Thom Roep

Berichtdoor elite » vr jun 17, 2011 8:58 pm

Nelson Mandela leeft nog en hij komt uit Zuid-Afrika.
Hoi
elite
Member
 
Berichten: 17
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:15 pm

Berichtdoor Bruno » vr jun 17, 2011 9:38 pm

Leuke Monet, Elite. Nee, ik bedoelde dat er ook mensen zijn die denken dat Mandela niet meer leeft. Dat ligt dan aan die mensen zelf. (Aan Mandela zal het niet liggen) Een of andere man die niet wist dat de Donald Duck nog bestaat heeft nergens iets mee te maken. Die is gewoon dom.
Bruno
Member
 
Berichten: 1214
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » vr jun 17, 2011 9:51 pm

Bas schreef:Oh ja, dat wilde ik ook nog zeggen, niemand hoeft hier op dit forum te schromen zijn mening onder stoelen of banken te steken om ons, de redactie, te vriend te houden. Kritiek is prima, maar laten we ajb wel blijven relativeren ;)

Dank je wel, dat je dit schrijft. (snif)
Wat betreft het relativeren: het zijn uiteindelijk natuurlijk "maar strips"! Haha! (snotter)

Bruno schreef:Nee, ik bedoelde dat er ook mensen zijn die denken dat Mandela niet meer leeft. Dat ligt dan aan die mensen zelf. (Aan Mandela zal het niet liggen)

Met een man van in de 90 jaar, weet je het nooit zeker. Ui heeft voor de zekerheid op internet gekeken.
Donald Duck Weekblad vergelijken met een hoogbejaarde Mandela, ver boven de gemiddelde menselijke levensduur, is dat een goede vergelijking?

Bruno schreef:Een of andere man die niet wist dat de Donald Duck nog bestaat heeft nergens iets mee te maken. Die is gewoon dom.

Ach ja, die "is gewoon dom". Wederom wordt iemand die zijn visie geeft, met een pennenstreek afgeschreven. Zo wordt het discussiëren wel heel gemakkelijk. (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Ui » za jun 18, 2011 3:31 pm

Ridder ter Geit schreef:
Ui schreef:[afgekeurd Jonker-kerstscenario] Er zou een reden bedacht moeten worden, om Dagobert aan de baby te binden. Hoe zadel je Dagobert op met een baby, zonder dat hij deze aan Donald of Katrien doorgeeft of de politie belt? (snik) Heeft iemand suggesties?

Tja, wat is mogelijk?

1. Empathie; iets aan de baby werkt om Dagoberts gemoed; hij denkt terug aan vroeger enzooorts.
2. Familiedruk: Donald en de neefjes wijzen Dagobert telkens op zijn plichten.
3. Overige druk: zakelijke contacten, de biljonairsclub, de mensen op straat
4. De pers? De roddelpers ligt op de loer en smult van een verhaal: 'Miljonair laat arme baby vondeling met kerstnacht achter op het politiebureau'.
5. De politie wil niet helpen? Ze vinden dat Dagobert geld genoeg heeft en zijn zelf vrijwel wegbezuinigd?
6. Eigen moraal: vanuit Dagoberts opvoeding of vanuit zichzelf: hij ziet het als zijn taak omdat de baby bij hem is neergelegd. Eventueel probeert hij nog iets anders, maar krijgt dan te maken met gewetensbezwaren; hij wil de baby niet al huilende achterlaten bij het politiebureau ofzo.

1. Mwah. Terugdenken aan vroeger kost ruimte in het verhaal. En het gevaar is, dat er een verhaal in een verhaal ontstaat.
2. Mwah. Als het gaat om familiedruk, kan Dagobert de baby afschuiven naar Donald en de neefjes.
3 en 4. Ja. Zakelijke contacten, de pers en de mensen op straat scheppen een morele verplichting, zonder dat Dagobert een juridische verplichting heeft. Zodoende kiest hij vrijwillig, maar toch onverminderd onvrijwillig, voor de baby.
5. Mwah. Wegbezuinigen van politie is natuurlijk te politiek.
6. Mwah. Dat wordt graven in gedachten en dat kan vaag worden.

Ui zou in eerste instantie gaan voor 3 en 4. Dagobert staat onder maatschappelijke druk. Vooral omdat het ook nog eens kerst is. Stel je voor, dat tijdens de kerst, de Duckstadse media berichten over een gierige miljardair die op kerstavond koelbloedig een baby aflevert bij het politiebureau. (snik)
Als Dagobert eenmaal "verplicht" aan de baby vastzit, zouden gewetensbezwaren en empathie een rol kunnen gaan spelen. Daar werk je dan naartoe.

Overigens zijn er ook verhalen waarin Dagobert door een zakelijk contact verplicht wordt, om zich als familieman op te stellen. Er is een kort Nederlands verhaal waarin zoiets gebeurt. Pakweg 4 pagina's. Misschien iets met een Japanse eendenzakenman. Wie kent het?
Een buitenlands verhaal waarin iets dergelijks gebeurt, is verschenen in pocket 'De zoete inval'. Brigitta moet hier optreden als Dagobert's echtgenote, omdat hij te maken heeft met een zakenman die een fanatieke voorstander is van het huwelijk.
http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+1855-C

Wat bijvoorbeeld ook kan, is dat Dagobert's babyspeeltjes-fabriek verlies draait. Hij kan dan het advies krijgen om zich in de media te profileren als kindvriendelijke opa.

Plenty mogelijkheden. Gierigaard Dagobert met een baby opschepen moet dus, hoe dan ook, geen enkel probleem zijn. Laat staan voor een goede hoofdredacteur. (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Bas » za jun 18, 2011 4:01 pm

Duckfan van Down Under schreef:Leuk! Ik vind De Reddertjes ook een hele leuke film. Helaas duurt het dan nog zeker 5 jaar voor het gepubliceerd wordt.

Die kans bestaat. Het kans sowieso nog een jaar duren voor het verhaal uberhaupt geschreven is, want zo snel ben ik niet ;)

Duckfan van Down Under schreef:In de jaren 70 (27- of 28-1977, als ik me het goed herinner) was er een Kleine Toet-speciaalDuck. Dat figuur mag echt niet terugkomen. Het was gewoon drie keer niks. Is er trouwens geen mogelijkheid om Bongo het Circusbeertje bij de bosfiguren toe te voegen? Of is dat een idee van niks?

Graag, maar Disney heeft niet langer de rechten op dat figuurtje. Ik weet niet hoe het precies zit, maar voor zover ik heb begrepen heeft men de rechten van Bongo geruild voor die van Oswald the Lucky Rabbit. Ik kan er op het web echter niets over vinden, dus ik weet ook niet of dat klopt, maar ik weet iig wel dat we Bongo niet meer mogen gebruiken...

Duckfan van Down Under schreef:Hoe is dat verhaal eigenlijk nog in het weekblad terecht gekomen? Degene die het verhaal uitkoos, moet dat toch ook wel gezien hebben?

Een kwestie van wat er in de voorraadla zit in een indeelmapje stoppen. Kan in de haast wel eens gebeuren dat later pas blijkt dat een verhaal inhoudelijk wat uit de tijd is. Dit verhaal was helaas niet geslaagd en toen ik het vertaalde was het al te laat om een nieuw verhaal te zoeken. Dus dan probeer je er het beste van te maken. En ondanks de oubolligheid denk ik dat de meeste lezers het niet echt hebben opgemerkt. Maar goed, het was sowieso een raar verhaal, met die inspecteur die van schrik niet meer uit z'n auto kon komen.

Duckfan van Down Under schreef:Is dat ook niet al lang achterhaald? Ik kan me geen plaats in Nederland voorstellen die geen telefoon heeft. Of internet, tegenwoordig. Wat ik wel raar vind, is dat Mickey en Goofy in die oude Murry's zo vaak in een cowboy-stadje terecht komen. Die zijn nog steeds wel, maar niet met echte indianen.

Dat internet- en telefoonpunt is precies wat ik bedoel. Overal is nu telefoon, maar in oude verhalen moet men nog naar de herberg om te bellen. Dus dan proberen we dat zo op te lossen.
Met die cowboy-stadjes heb ik geen probleem. Dan stap je eigenlijk een andere wereld in en tellen de regels van nu niet echt meer. Maar wanneer een verhaal in het moderne heden dient te spelen en de setting is te veel 50's, dan kan dat nog wel eens botsen.

Ui schreef:Dank voor je reactie, Bas. Maar je blaast op jouw beurt de boel op, door te doen alsof de kritiek alleen van Ui komt.
Maar goed, als alleen Ui het probleem is, dan is alles toch opgelost? (snik)
Waar zijn nu de lezers die klaagden over plotgaten? Die variatie wilden? Ze zijn foetsie! En wie zijn uiteindelijk de schuldigen? De paar standvastige enkelingen die wel een dialoog met de Roepredactie willen aangaan. (huil huil)

Ho even, ik heb nooit gezegd dat jij de enige bent die de kritiek levert. Integendeel. Jij bent echter wel degene die kleine dingen aangrijpt en die tot de grootste drama's weet te vertalen. Dat zie ik andere mensen op dit forum niet doen en dat maakt de dialoog met die personen een stuk toegankelijker. Nou maakt het feit dat je je bedient van het pseudoniem Ui en dit in elk bericht, overigens zeer consequent, waarvoor hulde, illustreert met kreten als snif en snotter, het voor mij ook wat moeilijk om alles wat je schrijft serieus te nemen ;) Als ik je mails naar Thom lees zijn die zeer kritisch, maar wel beleefd. En dat is een heel andere toon dan hoe je op het forum schrijft.

Wat ik wil zeggen is dat men op dit forum zich niet in hoeft te houden qua kritiek leveren uit angst dat redacteuren niet meer reageren. Maar de toon waarop sommige dingen gezegd worden, met name de manier waarop je je onvrede over Thom verwoordt, maken het voor mij en wellicht sommige collega's minder uitnodigend om de discussie met je aan te gaan.

Sjalot schreef:Nee, je maakt er nu zelf de kern van de zaak van. Want ook figuren zoals Prinses Oena, Meester Warbol en Martje de Meeuw zijn besproken.

Wat is dan de kern van de zaak? Want in NL komen Oena, Warbol en Martje toch juist wel voor? De kern van de zaak is toch juist de figuren die níet voorkomen?

Ui schreef:Eerst doet men alsof Diederik een vergeten personage is. En nadat men door lezers is gewezen op de pockets, gebruikt men deze kennis om Diederik alsnog te weigeren.
Willen jullie iets zeggen over geloofwaardigheid? (snik)

Je impliceert nu dat we de pockets niet kennen. Lezers van de pockets zijn niet per sé de lezers van het weekblad. En daarom zijn figuren als Diederik en Otto misschien niet bekend bij de lezers van het weekblad.
En ja, andere figuren worden wel in het weekblad gebruikt. Het is ontegenzeggelijk waar dat wij geen belangstelling hebben voor Otto of Diederik. Persoonlijk vind ik Hubbard geen geslaagde Duck-tekenaar en de nieuwe Deense verhalen met Diederik maakten mij ook niet enthousiast. Waarom zou ik dan moeite moeten doen om Diederik te herintroduceren?

Persoonlijke mening speelt idd wel degelijk een rol , maar is het niet juist aan de redactie om de inhoud van hun tijdschrift te bepalen?

Ik sta nog steeds achter de redenen die ik in voorgaande reacties op dit forum heb gegeven, hoor. Dat de reacties wel eens anders zijn is omdat er geen groot beleidsplan op de redactie ligt waarin met precieze redenen staat uitgelegd waarom die en die figuren niet in het blad verschijnen. JR heeft uit enthousiasme Diederik in een illustratie gebruikt, net zoals hij lang vergeten Gottfredson-figuren een cameo geeft in zijn MLO-afleveringen.

Onion schreef:Wanneer jullie het goed doen in Ui's ogen? Als jullie gewoon duidelijk antwoord geven en niet priemend gaan zitten wijzen naar een enkele lezer. Dat soort persoonlijke boodschappen zijn olie op het vuur en voeden een behoefte om te bewijzen dat Ui, alle snikken ten spijt, toch een bovengemiddeld verstand heeft van jullie werk. Ui heeft informatie en materiaal laten zien, dat niet elke lezer heeft. Als dat niet aan geloofwaardigheid bijdraagt, wat dan wel. Dus houd toch eens op, Ui te pushen zichzelf elke keer weer opnieuw te bewijzen. Ligt er niet genoeg op straat, inmiddels?

Ui, alsjeblieft. Bewijs je niet langer. Er ligt genoeg op straat ;)

Ui schreef:Wat Ui tegenvalt, is dat je als Comiclopedia-redacteur, als historicus, blijkbaar geen hellend vlak ziet. Dat volgens jou een verschuiving van Disney richting de porno-industrie, waar Kim Holland deel van uitmaakt, blijkbaar heel normaal is. Kniesoor die er op let. En dat terwijl je woorden gebruikt als "mentaliteit" (ten opzichte van strips).

Wat mij als Comiclopedia-redacteur opvalt is dat men tegenwoordig steeds goedkoper de jeugdtijdschriften wil vullen. Het is duidelijk dat er voor een blad als Olidin in de jaren '50 meer mogelijkheden waren voor nieuw talent dan nu (http://lambiek.net/aanvang/olidin.htm). En dat is spijtig, maar om nou de teneur van de DONALD te betrekken bij de inhoud van het weekblad is wat overdreven. Het zijn twee verschillende bladen met verschillende doelgroepen.

Dan Tina. Vind ik het geweldig dat de meeste strips inmiddels herdruk zijn? Nee, maar het is wel dankzij dat feit dat het blad Tina überhaupt nog bestaat. Als Tina niet bij ons cluster was gestopt was men gewoon met het blad gekapt. En nu zit het blad, met een goede redactionele invulling, weer in de lift!

Ui schreef:Dat is dan toch een kluitje in het riet? Als men het verhaal graag wil publiceren, zou men echt wel wat meer weten over een verschijningsdatum. (snotter)

Het verhaal ligt in de la en dat betekent dat het ingedeeld kan worden. Ik heb bij mijn weten nooit beweerd op het forum dat dit verhaal voorrang zou krijgen. Dat zou ik ook niet kunnen, want ik ga niet over de indelingen.

Ui schreef:Dat is heel goed nieuws, maar hoeveel ongeïnspireerde Murry-Mickeys staan er tegenover? (huil huil) (snik) (snik)

16 (om en nabij)
Bas
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: zo jan 18, 2009 11:15 pm

Berichtdoor Ui » za jun 18, 2011 6:27 pm

Bas schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Leuk! Ik vind De Reddertjes ook een hele leuke film. Helaas duurt het dan nog zeker 5 jaar voor het gepubliceerd wordt.

Die kans bestaat. Het kans sowieso nog een jaar duren voor het verhaal uberhaupt geschreven is, want zo snel ben ik niet ;)

Dat is niet verwonderlijk. Als je eerst een 9 pagina's tellend scenario over 'De Speurneuzen' gaat uitwerken, terwijl je twijfelt of die lengte geaccepteerd zal worden, heb je veel tijd nodig. (snik)

Bas schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Hoe is dat verhaal eigenlijk nog in het weekblad terecht gekomen? Degene die het verhaal uitkoos, moet dat toch ook wel gezien hebben?

Een kwestie van wat er in de voorraadla zit in een indeelmapje stoppen. Kan in de haast wel eens gebeuren dat later pas blijkt dat een verhaal inhoudelijk wat uit de tijd is. Dit verhaal was helaas niet geslaagd en toen ik het vertaalde was het al te laat om een nieuw verhaal te zoeken. Dus dan probeer je er het beste van te maken. En ondanks de oubolligheid denk ik dat de meeste lezers het niet echt hebben opgemerkt. Maar goed, het was sowieso een raar verhaal, met die inspecteur die van schrik niet meer uit z'n auto kon komen.

Hoezo was het te laat om een nieuw verhaal te zoeken? Zoals je de verhaalkeuze nu omschrijft lijkt het te gaan om een automatisme. De computer spuwt een verhaal uit, en dat moet hoe dan ook gepubliceerd worden.
Hoe komt het verhaal in de vooraad? Hoe komt het in die indeelmap? Moet alles wat in de voorraad is, per se gebruikt worden?

Bas schreef:Ho even, ik heb nooit gezegd dat jij de enige bent die de kritiek levert. Integendeel. Jij bent echter wel degene die kleine dingen aangrijpt en die tot de grootste drama's weet te vertalen. Dat zie ik andere mensen op dit forum niet doen en dat maakt de dialoog met die personen een stuk toegankelijker.

Veel andere mensen weten weinig over het productieproces. Dat men bijvoorbeeld hele scenario's uitwerkt, terwijl het basis-idee meteen zou zijn afgekeurd. (Oorlog, pagina-lengte.)
Artistiek en productief gezien is dit best een drama. Mensen zitten tijd te verspillen aan de prullenbak, terwijl ze die tijd kunnen besteden aan plots die wel worden goedgekeurd. Als lezers zich afvragen hoe het komt dat gepubliceerde verhalen zwak zijn, weet men dat dit voor een belangrijk deel wordt veroorzaakt door zo'n beleid. (snik)

Bas schreef:Nou maakt het feit dat je je bedient van het pseudoniem Ui en dit in elk bericht, overigens zeer consequent, waarvoor hulde, illustreert met kreten als snif en snotter, het voor mij ook wat moeilijk om alles wat je schrijft serieus te nemen ;) Als ik je mails naar Thom lees zijn die zeer kritisch, maar wel beleefd. En dat is een heel andere toon dan hoe je op het forum schrijft.

Hoe anders is de toon in de brieven aan Thom Roep? De boodschap is hetzelfde. En hoe de toon ook was, de man had toch geen zin in discussie met lezers. (Tenzij het gebeurde op zijn strenge eisen, namelijk als lezer in je eentje tegenover een hele afdeling staan, op zijn grondgebied.)

Het gesnik en gesnotter toont een zekere kwetsbaarheid. Het foeteren en tegelijk huilen maakt Ui's berichten minder grimmig dan dat van voorlopers Pluizer en Ei. Verder is de ware naam bekend, zoals in de brieven aan Roep. En via McDrake.
Het onder het pseudoniem "Oom Thom" plaatsen van hoofdredacteur Thom Roep, is ook een poging om wat minder grimmig over te komen. Want reken maar, dat Ui ook respect voor de man heeft. De vraag voor Ui is vooral, in hoeverre dat respect (nog) terecht is.
En uiteindelijk gaat het natuurlijk om een hoop drukte om wat strips. Als dat geen relativering op zich is! Als puntje bij paaltje komt, zal het einde van Donald Duck Weekblad een groter drama voor de Roep-redactie zijn, dan voor Ui. Wie het laatst huilt, huilt het hardst? Of vergist Ui zich en zou het jullie koud laten?

BTW. Als Ui niet snottert, dan zegt Ferdi er wat van. Het is ook nooit goed! (huil huil)

Bas schreef:Wat ik wil zeggen is dat men op dit forum zich niet in hoeft te houden qua kritiek leveren uit angst dat redacteuren niet meer reageren. Maar de toon waarop sommige dingen gezegd worden, met name de manier waarop je je onvrede over Thom verwoordt, maken het voor mij en wellicht sommige collega's minder uitnodigend om de discussie met je aan te gaan.

Hoe jullie als redactie soms op het publiek reageren, of niet reageren, maakt een discussie ook niet altijd even uitnodigend. En daarmee bedoelt Ui de media in het algemeen.

Een voorbeeld is hoe Oom Thom zichzelf op Radio1 tegenspreekt over het tijdschrift DONALD. Het is frustrerend, om een redacteur waarvoor Ui ooit veel respect had, zo bedriegelijk bezig te zien. Want het gaat om misleidende reclame. Ui heeft de indruk, dat Oom Thom er zijn schouders over ophaalt en er vrolijk mee verdergaat. Zolang de kassa maar rinkelt, is blijkbaar veel geoorloofd. Zelfs liegen over de inhoud van een product.
Is Ui behalve naïef, ook niet een beetje sportief, door deze kritiek openlijk kenbaar te maken? Misschien zou Oom Thom het ergens, heel misschien een beetje waarderen. Of heeft hij liever hielenlikkers die alles goedpraten wat hij doet?

Bas schreef:
Sjalot schreef:Nee, je maakt er nu zelf de kern van de zaak van. Want ook figuren zoals Prinses Oena, Meester Warbol en Martje de Meeuw zijn besproken.

Wat is dan de kern van de zaak? Want in NL komen Oena, Warbol en Martje toch juist wel voor? De kern van de zaak is toch juist de figuren die níet voorkomen?

De kern van de zaak is variatie. Waarbij de vraag rijst, waarom het ene personage wel en het andere niet. Ui heeft daarbij aangetekend, dat Ui de ontwerpen van personages als Diederik, Otto en Brigitta, beter geslaagd vindt dan die van Oena, Warbol en Martje.

Bas schreef:
Ui schreef:Eerst doet men alsof Diederik een vergeten personage is. En nadat men door lezers is gewezen op de pockets, gebruikt men deze kennis om Diederik alsnog te weigeren.
Willen jullie iets zeggen over geloofwaardigheid? (snik)

Je impliceert nu dat we de pockets niet kennen. Lezers van de pockets zijn niet per sé de lezers van het weekblad. En daarom zijn figuren als Diederik en Otto misschien niet bekend bij de lezers van het weekblad.
En ja, andere figuren worden wel in het weekblad gebruikt. Het is ontegenzeggelijk waar dat wij geen belangstelling hebben voor Otto of Diederik. Persoonlijk vind ik Hubbard geen geslaagde Duck-tekenaar en de nieuwe Deense verhalen met Diederik maakten mij ook niet enthousiast. Waarom zou ik dan moeite moeten doen om Diederik te herintroduceren?

Jullie omschreven het personage Diederik als een beatnik uit de jaren '60. Daarna zijn jullie gewezen op de pockets. Jullie wekten de indruk dat jullie de pockets niet kenden, of niet willen kennen.

Bas schreef:Persoonlijke mening speelt idd wel degelijk een rol , maar is het niet juist aan de redactie om de inhoud van hun tijdschrift te bepalen?

Als persoonlijke mening de boventoon voert in jullie beleid, dan heeft discussiëren weinig zin. Je lijkt te bevestigen wat Ui rondbazuint, namelijk dat jullie jezelf afsluiten voor verzoekjes van lezers. En daar is niets mis mee, zolang het maar duidelijk is. Of men koopt Roepproducten zoals ze zijn, of men laat ze liggen. Een tussenweg, zoals in de pen klimmen en er wat mee bereiken, is er blijkbaar niet of amper.

De meeste van jullie antwoorden komen, hoe vriendelijk en geduldig ze ook kunnen zijn, neer op: wij doen wat wij zelf willen en niemand anders mag zich ermee bemoeien.
Prima, maar dan kan men beter nooit klagen over een groeiend gebrek aan interesse van het publiek. (snik)

Bas schreef:JR heeft uit enthousiasme Diederik in een illustratie gebruikt, net zoals hij lang vergeten Gottfredson-figuren een cameo geeft in zijn MLO-afleveringen.

JR? Wie is JR?

Bas schreef:
Ui schreef:Wat Ui tegenvalt, is dat je als Comiclopedia-redacteur, als historicus, blijkbaar geen hellend vlak ziet. Dat volgens jou een verschuiving van Disney richting de porno-industrie, waar Kim Holland deel van uitmaakt, blijkbaar heel normaal is. Kniesoor die er op let. En dat terwijl je woorden gebruikt als "mentaliteit" (ten opzichte van strips).

Wat mij als Comiclopedia-redacteur opvalt is dat men tegenwoordig steeds goedkoper de jeugdtijdschriften wil vullen. Het is duidelijk dat er voor een blad als Olidin in de jaren '50 meer mogelijkheden waren voor nieuw talent dan nu (http://lambiek.net/aanvang/olidin.htm).

Dat men de tijdschriften steeds goedkoper wil, heeft volgens Ui te maken met aandeelhouders. Die willen elk jaar meer winst zien, en dan is stabiliteit niet genoeg. De winst van het Weekblad moet blijven groeien, dus moet alles bij stabiele verkoopcijfers, toch steeds goedkoper.
Zoals op de markt is te zien, gaat het ene bedrijf na het andere bedrijf naar de knoppen. Men gaat snijden in de service, men gaat klanten bedriegen, etc. Wat straks overblijft is een kale maatschappij waarin veel mooie producten niet meer te krijgen zijn, omdat ze geen blijvend groeiende winst opleveren.
Men is gewoon bezig om de stripmarkt tot op de laatste cent uit te wringen. Zoals dit ook op andere terreinen gebeurt. Men wil niet zomaar winst, men wil groeiende winst. Dat houdt uiteindelijk geen product en geen bedrijf vol.

Ui heeft reeds gewezen op de film 'Fierce Creatures', waarin een dierentuin wordt opgekocht door een groot bedrijf dat er meer winst uit wil halen. Bijvoorbeeld door de schattige dieren te schrappen en de nadruk te leggen op gevaarlijke dieren, omdat die meer publiek zouden trekken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fierce_Creatures

Tot zover deze les economie in een notendop. (snik)

Bas schreef:En dat is spijtig, maar om nou de teneur van de DONALD te betrekken bij de inhoud van het weekblad is wat overdreven. Het zijn twee verschillende bladen met verschillende doelgroepen.

Thom Roep legde zelf zo'n vergelijking, op Radio 1. Dat kun je Ui niet in de schoenen schuiven, zonder dat dit ook afstraalt op wat hij zegt.

Radio 1; Lunch NCRV; 9 juni 2009.

omroepster schreef:Maar in hoeverre is die Glossy dan ook voor kinderen?

Thom Roep schreef:Eh.. kijk, het blijft Disney. Dus dat betekent dat er eigenlijk net als in het weekblad dubbele bodems in zitten. Er zitten knipogen in die de wat oudere lezers wel zullen begrijpen, maar die niet storend overkomen op de jongere lezers. En Donald Duck, Disney is een familie-gebeuren, en al zijn de meeste glossy's tegenwoordig enigzins beladen en best af en toe misschien op het randje, dat zal bij Disney natuurlijk altijd veilig zijn. Wat het moet in alle gezinnen en in alle gezindte gelezen kunnen worden.

omroepster schreef:O, jullie moeten wel echt dan rekening houden met de richtlijnen van Disney?

Thom Roep schreef:Ja hoor, absoluut. Disney is in feite de eigenaar zeg maar van het merk. Wij hebben licentie om daar tijdschriften of boeken van uit te geven, maar ja, zij, het is hun character, dus wij moeten ons in aan de do's en dont's, zoals ze die noemen, houden.

omroepster schreef:Wat waren de dont's, waarvan u dacht: dat moeten we nog even aanpassen, dan?

Thom Roep schreef:Die liggen heel erg voor de hand, natuurlijk, ik bedoel, alles wat gewoon met seks of drugs of dat soort dingen geassiocieerd wordt is uit de boze, het goede zal altijd het kwade overwinnen, maar ja, dat geldt voor het weekblad eigenlijk ook. Ze hebben heel kritisch meegekeken, hoor. Het is echt via Brussel gegaan, die vertegenwoordigd de Benelux, daarna is het naar Milaan gegaan, die het Disney hoofdkwartier voor Europa vormt, en die hebben het weer doorgestuurd naar Burbank, Californie, dus Big Brother was echt watching us.


bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=39800#p39800

Tot tweemaal toe maakt Thom Roep hier een vergelijking met het Weekblad. Hij wijst op de strenge eisen van Disney. Maar als Ui hetzelfde doet, is het ineens onterecht?
Roep suggereert zelfs, dat de glossy voor kinderen geschikt is: "Eh.. kijk, het blijft Disney."

Prima dat je je collega's en je baas niet afvalt, maar ga dan niet de schuld afschuiven op een lezer. Daar wordt Ui echt een beetje naar van.

Bas schreef:Dan Tina. Vind ik het geweldig dat de meeste strips inmiddels herdruk zijn? Nee, maar het is wel dankzij dat feit dat het blad Tina überhaupt nog bestaat. Als Tina niet bij ons cluster was gestopt was men gewoon met het blad gekapt. En nu zit het blad, met een goede redactionele invulling, weer in de lift!

Dat is mooi, maar het is natuurlijk een uitstel van executie. (snotter)

Bas schreef:
Ui schreef:Dat is dan toch een kluitje in het riet? Als men het verhaal graag wil publiceren, zou men echt wel wat meer weten over een verschijningsdatum. (snotter)

Het verhaal ligt in de la en dat betekent dat het ingedeeld kan worden. Ik heb bij mijn weten nooit beweerd op het forum dat dit verhaal voorrang zou krijgen. Dat zou ik ook niet kunnen, want ik ga niet over de indelingen.

Hopelijk zal Ui het nog meemaken. Om welk verhaal gaat het, of is dat een geheim?

Bas schreef:
Ui schreef:Dat is heel goed nieuws, maar hoeveel ongeïnspireerde Murry-Mickeys staan er tegenover? (huil huil) (snik) (snik)

16 (om en nabij)

Och, dat valt nog best mee... (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za jun 18, 2011 6:37 pm

Ui schreef:
Bas schreef:JR heeft uit enthousiasme Diederik in een illustratie gebruikt, net zoals hij lang vergeten Gottfredson-figuren een cameo geeft in zijn MLO-afleveringen.

JR? Wie is JR?

Ik denk Jan-Roman Pikula. MLO staat dan voor Mickey Lost het Op.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Bas » za jun 18, 2011 6:39 pm

Ui schreef:JR? Wie is JR?

Sorry, daar had moeten staan Jan-Roman :)
Bas
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: zo jan 18, 2009 11:15 pm

Berichtdoor Appie Aap » za jun 18, 2011 6:42 pm

Bas schreef:Je impliceert nu dat we de pockets niet kennen. Lezers van de pockets zijn niet per sé de lezers van het weekblad. En daarom zijn figuren als Diederik en Otto misschien niet bekend bij de lezers van het weekblad.
En ja, andere figuren worden wel in het weekblad gebruikt. Het is ontegenzeggelijk waar dat wij geen belangstelling hebben voor Otto of Diederik. Persoonlijk vind ik Hubbard geen geslaagde Duck-tekenaar en de nieuwe Deense verhalen met Diederik maakten mij ook niet enthousiast. Waarom zou ik dan moeite moeten doen om Diederik te herintroduceren?

Wat mij vaak opvalt is dat bij Otto vrijwel altijd het argument wordt gegeven dat jullie niet enthousiast worden van dat ene Egmont-verhaal, Wiener Schnitzel Woes (geschreven door Lars Jensen), en dat het bij Diederik alleen maar gaat over Al Hubbard en de verhalen met Diederik van Egmont (waarvan het overgrote deel geschreven is door Stefan Petrucha en Lars Jensen). Vinden jullie Dick Kinney, Lars Jensen en Stefan Petrucha misschien geen leuke schrijvers?

Ik krijg in ieder geval niet de indruk dat er iemand is bij de redactie die pockets ook écht leest. In vrijwel iedere pocket wordt elke keer bewezen dat met die personages, die we in het Weekblad en de Extra helaas moeten missen (Diederik, Otto, Brigitta, Superdonald en Rockerduck o.a.), echt geweldige verhalen mogelijk zijn waarin zij een sleutelrol spelen. Als jullie willen, geef ik graag verhaaltips zodat jullie je mening misschien wat kunnen herzien of wat inspiratie op kunnen doen.

Ik vind het idee van Zwarte Capihoorn (in afgezwakte vorm) wel wat hebben: een verhaal met een zogenaamd onbekend figuur plaatsen in de Donald Duck en vervolgens op DonaldDuck.nl door middel van een poll vragen wat de lezers er van vonden.

Bas schreef:Het verhaal ligt in de la en dat betekent dat het ingedeeld kan worden. Ik heb bij mijn weten nooit beweerd op het forum dat dit verhaal voorrang zou krijgen. Dat zou ik ook niet kunnen, want ik ga niet over de indelingen.

Wie gaat er wel over de indelingen? Jos? Zou je hem misschien voor mij heel lief aan willen kijken? Hij had het namelijk heel lang geleden over een tweede verhaal en dat was voor mij een van de redenen om een abonnement op de Extra te nemen. Nu zit ik ruim 2,5 jaar hoopvol te wachten tot dat verhaal er komt en nu lijkt het nog veel langer te gaan duren... (snotter)

Trouwens, Bas, ik zie op Inducks dat je verhalen schrijft met Superdonald in de hoofdrol. Vind je het leuk om die verhalen te schrijven? :)
Laatst bijgewerkt door Appie Aap op za jun 18, 2011 6:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za jun 18, 2011 6:48 pm

Appie Aap schreef:Ik krijg in ieder geval niet de indruk dat er iemand is bij de redactie die pockets ook écht leest. In vrijwel iedere pocket wordt elke keer bewezen dat met die personages, die we in het Weekblad en de Extra helaas moeten missen (Diederik, Otto, Brigitta, Superdonald en Rockerduck o.a.), echt geweldige verhalen mogelijk zijn waarin zij een sleutelrol spelen. Als jullie willen, geef ik graag verhaaltips zodat jullie je mening misschien wat kunnen herzien of wat inspiratie op kunnen doen.

Maar daar hebben we een topic voor.
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=1610
Er missen trouwens nog heel veel goede verhalen. Maar de verhalen die hier genoemd zijn, zijn van het niveau Gulbransson (en over zijn werk ben ik zeer te spreken).
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za jun 18, 2011 6:50 pm

Nog een vraag trouwens, omdat de redactie niet meer in het topic "Vragen aan redactie-leden" komt: weet je misschien of de volgende pocketrugtekening al gekozen is, Bas?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Appie Aap » za jun 18, 2011 6:53 pm

Duckfan van Down Under schreef:Maar daar hebben we een topic voor.
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=1610
Er missen trouwens nog heel veel goede verhalen. Maar de verhalen die hier genoemd zijn, zijn van het niveau Gulbransson (en over zijn werk ben ik zeer te spreken).

Dat weet ik, dat topic heb ik zelf opgericht. :P Dat is meer voor uitgebreidere recensies, die ik weer ga maken als mijn tentamens over zijn.
Maar ik bedoelde dat ik juist de redactieleden zelf tips kan geven (ik weet ook niet of ze in dat topic kijken namelijk). :)
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Ferdi F » za jun 18, 2011 7:45 pm

Duckfan van Down Under schreef:Nog een vraag trouwens, omdat de redactie niet meer in het topic "Vragen aan redactie-leden" komt: weet je misschien of de volgende pocketrugtekening al gekozen is, Bas?

Dit wordt de volgende rugtekening:
Afbeelding
http://coa.inducks.org/s.php?c=CB+OIL++80
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Duck » za jun 18, 2011 7:50 pm

bedankt Ferdi F,voor het vroeg laten weten!
leuke tekening trouwens!

one of Barks' masterworks are his oilpaintings! ;)
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Berichtdoor kwuk duck » za jun 18, 2011 7:53 pm

Leuk, hoe hebben jullie Gekozen?
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron