De openingspagina van dit Jan Kruse-verhaal bevat alleen dialoog en twee pratende wolven, waarvan één de krant leest. Dit oogt toch niet uitnodigend? Is de cliff-hanger, dat één van de twee wolven eindelijk naar buiten gaat? Spannend, maar niet heus. (snik)
Gaat dit verhaal over de mythische koning Midas, die alles wat hij aanraakte, in goud deed veranderen? Gaat het over een andere koning? Dan had daar op de eerste pagina iets over te zien moeten zijn. Er had in elk geval meer getoond moeten worden, dan twee pratende wolven. Een goede scenarist weet dat. Een goede hoofdredacteur ook.
Iemand vroeg of Ui voorbeelden kon geven van een overschatte Kruse. Welnu, hier is weer zo'n verhaal. Laat de andere drie pagina's maar zitten, want zo'n slechte opening wekt geen enkele nieuwsgierigheid naar de rest.
De openingspagina van dit Paul Halas-verhaal bevat ook veel gelees en gepraat. Dit is iets levendiger ingevuld, maar het blijft een zwakke opening. Tjonge, er zit een eend een boek te lezen. Spannend, hoor! De lezer leest over iemand die leest. (snotter)
Ridder ter Geit schreef:De brievenbus zelf is al heel mooi getekend; is zelf al één grote strip.
Had Ui dit maar geweten. Ui is dol op zulke brievenbussen. (snif)
Redmess schreef:En op het einde een anti-Rosa uitspraak. Verbranden dat levensverhaal!
Had Ui dit maar geweten, toen het blad nog in de winkel lag! (huil huil)
Redmess schreef:De achterkant is wel aardig. Merk ook op dat het 1000 jaar oude beeld brandschoon op de bodem ligt, geheel boven de grond, alsof het daar net is neergelegd.
http://coa.inducks.org/s.php?c=H+2010-368Ui heeft in eerste instantie, hardop om deze melige grap gelachen. Maar de vertelling kan beter. De grap mislukt, omdat Dagobert nu de schuld (en de rekening) aan Donald kan geven. Het had Dagobert moeten zijn, die het anker neerlaat. Donald reageert nu veel te rustig en afstandelijk, op iets wat hij heeft veroorzaakt. Terwijl Dagobert het anker neerlaat, in plaatje 1.5, kan Donald alvast zijn duikerspak aantrekken.
Inderdaad raar, dat het beeld zo schoon is. Maar dat verandert weinig aan de grap. Misschien had de camera een ingebouwd stoffertje kunnen hebben, dat het beeld bij ontdekking, meteen schoonpoetst.
Redmess schreef:Ui heeft gelijk over het telefoonverhaaltje, en inderdaad, de allergie voor tekstloze plaatjes was nog nooit zo hoog. Is het geen personage dat iets overbodigs zegt, dan is het wel een caption die ons verteld wat we zelf ook al kunnen zien. Wellicht is het om te verhullen hoe schrikbarend weinig en ongedetailleerde achtergronden er soms zijn.
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+2011-203In elk geval wel eerlijk van Oom Thom, dat hij ook zijn eigen werk ermee vergald.
Let ook op de zwakke vertelling van de grap. De eerste vijf plaatjes zijn alleen binnenshuis pratende eenden te zien, waarvan er drie een mobieltje in hun handen hebben. Pas in plaatje 1.6 gaat er iets gebeuren, wat meteen eindigt in afsluitend plaatje 1.7. Donald had in de eerste vijf plaatjes, die blikjes aan de neefjes kunnen geven. Show, not tell. Een goede scenarist en een goede hoofdredacteur zien dit. En daar ligt helaas een probleem, bij Donald Duck Weekblad. (snotter)