snowmansion schreef:Ui schreef:Kun jij een bron geven waarin staat dat Barks zijn Duckstad bedoeld heeft als per se een blanke samenleving?
En zelfs al zou je zo'n bron vinden, dan is het nog steeds discriminatie. (snik)
Jullie (Michiel) beweren iets over Barks. Ik niet. Dus ik hoef niet met de bron aan te komen.
Jij suggereert dat Barks een Duckstad heeft bedoeld dat geen afspiegeling van de samenleving is. Als Barks over dit onderwerp geen uitspraak heeft gedaan, wil dat niet zeggen dat hij aan jouw kant staat. O zo! (snik)
Barks's strips zijn een afspiegeling van de samenleving. Dat hoef je niet aan Barks te vragen; je kunt het zien aan zijn werk. Dat Barks in de jaren '40-'60 een afspiegeling maakte van de westerse wereld, is een reden waarom een aantal verhalen inmiddels zijn verboden. Bijvoorbeeld 'Race to the South Seas' en 'Voodoo Hoodoo'. Later, in de jaren '60, in 'The Great Wig Mystery', komen kleurlingen er iets beschaafder vanaf, met een telefoonverbinding met de Wereld-leenbank. Hier komt voorzichtig het westerse besef, dat kleurlingen ook beschaafd kunnen zijn. Een afspiegeling van de westerse samenleving, dus.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+MOC++41-01http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++238-02http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++52-01Ui schreef:Maar als de Duckstadsamenleving geen afspiegeling hoeft te zijn, waarom dan niet een samenwereld vol met kleurlingen en hooguit wat enkele, onbeschaafde blanken?
snowmansion schreef:Waarom wel?
Omdat de Duckstadsamenleving (volgens jou) geen afspiegeling hoeft te zijn van "de samenleving".
snowmansion schreef:Ui schreef:En jij trekt hiermee een overhaaste conclusie. (snik)
Als je in een gekleurde samenleving ziet dat Nederlands Duckstad nog steeds een blanke wereld bevat, mag je er veilig vanuit gaan dat daar een beleid achter zit.
Waarom trek ik een overhaaste conclusie? Waarom? Het is toch een stripwereld? En als jij zegt dat je er veilig van uit mag gaan is dan in mijn ogen ook een overhaaste conclusie. Omdat jij de beweegredenen gewoon simpelweg niet weet van de redactie/striptekenaars. Je neemt aan dat omdat het een blanke wereld bevat, je aan mag nemen dat er een beleid achter zit.
Natuurlijk zit er een beleid achter. Je zou de Roepredactie onderschatten als je beweert dat het niet zo is. Er is daar in elk geval een beleid om zich weinig aan te trekken van demografische ontwikkelingen.
En wat is interessant aan beweegredenen? Als iemand gewend is om door het rode licht te rijden, zal de agent dan echt benieuwd zijn naar de beweegredenen? Als iemand discrimineert, valt dat dan goed te praten met beweegredenen?
snowmansion schreef:Ui schreef:Wat verwacht je? Dat de Roepredactie op een dag beseft, dat men heel toevallig geen of amper kleurlingen gebruikt?
En zelfs al zou het tonen van minderheden geen issue zijn voor de Roepredactie, dan wil dat niet zeggen dat er dus geen sprake is van discriminatie. Dat het voor de Roepredactie geen issue zou zijn om kleurlingen te tonen, laat zien dat kleurlingen buiten hun blanke denkwereld vallen.
Geheel logisch dat de Roepredactie hier misschien niet eens over nadenkt. Waarom moet je opeens van een pad afwijken? Waarom opeens expliciet 'minderheden' tonen? Waarom opeens het meisje met de hoofddoek in de klas? Het is en blijft een strip. Waarom moeten ze dan opeens gaan denken. Oke, er zijn hier al veel Marokkaanse, Turkse, Surinaamse, Antilliaanse, Aziaten Nederlanders, laten we ze nu opeens in een strip gooien, terwijl ik nog steeds niet snap waarom je het dan zo zal moeten door trekken in een volkomen fictieve wereld, vol met antropomorfe dieren.
Waarom wel kleurlingen tonen die in rieten rokjes op een eiland wonen, zoals Barks heeft gedaan? Waarom zou dat wel moeten kunnen? Is dat, omdat Duckstad geen afspiegeling hoeft te zijn van de werkelijke samenleving, waarin kleurlingen even beschaafd zijn als blanken? Wordt dit misschien bedoeld met een pleidooi om geen afspiegeling van de samenleving te hebben? Oftewel, een pleidooi om in de beperkte fantasie van discriminerende blanken te blijven? Geen afspiegeling van de werkelijkheid, maar een afspiegeling van een discriminerende fantasie. Fraai is dat! (snotter)
snowmansion schreef:Er belang aan hechten om kleurlingen buiten Duckstad te houden is politiek, correct. Maar dat is ook iets anders dan gewoon een strip maken op dezelfde manier in een fantasiewereld waar men gewoon op dezelfde manier wilt doorgaan als jaren geleden. Waarom verplicht je hun tot het verweven van een stripwereld (laten acteren van 'minderheden' ) met de daadwerkelijke samenleving?
Moet Heymans opeens een Surinaamse man laten fungeren als figurant in een Donald Duck Oom Dagobert verhaal? Moeten er donker gekleurde antropomorfe dieren in? Wat een onzin. Laat dat dan gewoon plaats vinden in strips die veel meer met de werkelijkheid te maken hebben en waarin gewoon echte mensen acteren.
Kortom, laten we blijven bij een discriminerende fantasie. Laten andere strips maar een afspiegeling van de samenleving zijn. Ons Duckstad moet roomblank blijven. (snik)
Maar als Barks geen afspiegeling van de wereld is, wat moet Ui er dan mee? Was de kracht van Barks niet, dat hij met antropomorfe dieren een door mensen herkenbare samenleving maakte?
snowmansion schreef:Ui schreef:Ui krijgt van jouw berichten over dit onderwerp, niet de indruk dat we leven in een tolerant land. (huil huil)
Haha, ik ben heel tolerant hoor. Tot een bepaalde grens natuurlijk.
Als je geen homo's kunt verdragen in Duckstad, waar ligt die "bepaalde grens" dan?
En wat te doen met mensen die (volgens Dick Swaab) aantoonbaar een man in een vrouwenlichaam zijn, en andersom? Die mensen bestaan echt. Men kan dan wel vluchten in een bekrompen fantasie, maar ze bestaan echt! Misschien ook op McDrake. Waarom zou een Mau Heymans geen goede strip kunnen maken over een mannelijk personage dat liever een vrouw is, of andersom? Waarom zou dat niet kunnen? Wie zegt dan het abonnement op?
snowmansion schreef:Ui schreef:Goede Duckverhalen zijn verhalen zonder transgender, lesbiennes, homo's en gehandicapten?
Nee, zoals je mijn tekst nu leest lijkt het alsof het een het ander uit sluit inderdaad. Maar zo bedoel ik het niet. Ik wil gewoon een goed Duck verhaal lezen en met de rest (culturele/seksuele) diversiteit hoef ik me niet zozeer bezig te houden.
Alsof Ui wel slechte verhalen wil. (snik) Natuurlijk moet een verhaal met transgender, lesbiennes, homo's en gehandicapten, een goed verhaal zijn. Misschien zelfs beter dan de huidige verhalen, als er dan toch gediscrimineerd moet worden.
snowmansion schreef:Ui schreef:Zo zo, één keer een koninklijke kleurling en we kunnen weer overschakelen naar onze vertrouwde, blanke wereld. (snotter)
Het is wel een van de hoofdpersonages. Niet zomaar een bijrol. Disney doet dus wel degelijk wat aan dit aspect. .
Disney doet wel wat, maar met de traagheid van een oude, schuivelende opa die na elke stap moet rusten. (snotter)