Einde aan "beste verhalen" - serie in 2007

Berichtdoor Rockerduck » wo jul 18, 2007 6:53 pm

Ei schreef:
Rockerduck schreef:Dat openingsverhaal vond ik sowieso raar. Het was het enige Barks-verhaal waar ik nog nooit van had gehoord/had gelezen. Speelt het zich af in een andere tijd? Daar lijkt het wel op, maar er komt geen uitleg. En speelt het inderdaad in het verre verleden, waarom dan die Euro-tekens op de zakken geld? Vreemd.

Welk verhaal?

Het gaat om het verhaal 'Trail tycoon' uit 1959. Het is in Nederland eerder gepubliceerd in DD Weekblad 40-1976 en Avonturen van een steenrijke eend no. 20. Volgens Inducks heeft Barks het verhaaltje niet zelf geschreven:
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS+1025-03

Ei schreef:['Donald Duck and the boys']Het zou kunnen gaan om een zogenaamd gerestaureerde afdruk. Wat wil zeggen dat redacties weggevallen tekenwerk gaan invullen. Dat kan de vreselijkste resultaten opleveren.

Dat zou best eens zo kunnen zijn. Heb je het album al gezien? De tekeningen zijn niet zo goed.

Ei schreef:
Rockerduck schreef:De rebus vind ik helemaal een gruwel. Zoiets past naar mijn mening totaal niet in een stripalbum. Wat interesseren mij die krabbeltjes nou...

Het is wel Barks.

Ja, pfff, en dan? Het zijn maar krabbeltjes. Alsof dat interessant is. Er staan twee Oma Duck-hoofdjes en drie Donald-hoofdjes in de rebus. Poeh, poeh... Dan hadden ze nog beter een cover of andere illustratie kunnen drukken.

Ei schreef:Is van 'King Scrooge the First' niet recentelijk het script teruggevonden en door Jippes uitgetekend? Zoiets is via McDuck/McDrake International te lezen, met een paar voorbeelden van tekenwerk.

In Inducks is er geen versie van Jippes van het verhaal te vinden.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » wo jul 18, 2007 6:54 pm

Best wel overdreven om dat verhaal 'Music hath charms' drie keer te tekenen. En ik maar denken dat er in stripland geen 'remakes' gedaan werden. Ik vond de Heymans-versie niet zo mooi.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcprul » wo jul 18, 2007 7:17 pm

Die van Kay Wright toch ook niet? Dus dan blijft er nog maar één over..:)
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Robb_K » vr jul 20, 2007 12:27 pm

Rockerduck schreef:Best wel overdreven om dat verhaal 'Music hath charms' drie keer te tekenen. En ik maar denken dat er in stripland geen 'remakes' gedaan werden. Ik vond de Heymans-versie niet zo mooi.

Ik denk ook dat de "Music Hath Charms" versie van Jippes is beter dan die van Heymans.

Daan Jippes heeft ook een nieuw versies van "King Scrooge The First", en "The Pied Piper of Duckburg" getekend. Zijn versie van "Pied Piper" is gebaseerd op die drie pagina's van Barks, en wat Barks heeft vertelt over zijn verhaal idee. Jippes lijkt niet met Rosas versie.

"Dime and Dime Again", "Somewhere in Nowhere", "Hang Gliders Be Hanged" and "Rodent's Ransom" hebben gesprongen van ideën van Barks, zonder even ruw tekenen van hem.

"Queen of The Apple Festival" door Goeffrey Blum en Daan Jippes heeft 14 pagina's. Barks had geschreven het voor Walt Disney's Comics and Stories. De origineel had 10 pagina's. Blum schreef zijn "versie" gebaseerd maar op een klein herrinering van Barks (publiceerd in Mike Barriers boek)-"Donald was smitten with this 'Queen of The Apple Festival' and Daisy was jealous. The story was shelved because Daisy was so violent with Donald. The editors felt she was too 'unladylike'. Donald chased after her, and every time he caught up to her, she'd drop another apple, and when he'd look up she was gone. It was based on the Greek Myth of Atalanta."

Ik had geschreven (en getekend storyboards) voor een 10 pagina's versie gebaseerd op wat Carl Barks heeft me vertelt over zijn origineel verhaal (waneer ik heb met hem ontmoeten in 1969 en 1973, en in telefoon conversatsies voor 1973. Ik had heel meer gehoord van hem over dat verhaal dan was geschreven in Barriers boek. Ik heb gegeven dat verhaal, samen met Daan Jippes (tekenen) aan Egmont. Maar dat was te laat. Blums project te schrijven verhalen gebaseerd op Barks ideën was al fast.

Maar, wanneer ik heb probeert mijn extra informatie aan Blum te geven, hij heeft geluisterd niet
So- Blums verhaal is NIET een Barks verhaal. Het is maar inspireert van een idee van Barks. Ik heb niet gezien Jippes versie. Maar, Ik hoop dat Daan heeft gebruiken dingen uit onze verhaal in het 14 pagina's versie.

Ik heb gehoord dat alle Daan Jippes Barks verhalen zal publiceerd zijn samen als de latste boek van de Deense en Duitse "Carl Barks Library".
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Ei » vr jul 20, 2007 3:47 pm

Robb_K schreef:Daan Jippes heeft ook een nieuw versies van "King Scrooge The First", en "The Pied Piper of Duckburg" getekend. Zijn versie van "Pied Piper" is gebaseerd op die drie pagina's van Barks, en wat Barks heeft vertelt over zijn verhaal idee. Jippes lijkt niet met Rosas versie.

Hieronder (blijkbaar) een voorbeeld van 'King Scrooge the First':
Afbeelding

Robb_K schreef:[gouden appels] The story was shelved because Daisy was so violent with Donald. The editors felt she was too 'unladylike'. Donald chased after her, and every time he caught up to her, she'd drop another apple, and when he'd look up she was gone. It was based on the Greek Myth of Atalanta."

Wie is "her"? Katrien rende volgens Barks's herinnering (in Barrier) achter Donald aan. Omdat ze jaloers was op de koningin, prinses of godin (of wat ze ook was) van het appel festival.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr jul 20, 2007 7:21 pm

Robb_K schreef:Daan Jippes heeft ook een nieuw versies van "King Scrooge The First", en "The Pied Piper of Duckburg" getekend. Zijn versie van "Pied Piper" is gebaseerd op die drie pagina's van Barks, en wat Barks heeft vertelt over zijn verhaal idee. Jippes lijkt niet met Rosas versie.

Volgens Inducks zijn er geen versies van Jippes van deze beide verhalen. Zijn deze verhalen al helemaal afgemaakt en ingeleverd bij Egmont?

Robb_K schreef:"Dime and Dime Again", "Somewhere in Nowhere", "Hang Gliders Be Hanged" and "Rodent's Ransom" hebben gesprongen van ideën van Barks, zonder even ruw tekenen van hem.

"Rodent's ransom" is volgens Inducks puur een verhaal van Jippes. Inducks meldt Barks niet als schrijver, of als degene die het plot bedacht.
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+D+ ... s%20ransom

Robb_K schreef:"Queen of The Apple Festival" door Goeffrey Blum en Daan Jippes heeft 14 pagina's. [...] Ik heb gegeven dat verhaal, samen met Daan Jippes (tekenen) aan Egmont. Maar dat was te laat. Blums project te schrijven verhalen gebaseerd op Barks ideën was al fast. [...] Ik heb niet gezien Jippes versie. Maar, Ik hoop dat Daan heeft gebruiken dingen uit onze verhaal in het 14 pagina's versie.

Ook van dit verhaal is geen spoor te vinden in Inducks. Weet je zeker dat Jippes het verhaal al afgemaakt heeft?
Als Jippes niet jouw informatie gebruikt heeft, gaat het te ver om het nog een 'Barks-verhaal' te noemen.

*EDIT*: op verzoek smilies-optie uitgezet. vanwege smilies in linken.
Laatst bijgewerkt door Rockerduck op vr jul 20, 2007 8:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » vr jul 20, 2007 8:31 pm

Rockerduck schreef:[gouden appels] Als Jippes niet jouw informatie gebruikt heeft, gaat het te ver om het nog een 'Barks-verhaal' te noemen.

Robb's informatie? Het gaat toch om Barks's informatie?

Ei wil niet zouteloos zijn, maar wat weten we eigenlijk van Robb's informatie? Wat zou Barks aan Robb hebben verteld? Mogen alleen Jippes en Blum dat weten?
Heeft Robb de informatie geïsoleerd aangeboden, of als onderdeel van een eigen verhaal?

Waar het voor Ei op neer komt: Hoe weten we (tot dusver) dat Robb echt informatie van Barks heeft ontvangen? Ei mist bewijzen. Ei mist een keuring van authenticiteit door Barks-experts.

Het zou immers gaan om informatie van Barks uit 1952, volgens Barks uit eind jaren 60 en begin jaren 70, zoals verteld aan een fan die daar pas eind jaren 90 openbaar melding van maakt.
Zelfs al zou het echt zo gegaan zijn, dan is er al veel vervorming door de tijd heen. Of zijn er notities gemaakt in eind jaren 60 en begin jaren 70, zodat de vervorming daar ophoudt?

Ei ziet wat haken ogen. Misschien geldt ook voor de uitgever? Blum is professioneel gezien een bekendere Barks-gerelateerde naam dan Robb. Blum heeft, hoe dan ook, veel informatie over Barks geschreven. Blum oogt daarmee betrouwbaar voor het grote publiek.
Hoe kan de uitgever zeker weten dat Robb's informatie authentiek is? Vele fans kunnen beweren iets geheims over Barks te weten. Maar waar zijn de bewijzen?

Dus om heel streng te zijn, zoals ook zou gebeuren bij andere Barks-volgelingen, vindt Ei dat Robb tot dusver weinig heeft gedaan om zijn informatie over de gouden appels aannemelijk te maken als zijnde direct van Barks.
Wat zijn precies die feiten die Barks zou hebben verteld aan Robb? Die worden openbaar nooit inhoudelijk genoemd, zover Ei tot dusver heeft gezien.
Wie weet hoeveel aandacht Robb zou krijgen als hij zulke feiten controleerbaar boven tafel brengt.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » di jul 24, 2007 1:27 pm

Ei meent vrijuit streng te kunnen zijn omdat Robb zelf ook streng is.

Blum's gouden appels worden afgekraakt als zijnde onBarks, in tegenstelling tot wat Robb zelf gemaakt zou hebben. Dusdanig dat Rockerduck al bij voorbaat concludeert dat tekenaar Jippes gebruik had moeten maken van Robb's informatie.
Ei vindt dat dit wringt. Zeker als Robb inhoudelijk nogal geheimzinnig doet over wat hij van Barks zou weten. Zodoende gaat de lol er wel af, Barks te onderzoeken. Eerst Rosa met zijn geheimzinnige derde stamboom en nu dit.

Geeft Robb zijn informatie over Barks gratis vrij, voor liefhebbers, of wil hij ervoor betaald worden?

Overigens heeft Ei begrepen uit de CBL, dat Barks begin jaren 70 grote moeite had met telefoneren vanwege doofheid. Toen Barks voor een TV-station in Edmonton, Canada, telefonisch werd geïnterviewd over een Woodlopers-script ('Looter of the Lake'), heeft zijn vrouw Garé voor hem ingestaan. Ei is dus verbaasd te lezen dat Robb wel met Barks heeft getelefoneerd in die tijd.

Snappen jullie dat Ei dit soort kritische, sceptische kanttekeningen wil maken? We zijn toch onderzoekers?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » di jul 24, 2007 9:14 pm

Zodoende zou ik deze albums nog samen kunnen stellen, met ieder tenminste als titelverhaal een script waarin Donald een rol speelt.

132: Donald Duck als koukleum? Als bezorger?

-'Somewhere in nowhere' (plot: Barks, script: John Lustig, tekeningen: Pat Block): blz. 3-30
-Informatie-pagina over Woudlopers-script (zoals ook in BV 110 over 'Pawns of the Loup Garou'): blz. 31
-'Be Leerie of Lake Eerie' (script: Barks, tekeningen: Jippes): blz. 32-47
-Informatie-pagina oveer Willie Wortel-script: blz. 48
-'The pied piper of Duckburg' (script pag. 1-3: Barks, script & tekeningen: Don Rosa): blz. 49-56

133: Donald Duck als verslaggever?

-'Dime and dime again' (plot: Barks, script: Geoffrey Blum, tekeningen: Carlos Mota): blz. 3-28
-'Let sleeping bones lie' (script: Barks, tekeningen: Jippes): blz. 29-42
-'Whale of a good deed' (script: Barks, tekeningen: Jippes): blz. 43-56

134: Donald Duck als kinderlokker? (Nee, doe maar niet!) Als fluitspeler? Als rattenvanger van Hamelen?

-'Music hath charms' (script: Barks; tekeningen: Jippes): blz. 3-18
-Informatiepagina over Woudlopers-script en King Scrooge: blz. 19
-'Where there's smoke' (script: Barks, tekeningen: Jippes): blz. 20-35
-'King Scrooge the First' (script: Barks, tekeningen: Strobl): blz. 36-56
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » di jul 24, 2007 10:28 pm

Rockerduck schreef:Hopelijk krijgen we nog een album 132, want we moeten nog:

'The pied piper of Duckburg' (script pag. 1-3: Barks, script & tekeningen: Don Rosa; 8 blz.)

Van 'The Pied Piper of Duckburg' zou inmiddels toch ook een Jippes-versie zijn?
Ei vindt de spoeling hier te dun worden bij dit soort bewerkingen. Er is, zover Ei weet, geen einde bekend van Barks. Dus het hangt maar af van de fantasie van de bewerker.

Ei zou liever zien dat Barks's geschetste werk van 'The Pied Piper of Duckburg' werd gepubliceerd in Beste Verhalen, en wellicht de uitwerking daarvan door Jippes. Alleen de eerste drie pagina's en niets meer.
Strikt genomen gaat het om een scenario dat door Barks zelf is afgekeurd. Onderdelen ervan heeft hij elders gebruikt. Dit is dus echt een kliekje, hoe interessant het ook is. Men kan nog slechts gissen wat het had kunnen worden.
Dan kan men zich ook verdiepen in het Aswan Dam-verhaal voor Dagobert, dat ergens in Uncle Scrooge 34 zou gaan verschijnen. Ook daar heeft Barks vanaf gezien.

Reconstructions: If Barks' Uncle Scrooge adventures in and around "Uncle Scrooge" No. 34 are representable, then the Aswan Dam story would have had a length of about 16 pages. Using Barks' comments from two of his letters to Malcolm Willits gives an idea what scenes the story may have contained if it had been finished:

- Scrooge takes a contract to move the ancient Egyptian palaces and statues that are threatened with flooding by the Aswan Dam.
- His way of raising ancient statues and temples above the future level of the water is by a method "as fully as wacky" as the methods which turned out to be planned in reality.
- He finds a hidden shaft leading down into the bowels of history, and therein finds uncountable tons of sparklers.
- The rains come early to the Ethiopian high-lands, the Nile toward the newly completed dam. The shaft and all the toiling ducks in the awesome treasure pits will be submerged as the roiling torrent slams against the unyielding barrier of the towering new dam.
- The question raises if Scrooge will get the rocks out of the cellar in time, he discovers that - Ha! - he's already in the 110% income tax bracket.

http://www.seriesam.com/barks/comicsus028.html#ccus_us0034-u01

Rockerduck schreef:'Whale of a good deed' (script: Barks, tekeningen: Jippes; 14 blz.) *nog niet in Nederland gepubliceerd*
'Music hath charms' (script: Barks, tekeningen: Mau Heymans; 16 blz.)
'Music hath charms' (script: Barks; tekeningen: Jippes; 16 blz.)
'Be Leerie of Lake Eerie' (script: Barks, tekeningen: Jippes; 16 blz.)

Van 'Be Leerie of Lake Eerie' zijn twee versies van Barks. Beide uitgetekend door Jippes. Een cynisch einde en een optimistisch einde. Een van de twee eindes is niet in Nederland gepubliceerd.

'Let sleeping bones lie' (script: Barks, tekeningen: Jippes; 14 blz.)
'Where there's smoke' (script: Barks, tekeningen: Jippes; 16 blz.) *nog nergens gepubliceerd*
'King Scrooge the First' (script: Barks, tekeningen: Strobl, 21 blz.)

Is alleen Jippes's 'Where There's Smoke' nog nergens gepubliceerd?
En 'King Scrooge the First' dan? (21 blz.) Wat is daarover bekend? Dat zou toch ontdekt zijn en uitgetekend door Jippes?

In het lijstje ontbreekt van de ontdekte Woodchuck-scenario's de verhalen 'Teahouse of the Waggin' Dragon' (16 blz.) en 'Captains Outrageous' (15 blz.). Heeft Jippes die scenario's ook uitgetekend? Is daar iets over bekend?

Alleen van het korte 'Life Savers' (5 blz.) is, voor zover Ei weet, vooralsnog geen scenario teruggevonden.

'Dime and dime again' (plot: Barks, script: Geoffrey Blum, tekeningen: Carlos Mota; 26 blz.)
'Somewhere in nowhere' (plot: Barks, script: John Lustig, tekeningen: Pat Block; 28 blz.)

Alleen 'Somewhere in nowhere' zou meetellen. Voor zover Ei weet heeft Barks daar minstens vanaf geweten en aan meegewerkt, hoe of wat dan ook. Er zijn foto's van Barks met werk van het verhaal. Hoewel Barks minder betrokken was dan met 'Horsing Around With History', heeft 'Somewhere in Nowhere' tenminste nog enigszins met Barks te maken.

Bij te vrije bewerkingen van derden, zoals bij synposis 'Hang Gliders Be Hanged' (in Beste Verhalen 131) en het plot dat is bewerkt als 'Dime and dime again', vindt Ei de spoeling te dun worden.

'Hang Gliders Be Hanged' is een gedetailleerd synopsis dat Barks heeft bedoeld als basis voor een strip. Zoals ook 'Go Slowly, Sands of Time'.
Er zijn echter significante onderdelen verwijderd in de stripbewerking, waarbij blijkbaar is teruggevallen op een idee dat Barks zelf al tweemaal heeft gebruikt. Namelijk vogels die Donald in zijn werk belagen. De gemiddelde lezer zal het verschil dus niet zien. Wat is verwijderd is een scene waarin een valsspelende Donald met een touw verstrikt raakt met een kermisdraaimolen, daardoor duizelig wordt en zijn doel mist.
Deze parel wordt de lezer nu onthouden. Ei had liever gezien dat men even gewacht had met 'Hang Gliders Be Hanged', totdat het ooit wel goed is uitgewerkt. Of anders tenminste de tekst van het synopsis hadden getoond, om te laten zien hoe een op zich goed getekend en goed uitgewerkt verhaal nog beter had kunnen zijn. Een gemiste kans.

Kortom: ik snap niet waarom ze van 131 z'n restjesalbum hebben gemaakt. Er is nog genoeg materiaal!

Hier uiteindelijke een opsomming van Barks Disney-materiaal dat Ei ziet ontbreken in je lijstje.
- 'King Scrooge the First' (script: Barks, 21 blz.)
- 'Teahouse of the Waggin' Dragon' (script: Barks, 16 blz.)
- 'Captains Outrageous' (script: Barks, 15 blz.)
- 'Life Savers' (script: Barks, 5 blz.)

Als de Barks- én Jippes-geruchten over heilige graal 'King Scrooge the First' waar zijn, dan zou dat wat Ei betreft een goed titelverhaal kunnen worden. (Donald Duck als slavendrijver?)
Dit Dagobert-verhaal is van alle scenario's het enige verhaal dat Barks nog maakte voordat hij met pensioen ging, en het scenario was ten tijde van de CBL onvindbaar. Een treffende poging van Schröder is verloren gegaan.
Dus het zou wat Ei betreft een mooie, waardige uitsmijter voor Beste Verhalen zijn als er daadwerkelijk een Jippes-versie op basis van het Barks-scenario blijkt te bestaan.
Voor stamboomliefhebbers zou de historie over Dagobert's oosterse voorouders een interessante aanvulling zijn. Zodat op de valreep, zoals ook eerder in 1967, meer over Barks's Dagobert bekend wordt. Vlak voordat het doek dichtgaat. Zo houdt Barks's werk het tot op het laatste interessant en hoeft men zich voor nog minstens één album geen zorgen te maken.

Wel bevat het verhaal een les over eeuwig leven, met een duidelijke verwijzing naar iemand die sterft. Maar we hebben het hier over Barks, dus dat is subtiel gedaan. Het sterven op zich zou mooi passen bij het afsluiten van een serie. Maar zou het een te pittig onderwerp kunnen zijn? Na al die Rosa-dooddoenerij in de Dagobert-reeks?

Maar Ei wil het nu weleens zeker weten. Kloppen die 'King Scrooge the First'-geruchten over zowel Barks en Jippes? Of gaat het om een grap?
Weet Disney Nieuws meer?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo jul 25, 2007 2:14 am

Ei schreef:Van 'The Pied Piper of Duckburg' zou inmiddels toch ook een Jippes-versie zijn?

Dat heeft Rob Klein beweert, maar er is geen spoor van te vinden in Inducks.

Ei schreef:Ei vindt de spoeling hier te dun worden bij dit soort bewerkingen. Er is, zover Ei weet, geen einde bekend van Barks. Dus het hangt maar af van de fantasie van de bewerker.

Op zich heb je daarin gelijk, maar het gaat hier nog altijd om een verhaal dat is begonnen door Barks. Maar ik ben wel van mening dat Barks zeker weten nooit het einde zou hebben bedacht dat Rosa ervan heeft gemaakt. Het is meer een Rosa- dan een Barks-verhaal geworden.

Ei schreef:Dan kan men zich ook verdiepen in het Aswan Dam-verhaal voor Dagobert, dat ergens in Uncle Scrooge 34 zou gaan verschijnen. Ook daar heeft Barks vanaf gezien.

Jammer, want zoals ik het hier lees zou dat een heel leuk verhaal geworden kunnen zijn. Weet jij waarom Barks van dit verhaal af heeft gezien? Welk US-verhaal is ervoor in de plaats gekomen?

- The question raises if Scrooge will get the rocks out of the cellar in time, he discovers that - Ha! - he's already in the 110% income tax bracket.

Dit doet denken aan het einde van Don Rosa's verhaal 'The last Lord of Eldorado' waarin Dagobert weliswaar de legendarische goudschatten van El Dorado vindt, maar ze niet kan houden omdat hij anders door achterstallige belastingen failliet zou gaan.

Ei schreef:Van 'Be Leerie of Lake Eerie' zijn twee versies van Barks. Beide uitgetekend door Jippes. Een cynisch einde en een optimistisch einde. Een van de twee eindes is niet in Nederland gepubliceerd.

Heeft Jippes beide versies uitgetekend? Dat wist ik helemaal niet. De optimistische versie is in Nederland in het Weekblad gepubliceerd. In album zouden ze beide versies kunnen drukken, ter vergelijking. Hier kun je de pessimistische versie zien, die mij meer aanspreekt:
http://www.ehapa.de/comicnews/themen.html

Ei schreef:Is alleen Jippes's 'Where There's Smoke' nog nergens gepubliceerd?
En 'King Scrooge the First' dan? (21 blz.) Wat is daarover bekend? Dat zou toch ontdekt zijn en uitgetekend door Jippes?

'Where there's smoke' is nog nergens gepubliceerd, volgens Inducks. De website Disney Nieuws meldt dat volgende week een interview met Jippes op haar website wordt gepubliceerd, waarin hij ook over dat verhaal zal vertellen. De code zegt '2003', dus wie weet hoe lang het verhaal er al ligt?
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+D+ ... +smoke+++_

Van 'King Scrooge the First' heb je een plaatje van Jippes laten zien, maar het is niet in Inducks te vinden.

Ei schreef:In het lijstje ontbreekt van de ontdekte Woodchuck-scenario's de verhalen 'Teahouse of the Waggin' Dragon' (16 blz.) en 'Captains Outrageous' (15 blz.). Heeft Jippes die scenario's ook uitgetekend? Is daar iets over bekend?

Inducks kent van 'Teahouse' alleen de versie van Kay Wright:
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+JW ... gin%27+++_

Idem voor 'Captains':
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+JW ... ageous+++_

Wat extra opvallend is, is dat dit verhaal in Nederland twee keer gepubliceerd is, in twee pockets binnen dezelfde reeks, met slechts 3 jaar verschil (pockets 21 en 35 uit de tweede reeks).

Ei schreef:Alleen van het korte 'Life Savers' (5 blz.) is, voor zover Ei weet, vooralsnog geen scenario teruggevonden.

Hier weet ik niks van. Kun je me hier iets meer over vertellen?

Ei schreef:Alleen 'Somewhere in nowhere' zou meetellen. Voor zover Ei weet heeft Barks daar minstens vanaf geweten en aan meegewerkt, hoe of wat dan ook. Er zijn foto's van Barks met werk van het verhaal. Hoewel Barks minder betrokken was dan met 'Horsing Around With History', heeft 'Somewhere in Nowhere' tenminste nog enigszins met Barks te maken.

Bij te vrije bewerkingen van derden, zoals bij synposis 'Hang Gliders Be Hanged' (in Beste Verhalen 131) en het plot dat is bewerkt als 'Dime and dime again', vindt Ei de spoeling te dun worden.

Dat ben ik niet met je eens. Er staat niet voor niets dat Barks alleen het 'plot' heeft geschreven en anderen het script. Dat wordt ook in de Beste Verhalen-albums keurig vermeldt. De twee verhalen van Vicar die gepubliceerd zijn, zijn allebei uitgewerkt door Tom Anderson, zoals de inleidingen netjes vermelden. Natuurlijk is het heel jammer dat allerlei anderen meesterlijke scènes uit de scripts van Barks hebben geschrapt. Zelfs zogenaamde 'kenners' als Geoffrey Blum hebben gemeend het beter te weten dan de meester. Maar ondanks dat, is het overgrote gedeelte wel bedacht door Barks. Ook in 'Somewhere in nowhere' heeft Lustig een hoop bedacht dat er bij Barks niet in zat. Die schreef een plot voor 10 pagina's, maar Lustig maakte het verhaal veel langer. Ik vind wel dat je die verhalen kunt presenteren in een Barks-serie.

Ei schreef:Als de Barks- én Jippes-geruchten over heilige graal 'King Scrooge the First' waar zijn, dan zou dat wat Ei betreft een goed titelverhaal kunnen worden. [...] Dit Dagobert-verhaal is van alle scenario's het enige verhaal dat Barks nog maakte voordat hij met pensioen ging, en het scenario was ten tijde van de CBL onvindbaar. [...] Voor stamboomliefhebbers zou de historie over Dagobert's oosterse voorouders een interessante aanvulling zijn. Zodat op de valreep, zoals ook eerder in 1967, meer over Barks's Dagobert bekend wordt. Vlak voordat het doek dichtgaat. Zo houdt Barks's werk het tot op het laatste interessant en hoeft men zich voor nog minstens één album geen zorgen te maken. [...] Wel bevat het verhaal een les over eeuwig leven, met een duidelijke verwijzing naar iemand die sterft. Maar we hebben het hier over Barks, dus dat is subtiel gedaan. Het sterven op zich zou mooi passen bij het afsluiten van een serie.

Ik ben, mede door de ophemeling door jou, enorm benieuwd. Mijn verwachtingen voor dit verhaal zijn hooggespannen. Maar is dit wel terecht? De laatste verhalen die Barks schreef vlak voor zijn pensioen vind ik, met uitzondering van 'Micro Ducks from Outer Space', niet om over naar huis te schrijven. Zoals Ei het brengt, klinkt het veelbelovend.

Is dit het juiste topic om al deze zaken in te bespreken?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » zo jul 29, 2007 5:16 pm

Ei schreef:- 'King Scrooge the First' (script: Barks, 21 blz.)
- 'Teahouse of the Waggin' Dragon' (script: Barks, 16 blz.)
- 'Captains Outrageous' (script: Barks, 15 blz.)
- 'Life Savers' (script: Barks, 5 blz.)

Voor de duidelijkheid: De eerste titel verwijst naar de geruchten over Barks en Jippes. Rockerduck noemde de Strobl-versie.

Hieronder een overzicht van in Beste Verhalen ontbrekende Barks-verhalen. Met indien mogelijk een Inducks-link erbij.

Ontbrekende script-only Barks-verhalen die, voor zover bekend, met name door Daan Jippes zijn uitgetekend:

- 'Whale of a good deed' (script: Barks, tekeningen: Jippes; 14 blz.) *nog niet in Nederland gepubliceerd*
http://coa.inducks.org/s.php?c=D+2005-013

- 'Music hath charms' (script: Barks; tekeningen: Jippes; 16 blz.)
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2006-142

- 'Be Leerie of Lake Eerie' (script: Barks, tekeningen: Jippes; 16 blz. en 1 blz.)
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+D+2002-023
Let op: Hiervan zijn twee versies van Jippes. Een pessimistische laatste pagina en een optimistische.
Inducks noemt slechts één versie. In Nederland is tot dusver alleen de optimistische versie gebruikt.

- 'Let sleeping bones lie' (script: Barks, tekeningen: Jippes; 14 blz.)
http://coa.inducks.org/s.php?c=D+D+2003-003

- 'Where there's smoke' (script: Barks, tekeningen: Jippes; 16 blz.) *nog nergens gepubliceerd*
http://coa.inducks.org/s.php?c=D+D+2003-038

- 'King Scrooge the First' (script: Barks, tekeningen: Jippes?, 21 blz.) * status onbekend *
Het gerucht gaat dat Jippes het volgens gerucht teruggevonden scenario heeft uitgetekend.

- 'Somewhere in nowhere' (plot: Barks, script: John Lustig, tekeningen: Pat Block; 28 blz.)
http://coa.inducks.org/s.php?c=I+TES+++3-1


Ontbrekende script-only Barks-verhalen waarvan tot dusver geen remake bekend is:

- 'Teahouse of the Waggin' Dragon' (script: Barks, 16 blz.)
http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/0/W+JW+++19-01

- 'Captains Outrageous' (script: Barks, 15 blz.)
http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/0/W+JW+++25-01


Ontbrekende script-only Barks-verhalen waarvan mogelijk geen scenario is teruggevonden:

- 'Life Savers' (script: Barks, tekeningen: Strobl, 5 blz.)
http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/0/W+JW++++6-03

? 'King Scrooge the First' (script: Barks, tekeningen: Strobl, 21 blz.)
http://coa.inducks.org/s.php?c=W+US+++71-01
Voor de zekerheid genoemd. Voor het geval de geruchten over een versie van Barks en Jippes voorbarig zijn.


Ontbrekende verhalen waarin "nieuwe" flarden van Barks zijn verwerkt:

- 'The pied piper of Duckburg' (script pag. 1-3: Barks, script & tekeningen: Don Rosa; 8 blz.)
http://coa.inducks.org/s.php?c=H+89174

- 'Dime and dime again' (plot: Barks, script: Geoffrey Blum, tekeningen: Carlos Mota; 26 blz.)
http://coa.inducks.org/s.php?c=D+D+2001-004


Heeft Ei zo alles opgesomd?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » zo jul 29, 2007 5:25 pm

Ei schreef:- 'Somewhere in nowhere' (plot: Barks, script: John Lustig, tekeningen: Pat Block; 28 blz.)
http://coa.inducks.org/s.php?c=I+TES+++3-1

Fout. Opgesomd onder verkeerde categorie. 'Somewhere in Nowhere' is een plot-only verhaal.
Let op: Volgens Inducks zijn de credits van het plot gedeeld met John Lustig.

Wellicht is 'Somewhere in Nowhere' een aparte categorie. Barks was blijkbaar zijdelings betrokken bij het maken van het verhaal. Op wat voor manier dan ook. Block's scenario bevat wat notities van Barks. Volgens scans die ooit via Ebay te zien waren.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » zo jul 29, 2007 6:56 pm

Rockerduck schreef:
Ei schreef:Van 'The Pied Piper of Duckburg' zou inmiddels toch ook een Jippes-versie zijn?

Dat heeft Rob Klein beweert, maar er is geen spoor van te vinden in Inducks.

Als een Jippes-versie bestaat zal die van Don Rosa vast en zeker worden overgeslagen in Beste Verhalen.

? 'The Pied Piper of Duckburg' (script pag. 1-3: Barks, script pag. 4-8?: Jippes?, tekeningen: Jippes?; 8 blz.?)

Overigens hoort in Ei's lijstje ook bij 'King Scrooge the First' een vraagteken te staan. Daar is vooralsnog ook bij het grote publiek onduidelijk of er wel/geen Jippes-versie van bestaat.

Rockerduck schreef:
Ei schreef:['The Pied Piper of Duckburg'] Ei vindt de spoeling hier te dun worden bij dit soort bewerkingen. Er is, zover Ei weet, geen einde bekend van Barks. Dus het hangt maar af van de fantasie van de bewerker.

Op zich heb je daarin gelijk, maar het gaat hier nog altijd om een verhaal dat is begonnen door Barks. Maar ik ben wel van mening dat Barks zeker weten nooit het einde zou hebben bedacht dat Rosa ervan heeft gemaakt. Het is meer een Rosa- dan een Barks-verhaal geworden.

Rosa heeft, hoe kan het anders bij Rosa, wijzigingen gemaakt in de eerste drie pagina's van 'The Pied Piper of Duckburg'.

In Rosa's versie zijn de woorden "money bin" in de dialogue van panel 1.5 zijn gewijzigd in "overflow money bin". Dit geeft hem een vloeiende overgang naar zijn eigen vijf pagina's voor het verhaal.

Verder heeft Rosa gewijzigd hoe Willie tot Dagobert spreekt. Bij Barks zegt Willie "Uncle Scrooge". Bij Rosa is dat veranderd in "Mr. McDuck" en "Scrooge".
Zie bijvoorbeeld panel 1.3.
Willie bij Barks: "Yes, sir uncle Scrooge! Yes, SIR!"
Willie bij Rosa: "Yes, Mr. McDuck! Yes, SIR!"
En in panel 1.4.
Willie bij Barks: "Gee! Uncle Scrooge McDuck! The RICHEST duck in the world! If HE wants an invention - wow!"
Willie bij Rosa: "Gee! Scrooge McDuck! The RICHEST duck in the world! If HE wants an invention - wow!"
Etcetera. Etcetera. Etcetera.
Bij dit soort wijzigingen kan er volgens Ei haast geen enkele andere reden zijn dan Rosa's dwangmatige Rosaïsering van Barks. Ziekelijk gewoon. Immers, voor het plot maakt het niets uit of Willie wel/geen oom zegt tegen Dagobert.
"Uncle Scrooge" kan gewoon een bijnaam zijn. Zoals "Uncle Scrooge" als titel van een stripreeks in Amerika. Je moet wel heel plat van brein zijn wil je noodzakelijkerwijs aan familiebanden denken. Of heet die serie bij Rosa soms "Mr. Scrooge"?

Weet je zeker dat je deze uitwerking wilt nomineren voor opname in Beste Verhalen? Rosa maakt de spoeling hier wel erg dun. Zelfs wat wel bekend is van Barks, is gewijzigd. Rosa heeft er een Rosa-verhaal van gemaakt. Ei haat dit soort bewerkingen van eigenwijze volgelingen.

Rockerduck schreef:
Ei schreef:Dan kan men zich ook verdiepen in het Aswan Dam-verhaal voor Dagobert, dat ergens in Uncle Scrooge 34 zou gaan verschijnen. Ook daar heeft Barks vanaf gezien.

Jammer, want zoals ik het hier lees zou dat een heel leuk verhaal geworden kunnen zijn. Weet jij waarom Barks van dit verhaal af heeft gezien? Welk US-verhaal is ervoor in de plaats gekomen?

'The Golden Nugget Ship' (US 35).

"Scrooge #35 will have no unplanned cuts. I found out about the ad stunt in time to write the book's material to fit. The main Scrooge story will be about Alaska and the finding of nuggets. No world-beater of a story, but I needed a substitute fast for the Egyptian Aswan Dam tale which I've decided to junk. Have you noticed that the way the ancient statues and temples will be raised above the future level of the water is by a method as fully as wacky as the one I'd vaguely planned for Uncle Scrooge? The nerve of mere humans to steal Uncle Scrooge's stuff!"
(March 24, 1961 letter to Malcolm Willits)
http://www.seriesam.com/barks/detc_ccus_us0034-u01.html

Rockerduck schreef:
- The question raises if Scrooge will get the rocks out of the cellar in time, he discovers that - Ha! - he's already in the 110% income tax bracket.

Dit doet denken aan het einde van Don Rosa's verhaal 'The last Lord of Eldorado' waarin Dagobert weliswaar de legendarische goudschatten van El Dorado vindt, maar ze niet kan houden omdat hij anders door achterstallige belastingen failliet zou gaan.

Dan moet ook Rosa's verhaal 'The Last Lord of Eldorado' onderdeel worden van Beste Verhalen. Het einde is immers van Barks. :)
http://coa.inducks.org/s.php?c=D+96066
Weer een origineel Rosa-verhaal minder. :P

Ben Verhagen heeft overigens een verhaal getekend dat gaat over Egyptische schatten die onder water komen te staan. Het heet 'De tempelschatten van Gaos'.
http://coa.inducks.org/s.php?c=H+87068

Rockerduck schreef:
Ei schreef:Alleen van het korte 'Life Savers' (5 blz.) is, voor zover Ei weet, vooralsnog geen scenario teruggevonden.

Hier weet ik niks van. Kun je me hier iets meer over vertellen?

Dit is alles wat Ei erover weet. Het gaat overigens om een gewoon Woudlopers-verhaal dat in Inducks staat.
http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/0/W+JW++++6-03
Het enige bijzondere is dat er, tenminste ten tijde van de CBL, geen scenario van beschikbaar is. Als dat nog steeds het geval is zal Jippes dit verhaal moeten overslaan of zelf bedenken hoe Barks's scenario geweest kan zijn.

Rockerduck schreef:
Ei schreef:Bij te vrije bewerkingen van derden, zoals bij synposis 'Hang Gliders Be Hanged' (in Beste Verhalen 131) en het plot dat is bewerkt als 'Dime and dime again', vindt Ei de spoeling te dun worden.

Dat ben ik niet met je eens. Er staat niet voor niets dat Barks alleen het 'plot' heeft geschreven en anderen het script. Dat wordt ook in de Beste Verhalen-albums keurig vermeldt. De twee verhalen van Vicar die gepubliceerd zijn, zijn allebei uitgewerkt door Tom Anderson, zoals de inleidingen netjes vermelden. Natuurlijk is het heel jammer dat allerlei anderen meesterlijke scènes uit de scripts van Barks hebben geschrapt.

'Hang Gliders Be Hanged' is meer dan een plot. Het is een gedetailleerd synopsis, met kop en staart. Het leest als een tekstverhaal.

Hoe dan ook is het plot vreselijk gewijzigd. Het hart is uit het verhaal verwijderd. De uitwerking is een typisch Egmont-achtige situatie waarin Donald weer eens strijdt tegen dieren. Hoe suf.
In Barks's synopsis wordt Donald door de neefjes overgehaald om vals te spelen. Door dat vals spelen, waarin Donald zich via een touw door de neefjes naar het einddoel laat vliegeren, raakt Donald in de problemen. Guus ziet het touw en raakt het met zijn deltavlieger, zodat het touw uit de handen van de neefjes schiet. Het touw raakt daarop verstrikt met een draaimolen. Waarna Donald in de rtondte wordt geslingerd. De neefjes moeten kaartjes kopen om de attractie tot stilstand te krijgen. Donald is daarna zo versuft dat hij de taart aanziet als einddoel.

Weet je zeker dat de redactie dit keurig weergeeft in Beste Verhalen 131?

Rockerduck schreef:Zelfs zogenaamde 'kenners' als Geoffrey Blum hebben gemeend het beter te weten dan de meester. Maar ondanks dat, is het overgrote gedeelte wel bedacht door Barks.

Dat iets is bedacht door Barks is volgens Ei geen criterium. Er zijn vele verhalen die delen van Barks vrijuit bewerken. Die zouden dan ook in Beste Verhalen moeten komen te staan. Waar houdt het dan op?

Rockerduck schreef:Ook in 'Somewhere in nowhere' heeft Lustig een hoop bedacht dat er bij Barks niet in zat. Die schreef een plot voor 10 pagina's, maar Lustig maakte het verhaal veel langer. Ik vind wel dat je die verhalen kunt presenteren in een Barks-serie.

'Hang Gliders Be Hanged' en 'Somewhere in Nowhere' zijn verhalen waarvoor Barks vrij rechtstreeks materiaal voor heeft geleverd.

Bij 'Dime and Dime Again' is sprake van een flard uit een brief die gedeeltelijk is genegeerd. Want bij Barks koopt een wanhopige Dagobert lootjes voor een loterij. Bij Blum krijgt Dagobert toevallig een lot. Ei vermoedt dat Blum blijkbaar kortzichtig genoeg is om gierige Dagobert geen lootjes te laten kopen, terwijl dat gegeven juist benadrukt hoe uitzonderlijk wanhopig Dagobert is.
Blum had blijkbaar meer aandacht voor zijn eigen creativiteit. Zoals ook Rosa. Zij kennen Barks immers beter dan Barks zichzelf. Dus als Barks ze tegenspreekt dan is Barks geen echte Barks.

Rockerduck schreef:['King Scrooge the First'] Ik ben, mede door de ophemeling door jou, enorm benieuwd. Mijn verwachtingen voor dit verhaal zijn hooggespannen. Maar is dit wel terecht? De laatste verhalen die Barks schreef vlak voor zijn pensioen vind ik, met uitzondering van 'Micro Ducks from Outer Space', niet om over naar huis te schrijven. Zoals Ei het brengt, klinkt het veelbelovend.

'King Scrooge the First' is het zoveelste woestijnverhaal van Barks. Ei vindt de ingrediënten interessant. Zoals bijvoorbeeld de reïncarnatie-theorie dat in lichaamscellen ook die van voorouders te vinden zijn, waardoor je kunt herinneren wat je voorouders deden.
Of Rockerduck blij wordt van het verhaal zelf, waagt Ei te betwijfelen. Al was het maar omdat smaken van Rockerduck en Ei kunnen verschillen.

Rockerduck schreef:Is dit het juiste topic om al deze zaken in te bespreken?

Misschien is het beter om voor een dit soort Barks-verhalen een apart topic te maken. Bijvoorbeeld een topic over verhalen waaraan Barks deels heeft bijgedragen.

Wat ook kan is voor een aantal bijzondere verhalen een topic per verhaal te hebben. Zoals met 'Hang Gliders Be Hanged' en 'Somewhere in Nowhere'. Die zouden volgens Ei best apart belicht mogen worden. Zodat informatie over deze verhalen voortaan duidelijk terug te vinden is op het board.
Zeker over 'The Pied Piper of Duckburg' zou Ei gaarne een topic opzetten. Als zelfs veteraan Rockerduck zo'n valse vervalsing van Rosa mee gaat tellen voor Beste Verhalen, dan moet Ei dringend orde op zaken stellen. ;)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma jul 30, 2007 3:17 am

Ei schreef:'Hang Gliders Be Hanged' is meer dan een plot. Het is een gedetailleerd synopsis, met kop en staart. Het leest als een tekstverhaal. Hoe dan ook is het plot vreselijk gewijzigd. Het hart is uit het verhaal verwijderd. De uitwerking is een typisch Egmont-achtige situatie waarin Donald weer eens strijdt tegen dieren. Hoe suf.

Goh, heb jij ook gemerkt dat dat een steeds terugkerend foefje is van Egmont-redacteuren? Om script te schrijven waarin Donald vecht met dieren. Ik weet niet wat die mannen tegen dieren hebben, of mét dieren, maar het is zo vermoeiend om steeds weer een varaint op hetzelfde te lezen.

Ei schreef:In Barks's synopsis wordt Donald door de neefjes overgehaald om vals te spelen.

Door de neefjes? Die braveriken? Dat is nieuw.

Ei schreef:Door dat vals spelen, waarin Donald zich via een touw door de neefjes naar het einddoel laat vliegeren, raakt Donald in de problemen. Guus ziet het touw en raakt het met zijn deltavlieger, zodat het touw uit de handen van de neefjes schiet. Het touw raakt daarop verstrikt met een draaimolen. Waarna Donald in de rtondte wordt geslingerd. De neefjes moeten kaartjes kopen om de attractie tot stilstand te krijgen. Donald is daarna zo versuft dat hij de taart aanziet als einddoel.

Dat klinkt nou helemaal typisch Barks: door het valsspelen keert Donald's plannetje zich tegen hem en raakt hij in de penarie. Dan heeft Donald ook een reden om de taart voor het doel aan te zien. In de Egmont-versie komt het (letterlijk) uit d elucht vallen.

Ei schreef:Weet je zeker dat de redactie dit keurig weergeeft in Beste Verhalen 131?

Nee, dit had vermeld moeten worden, maar dat is helaas niet gebeurd.

Ei schreef:'Hang Gliders Be Hanged' en 'Somewhere in Nowhere' zijn verhalen waarvoor Barks vrij rechtstreeks materiaal voor heeft geleverd.

Bij het laatstgenoemde verhaal waren het toch de managers van Barks die het één en ander regelden met Barks, zonder dat die wist dat er een verhaal van gemaakt ging worden?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

VorigeVolgende

Keer terug naar Albums en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron