Ui schreef:Ridder ter Geit schreef:Hmjah, maar mensen worden niet door Barks geinspireerd om striptekenaar te worden met het idee dat ze goed betaald of goed behandeld zullen worden. Ze worden door Barks geinspireerd tot het idee om ook mooie verhalen te willen maken.
Hoe naïef kan een mens zijn? Zulke sentimenten zijn koren op de molen van de redacteurs. In plaats van een goede, zekerheid biedende baan te vinden, zouden mensen zich willen opofferen om bloemen over de stad te strooien? Zijn zulke mensen wel helemaal vol? (snotter)
Bruno schreef:Bedoel je dat iemands naam dan bekend is? Is dat belangrijk? Volgens mij wil je als striptekenaar eerder eer in geld dan eer in naam. Maar zo'n klein blokje tekst zoals laatst in een Donald Duck Extra, waarin even wat wordt verteld over een tekenaar vind ik wel leuk om af en toe te zien!
Robb_K schreef:Bruno schreef:Donald Ducktekenaar is ook eigenlijk een soort kantoorbaan.
Dat is waar, tenminste voor Michel Nadorp, Lucas Abedy en Frans Haaselaar. Maar, niet voor Mau en Bas Heymans, Jan Gulbransson, Freddy Milton, Ben Verhagen en anderen die werken thuis. Wanneer ik werk in Jan Gulbranssons studio met hem (en soms andere tekenaars en schrijvers), ik heb veel meer plezier dan mijn werk met een kantoorbaan.
Robb_K schreef:Ja, maar het latere werk van Barks (DREK door zijn normen), was nog veel, veel beter dan de verhalen en de Tekenen van de meeste van zijn collega's.
McDuck Menu schreef:Overigens heb je de problemen die je hier schetst vooral als scenarist. Diens werk kan eerder volledig afgekeurd worden dan dat van een tekenaar, die gewoon plaatjes aan het verfraaien is.
McDuck Menu schreef:Barks werd dus ook slecht betaald, zeg je hier. Was die dan ook zo naïef? Kan het echt niet dat iemand zo veel plezier in zijn werk heeft, dat hij de financiële situatie wat minder belangrijk vindt? Geld alleen maakt niet gelukkig.
McDuck Menu schreef:Ik vind het tekenen van strips erg leuk om te doen. Leuker dan een stoffige kantoorbaan. Ik zei niets over de arbeidsomstandigheden, ik sprak over de handeling zelf, het daadwerkelijke tekenen. Dat vind ik geweldig om te doen, en als ik daar mijn baan van zou kunnen maken, lijkt me dat nog leuker. Of dat lukt is een tweede. Ik heb heus wel door dat dat maar voor een paar mensen is weggelegd. Ik heb ook het idee dat de markt qua tekenaars een beetje verzadigd is, dus voorlopig maak ik me sowieso geen illusies.
Bruno schreef:De 'stoffige kantoorbaan' valt volgens mij altijd ook wel mee.
Bruno schreef:Bedoel je dat iemands naam dan bekend is? Is dat belangrijk?
Bruno schreef:Volgens mij wil je als striptekenaar eerder eer in geld dan eer in naam.
Bruno schreef:Verder: wie het wil weten, hoeft maar even naar de site te gaan en vindt alle namen. Bovendien is er ook nog de Grappigste Verhalen-reeks. Dus zó anoniem is het nou ook weer niet. Dan is er ook nog Inducks.
DD schreef:Ik vind het nodig dat net als in Duitsland en andere landen bij elk verhaal staat door wie het is geschreven en getekend. Net als bij muziek albums. Daar staat ook bij elk nummer door wie de text en muziek zijn geschreven. Jammer dat we dat in NL niet hebben.
Ridder ter Geit schreef:De enige die zich enigszins succesvol heeft verzet tegen de praktijken van Donald Duck redacties is Don Rosa; die is uiteindelijk deels uit protest tegen de gang van zaken ook gestopt, gezien ook hij niet heel veel kon veranderen.
McDuck Menu schreef:[credits geven] Je maakt de drempel voor potentiële fans zoals hier weer wat lager, om ook geïnteresseerd te raken in de verschillende tekenaars en dergelijke. Of iedere auteur daar op zit te wachten is weer een tweede. Straks krijgen ze ineens wagonladingen vol brieven thuisgestuurd, of wordt hun email volgespamd. Wel kunnen auteurs zo bekender worden, en kan hen eventueel werk aangeboden worden, van andere opdrachtgevers.
McDuck Menu schreef:Maar goed, de vraag is eigenlijk; HOE word je een (Donald Duck) striptekenaar, niet; Is het VERSTANDIG om een Duck tekenaar te worden?
Bruno schreef:Bovendien is er ook nog de Grappigste Verhalen-reeks. Dus zó anoniem is het nou ook weer niet.
2011-06-19 18:32:12, Duck schreef:Ui schreef:Duck schreef:helaas wil ome thom voorplaten van bekende tekenaars en niet van die die het nog moeten worden......
Dien wat voorplaat-ontwerpen in en wacht het antwoord af. De ontwerper hoeft niet per se de uiteindelijke tekenaar te zijn. (snif)
is dat echt zo?!
hoe moet je dat dan doen ?
wat zou je dan in de brief moeten schrijven?
2011-06-20 17:05:20, Duck schreef:waar moet je dat dan naar toe sturen?
2011-06-20 17:16:28, Duck schreef:Ui schreef:De voorplaat-ontwerpen van Robb-K waren in (Amerikaans?) A4-formaat. Dus ongeveer het formaat van het Weekblad.
In een begeleidende schrijf je, dat je het ontwerp ter keuring aanbiedt. Ui neemt aan, dat je dan een antwoord met daarin eventuele verdere aanwijzingen krijgt.
wat bedoel je trouwens met aanwijzingen?
maakt je leeftijd trouwens iets uit want ik denk dat ik dit best eens wil doen zijn er inde zomervakantie gewoon mensen bij de donald duck aan het werk(want dan zou je iets kunnen opsturen dan want dan heb ik erg veel tijd om te tekenen)
ik stel trouwens veelvragen maar dat komt omdat ik wel iets voor het idee voel(en bedankt Ui dat jij ze wil antwoorden )
Duck schreef:wat bedoel je trouwens met aanwijzingen?
Duck schreef:waar moet je dat dan naar toe sturen?
Duck schreef:maakt je leeftijd trouwens iets uit
Duck schreef:ik stel trouwens veelvragen
Duck schreef:is het adres van waar mcduck menu het naar toe heeft gestuurd gewoon het adres dat in het weekblad staat?
Ui schreef:Maar Ui zal je een privé-bericht sturen met Thom Roep's adres.
Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten