Piet Wijn

Berichtdoor Daniel73 » vr jul 23, 2010 6:13 pm

Als een eerbetoon aan Piet Wijn, bij hoge uitzondering hier tijdelijk scans van een Kleine Boze Wolf-verhaal uit de tijd van de Toonder Studio. Engelstalig, 8 pagina's, 4 stroken per pagina. (S 67106)
Dit tekenwerk is nooit in Nederland gepubliceerd en zal er waarschijnlijk niet in deze vorm verschijnen. (Eerder dit jaar is van een oud Schuijlenburg-verhaal het tekenwerk gewijzigd op initiatief van Frans Hasselaar.)

Tot voor kort dacht ik dat het verhaal nooit is gepubliceerd. Ik heb diverse malen op de titel gezocht in Inducks. Vandaag zocht ik met zoektermen "Piet Wijn" en "Midas", om een jaartal te schatten. Toen vond ik het verhaal wel. Misschien staat het verhaal pas sinds kort in Inducks?
http://coa.inducks.org/s.php?c=S+67106
Het verhaal is volgens Inducks voor het eerst gepubliceerd op 4 mei 1969, in een gewijzigd formaat, in Topolino (libretto) #701 (Italië). De laatste publicatie is van juli 2010, in Disney Anni D'Oro #9 (Italië). Ook deze heeft, volgens Inducks, het gewijzigde formaat: 3 stroken per pagina, 11 bladzijden.

De geschiedenis van het verhaal is mij onbekend. Het heeft een Engelstalige dialoog. Is dit verhaal rechtstreeks gemaakt voor het buitenland of gaat het om een van oorsprong Nederlandstalig verhaal dat in Nederland is afgekeurd?
Het verhaal begint met een hypnoseshow van "Mildew the magician", wat verwijst naar magische toestanden. Misschien is het verhaal in Nederland afgekeurd omdat gelovigen anders zouden kunnen protesteren? Of zijn er in die tijd, pakweg 1967-1969, wel andere verhalen met hypnose verschenen?

Deze scans zijn vanmiddag gemaakt en van hogere kwaliteit dan wat ik eerder aan een paar McDrakers heb gestuurd. Het verschil is bijvoorbeeld te zien aan plaatje 3.7, waar Midas tegenover de biggetjes zijn horloge tevoorschijn haalt. Op zijn neus zijn drie horizontale lijnen te zien, waarvan de bovenste twee vaag. Op de eerdere scans (2496 x 3508) zijn die bovenste lijnen weggevallen.
Om mij onbekende redenen worden in Internet Explorer de scans getoond als Quicktime, in een absurd klein formaat. Het beste kun je rechtsklikken op de links en via "Doel opslaan als..." het tekenwerk bekijken in een programma dat is bedoeld voor afbeeldingen.
pagina 1: http://mcdrake.nl/temp/pietwijn/wijn-keep_your_eye_on_the_clock01_20100723.tif (4968 x 7016)
pagina 2: http://mcdrake.nl/temp/pietwijn/wijn-keep_your_eye_on_the_clock02_20100723.tif (4968 x 7016)
pagina 3: http://mcdrake.nl/temp/pietwijn/wijn-keep_your_eye_on_the_clock03_20100723.tif (4968 x 7016)
pagina 4: http://mcdrake.nl/temp/pietwijn/wijn-keep_your_eye_on_the_clock04_20100723.tif (4968 x 7016)
pagina 5: http://mcdrake.nl/temp/pietwijn/wijn-keep_your_eye_on_the_clock05_20100723.tif (4968 x 7016)
pagina 6: http://mcdrake.nl/temp/pietwijn/wijn-keep_your_eye_on_the_clock06_20100723.tif (4968 x 7016)
pagina 7: http://mcdrake.nl/temp/pietwijn/wijn-keep_your_eye_on_the_clock07_20100723.tif (4968 x 7016)
pagina 8: http://mcdrake.nl/temp/pietwijn/wijn-keep_your_eye_on_the_clock08_20100723.tif (4968 x 7016)
Bron: A4-kopieën die ik van een Induckser heb gekregen.

Bij het minste geringste bezwaar van bovenaf zullen de scans uiteraard van McDrake worden verwijderd! Zijn de scans inmiddels verdwenen, vraag dan of iemand ze per e-mail wil sturen.
Wil je dit liever verhaal in Donald Duck Weekblad zien, stuur dan een verzoek naar de Roepredactie.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » vr jul 23, 2010 6:54 pm

Daniel73 schreef:Wil je dit liever verhaal in Donald Duck Weekblad zien

...dit verhaal liever...

Overigens lijkt doet de inhoud mij denken aan een Barksverhaal over een hypnose-pistool. (WDC 145) Volgens Inducks is dit verhaal in Donald Duck weekblad 1953-30 verschenen. Het kan dus een inspiratie geweest zijn voor een Nederlandse schrijver.

Vanmiddag heb ik de kopieën laten kopiëren naar A3-formaat. Dan kan ik helemaal smullen van het gedetailleerde, verzorgde tekenwerk. Wat is Piet Wijn GOED!
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Michiel P » vr jul 23, 2010 8:02 pm

Wat 'n prachtige tekeningen van Piet Wijn! Volgens mij het mooiste Wolf-verhaal dat ik ooit las. Wijn tekent het in typische Toonderstijl. In de ogen van Wolfje zie je iets van Tom Poes terug. Hartelijk dank voor het plaatsen, Daniël! Ik heb er van genoten. :)

Van de tekeningen dan, want het verhaaltje zelf vind ik nogal traag. Er gaat te weinig dreiging van de Wolf uit, omdat zijn plannetje meteen al mislukt - en blijft mislukken. Het verhaal is middelmatig, maar de tekeningen tillen het naar een hoger niveau. Het kan prima in de Duck geplaatst worden.

Daniel73 schreef:De geschiedenis van het verhaal is mij onbekend. Het heeft een Engelstalige dialoog. Is dit verhaal rechtstreeks gemaakt voor het buitenland of gaat het om een van oorsprong Nederlandstalig verhaal dat in Nederland is afgekeurd?

Het is Wijns enige S-code, zijn andere verhalen zijn H-codes. Misschien is dat een aanwijzing? Als het "jaartal" ('67) in de code enige betekenis heeft, is het bovendien Wijns vroegste (of tweede?) Disney-verhaal. Misschien gaat het om een proefverhaal dat rechtstreeks voor Amerika is getekend?

Index Piet Wijn: http://coa.inducks.org/creator.php?c=PWi&c1=date

Wat is precies de geschiedenis van die S-codes? Ik weet dat het gaat om Amerikaanse verhalen voor de buitenlandse markt. Die S-codes met Diederik werden bijvoorbeeld nauwelijks in Amerika gepubliceerd.

Jan van Haasteren heeft ook maar één S-code getekend, toevallig in hetzelfde jaar als Piet Wijn. Misschien bestaat er een verband? Wijn en Van Haasteren zijn allebei nog in leven. In theorie zou iemand hen hier over kunnen ondervragen.

Index Jan van Haasteren: http://coa.inducks.org/creator.php?c=JvH&c1=date&pg=0

Daniel73 schreef:Het verhaal begint met een hypnoseshow van "Mildew the magician", wat verwijst naar magische toestanden. Misschien is het verhaal in Nederland afgekeurd omdat gelovigen anders zouden kunnen protesteren? Of zijn er in die tijd, pakweg 1967-1969, wel andere verhalen met hypnose verschenen?

Jawel hoor! "The Many Faces of Magica de Spell" (magie) in DD 1967-45 (Let op de voorplaat!) en "Back to Long Ago" (hypnose) in DD 1968-36. Het leek me al onwaarschijnlijk. Jouw favoriete S-verhalen met Zwarte Magica en Madam Mikmak stammen trouwens ook uit die tijd.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor McDuck Menu » di jul 27, 2010 2:34 pm

Ik heb het verhaaltje ook gelezen. In mijn ogen net iets te lang om leuk te blijven.
Uiteraard weer prachtige tekeningen, en de stad lijkt wel Rommeldam :)
Het verhaaltje deed me ook wat denken aan een Tom Poes strip, de Zwarte Sluiper.
Afbeelding
De enige overeenkomst is dan wel het hypnose tafereel aan het begin van het verhaal, maar de sfeer komt wel aardig overeen.
(Wat een prachtige voorplaten trouwens bij de Tom Poes strips :O )
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Ridder ter Geit » do okt 07, 2010 7:58 pm

Helaas, hij is overleden. Hier het bericht van de NOS-site:

NOS schreef:In Leidschendam is striptekenaar Piet Wijn overleden. Hij werd vooral bekend door Douwe Dabbert: een reeks verhalen over een goedhartige dwerg met een magische knapzak.

Piet Wijn begint eind jaren 50 in de studio's van Marten Toonder. Hij maakt daar reclamefilms. Later zou Wijn zeggen dat hij daar zijn liefde voor tekenfilms heeft ontwikkeld. Vooral Sneeuwwitje vond hij prachtig. Als het slecht gaat met de filmafdeling van Marten Toonder gaat Wijn strips maken.

Volgens bibliograaf Olivier Sterk heeft Piet Wijn zo'n 50.000 tekeningen gemaakt en zat hij een groot deel van zijn leven tien uur per dag achter zijn tekentafel.
Minister Dreutel

Helemaal uitleven kan hij zich in de satirische dagstrip 'Koning Hollewijn' waarin onder meer de politiek op de hak wordt genomen. Zo komt er een minister Dreutel in voor, een personage die is geïnspireerd op PvdA'er Willem Drees.

De bekendste strip van Wijn is echter Douwe Dabbert. De dwerg wordt in de jaren 70 bedacht voor de Donald Duck. De makers kwamen al snel op de naam Douwe en in de traditie van de Donald Duck moest de naam allitereren. Via de tabberd van Sinterklaas wordt de achternaam uiteindelijk Dabbert.

Tijdens het tekenen van het 23ste album van Douwe Dabbert krijgt Wijn een beroerte. De rechterkant van zijn lichaam raakt verlamd, maar dat weerhoudt hem er niet van door te werken. Hij leert zichzelf met links tekenen.
De laatste jaren tekende hij nog nauwelijks. Piet Wijn is 81 jaar geworden.

http://nos.nl/artikel/189833-tekenaar-d ... leden.html
(originele artikel is met foto)
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor McDuck Menu » ma jun 20, 2011 3:23 pm

Van de blog van Frank Jonker en Frans van Oudenaarden:
En behalve deze nieuwe gagstrip is er deze week ook nog een hele stapel van de jaarlijkse vakantieboeken met diverse herpublicaties. Of zo je wilt, de eerste albumuitgave van bepaalde verhalen. Daarover later deze week meer. Maar voor de echte stripliefhebbers kan ik alvast wel verklappen dat het Donald Duck Vakantieboek van dit jaar een zeer zeldzame strip van Piet Wijn bevat. Met dank aan Joop Schreurs die me al tipte toen ik boek nog maar goed en wel in handen had. Wordt vervolgd...

Zou dit het verhaal zijn wat hierboven al besproken is? Volgens de comment op deze blog is het een 8-pagina Midas verhaal;
Anoniem zei...
8 pagin's De Boze Wolf door Piet Wijn in het Donald Duck Vacantieboek. Voor het eerst in Nederland. Zo mooi :) Groetjes, -J-
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma jun 20, 2011 4:58 pm

Het gaat inderdaad om dit verhaal. Hoera, eindelijk toch uitgegeven!
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ui » do jun 23, 2011 3:29 pm

Michiel P schreef:Ik heb er van genoten. :)

Van de tekeningen dan, want het verhaaltje zelf vind ik nogal traag. Er gaat te weinig dreiging van de Wolf uit, omdat zijn plannetje meteen al mislukt - en blijft mislukken. Het verhaal is middelmatig, maar de tekeningen tillen het naar een hoger niveau. Het kan prima in de Duck geplaatst worden.

Inderdaad, de vertelling is traag en er gaat weinig dreiging van Midas uit. Hij had evengoed de biggetjes hun schattige schedeltjes in kunnen slaan met die klok aan die lange stok. (snik)
Verder vindt Ui, dat Wolfje te lacherig reageert op pagina 8. Want het is wel zijn vader, die door een streek van zijn lieve vriendjes belachelijk wordt gemaakt door de stadsbewoners. Daarom lachen is niet braaf! (snotter)

Door het lacherige gedrag van de braverikjes, heeft Ui zich weer ouderwets kunnen irriteren aan ze. Zoals het hoort!
Och, de dag dat Midas die drie speklapjes aan het spijt rijgt! Die wens leeft, na dit verhaal, weer helemaal op bij Ui.
Moge Midas zijn zoon Wolfje dat biggenvlees dwangvoederen! In het kader van braaf je bordje leegeten! Dat zal die kleine schijnheil leren, zijn vader uit te lachen!
(Eigenlijk best een uitstekende Wolf-vertelling, als zulke emoties vrijkomen.)

Michiel P schreef:Het is Wijns enige S-code, zijn andere verhalen zijn H-codes. Misschien is dat een aanwijzing? Als het "jaartal" ('67) in de code enige betekenis heeft, is het bovendien Wijns vroegste (of tweede?) Disney-verhaal. Misschien gaat het om een proefverhaal dat rechtstreeks voor Amerika is getekend?

Het copyright-jaartal in het openingsplaatje is geen 1967, maar 1968 ("MCMLXVIII"). Die notitie is verwijderd in de publicatie.

Michiel P schreef:Jan van Haasteren heeft ook maar één S-code getekend, toevallig in hetzelfde jaar als Piet Wijn.

Is Jan van Haasteren bereikbaar voor commentaar? Wie weet, wat hij nog meer kan vertellen over de geschiedenis Donald Duck Weekblad. Daar zou de jeugd een ontzettend mooie schoolscriptie over kunnen maken. (snif) En wat te denken van Lambiek Comiclopedia.

McDuck Menu schreef:Ik heb het verhaaltje ook gelezen. In mijn ogen net iets te lang om leuk te blijven.

Ui geniet zo van het tekenwerk, dat Ui amper aandacht heeft voor de trage vertelling. En wellicht is het aan de trage vertelling te danken, dat er 8 in plaats van bijvoorbeeld 4 pagina's zijn. Het groter de pagina-lengte, hoe meer Wijn-tekenwerk.

McDuck Menu schreef:Uiteraard weer prachtige tekeningen, en de stad lijkt wel Rommeldam :)
Het verhaaltje deed me ook wat denken aan een Tom Poes strip, de Zwarte Sluiper.
http://www.collectioneur.nl/images/TOMPO1-21.JPG

Je weet, dat Piet Wijn tekende bij de Toonder Studio's? Misschien is hij ook de tekenaar van de Zwarte Sluiper?
De hypnotiseur doet Ui een beetje denken aan Wredulia, in de latere Douwe Dabbert-strips.

Wat betreft Midas en Wolfje in "Rommeldam" is dit het enige Wolfverhaal dat Ui zich herinnert, waarin een stad of dorp te zien is.

McDuck Menu schreef:Van de blog van Frank Jonker en Frans van Oudenaarden:

Link: http://debobeversstrip.blogspot.com/2011/06/nog-een-nieuwe-strip.html

Fijn om te lezen, dat er minstens twee anderen zijn die blij zijn dat het verhaal eindelijk is gepubliceerd. Waaronder Frank Jonker. De publicatie is met dank aan Inducks, die het verhaal in eerste instantie leverde aan Thom Roep, pakweg 7-10 jaar geleden.

Ui heeft reeds gejubeld over de kwaliteit van de Nederlandse publicatie, in topic 'Vakantieboek 2011':

2011-06-21 16:20:20, Ui schreef:Zonder vergrootglas, microscoop, opticiën en advocaat doet Ui nog geen definitieve uitspraken. (snik) Maar het lijkt alsof de Roepredactie zichzelf hier overtroffen heeft. Er lijkt helemaal niets gewijzigd te zijn en zelfs de vervaagde lijntjes op Midas's neus in plaatje 3.7 zijn te zien, zónder dat men dat heeft zitten "restaureren" (oftewel retoucheren). Ook de van de standaard afwijkende wimpers van het rechtse biggetje in plaatje 7.5 zijn aanwezig, zonder dat men de witkwast heeft gehanteerd. De inkleuring is verbluffend gedetailleerd en sfeervol.
Zou perfectie dan toch bestaan?? (snif)
Complimenten, complimenten! Zelfs met de lettering is men voorzichtig geweest. De titelheld, de titel en het woord "einde" gaan ietsje-pietsje over het achtergrond-tekenwerk heen, maar uitzonderlijk minimaal. Men heeft echt opgelet. In de openingsplaat is het naambordje van de magiër leeg, waar oorspronkelijk in hoofdletters de tekst "Mildew the magician" stond. Maar is dat misschien met opzet gedaan, omdat de openingsplaat anders teveel tekst heeft? In plaatje 2.1, waar oorspronkelijk alleen "magician" staat, heeft men een voornaam toegevoegd. ("Magnus de magiër", in hoofdletters.)

O, wat is dit mooi. Wat is dit MOOI!
Wauw! Hoe vaak Ui al in bewondering door het verhaal gebladerd heeft.

Dit moet gewoon een droom zijn. Straks gaat natuurlijk de wekker... (snik)

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=40146#p40146

Ui vindt de zorgzame inkleuring om te smullen. Het kleurgebruik maakt het tekenwerk nog aantrekkelijker. Mochten de pagina's verkocht worden als posters, dan gaat Ui alvast in de rij staan.
De Roepredactie heeft zichzelf overtroffen. Een prachtig eerbetoon aan Piet Wijn. (snif) Complimenten! Complimenten!
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Ui » do jun 23, 2011 3:34 pm

Ui schreef:Och, de dag dat Midas die drie speklapjes aan het spijt rijgt!

aan het spit rijgt!
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Bas » do jun 23, 2011 3:51 pm

Ik heb een tijdje terug van Patty Klein begrepen dat er in de jaren '60 een opdracht bij de Toonder studio's is binnengekomen van Disney. De volgende S-verhalen komen uit Nederland:

http://coa.inducks.org/story.php?c=S+67095

http://coa.inducks.org/story.php?c=S+67106

http://coa.inducks.org/story.php?c=S+67140

http://coa.inducks.org/story.php?c=S+67142

Het is niet bij elk verhaal duidelijk welke Toonder medewerker het heeft getekend, alleen Piet Wijn is overduidelijk. Patty twijfelde ook over Van Haasteren, zij dacht eerder aan een van de animatoren (Ring, Lygom, Jensen). Dat Knabbel en Babbel verhaal werd op Inducks aanvankelijk ook aan Wijn toegeschreven, maar die is het duidelijk niet.

De samenwerking is in ieder geval niet doorgezet. Later heeft Toonder Studio's nog wel verhalen geleverd voor Fix & Foxi in Duitsland en Pelle Svanlos in Zweden.
Bas
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: zo jan 18, 2009 11:15 pm

Berichtdoor Michiel Q » do jun 23, 2011 11:53 pm

Ui schreef:
Michiel P schreef:Het is Wijns enige S-code [...] Als het "jaartal" ('67) in de code enige betekenis heeft [...]

Het copyright-jaartal in het openingsplaatje is geen 1967, maar 1968 ("MCMLXVIII").

Klopt, maar in de S-code zelf zit ook 'n jaartal verwerkt: S 67106, dus aangekocht in 1967.

Ui schreef:Je weet, dat Piet Wijn tekende bij de Toonder Studio's? Misschien is hij ook de tekenaar van de Zwarte Sluiper?

Goed mogelijk dat de getoonde cover inderdaad van Piet Wijn is. Let bijv. op de handjes van de Sluiper. Het verhaal zelf is vast door iemand anders getekend. (Overigens een zwak verhaal, met hoogstens drie plaatjes per bladzijde. Zo krijg je zo'n album wel 'n keer vol. Véél beter is "Tom Poes en de Tegendeler".)

Ui schreef:Zelfs met de lettering is men voorzichtig geweest. De titelheld, de titel en het woord "einde" gaan ietsje-pietsje over het achtergrond-tekenwerk heen, maar uitzonderlijk minimaal.

De lettering is gedaan door hetzelfde bedrijf dat ook de pockets en niet eerder gepubliceerde verhalen in de BV-reeks verzorgde, denk ik. Helaas maken ze daar ontzettend lelijke titels, met rare lettertypes die volledig uit de toon vallen bij het tekenwerk. Ik vind de titel storend geplaatst, met elk woord op een boogje van het gordijn. (Toch waren die rare titels al een enorme stap vooruit, vergeleken bij het beruchte kind-met-de-zwarte-viltstift!)

Ui schreef:In de openingsplaat is het naambordje van de magiër leeg [...] Maar is dat misschien met opzet gedaan, omdat de openingsplaat anders teveel tekst heeft?

Nee, dat is gewoon knullig.

Ui schreef:Ui vindt de zorgzame inkleuring om te smullen. Het kleurgebruik maakt het tekenwerk nog aantrekkelijker. [...] Complimenten!

Daar heeft Ui gelijk in. Het verhaal is adequaat ingekleurd, de lettering van de ballonnen is okay en het is sowieso ontzettend leuk dat het verhaal eindelijk geplaatst is! :) (Maar die titels, nee.)

Bas schreef:Ik heb een tijdje terug van Patty Klein begrepen dat er in de jaren '60 een opdracht bij de Toonder studio's is binnengekomen van Disney. De volgende S-verhalen komen uit Nederland:

Interessant! Volgens Inducks is elk van die verhalen het éérst gepubliceerd in Italië, in Topolino (libretto).

Ui schreef:Och, de dag dat Midas die drie speklapjes aan het spit rijgt!

Afbeelding

Bron: http://www.argus-online.nl/
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Berichtdoor Ui » vr jun 24, 2011 5:31 pm

Bas schreef:Ik heb een tijdje terug van Patty Klein begrepen dat er in de jaren '60 een opdracht bij de Toonder studio's is binnengekomen van Disney. De volgende S-verhalen komen uit Nederland: [...]

Dank voor de informatie!

Bas schreef:Patty twijfelde ook over Van Haasteren, zij dacht eerder aan een van de animatoren (Ring, Lygom, Jensen). Dat Knabbel en Babbel verhaal werd op Inducks aanvankelijk ook aan Wijn toegeschreven, maar die is het duidelijk niet.

Geldt de twijfel over Van Haasteren nog steeds? (Je schrijft erover in verleden tijd.)

Bas schreef:De samenwerking is in ieder geval niet doorgezet. Later heeft Toonder Studio's nog wel verhalen geleverd voor Fix & Foxi in Duitsland en Pelle Svanlos in Zweden.

Waarom is de samenwerking tussen Toonder Studio's en het Weekblad gestopt? Kan Toonder Studio's gezien worden als in een positie die de Comicup Studio nu heeft?

Ui wacht op een boek of album, waarin de geschiedenis van Donald Duck Weekblad gedetailleerd behandeld wordt. Voordat medewerkers van vroeger niet meer aanspreekbaar zijn. (snotter)

Michiel Q schreef:[Zwarte Sluiper] Overigens een zwak verhaal, met hoogstens drie plaatjes per bladzijde. Zo krijg je zo'n album wel 'n keer vol.

Gaat het om een oud stripformaat, misschien?

Michiel Q schreef:
Ui schreef:Zelfs met de lettering is men voorzichtig geweest. De titelheld, de titel en het woord "einde" gaan ietsje-pietsje over het achtergrond-tekenwerk heen, maar uitzonderlijk minimaal.

De lettering is gedaan door hetzelfde bedrijf dat ook de pockets en niet eerder gepubliceerde verhalen in de BV-reeks verzorgde, denk ik. Helaas maken ze daar ontzettend lelijke titels, met rare lettertypes die volledig uit de toon vallen bij het tekenwerk. Ik vind de titel storend geplaatst, met elk woord op een boogje van het gordijn. (Toch waren die rare titels al een enorme stap vooruit, vergeleken bij het beruchte kind-met-de-zwarte-viltstift!)

Ui vindt de titel netjes geplaatst, omdat men het tekenwerk zoveel mogelijk vermijdt. Wat moeilijk is, vanwege het hebben van weinig ruimte. Het origineel noemt namelijk geen titelheld. Om dan toch een speelse lettering toe te voegen, in dat smalle randje, vindt Ui een goede prestatie. (snif)

Michiel Q schreef:
Ui schreef:In de openingsplaat is het naambordje van de magiër leeg [...] Maar is dat misschien met opzet gedaan, omdat de openingsplaat anders teveel tekst heeft?

Nee, dat is gewoon knullig.

De openingsplaat bevat veel tekst. Er zijn vier tekstballonnen, wat neigt naar overdaad. Eigenlijk kan de ballon van het kleine mannetje verwijderd worden, zonder dat er iets mist. Want zijn sceptische houding zegt eigenlijk genoeg.
Naast de vier tekstballonnen is er ook dat naambordje en, boven het gordijn, de titel van het verhaal. In de Nederlandse publicatie komt daar ook nog de titelheld bij. Dat zou een totaal zijn van zeven teksten in een openingsplaat. Dat is een hoog aantal. Door het "Mildew"-bordje leeg te laten, heeft de plaat "slechts" zes teksten.
Aangezien plaatje 2.1 in de Nederlandse publicatie de voornaam van de magiër noemt, die in het origineel alleen op het bordje in de openingsplaat staat, vermoedt Ui (alles bij elkaar opgeteld) een bewuste aanpassing.
Knullige aanpassing of niet, het gaat blijkbaar niet om vergeetachtigheid. Maar Ui kan slechts gissen. (snik)

Michiel Q schreef:[S-verhalen uit Nederland] Volgens Inducks is elk van die verhalen het éérst gepubliceerd in Italië, in Topolino (libretto).

Er is op de een of andere manier sinds minstens de jaren '60, een connectie tussen Amerika en Italië. Er was iets met Amerikaanse voorplaat-ideeën die eerst in Italië verschenen. Waaronder Barks-gerelateerd werk. Ook is er het Amerikaanse personage Rockerduck, dat na een enkel Barksverhaal (een pilot?) een belangrijk Italiaans personage werd. Ook is er de populariteit van Diederik Duck, die toentertijd amper of niet in Amerika verscheen. Hoe zit dat allemaal?

Bedoelt men Western als men het hier over Disney heeft?
Dat Nederland betrokken is bij een Amerikaanse opdracht waarvan het resultaat verschijnt in Italië, en niet in Amerika, lijkt te wijzen op een interessante geschiedenis. Misschien is dit iets voor de Comiclopedia?

Michiel Q schreef:
Ui schreef:Och, de dag dat Midas die drie speklapjes aan het spit rijgt!

http://www.argus-online.nl/user/gallery/cartoon/A-210611.gif

Haha! (snik) Maar even zonder gekheid, voor zover dat mogelijk is: Ui voelde even weer de emoties van weleer. Het langs de zijlijn willen aanmoedigen van Midas. Het gruwelen bij die vreselijke biggetjes en dat schijnheilige zoontje. Aaaargh! Midas geef ze toch een oplawaai met die wijzerplaat! Doe het dan! Doe het dan! Sta daar niet zo stom te soebatten in die soepjurk. Grijp ze!!!
Ui was na 8 pagina's helemaal uitgeput en kon geen boe of ba meer uitbrengen.
Helaas worden zulke verhalen niet meer gemaakt. Waar kan Ui nu zijn emoties kwijt? (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Otto » vr jun 24, 2011 5:40 pm

Ui schreef:Haha! (snik) Maar even zonder gekheid, voor zover dat mogelijk is: Ui voelde even weer de emoties van weleer. Het langs de zijlijn willen aanmoedigen van Midas. Het gruwelen bij die vreselijke biggetjes en dat schijnheilige zoontje. Aaaargh! Midas geef ze toch een oplawaai met die wijzerplaat! Doe het dan! Doe het dan! Sta daar niet zo stom te soebatten in die soepjurk. Grijp ze!!!
Ui was na 8 pagina's helemaal uitgeput en kon geen boe of ba meer uitbrengen.
Helaas worden zulke verhalen niet meer gemaakt. Waar kan Ui nu zijn emoties kwijt? (huil huil)

hahahahaha... heel herkenbaar dit. Had ik vroeger, toen ik nog een klein Ottotje was, ook altijd... :D
W.H.A.D.A.L.O.T.T.A.J.A.R.G.O.N
Otto
Member
 
Berichten: 249
Geregistreerd: wo sep 16, 2009 10:25 pm

Berichtdoor Bas » zo jun 26, 2011 2:18 pm

Ui schreef:Geldt de twijfel over Van Haasteren nog steeds? (Je schrijft erover in verleden tijd.)

Er is geen contact met Van Haasteren over geweest, mocht je dat bedoelen. Dus het is nog steeds een toekenning op basis van de stijl.

Ui schreef:Waarom is de samenwerking tussen Toonder Studio's en het Weekblad gestopt? Kan Toonder Studio's gezien worden als in een positie die de Comicup Studio nu heeft?

Ik had het hier over de samenwerking over Toonder en Disney in Burbank. Waarom dat is stopgezet weet ik niet. Misschien dat de Spaanse en Zuid-Amerikaanse tekenaars wat beter kneedbaar waren :)

Ik vermoed dat de samenwerking tussen Toonder en het weekblad is gestaakt doordat in '72 bij Oberon een eigen tekenstudio werd opgericht met o.l.v. Daan Jippes. Rond '72, '73 werd de stripafdeling van Toonder Studio's ook grotendeels opgeheven (zie hier: http://lambiek.net/aanvang/1945toonderstudio.htm). Toonder Studio's zou je in feite als een soort Comicup kunnen zien. Naast de eigen series, leverden ze ook strips op bestelling voor de Nederlandse Disney en Flintstones-titels, Fix en Foxi in Duitsland en Pelle Svanlos voor Semic in Zweden.

Ui schreef:Er is op de een of andere manier sinds minstens de jaren '60, een connectie tussen Amerika en Italië. Er was iets met Amerikaanse voorplaat-ideeën die eerst in Italië verschenen. Waaronder Barks-gerelateerd werk. Ook is er het Amerikaanse personage Rockerduck, dat na een enkel Barksverhaal (een pilot?) een belangrijk Italiaans personage werd. Ook is er de populariteit van Diederik Duck, die toentertijd amper of niet in Amerika verscheen. Hoe zit dat allemaal?

Ik denk omdat in Milan het hoofdkantoor van Disney in Europa zit. Dus de S-strips uit Burbank gingen eerst die kant op en werden daarna pas naar Gutenberghus en De Geïllustreerde Pers gedistribueerd? Althans, dat denk ik.
Bas
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: zo jan 18, 2009 11:15 pm

Berichtdoor Ui » vr jul 01, 2011 8:15 pm

Bedankt voor je informatie, Bas! (snif)


Interessante, informatieve site, die Comiclopedia. Internet op zijn best. Op zulke plaatsen zou Ui een eeuwigheid kunnen doorbrengen. Ui heeft naast bovenstaande pagina, ook deze gelezen:
http://lambiek.net/aanvang/toonderstudio_herinnerd.htm

Opmerkelijk en jammer dat de Wolf-verhalen van Piet Wijn nooit zijn herdrukt. Is er misschien een kans dat dit alsnog gebeurt? Of zullen liefhebbers het moeten doen met hoogstens een "bootleg"-CD van zelfgemaakte scans? (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Volgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten