'Ongewenste personages' in Nederland

Berichtdoor Appie Aap » za feb 06, 2010 12:15 am

Rick Vansloneker schreef:Die strips lees ik ook niet. Maar het is zonde van de pagina's, daar had een goede strip kunnen staan die ik wel graag lees. Ik lees de Donald niet voor mensen die die bepaalde strips wel willen lezen, maar voor mezelf.

Als iedereen zulke dingen zou gaan zeggen, wordt het wel een heel chaotisch zooitje in de Donald Duck, want iedereen wil weer wat anders :) . Dit is nog geen argument om de genoemde karakters zomaar weg te houden.

Rick Vansloneker schreef:Het is niet raar om je eigen smaak te kennen en uit te dragen.

Als je daarop doelt, ik heb zulke dingen nooit gezegd. Wat wij hier doen is juist hartstikke goed! ;)

Rick Vansloneker schreef:Martje de Meeuw, mislukt vind ik hem niet maar wel een vreemde vogel. Hij past er eigenlijk niet bij. Of beter, hij past niet bij mijn gevoel van wat een DD strip moet zijn. Zeer persoonlijk en subjectief, ja, ja. Neem maar van mij aan dat zogenaamde objectiviteit niet bestaat. Een objectief is immers ook subjectief.

Vind je dan dat er een groot verschil is tussen Martje de Meeuw en de 'verboden' personages? Hij komt namelijk wel geregeld voor zonder enige problemen.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Rick Vansloneker » za feb 06, 2010 1:23 am

Rubberduck schreef:
Rick Vansloneker schreef:
Rubberduck schreef:Dat is gewoon jouw 'persoonlijke voorkeur' ...

Ja dat is het. Ik lees wat ik leuk vind en niet wat de consensus vind dat ik leuk zou moeten vinden.

Wie heeft het hier gehad over een consensus of dat je iets leuk moét vinden? Ik wijs je er alleen op dat je, net als diverse redactieleden, ondeugdelijke en rammelende 'argumenten' gebruikt in plaats van ervoor uit te komen dat het je eigen mening is.

Jij vind het ondeugdelijke en rammelende argumenten. Ik niet. En de redactie dus ook niet. En er staat toch keihard dat het mijn voorkeur is? Beschuldig me dan niet ervan dat ik niet voor mijn mening uitkom.

De redactie maakt een blad voor een heleboel lezers, ik weet zo niet wat de oplage is. In principe word het blad voor de meerderheid van de abonnees gemaakt, althans hun betalende ouders, en niet voor een stelletje wijsneuzige freaks die op een internetforumpje claimen de wijsheid in pacht te hebben. Want van een oplage van nog geen honderd nummers kan het blad niet bestaan. Zolang een Brigitta en Diederik loze Donald Duck goed verkocht word is er geen reden om die toe te voegen. Integendeel, het bewijst de juistheid van de verbanning van de figuren. Dat die figuren in de rest van de wereld misschien een andere status hebben doet er niet toe. In Nederland gelden nou eenmaal op elk vlak van de maatschappij unieke regels die in geen ander land ter wereld voorkomen. Waarmee alleen de feiten worden genoemd en niet mijn persoonlijke mening.
Die Schlappen müssen runter!
Rick Vansloneker
Member
 
Berichten: 83
Geregistreerd: do jan 22, 2009 8:42 pm

Berichtdoor Rubberduck » za feb 06, 2010 4:02 am

Rick Vansloneker schreef:Jij vind het ondeugdelijke en rammelende argumenten. Ik niet. En de redactie dus ook niet. En er staat toch keihard dat het mijn voorkeur is? Beschuldig me dan niet ervan dat ik niet voor mijn mening uitkom.

NEE, het is het NIET zo dat ik "vind" dat het ondeugdelijke en rammelende argumenten zijn. Je zit ONZIN te verkopen. Jij brengt jouw mening alsof het feiten zijn. Otto, Diederik en Brigitta zijn helemaal niet "niet levensvatbaar" gebleken, zoals jij beweerde. Ze zijn zelfs decennialang intensief gebruikt, in strips en tekenfilms. Ja, dáár verschool je je achter vóórdat je voor je persoonlijke mening uitkwam. Net als de redactie. Die komt ook met dat soort onzin (bijv. "Otto was onwelkom"; "Diederik was een beatnik en dus uit de tijd").

Rick Vansloneker schreef:De redactie maakt een blad voor een heleboel lezers, ik weet zo niet wat de oplage is. In principe word het blad voor de meerderheid van de abonnees gemaakt, althans hun betalende ouders, en niet voor een stelletje wijsneuzige freaks die op een internetforumpje claimen de wijsheid in pacht te hebben. Want van een oplage van nog geen honderd nummers kan het blad niet bestaan. Zolang een Brigitta en Diederik loze Donald Duck goed verkocht word is er geen reden om die toe te voegen. Integendeel, het bewijst de juistheid van de verbanning van de figuren. Dat die figuren in de rest van de wereld misschien een andere status hebben doet er niet toe. In Nederland gelden nou eenmaal op elk vlak van de maatschappij unieke regels die in geen ander land ter wereld voorkomen. Waarmee alleen de feiten worden genoemd en niet mijn persoonlijke mening.

What a load of CRAP! Wederom raakt je argumentatie kant en noch wal, en je 'betoog' wordt er heus niet sterker op door ons uit te schelden, hoor. Als wij "wijsneuzerige freaks" zijn omdat we op een internetforumpje onze zaak bepleiten vóór Diederik, Otto en Brigitta, wat zegt dat dan over JOU? Zit jij niet immers op datzelfde forumpje stemming te maken tégen die figuren? De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet, met dat verschil dat de voorstanders van de 'ongewenste personages' daar argumenten voor hebben, en de tegenstanders enkel een 'persoonlijke mening' die op niks, noppes, nada gesteund is. Gewoon een onderbuikgevoel dat 'Donald Duck' altijd bevroren moet zijn in de jaren '50.

Hoezo bewijst een goed verkochte Duck de juistheid van de verbanning van de figuren? Je weet immers niet hoe de verkoop zou zijn als die personages wél toegelaten zouden worden. Denk je dat de verkoop dan opeens instort dan? Is de verkoop gedaald sinds Oena regelmatig in het blad voorkomt? Wist je trouwens dat de verkoop van de 'Donald Duck' in Scandinavië nóg hoger ligt dan in Nederland? En wie staan er dáár in het blad? Juist: Diederik, Brigitta en Otto. Wist je ook dat de pockets naast het weekblad het best verkopen? Wie staan er ook alweer in de pockets? Oh ja: Diederik, Brigitta en Otto. Kortom, er zijn meer redenen om hen wél in het blad te laten verschijnen dan er redenen zijn om hen tegen te houden (zijn er niet).

Tenslotte: waar slaat DIT in hemelsnaam op: "In Nederland gelden nou eenmaal op elk vlak van de maatschappij unieke regels die in geen ander land ter wereld voorkomen"??? Wat heeft dat ook maar IETS te maken met 'Donald Duck'? Dacht je dat je slimmer over zou komen dan je eigenlijk bent door een gewichtig klinkende, doch holle kreet als deze er bij te slepen?
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Rick Vansloneker » za feb 06, 2010 10:03 am

Tenslotte: waar slaat DIT in hemelsnaam op: "In Nederland gelden nou eenmaal op elk vlak van de maatschappij unieke regels die in geen ander land ter wereld voorkomen"??? Wat heeft dat ook maar IETS te maken met 'Donald Duck'?

Dat heeft alles te maken met de Donald die hier uitgegeven word want die maakt deel uit van die unieke maatschappij en is daardoor onderhevig aan de hollandse ziekte.

Ik ben me heel goed bewust dat ik nu ook deel uitmaak van dat eigenwijze interforumpje. Maar ik kan mezelf met een korreltje zout nemen. Jij niet.
Wat jij en ook een aantal anderen doen is voortdurend rationaliseren, beredeneren, catalogiseren. Alles maar dan ook alles word in een lange gruwelijke woordenbrij omgezet. Dat is voor jullie misschien heel interessant en bevredigend, maar wat schiet je er in feite mee op? Leef je nog wel? Luister je wel eens naar je gevoel?

Als je die verhalen graag wil lezen dan koop jij toch die bladen waar ze wel in staan? Van mij mag het hoor. En het wel of niet verschijnen van die verhalen is beslist niet van mijn persoonlijke op een internetforumpje geponeerde mening afhankelijk. Daar doe je me te veel eer mee.

Have a nice day!
Die Schlappen müssen runter!
Rick Vansloneker
Member
 
Berichten: 83
Geregistreerd: do jan 22, 2009 8:42 pm

Berichtdoor Appie Aap » za feb 06, 2010 11:12 am

Rick Vansloneker schreef:Zolang een Brigitta en Diederik loze Donald Duck goed verkocht word is er geen reden om die toe te voegen. Integendeel, het bewijst de juistheid van de verbanning van de figuren.

Rubberduck schreef:Hoezo bewijst een goed verkochte Duck de juistheid van de verbanning van de figuren? Je weet immers niet hoe de verkoop zou zijn als die personages wél toegelaten zouden worden. Denk je dat de verkoop dan opeens instort dan? Is de verkoop gedaald sinds Oena regelmatig in het blad voorkomt? Wist je trouwens dat de verkoop van de 'Donald Duck' in Scandinavië nóg hoger ligt dan in Nederland? En wie staan er dáár in het blad? Juist: Diederik, Brigitta en Otto. Wist je ook dat de pockets naast het weekblad het best verkopen? Wie staan er ook alweer in de pockets? Oh ja: Diederik, Brigitta en Otto. Kortom, er zijn meer redenen om hen wél in het blad te laten verschijnen dan er redenen zijn om hen tegen te houden (zijn er niet).

Ik wilde precies hetzelfde zeggen. Je kan hier helemaal niets over zeggen, want de figuren zijn amper tot de bladen in Nederland toegelaten.

Rick Vansloneker schreef:
Tenslotte: waar slaat DIT in hemelsnaam op: "In Nederland gelden nou eenmaal op elk vlak van de maatschappij unieke regels die in geen ander land ter wereld voorkomen"??? Wat heeft dat ook maar IETS te maken met 'Donald Duck'?

Dat heeft alles te maken met de Donald die hier uitgegeven word want die maakt deel uit van die unieke maatschappij en is daardoor onderhevig aan de hollandse ziekte.

Hier snap ik ook helemaal niets van. Alsof de maatschappij invloed zou uitoefenen op welke figuren er in een tijdschrift optreden. Denk maar niet dat een commerciële instelling als bij de Donald Duck zich maar iets zal aantrekken van het 'feit' dat Nederland een unieke maatschappij moet zijn.

Rick Vansloneker schreef:Ik ben me heel goed bewust dat ik nu ook deel uitmaak van dat eigenwijze interforumpje. Maar ik kan mezelf met een korreltje zout nemen. Jij niet.
Wat jij en ook een aantal anderen doen is voortdurend rationaliseren, beredeneren, catalogiseren. Alles maar dan ook alles word in een lange gruwelijke woordenbrij omgezet. Dat is voor jullie misschien heel interessant en bevredigend, maar wat schiet je er in feite mee op? Leef je nog wel? Luister je wel eens naar je gevoel?

Een beetje flauw om, wanneer de discussie op gang is gekomen, dit forum zo denigrerend af te doen als eigenwijs. Wanneer er goede argumenten komen, gelden ze zeker niet meer omdat dit 'toch zo'n klein forumpje tussen al die andere is'?

Rick Vansloneker schreef:Als je die verhalen graag wil lezen dan koop jij toch die bladen waar ze wel in staan? Van mij mag het hoor. En het wel of niet verschijnen van die verhalen is beslist niet van mijn persoonlijke op een internetforumpje geponeerde mening afhankelijk. Daar doe je me te veel eer mee.

Je hebt trouwens nog geen enkel duidelijk argument genoemd om de genoemde figuren te weren uit het blad. Die zou ik wel graag willen horen.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za feb 06, 2010 2:05 pm

Ik wil eigenlijk graag weten wat de redacite zelf van Rick Vansloneker vindt.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rubberduck » za feb 06, 2010 7:53 pm

Rick Vansloneker schreef:Dat heeft alles te maken met de Donald die hier uitgegeven word want die maakt deel uit van die unieke maatschappij en is daardoor onderhevig aan de hollandse ziekte.

Wat een nietszeggend geouwehoer. Het gaat hier niet om politiek of maatschappelijk beleid, maar om een stripblaadje, for crying out loud!

Rick Vansloneker schreef:Ik ben me heel goed bewust dat ik nu ook deel uitmaak van dat eigenwijze interforumpje. Maar ik kan mezelf met een korreltje zout nemen. Jij niet.
Wat jij en ook een aantal anderen doen is voortdurend rationaliseren, beredeneren, catalogiseren.

Ja, nee... je kunt inderdaad beter helemaal niet nadenken als je een post maakt. Je kunt beter een eindje in de ruimte lullen... Dit is werkelijk de eerste keer dat ik iemand "beredeneren" als een negatieve eigenschap heb zien aanduiden. :rolleyes:

Rick Vansloneker schreef:Als je die verhalen graag wil lezen dan koop jij toch die bladen waar ze wel in staan?

Ze staan niet in Nederlandse bladen, da's nou juist het hele probleem.

Je hebt er een heleboel woorden voor nodig om te zeggen dat je absoluut geen reden hebt om bepaalde personages met zoveel passie te haten.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma feb 08, 2010 10:16 am

Nu ja, wat ik eruit haal is dat Rick zelf niet zo op die personages zit te wachten. Daar hoeft verder niet over gediscuseerd te worden. Okee, het is onhandig dat hij erbij argumenteert dat ze niet bij het Nederlandse blad passen. Dat de Nederlandse maatschappij invloed heeft op het blad lijkt me trouwens wel weer heel logisch.
Maar al met al denk ik dat de beslissing van het uitsluiten van sommige personages vooral te maken heeft met het beleid van de Nederlandse redactie (ook weer zo dood-logisch). Maar... ik lees hier wel reacties van Ferdi die er niet per see op duiden dat dit echt zo is. Hij heeft het over een Deens Otto-verhaal wat hij afkeurt om het verhaal. Diederik mocht wel op een plaatje in een verhaal verschijnen, laatst (en Otto zat laatst op een plaatje in een Woudlopers-pagina, geloof ik). Dus... wat is dan precies het beleid?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor admin » zo jun 27, 2010 3:29 pm

Uit het topic 'Slechtste Disney-strip ooit':

2010-06-26 21:36:21, Redmess schreef:Een interessante zijvraag is ook waarom er eigenlijk geen vaste canon is voor Duckstad. Iedereen houd losjes Barks aan, maar dat is niet DE canon... toch?

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=25627#p25627

2010-06-26 22:42:59, Ridder ter Geit schreef:Misschien stiekem indirect wel? Barks was de meester, maar de opvolgers niet. Door zich dwangmatig aan Barks wereld vast te houden beperken ze zichzelf inderdaad misschien te veel.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=25629#p25629
admin
Site Admin
 
Berichten: 409
Geregistreerd: di aug 14, 2007 12:35 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za aug 14, 2010 3:25 pm

Diederik Duck is weer buiten de pockets gespot! Samen met Donald op een raadsel van 1 pagina in Disney Games.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Daniel73 » ma aug 16, 2010 1:56 pm

Duckfan van Down Under schreef:Diederik Duck is weer buiten de pockets gespot! Samen met Donald op een raadsel van 1 pagina in Disney Games.

Ik heb op COA/Inducks onder publicaties gezocht naar "disney games" en "disney game" binnen Nederland, maar krijg als melding:
"Sorry, no element found. If the issue is recent, it may not have been indexed yet."
Als ik "disney game" (enkelvoud) op elk land zoek krijg ik alleen Italiaanse uitgaves:
http://coa.inducks.org/compmag.php?image=on&country=&title1=disney+game&entrycodeh3=

Kun je een link geven naar de uitgave die jij bedoelt?
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor DD » ma aug 16, 2010 2:36 pm

Het gaat om deze uitgave:

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... x=42&ty=61

Alhoewel ik dacht te weten dat er geen verhalen in voorkwamen, heb ik het als onbeperkte verzamelaar toch gekocht. Gelukkig bleek dat een pagina Diederik, Donald in te staan. Het heet geheim dossier 1 dus het heeft blijkbaar een vervolg.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Daniel73 » ma aug 16, 2010 3:03 pm

Gaat het om de getoonde uitgave of bedoel je alleen de titel? In deze uitgave staat het volgende verhaal, met Donald en Diederik:
http://coa.inducks.org/story.php?c=I+DFUN+16-1
Is het verhaal dat Duckfan van Down Under bedoelt?

Over de uitgave heb ik vandaag een topic aangemaakt:
Disney Game
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=1669
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor DD » ma aug 16, 2010 3:58 pm

Ja, dat is het (spel)verhaal dat er in voorkomt.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Zwarte Capihoorn » ma jun 13, 2011 2:50 pm

Nou, ik geef dit topic even een schop omhoog :P
Ik heb nu 2 maanden ofzo het Donald Duck bordspel in mijn bezit. Gisteren ging ik eens kijken welke vragen er allemaal in zaten.
Wat blijkt erg veel Diederik vragen. Ook 1 Otto van Drakenstein vraag en twee vragen met Tobber.
Even allemaal opgesomt
Donald Duck bordspel schreef:Wie is een broer van Diederik Duck?
a)Wisse
b)Donald
c)Guus

Donald Duck bordspel schreef:Wat is het beroep van Otto van Drakenstein?
a)Vliegenier
b)Professor/wetenschapper
c)groentenboer

Nu komt er eentje die uit Ducktales is, wat ik nogal raar vond(maar wel leuk)
Donald Duck bordspel schreef:Turbo McKwek is de vliegenier van Dagobert Duck.
Wie bouwden het eerste werkende gemotoriseerde vliegtuig?
a)De gebroeders Wright
b)De gebroeders McKwek
c)De gebroeders de Witt

Donald Duck bordspel schreef:Wie is de grootste concurrent van Oom Dagobert?
a)Rockerduck
b)Fons von Duijtenstein
c)Govert Goudglans

Donald Duck bordspel schreef:Wie heeft er een fopshop in Duckstad?
a)Diederik Duck
b)Ome Dries
c)Gijs Gans

Donald Duck bordspel schreef:Wie O wie is klunziger dan Donald?
a)Gideon Mc Duck
b)Diederik Duck
c)Jacob McDuck

Donald Duck bordspel schreef:Diederik Duck loenst een beetje. Wat is dat, loensen?
a) Een beetje scheel kijken
b) Een beetje raar lopen
c) Een beetje onhandig timmeren

Donald Duck bordspel schreef:De neefjes van Donald zijn lid van een woudlopersclub. Hoe heet de voorman van deze club?
a) Guus Geluk
b) Rockerduck
c) Hopman Breedborst

Donald Duck bordspel schreef:Donald Duck heeft in sommige verhalen een kat. Wat is de naam van deze kat? (kwam voor in verhalen rond 1960-1970)
a) Loebas
b) Tobber
c) Billie

Donald Duck bordspel schreef:Diederik Duck is een lid van de familie Duck. Hoe staat Diederik in verhouding tot Donald?
a) Diederik is een broer van Donald
b) Diederik is een neef van Donald
c) Diederik is een kennis van Donald

Donald Duck bordspel schreef:Hoe heten de katten uit de film 'Lady en de Vagebond'?
a) Tom en Poes
b) Tobber en Tabber
c) Si en Am

Donald Duck bordspel schreef:Wie is het rijkste lid van de Biljonairsclub?
a) Govert Goudglans
b) Dagobert Duck
c) Rockerduck

Donald Duck bordspel schreef:Hoe heet het slimme neefje van Goofy?
a) Diederik
b) Pollo
c) Kareltje

En dan is er nog een actiekaart met een plaatje van Rockerduck erop en een pionnetje met Diederik erop.
Waarom mogen al deze figuren nou wel genoemd worden in dit spel en niet in het weekblad verschijnen?!
Als al deze figuren zo 'onbekend' zijn waarom worden er dan vragen over gesteld in dit spel?
(Ik weet dat dit spel uit een ander land komt, maar waarom wordt het de lezers en kopers van dit spel dan niet makkelijker gemaakt door deze figuren gewoon in het weekblad te laten verschijnen.)
Hope rides alone
Avatar gebruiker
Zwarte Capihoorn
Kek
Member
 
Berichten: 707
Geregistreerd: zo mei 29, 2011 6:45 pm
Woonplaats: Amsterdam

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron