Thom Roep met pensioen?

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Karel » zo nov 11, 2012 6:13 pm

Oh ik snap het! Iemand heeft deze informatie (die echt klopt) op wikipedia gezet zodat wikipedia actueel blijft. Maar wikipedia controleert zijn pagina's en komt erachter dat binnenkort niet goed is. Ik denk dat het er weer snel op staat alleen is 'binnenkort' dan 'bijna' of 'straks' geworden.
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Koen » zo nov 11, 2012 6:16 pm

Karel schreef:Oh ik snap het! Iemand heeft deze informatie (die echt klopt) op wikipedia gezet zodat wikipedia actueel blijft. Maar wikipedia controleert zijn pagina's en komt erachter dat binnenkort niet goed is. Ik denk dat het er weer snel op staat alleen is 'binnenkort' dan 'bijna' of 'straks' geworden.


Als ze het wijzigen doen ze dat wel meteen,denk ik. Dan gaan ze het niet verwijderen om het de volgende dag pas te veranderen.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Dubbelduck » zo nov 11, 2012 6:49 pm

Wikipedia is voor iedereen toegankelijk en iedereen kan het bewerken. Theoretisch zouden er dus 7 miljard (wereldbevolking) gebruikers kunnen zijn. Als één van die 7 miljard een pagina wijzigt en een ander maakt dat ongedaan omdat het woord 'binnenkort' niet encyclopedisch is, zijn er nog steeds 6.999.998 gebruikers die dezelfde informatie kunnen toevoegen. Eén van ons McDrakers zou ook gewoon de informatie kunnen toevoegen.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Karel » zo nov 11, 2012 9:37 pm

Ik heb de pagina aangepast. http://nl.wikipedia.org/wiki/Thom_Roep
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Koen » zo nov 11, 2012 9:51 pm

Karel schreef:Ik heb de pagina aangepast. http://nl.wikipedia.org/wiki/Thom_Roep


Bedankt,Karel!! :)
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Ui » ma nov 12, 2012 2:09 am

Karel schreef:Oh ik snap het! Iemand heeft deze informatie (die echt klopt) op wikipedia gezet zodat wikipedia actueel blijft. Maar wikipedia controleert zijn pagina's en komt erachter dat binnenkort niet goed is. Ik denk dat het er weer snel op staat alleen is 'binnenkort' dan 'bijna' of 'straks' geworden.

"Binnenkort", "bijna" en "straks" is allemaal te vaag.

Er staat nu:
Thom Roep (Amsterdam, 1952) is een Nederlands scenarist van stripverhalen. Sinds 1984 is hij hoofdredacteur van het weekblad Donald Duck. Maar in 2012 neemt Roep, als hoofdredacteur, ontslag bij Sanoma.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Thom_Roep

Men kan tot 30 november 2012 reageren op de solliciatie. Dus de kans zal klein zijn, dat er in december 2012 al een nieuwe hoofdredacteur is. Gesteld dat de oude hoofdredacteur niet eerder weggaat voordat een nieuwe is aangenomen, zal Roep nog wel blijven in begin 2013.
Het woord "ontslag" een slechte woordkeuze voor iemand die pensioneert.
Ook er is geen bronvermelding. Men had de Stripschrift van vorig jaar, over Roep's pensioen, als bron kunnen gebruiken. (Zonder daar zelf wat aan toe te voegen.)

Wikipedia heeft terecht de pagina opgeschoond, als er "binnenkort" stond. En ook de huidige versie is te vaag en mogelijk feitelijk fout. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Karel » ma nov 12, 2012 8:17 am

Ik heb de pagina aangepast:
Thom Roep (Amsterdam, 1952) is een Nederlands scenarist van stripverhalen. Sinds 1984 is hij hoofdredacteur van het weekblad Donald Duck. Maar in 2012 gaat Roep met pensioen. Hij stopt als hoofdredacteur bij Sanoma.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Thom_Roep
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor snowmansion » ma nov 12, 2012 7:44 pm

Waarom zou je de pagina aanpassen? Wat is je objectieve bron dan?

En waarom maakt iedereen zich zo druk of Thom Roep gaat opstappen als hoofdredacteur? Alsof hij sneller gaat weg gaat als je maar veel brieven naar hem toestuurt of op McDrake topics over hem gaat openen enzovoort. Bovendien wie zegt dat er een hele andere koers wordt gevaren zodra Thom weg is? Maak je liever ergens anders druk over en je ziet het wel als Thom stopt als hoofdredacteur. Wellicht volgt Joan Lommen hem gewoon op en niet een extern iemand die opeens besluit: "Ja, laten we weer eens verhalen met Diederik Duck en Otto gaan publiceren in het weekblad".

Overigens, zeg ik niet dat ik tegen brieven ben met een kritische inhoud hoor. Maar als men verwacht dat hij op elke brief/mail heel gedetailleerd ingaat dan begrijpt men het niet helemaal. Volgens mij heeft hij ook gewoon een full-time baan en is het beantwoorden van lezersvragen niet opeens een hoofdtaak geworden en hoef je zeker niet te verwachten dat hij binnen een paar dagen terug mailt.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Koen » ma nov 12, 2012 9:23 pm

snowmansion schreef:Waarom zou je de pagina aanpassen? Wat is je objectieve bron dan?

En waarom maakt iedereen zich zo druk of Thom Roep gaat opstappen als hoofdredacteur? Alsof hij sneller gaat weg gaat als je maar veel brieven naar hem toestuurt of op McDrake topics over hem gaat openen enzovoort. Bovendien wie zegt dat er een hele andere koers wordt gevaren zodra Thom weg is? Maak je liever ergens anders druk over en je ziet het wel als Thom stopt als hoofdredacteur. Wellicht volgt Joan Lommen hem gewoon op en niet een extern iemand die opeens besluit: "Ja, laten we weer eens verhalen met Diederik Duck en Otto gaan publiceren in het weekblad".

Overigens, zeg ik niet dat ik tegen brieven ben met een kritische inhoud hoor. Maar als men verwacht dat hij op elke brief/mail heel gedetailleerd ingaat dan begrijpt men het niet helemaal. Volgens mij heeft hij ook gewoon een full-time baan en is het beantwoorden van lezersvragen niet opeens een hoofdtaak geworden en hoef je zeker niet te verwachten dat hij binnen een paar dagen terug mailt.


Dat de kans groot is dat Joan Lommen hem opvolgt,is groot. Daar heb je gelijk in. Maar het doel van die mailtjes naar Thom Roep is niet om hem eerder te laten ophouden,maar om antwoorden op belangrijke vragen te krijgen. En natuurlijk word er niet verwacht dat hij op alles antwoord geeft,maar we kunnen toch zoveel mogelijk vragen zodat hij op zo veel mogelijk antwoord? Het was trouwens gewoon een grap dat we er misschien een hoofdredacteur komt die Diederik en Otto in het blad herintroduceert. Maar goed. Zullen we dan maar lekker wachten tot we weten wie de nieuwe hoofdredacteur is?
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Ui » ma nov 12, 2012 9:46 pm

snowmansion schreef:Waarom zou je de pagina aanpassen? Wat is je objectieve bron dan?

Dat zou een nummer van Stripschrift kunnen zijn, van najaar 2011.

snowmansion schreef:En waarom maakt iedereen zich zo druk of Thom Roep gaat opstappen als hoofdredacteur? [...] Bovendien wie zegt dat er een hele andere koers wordt gevaren zodra Thom weg is?

Ui hoopt een hoofdredacteur die niet, vanuit een misplaatst Barks-purisme, bepaalde personages verwijdert en verbant.
De Roeps en de Rosa's, ze zouden maar wat graag een dichtgetimmerd Duckstad willen waarover zij bepalen wie erin komt en wie eruit gaat. In plaats van lezers centraal te stellen, dringen zij de wereld hun persoonlijke smaak op.
Thom Roep gaat daarin zover, dat hij onder meer: selectief een marktonderzoek van tientallen jaren oud noemt; in een jubileum-album een door hemzelf gekleurde geschiedenis geeft, waarin hij woorden zoals "irritante" en "kinderachtigheid" koppelt aan Otto; in datzelfde album een oneerlijke vergelijking maakt tussen de jaren 1962-1972 en de periode erna, waarin hij werkt voor het Weekblad. In dat album klopt hij zichzelf als een aap op de borst. Wat is hij ge-wel-dig. Rosa schreef ook graag artikels waarin hij op gekleurde wijze kon omgaan met de geschiedenis. (snik)

Wat moet een lezer met een hoofdredacteur die vooral zichzelf promoot en die lezersverzoeken afweegt tegenover zijn beperkte, persoonlijke smaak? Vroeg Karel om een grootschalige herintroductie van Otto van Drakenstein? Heeft iemand anders daarom gevraagd? Dat maakt Roep ervan, zodat hij op bureaucratische wijze het verzoek in de stortkoker kan gooien. Karel vroeg om minstens een Taliaferro-weekje Otto van Drakenstein. Was er niet ooit een weekje met Neef Stoot, in het Weekblad? Is Stoot toen uitgebreid geïntroduceerd?
http://coa.inducks.org/character.php?c=Socrates

Dat het blad geen "Otto Weekblad", "Diederik Weekblad" of "Stoot Weekblad" moet worden, daar zullen de meeste het met elkaar over eens zijn. Maar dat Roep zelfs uitzonderlijke verschijningen blokkeert, bijvoorbeeld door het veranderen van Otto in Willie, dat is een totalitair beleid. Roep was bezig om Otto en Diederik uit de geschiedenis te wissen. En nu dat hem niet is gelukt, gaat hij in artikels valse informatie over ze geven. De doorgaans lovende hoofdredacteur heeft het dan ineens over onwelkom, irritant en kinderachtig. In het jubileum-album hebben lezers eindelijk wat Otto en Diederik gekregen, maar Roep moet en zal er een trap bij uitdelen. Dat zijn kinderachtige, irritante, onwelkome streken waar een goede hoofdredacteur zich diep voor zou moeten schamen. (snotter)

De vacature voor een nieuwe hoofdredacteur komt op Ui eerder zakelijk dan artistiek over. Misschien komt er een hoofdredacteur die relatief weinig kennis van Duckstad heeft. Dat zou een nadeel of een voordeel kunnen zijn. Roep gebruikte zijn kennis vooral om Otto te veranderen in Willie, en dat soort persoonlijke invullingen. Misschien komt er een hoofdredacteur die meer naar het buitenland zal kijken, wat daar gebeurt. Waarom geld steken in het ombouwen van Otto, als het toch de zoveelste eend met een snavel is? Minder persoonlijke binding met Duckstad, kan een voordeel zijn. Enerzijds herkent Roep meteen eenden zoals Otto en Diederik, anderzijds is dat een enorm nadeel. Misschien dat een nieuwe hoofdredacteur meer openstaat voor lezersverzoeken.

Een probleem blijft misschien wel, dat hoe meer Nederland op het buitenland (de pockets) lijkt, hoe minder noodzakelijk een Nederlandse hoofdredacteur is. Zouden het Weekblad en de Extra een uitnodiging zijn om de pockets te kopen, dan is dat eigenlijk een reclame voor een buitenlandse afdeling. Hoe meer pockets men koopt, hoe overbodiger een Nederlandse afdeling is.

Hoe dan ook, een andere hoofdredacteur biedt tenminste nog een beetje kans op meer variatie in Duckstad. Ui vindt de Roepproducties van pakweg de afgelopen 10 jaar dusdanige eenheidsworst, dat dit ook afbreuk doet aan de tijd waarin die eenheidsworst nog vers was - ook al kwam hij uit de vriezer. Prima dat de jaren '70 en jaren '80 teruggrijpen naar de jaren '50. Maar inmiddels gaat het nu al bijna 40 jaar, week in, week uit, volgens die eens zo verse eenheidsworst. Elke Donald Duck Extra straalt exact dezelfde lege sfeer uit. Vergelijk dat met Stripgoed, waarin Rockerduck soms verscheen. De garantie dat in de nieuwe Extra en ook die daarna, de variatie eruit geslagen is door Roep, is van een tot wanhoop drijvende bespottelijkheid. Dusdanig, dat Ui zou denken: erger dan dit kan een hoofdredactie haast niet zijn. (snik)

snowmansion schreef:Overigens, zeg ik niet dat ik tegen brieven ben met een kritische inhoud hoor. Maar als men verwacht dat hij op elke brief/mail heel gedetailleerd ingaat dan begrijpt men het niet helemaal. Volgens mij heeft hij ook gewoon een full-time baan en is het beantwoorden van lezersvragen niet opeens een hoofdtaak geworden en hoef je zeker niet te verwachten dat hij binnen een paar dagen terug mailt.

Roep's werknemers hebben zelf verwezen naar Thom Roep. Je zou eigenlijk klaar moeten zijn met een brief aan Oom Donald, of anders een redactielid. Men heeft echter geen antwoord en verwijst door naar Roep.
Op McDuck heeft een redactielid de bezoekers verweten, dat ze maar zitten te gissen en niet even naar de redactie schrijven. En nu schrijven lezers met de redactie en ze schrijven met Roep, is het wéér niet goed.
Natuurlijk is lezersbrieven beantwoorden geen hoofdtaak van een hoofdredacteur. Maar Roep trekt zelf de boel zo naar zich toe. Zijn eigen werknemers moeten maar raden naar zijn beleid. Roep zou zijn full-time baan misschien beter kunnen inrichten, dan schrijvende lezers uitgebreid om de tuin te leiden omtrent lezersverzoekjes die hij hoogstpersoonlijk blokkeert.
En niemand verwacht dat hij binnen een paar dagen terugschrijft.

Het geschrijf en het getelefoneer met ene Thom Roep om in het Nederlandse Duckstad iets voor elkaar te krijgen, is voor Ui een grote ergernis. Roep heeft dat zelf zo persoonlijk naar zich toe getrokken.

snowmansion schreef:Wellicht volgt Joan Lommen hem gewoon op

Koen schreef:Dat de kans groot is dat Joan Lommen hem opvolgt,is groot.

Waarom is er dan een vacature?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Karel » ma nov 12, 2012 10:11 pm

Helemaal met Ui eens. En oh ja nog geen reactie op m'n laatste mail ook al denk ik dat dat nooit komt...
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Ui » ma nov 12, 2012 10:57 pm

Karel schreef:Helemaal met Ui eens.

Kijk daarmee uit. Straks staan we samen in de rij bij de gaarkeuken. Haha! (snotter)

Want, wat kies jij? Een baan met Thom Roep als je baas, en dan maar geen Otto, Diederik, etcetera? Of weiger je dat, en ga je met je principes in de goot liggen?
Tussen gelijk hebben en gelijk krijgen ligt een wereld van verschil. Als Ui gelijk heeft en de baas heeft ongelijk, dan krijgt de baas toch gelijk. Snap je? Houd dat in gedachten als je met bazen in discussie gaat. Het kan je veel salaris schelen. Er is nu eenmaal zoiets als macht en onrechtvaardigheid. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Zwarte Capihoorn » di nov 13, 2012 10:05 pm

Ik hoop echt dat de volgende hoofdredacteur niks tegen Otto en Diederik heeft.
Wie weet, is er dan nog een kans.
Ui schreef:Misschien komt er een hoofdredacteur die relatief weinig kennis van Duckstad heeft. Dat zou een nadeel of een voordeel kunnen zijn. Roep gebruikte zijn kennis vooral om Otto te veranderen in Willie, en dat soort persoonlijke invullingen. Misschien komt er een hoofdredacteur die meer naar het buitenland zal kijken, wat daar gebeurt. Waarom geld steken in het ombouwen van Otto, als het toch de zoveelste eend met een snavel is? Minder persoonlijke binding met Duckstad, kan een voordeel zijn. Enerzijds herkent Roep meteen eenden zoals Otto en Diederik, anderzijds is dat een enorm nadeel. Misschien dat een nieuwe hoofdredacteur meer openstaat voor lezersverzoeken.

Inderdaad, als er een hoofdredacteur komt die weinig weet van Duckstad denkt die misschien:''Hé, ik zie dat in het buitenland strips met een zekere Otto en Diederik populair zijn. Laat ik dat hier ook maar eens proberen.''
En als zo'n redacteur een mail met lezersverzoeken krijgt, zal diegene misschien denken:''Ah, gratis ideeën om het blad te verbeteren. Dan hoef ik geen dure onderzoeken te doen.'' (of niet in de kast hoefen zoeken naar een onderzoek van 40 jaar geleden)
Hope rides alone
Avatar gebruiker
Zwarte Capihoorn
Kek
Member
 
Berichten: 707
Geregistreerd: zo mei 29, 2011 6:45 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Karel » wo nov 14, 2012 7:17 am

Ze hebben het weer van wikipedia afgehaald die vuile #@^%*!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thom_Roep
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Ui » wo nov 14, 2012 7:50 am

Zwarte Capihoorn schreef:(of niet in de kast [hoeven] zoeken naar een onderzoek van 40 jaar geleden)

Haha! (snotter)
Dat oude onderzoek ligt natuurlijk niet in een kast. Dat onderzoek hangt natuurlijk al 40 jaar te vergelen boven Oom Thom's bed, in een gouden lijst met een lampje erboven. Haha! (snik)

Karel schreef:Ze hebben het weer van wikipedia afgehaald die vuile #@^%*!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thom_Roep

De verwijdering is terecht. Er zou op zijn minst een bronvermelding moeten zijn, bij informatie die gaat over de toekomst.
Maar waar is het overleg te lezen, over deze wijziging? Kan iemand een rechtstreekse link geven?

Overigens is Wikipedia niet consequent als het gaat om bronvermelding. Deze pagina beweert van alles, maar alleen achter Co Loerakker staat een bronvermelding.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron