Ei schreef:Hoe lang is Francesco Peinado bezig?
Volgens de Lambiek Comiclopedia tekent Peinado sinds 1988 Disney-strips. Hij begon zijn carrière bij ComicUp, maar werkt nu al enige jaren direct voor Egmont.
Comiclopedia over Francisco 'Paco' Rodriguez Peinado:
http://lambiek.net/artists/r/rodriguez_paco.htmEi schreef:Zeker Mau Heymans was aanvankelijk goed. Totdat, tja, totdat wat eigenlijk? Misschien tot het moment dat men ontdekt dat het geen donder uitmaakt of je wel of geen details tekent? Of misschien tot het moment dat je ontdekt dat men kostenreductie als ware drijfkracht hanteert?
Het werk van Heymans is door de jaren heen met sprongen achteruit gegaan, als je het mij vraagt. Ik denk dat de neergang ergens rond 1998 in begon te zetten. Is het toeval dat dat min of meer samenvalt met de invoering van de computerballoons? Heymans begon erg sterk en is gaandeweg steeds minder goed geworden. Peinado begon als een gemiddelde tekenaar, een typische ComicUp-artiest, maar hij heeft zich ontwikkeld tot een buitengewone tekenaar, die steeds beter werd.
Ei schreef:Overigens kunnen details en variatie ook ten koste gaan van een verhaal. Dosering is belangrijk. Een achtergrondfiguur is een achtergrondfiguur. Die moet niet teveel aandacht trekken, in vergelijking met de hoofdpersonen. Doet die achtergrondfiguur dat wel, dan lijkt het een aanwijzing voor het verloop van het verhaal.
Hoe pakt Peinado dit aan?
Ik hanteer een schaal qua achtergrondverschijnselen/figuren betreft. Aan het ene uiterste staan de achtergronden- en figuren van Gulien: onbenullig, saai, niet noemenswaardig. Aan het andere uiterste staan die van Rosa: druk, afleidend, haalt je uit het eigenlijke verhaal. Peinado zit daar tussenin. Zijn achtergrondfiguren zijn op een dergelijke manier vorm gegeven, dat ze niet afleidend werken, maar dat ze wél leuk en mooi genoeg getekend zijn om een tweede keer naar te kijken als je daar de tijd voor wilt nemen.
En laten we niet vergeten dat Barks ook vaak grappen op de achtergrond uithaalde. In de Willie Wortel-verhaaltjes trekt Lampje op de achtergrond ook altijd alle aandacht weg van het eigenlijke verhaal.
Ei schreef:Barks heeft die snelle wisselingen gedoseerd. Snelle wisselingen kunnen een verhaal vermoeiend maken om te volgen. [...]
Absoluut, daar ben ik me van bewust. Ik bedoelde ook niet dat Peinado dat altijd doet. Dat laten de scipts natuurlijk ook niet toe. Maar als Donald snel van emotie moet wisselen, weet Peinado dat met zijn tekeningen overtuigend over te brengen.
Ei schreef:Vicar stijf? Vicar heeft lang goed, solide tekenwerk geleverd. Totaal niet te vergelijken met Gulien of Rosa.
Ja, vroeger ja, ten tijde van 'Hang gliders be hanged' (naar een plot van Barks). Maar heb je bijvoorbeeld het verhaal gezien in de laatste DD Extra (08-2007)? Dat vind ik echt slecht werk. Het lijkt wel alsof hij helemáál niet meer fatsoenlijk kan tekenen. Vooral Loebas is belachelijk in dit verhaal.
Ei schreef:Ha ha! Nou tellen scripts niet meer mee bij je beoordeling van tekenwerk? Daar houdt Ei je aan!
Eh? .... Hoe bedoel je? Wilde je beweren dat ik voorheen altijd scripts heb betrokken bij beoordeling van tekenwerk? Want dat is niet waar. Dat zou ook niet logisch zijn: een script is één ding, een tekening totaal iets anders. Als ik van 'een Vicar-verhaal' spreek, dan doe ik dat, omdat de verhalen die hij van zijn redacteuren van Egmont krijgt, allemaal van hetzelfde slechte niveau zijn.
mcprul schreef:Hmm... ik vond het plaatje er een beetje ComicUp-achtig uitzien. Ik zal eens zoeken naar een strip van deze Francisco Peinado.
Peinado is begonnen bij ComicUp, maar ik zie een heel duidelijk verschil. Bij Peinado zie ik geen lopende band-werk, waarbij de tekenaar probeert zoveel mogelijk een standaard eend te tekenen. Peinado heeft juist een heel eigen stijl, die meteen te herkennen is.
Een informatieve pagina over Peinado:
http://www.ehapa.de/comicnews/zeichner/ ... iguez.html (ja hoor, dit is de goede)