het waren eigenlijk meerdere grappen in één. Hoewel alles ervan in principe praktisch en technisch mogelijk is. De discussie over DigiDucks bijvoorbeeld, kan nu in serieuze vorm doorgaan.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor huugduck » wo apr 08, 2009 6:57 pm

Ik ben blij dat het een 1 april grap was. Anders had ik net als andere mijn abomonent opgezecht.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Goudglans » wo apr 08, 2009 7:16 pm

Dat is ook wel voorstelbaar, want digitale Ducks zouden zo over het internet kunnen worden verspreid worden, en de kosten worden dan niet meer reeel voor een paar scans van de verhalen.
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Ui » vr apr 01, 2011 2:30 pm

Citaat uit het topic 'Let op!':
2011-03-31 21:24:51, de zwarte schim schreef:maar in die grap van 2009 zou ik officieel niet zo gauw intrappen.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=32685#p32685

De grap is, dat het op de lange termijn geen grap is. (snik) Straks krijg je twee soorten abonnementen. Een normaal abonnement, waarin de Duck digitaal te ontvangen is op bijvoorbeeld een i-Pad. En een duurder abonnement, dat de Duck op papier bezorgt. Dit laatste abonnement komt langzamerhand te vervallen, omdat mensen geen zin meer hebben in al dat papier.

Ui weet dit allemaal, omdat Ui helderruikend is. Ui kan de toekomst ruiken. (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor kwuk duck » vr apr 01, 2011 3:29 pm

Ui schreef:Citaat uit het topic 'Let op!':
2011-03-31 21:24:51, de zwarte schim schreef:maar in die grap van 2009 zou ik officieel niet zo gauw intrappen.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=32685#p32685

De grap is, dat het op de lange termijn geen grap is. (snik) Straks krijg je twee soorten abonnementen. Een normaal abonnement, waarin de Duck digitaal te ontvangen is op bijvoorbeeld een i-Pad. En een duurder abonnement, dat de Duck op papier bezorgt. Dit laatste abonnement komt langzamerhand te vervallen, omdat mensen geen zin meer hebben in al dat papier.

Ui weet dit allemaal, omdat Ui helderruikend is. Ui kan de toekomst ruiken. (snotter)

Aha net als bij ei en haan nu ui en rotte ui!
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Redmess » vr apr 01, 2011 7:12 pm

Ui heeft wel gelijk, op een dag zal de Duck alleen nog maar digitaal zijn. Maar ik denk dat dit nog wel heel lang zal duren. Mensen nemen denk ik toch liever een abonnement op iets wat ze fysiek kunnen vasthouden, lijkt me. Ik in elk geval wel. Ik heb films en spellen ook liever op DVD dan digitaal. Vergeet niet dat een digitaal werk vaak zwaar onder de copyright zit, dat je niet zozeer een kopie bezit als leent. Dit heeft denk ik grote gevolgen voor zowel verzamelaars als het bewaard blijven van dit soort media in het algemeen. Een boek of tijdschrift kun je immers over 100 jaar nog steeds lezen; een digitaal boek niet.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Dirk McDuck » vr apr 01, 2011 7:41 pm

Redmess schreef:Ui heeft wel gelijk, op een dag zal de Duck alleen nog maar digitaal zijn. Maar ik denk dat dit nog wel heel lang zal duren. Mensen nemen denk ik toch liever een abonnement op iets wat ze fysiek kunnen vasthouden, lijkt me. Ik in elk geval wel. Ik heb films en spellen ook liever op DVD dan digitaal. Vergeet niet dat een digitaal werk vaak zwaar onder de copyright zit, dat je niet zozeer een kopie bezit als leent. Dit heeft denk ik grote gevolgen voor zowel verzamelaars als het bewaard blijven van dit soort media in het algemeen. Een boek of tijdschrift kun je immers over 100 jaar nog steeds lezen; een digitaal boek niet.

Waarom zou je een digitaal boek over 100 jaar niet meer kunnen lezen?
Ik bedoel er hoeft maar één iemand die file te bewaren en kan het gelijk weer versprijden over de hele wereld.......
Of snap ik jou nu verkeerd? (ik dacht kan mischien ook nog)
iedereen op onbetaald verlof!
nu meteen!!!!!!!!
Avatar gebruiker
Dirk McDuck
Member
 
Berichten: 250
Geregistreerd: vr maart 18, 2011 7:48 pm
Woonplaats: friesland

Berichtdoor Redmess » vr apr 01, 2011 9:42 pm

Nou, electronische opslagmediums verslijten veel sneller dan papier, om maar eens wat te noemen. Je kan een boek van 100 jaar geleden nog prima lezen, maar met een cd zal dat echt niet gaan. Natuurlijk kan je gegevens overzetten, maar het kost veel meer dan bv boeken. Een ander probleem is file format. De formats die we nu gebruiken, zullen over 100 of zelfs 20 jaar niet meer in gebruik zijn. Je kan wellicht tot op zekere hoogte converteren, maar dat houd toch eens op. Bovendien raakt technologie overbodig, tot op een punt waarop bepaalde media niet meer toegankelijk zijn. Wie heeft hier nog een diskettestation? En zoals ik al zei, is het maar de vraag of een digitaal werk wel toegankelijk blijft, nu webwinkels hun product zo angstvallig beschermen met DRM en dergelijke. Wat als zon bedrijf ophoud te bestaan? Wat als de servers niet meer bestaan? Dit is al een probleem bij games, die online geverifieerd moeten worden.

Dit probleem speelt al heel lang, kijk maar naar oude tv-programmas waarvan geen materiaal meer bestaat. Hoe bewaar je een origineel van een werk als een film of boek? Boeken zijn relatief eenvoudig, maar films bv zijn vaak afhankelijk van ouderwetse aparatuur die soms niet meer bestaat. Het internet maakt dit probleem feitelijk alleen maar groter. Informatie op het web kan zomaar verloren gaan als een site ophoud te bestaan. Er zijn wel bedrijven die sites archiveren, maar die bedrijven hebben ook niet het eeuwige leven, en wat gebeurt er dan met die archieven?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rubberduck » za apr 02, 2011 1:07 am

@ Redmess: juist het internet biedt hier uitkomst. Zo doet het Instituut voor Beeld & Geluid ongelooflijk belangrijk werk door oude televisieproducties te digitaliseren en online aan te bieden. Dat is vreselijk arbeidsintensief werk, maar het is goed dat zo'n instituut ons nationale audiovisuele erfgoed bewaakt en voor het grote publiek ontsluit. Het Instituut is ook samenwerkingsverbanden aangegaan met soortgelijke instanties in heel Europa, om zo ruim 60 jaar Europese tv-geschiedenis te bewaren en naar buiten te brengen.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ui » za apr 02, 2011 3:29 pm

Redmess schreef:Nou, electronische opslagmediums verslijten veel sneller dan papier, om maar eens wat te noemen. Je kan een boek van 100 jaar geleden nog prima lezen, maar met een cd zal dat echt niet gaan. Natuurlijk kan je gegevens overzetten, maar het kost veel meer dan bv boeken.

Hoe bedoel je, dat digitale gegevens overzetten meer kost dan bijvoorbeeld boeken? Als een tekst en/of illustratie eenmaal digitaal is, kun je in minuten een halve bibliotheek kopiëren.

Redmess schreef:Een ander probleem is file format. De formats die we nu gebruiken, zullen over 100 of zelfs 20 jaar niet meer in gebruik zijn. Je kan wellicht tot op zekere hoogte converteren, maar dat houd toch eens op.

Sinds de jaren 80 zijn bekende file formats redelijk compatibel. Wat toentertijd op een diskette is gezet, is qua file format in principe nog steeds leesbaar. Om deze data te conserveren hoeft men die diskettes alleen maar te kopiëren naar bijvoorbeeld een CD of DVD. Dat dergelijke opslagmedia een beperkte levensduur hebben en dus regelmatig overgezet moeten worden naar nieuwe media, is in principe te doen met een paar drukken op de knop.

Redmess schreef:Bovendien raakt technologie overbodig, tot op een punt waarop bepaalde media niet meer toegankelijk zijn. Wie heeft hier nog een diskettestation?

Ui heeft een diskettestation. Diskettestations voor 3,5 inch floppydisks zijn nog steeds te koop. Grotere diskettes wordt lastig, maar moet nog steeds mogelijk zijn. Voor het overzetten van die grotere diskettes heeft men overigens, inmiddels 20 jaar de tijd gehad.

Waar Redmess mogelijk op doelt is het tijdperk waarin digitale informatie werd opgeslagen op magneetbanden. Zo zou men grote moeite hebben om de in de jaren 70 opgenomen informatie over een reis naar Mars, te kunnen inlezen.

Redmess schreef:En zoals ik al zei, is het maar de vraag of een digitaal werk wel toegankelijk blijft, nu webwinkels hun product zo angstvallig beschermen met DRM en dergelijke. Wat als zon bedrijf ophoud te bestaan? Wat als de servers niet meer bestaan? Dit is al een probleem bij games, die online geverifieerd moeten worden.

Dit probleem heeft op zich niets met digitaal te maken, maar met doelbewust opgelegde beperkingen. In principe zou men voor papieren boeken een speciale inkt kunnen gebruiken, die na een bepaalde tijd vervaagt.

Redmess schreef:Dit probleem speelt al heel lang, kijk maar naar oude tv-programmas waarvan geen materiaal meer bestaat.

Die oude tv-programma's zijn analoog opgenomen. Dat is een ander verhaal dan digitale opslag.
Waren ze digitaal opgenomen, dan was het veel minder duur geweest om alles te bewaren. Waar je vroeger een grote Ampex-tape voor moest opslaan, kun je nu een DVD of Blu-Ray gebruiken.

Redmess schreef:Hoe bewaar je een origineel van een werk als een film of boek? Boeken zijn relatief eenvoudig, [...]

De levensduur van een tijdschrift of boek is sterk afhankelijk van de kwaliteit van het papier en het bindwerk. Een goed vervaardigd boekwerk zal honderden jaren mee kunnen gaan. Maar geldt dit ook voor de goedkoop geproduceerde, reguliere boeken? Deze boeken slijten relatief snel en kunnen na verloop van tijd uit elkaar vallen. (snik)
Tijdschriften op goedkoop papier, zoals Donald Duck Weekblad, zijn honderd jaar na verschijnen zwaar vergeeld en bezig met verkruimelen.

Redmess schreef:Informatie op het web kan zomaar verloren gaan als een site ophoud te bestaan. Er zijn wel bedrijven die sites archiveren, maar die bedrijven hebben ook niet het eeuwige leven, en wat gebeurt er dan met die archieven?

Dit geldt ook voor papieren archieven. Als Disney zou stoppen, wie bewaart dan al het papierwerk? Moet Oom Thom dan alles thuis op zijn zolder opslaan? (snotter)
En vergelijk het verhuizen van een papieren archief met het verhuizen van een digitaal archief. Terwijl jij puffend de eerste dozen in een vrachtwagen laadt, is het digitale equivalent reeds wereldwijd verspreid.

Hoe handig papier is, is gebleken sinds het verloren gaan van de bibliotheek van Alexandrië. Om van papiervisjes maar te zwijgen.
Als het gaat om een redelijk slijtvast medium, zijn kleitabletten superieur aan papier.

Papier of digitaal, archiveren is sowieso een vak apart. Veel materiaal is verloren gegaan omdat het niet goed werd gearchiveerd. Archiveren is veel meer dan spullen in een kast leggen en er niet meer naar omkijken tot het te laat is.
Maar een digitaal werkende archivaris heeft het relatief veel makkelijker dan een met papier werkende archivaris.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Ui » ma mei 16, 2011 3:18 pm

Uit het topic 'Hoeveel geld geef je uit aan Disney strips?':
2011-05-14 17:45:09, De Zwarte Schim schreef:alle beste verhalen van Donald Duck als........ zijn ook te downloaden en digitaal te lezen! van nr.1 to 135. duurt alleen meer dan een uur het downloaden. overigens heb ik liever papier.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=36278#p36278

Uit het topic 'Sparen of verzamelen???':
Gisteren 19:47:34, kwuk duck schreef:[digitale strip] En hoe wordt deze dan beveiligt tegen illegaal downloaden? En wat is dan de verzamelwaarde?

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=36484#p36484


Zijn alle Beste Verhalen-albums beschikbaar als digitale download? Dat is zeker een illegale uitgave? (snik)
Piraterij kan betekenen, dat er vraag is naar digitale strips.

Beveiliging is een verhaal apart. Zie de muziekindustrie.

De verzamelwaarde? Ook dit wordt een ander verhaal. In plaats van beurzen af te zoeken naar die ene ontbrekende strip, hoeft de verzamelaar alleen een zoekterm in te vullen. Even downloaden en klaar. (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten