Fout van Don Rosa

Re: Fout van Don Rosa

Berichtdoor Michiel Q » zo mei 20, 2012 10:56 pm

Karel schreef:Toen tekende hij ook Sir Francis Drake. Maar soms met kleine ogen en soms met grote ogen.

Goed opgemerkt. Die tekeningen zijn afkomstig uit twee verschillende verhalen. In "Guardians of the Lost Library" heeft Francis Drake grote ogen. Niet echt 'n fout, eerder 'n keuze om een figuur anders te tekenen. Zo kreeg Hortense McDuck in latere verhalen 'n kleinere snavel. Wyatt Earp ziet er in "PoWAC" anders uit dan in "The King of the Klondike".

Zie ook: http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/ArtEvolution
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Fout van Don Rosa

Berichtdoor Karel » wo mei 23, 2012 6:54 am

Ik weet niet of het een fout is maar misschien wel. Op het laatste (groote) plaatje (http://disneycomics.free.fr/Ducks/Rosa/show.php?num=15&loc=D93227) van blz 15 zit Hortensia te zeuren dat ze Donald een stomme naam vind. Het lijkt dus of Woerd Snater de naam Donald voor een zoon heeft verzonnen en dat Hortensia dat maar niks vind. Maar Donald is toch vernoemd naar Sir Donald McDuck, een voorvader van Hortensia. Dat bekent dus dat Hortensia op de naam Donald moet zijn gekomen, want haar over, over, over (en nog wat) grootopa heette zo. Maar in Lo$ 10 lijkt het erop of Snater de naam verzint.

Het kan ook zo dat Snater de naam Donald verzon, Hortensia vond het niks, maar uiteindelijk vond ze het wel een leuke naam, omdat haar over, over, enz.. grootopa zo heette.
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Fout van Don Rosa

Berichtdoor Michiel Q » wo mei 23, 2012 1:59 pm

Karel schreef:Donald is toch vernoemd naar Sir Donald McDuck, een voorvader van Hortensia?

Dat staat nergens. Sir Donald McDuck komt alleen voor op ongebruikte schetsen van Don Rosa. Hij is dus geen officieel personage. Wie zegt dat Donald naar hem vernoemd is? Donald is overigens wél 'n echte Schotse naam.

Zie ook: De quiz van Duckstad (en omstreken)
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Fout van Don Rosa

Berichtdoor Karel » wo jun 27, 2012 8:05 pm

Rosa (en Barks en iedereen) tekenen Guus toch met kleine ogen...?
Afbeelding
http://i46.tinypic.com/4k7gig.gif
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Fout van Don Rosa

Berichtdoor Karel » zo jul 29, 2012 2:23 pm

En met een punt snavel?
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Fout van Don Rosa

Berichtdoor Hidde » zo jul 29, 2012 3:35 pm

dit plaatje heeft Rosa zeker weten van deze cover van Barks nagetekend, maar dan in zijn eigen stijl en met Willie Wortel, Lampje en Cornelis Prul (standbeeld) erbij.

Afbeelding

Bij Barks heeft Guus wel de goed ooggrootte en een mooiere snavel.

Ik vind het trouwens niet mooi als Rosa de ogen van Katrien zo tekent.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Fout van Don Rosa

Berichtdoor Karel » zo jul 29, 2012 4:12 pm

Dat vind ik ook niet zo mooi. Rosa heeft wel meer details getekend zoals een hoefijzer bij Guus Geluk.
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Fout van Don Rosa

Berichtdoor Duck » zo jul 29, 2012 4:56 pm

Mag ik eerlijk zijn dat het net lijkt alsof Guus op Rosa's versie zijn middelvinger opsteekt?
Ok,ik weet dat Disneyfiguren maar 4 vingers hebben,dus geen middelste, maar op deze tekening lijkt het toch wel een beetje alsof hij zijn middelvinger opsteekt.
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: Fout van Don Rosa

Berichtdoor Karel » zo jul 29, 2012 5:00 pm

Duck schreef:Mag ik eerlijk zijn dat het net lijkt alsof Guus op Rosa's versie zijn middelvinger opsteekt?
Ok,ik weet dat Disneyfiguren maar 4 vingers hebben,dus geen middelste, maar op deze tekening lijkt het toch wel een beetje alsof hij zijn middelvinger opsteekt.

Ja nu je het zegt.
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Fout van Don Rosa

Berichtdoor Karel » do aug 02, 2012 12:05 pm

Ik lees het het Don Rosa verhaal 'The Duck who never was'. In dat verhaal wordt Donald 60 jaar. Donald is (volgens Rosa) geboren in 1920. Dat betekent dat het verhaal zich in 1980 afspeelt (1920 + 60 jaar = 1980)
In het verhaal 'The Duck who never was' komt ook oom Dagobert voor. Maar volgens Rosa is Dagobert in 1967 overleden. Volgens mij klopt er iets niet...
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Fout van Don Rosa

Berichtdoor Ridder ter Geit » do aug 02, 2012 2:28 pm

Het is natuurlijk ook een speciaal jubileumverhaal, omdat het personage 60 jaar bestaat. Ik kan me herinneren dat Don Rosa zich daar met een grapje uitgewerkt heeft, iets met dat het een misvatting met het lezen van zijn geboortedatum zou zijn dat hij 60 zou zijn.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Fout van Don Rosa

Berichtdoor niels20020 » vr mei 05, 2017 6:33 pm

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat in het verhaal 'His Majesty, McDuck' (Zijne Majesteit Dagobert) ook een fout zit. In dat verhaal ontdekt Dagobert een gouden plaquette waarmee hij kan aantonen dat de grond waarop het pakhuis staat onafhankelijk is van Amerika. Hij vindt in zijn schatkist ook nog een overdrachtsbewijs dat het helemaal bewijst. Aan het eind van het verhaal (blz. 26 & 27) verbrandt hij dit bewijs per ongeluk. Donald zegt dat hij altijd nog de plaquette heeft om het te bewijzen, maar Dagobert zegt dat hij hem niet meer heeft, aangezien hij hem heeft laten omsmelten voor zijn kroon. In de laatste twee panels heeft hij hem echter weer en legt hij het voer voor de vogels erop. Is dit een fout van Don Rosa of heeft hij het zo bedoeld? (Dus dat Dagobert liegt omdat hij niet wil toegeven dat het hele koninkrijk geen goed idee was)
Mijn top drie tekenaars:
1. Carl Barks
2. Don Rosa
3. Marco Rota
Avatar gebruiker
niels20020
Dagobert fan
Member
 
Berichten: 173
Geregistreerd: di dec 13, 2016 7:42 pm
Woonplaats: Calisota

Re: Fout van Don Rosa

Berichtdoor Michiel Q » za mei 06, 2017 11:09 am

niels20020 schreef:Is dit een fout van Don Rosa of heeft hij het zo bedoeld? (Dus dat Dagobert liegt omdat hij niet wil toegeven dat het hele koninkrijk geen goed idee was)

Dat laatste dus. Dagobert wil tegenover Donald niet toegeven dat zijn plan een fiasco was. Net zoals hij in "Back to the Klondike" zogenaamd vergeten was op welke plek hij zijn goud had begraven. (Volgens mij is dat precies de vewijzing die Don Rosa in gedachten had.)

Overigens is de "koperen plaat" (Ned. vertaling) niet van goud, maar van messing ("brass"). Het ding bestaat echt, met dezelfde Engelse tekst erop, maar 't is een vervalsing. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Drake%27s_Plate_of_Brass

Verder is dit 't eerste verhaal waarin Don Rosa laat zien dat Dagobert een geldkistje bezit waarin hij a) de ganzenei-nugget, b) het eigendomsbewijs van Kill Motor Hill en c) een haarlok van Knappe Kitty bewaart. Dat kistje komt in latere verhalen opnieuw tevoorschijn. De herkomst van de haarlok wordt pas uitgelegd in Rosa's laatste verhaal. (Het is niet zo spectaculair.)
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Fout van Don Rosa

Berichtdoor niels20020 » ma mei 08, 2017 3:20 pm

Ah, precies. Ik had zoiets dus ook al in gedachten, maar ik wist het niet zeker, dus ik dacht ik vraag het hier even.

Grappig, ik had niet verwacht dat het gebaseerd was op een echte plaat. Wel gek dat de Nederlandse vertaling het materiaal gewoon veranderd.
Mijn top drie tekenaars:
1. Carl Barks
2. Don Rosa
3. Marco Rota
Avatar gebruiker
niels20020
Dagobert fan
Member
 
Berichten: 173
Geregistreerd: di dec 13, 2016 7:42 pm
Woonplaats: Calisota

Re: Fout van Don Rosa

Berichtdoor Jop Duck » zo maart 11, 2018 9:08 pm

In Rosa's levensverhaal gaat Dagobert niet naar school. Terwijl er toen in Schotland leerplicht was. Foutje.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

VorigeVolgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten