Rockerduck schreef:Zal Jippes verdeeldheid zaaien onder Duck-fans of fans van zich af doen keren door zijn anti-Rosa citaat?
[...] Maar als alles goed communiceert en overgoten met een sausje flair, ‘kan’ alles. En met inachtneming van die kenmerken van het genre, wordt alles GELOOFWAARDIG. Kan het entertainen; ons hoogste en enige doel, als striptekenaar. Awel, een tekenaar als Don Rosa, om maar eens man en pa… eend te noemen, heeft deze talenten nu juist in onvoldoende mate. Bij hem moet alles KLOPPEN, moet het Duck-universum, door Barks slechts GESUGGEREERD, hermetisch vastgelegd, in chronologische vorm liefst. Terwijl dat voor iedere lezer naar eigen believen vrijelijk interpreteerbaar behoort te blijven.
Ook tekentechnisch ‘klopt’ bij hem alles. Hoofden worden uit de mal getrokken; perspectivische wetten met de meetlat gehonoreerd. Maar geen flair! En het tegendeel van economie. En laten we wel zijn: vooral grafisch onbeholpen! Een dilettant voor dilettanten. Ik geloof dat zijn werk aantrekkelijk is voor die lezer die denkt: “maar dat zou ik ook wel kunnen”. De Dorknopers onder de lezers. Zelfs Barks heeft meermalen en plein public van zijn minachting voor Rosa`s opstelling ten opzichte van het genre en het typerende bijpassende ‘talent’ blijk gegeven.
Dat jullie dat maar weten! En mochten er individuen onder de Jippes-fans zijn die heimelijk ook Rosa wel zien zitten, zijn ze bij deze GEROYEERD uit de club. Orders van de baas. Hebben jullie (ja, JULLIE daar) nog geluk; de security-forces van JippesWorld had jullie allang met de ruggen tegen de muur… nou ja.”
Mjam mjam. Wie heeft Daan Jippes zo uitvoerig aan het schrijven gekregen voor internet? Haal de laurierkransen! Die blijde bode wordt erelid van de club!
Jippes slaat met betrekking tot Rosa de spijker op de kop. Uiteraard zal dit wel uitgelegd worden als een persoonlijke hekel bla bla... Want wat kan men er anders tegenin brengen? Jippes's omschrijving van hoe Rosa's werk laat zien hoe Rosa zit te rommelen leest als een vernietigend rapport van een tekenleraar.
Wat betreft de Jippes-fans onder ons...
Ei vindt dat waar Jippes grafisch en tekentechnisch sterk kan zijn, hij de neiging heeft om te overdoseren. Zie bijvoorbeeld Havank. Het wordt lelijk van mooiheid. Jippes heeft de neiging te prakken en te zijn vaardigheid te etaleren. Wat overdosering betreft lijkt hij op Rosa en kan ook hij een voorbeeld nemen aan Barks. Want, let op, Barks kende de kunst van het weglaten. Barks wist wat essentieel en doeltreffend was.
Wat betreft eigen scenario's is Jippes duidelijk zwakker dan hij tekenen kan. Dusdanig dat het Duck-verhaal over de Muts van Verdienste een toevalstreffer lijkt. Waar is die Jippes van weleer gebleven? In de vertelling van het recentelijke Havank zag Ei weinig balans, ritme, samenhang. Zo reed Havank hardop denkend in zijn auto, pagina's na pagina's door. Tenminste, zo lang leek het te duren. Om bij in slaap te vallen. Dat ziet Jippes zelf toch ook wel? (En zo niet, dan toch wel de Jippes-fans?)
Ei vindt Jippes tegenwoordig op zijn best als hij een vakkundig scenario uittekent. Bijvoorbeeld de scenario's van Barks. Ei verwacht nu bijvoorbeeld veel van het hilarisch melige 'Where There's Smoke'. Daarin bestrijdt Donald bosbranden per vliegtuig, en worden de Woudlopers telkens om het geringste vuurtje of schijnbare rook bedolven met een lading brandbestrijdende vloeistof.
Jippes zou naar verluidt weleens gesteld hebben dat hij weinig op heeft met die Barks-scenario's. Hoe Rosa-achtig is zo'n mening. Ei vindt dat die scenario's laten zien hoe goed en vakkundig scenario's tegenwoordig nog hadden kunnen zijn. Als Barks in zijn pensioentijd zulke bovengemiddeld goede scenario's kan maken, waar blijven dan zijn zogenaamde volgelingen in de bloei van hun carrière?