Gaat het weekblad achteruit?

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor De Zwarte Schim » di nov 20, 2012 10:37 pm

Volgens Sanoma is de wekelijkse oplage 304.930. (Februari 2012)
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Koen » wo nov 21, 2012 9:10 am

Natuurlijk is ''300.000'' gebaseerd op de oplage. Maar ook van dat getal zijn het niet allemaal enthousiaste kindjes die zich elke week weer verheugen op de nieuwe DD en die vervolgens met een ruk uit brievenbus trekken. Of het kopen,ook dolenthousiast. Ook kopers en abonnees zoals ik,kunnen kritisch zijn. En dan zijn er ook nog mensen die het weekblad ook niet meer zo denderend vinden,maar zich er niet veel van aantrekken. En daar valt zowel de doelgroep volwassenen als kinderen onder. Op deze manier blijft er van die 300.000 weinig over.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor MatroosDuck » wo nov 21, 2012 10:27 am

Koen schreef:Natuurlijk is ''300.000'' gebaseerd op de oplage. Maar ook van dat getal zijn het niet allemaal enthousiaste kindjes die zich elke week weer verheugen op de nieuwe DD en die vervolgens met een ruk uit brievenbus trekken. Of het kopen,ook dolenthousiast. Ook kopers en abonnees zoals ik,kunnen kritisch zijn. En dan zijn er ook nog mensen die het weekblad ook niet meer zo denderend vinden,maar zich er niet veel van aantrekken. En daar valt zowel de doelgroep volwassenen als kinderen onder. Op deze manier blijft er van die 300.000 weinig over.


Weten jullie de brief van de week nog, waar en man de leukste rubriek, een rubriek van zo'n 10 jaar (of langer) geleden vond? Kun je nagaan.
Avatar gebruiker
MatroosDuck
:)
Member
 
Berichten: 1120
Geregistreerd: za apr 09, 2011 11:46 am

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo nov 21, 2012 3:18 pm

[De eerste zin verwijst naar een misverstand, dat Thom Roep lid zou zijn van dit forumboard. -admin]

Ik weet niet of het echt Thom Roep is die hier reageert, hoor, maar als hij het echt is zou hij er het meest verstandig aan doen om blij te zijn met een forum vol kritiek. Met kritiek kun je iets goeds doen, kun je je blad blijven verbeteren.
Laatst bijgewerkt door admin op za nov 24, 2012 6:18 am, in totaal 2 keer bewerkt.
Reden: opmerking toegevoegd
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor DD » wo nov 21, 2012 3:53 pm

Nog nooit heeft een commercieel product naar een klein groepje (kritische) fans geluisterd. Dus waarom zou DDW dat doen?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Duck » wo nov 21, 2012 4:16 pm

MatroosDuck schreef:
Koen schreef:Natuurlijk is ''300.000'' gebaseerd op de oplage. Maar ook van dat getal zijn het niet allemaal enthousiaste kindjes die zich elke week weer verheugen op de nieuwe DD en die vervolgens met een ruk uit brievenbus trekken. Of het kopen,ook dolenthousiast. Ook kopers en abonnees zoals ik,kunnen kritisch zijn. En dan zijn er ook nog mensen die het weekblad ook niet meer zo denderend vinden,maar zich er niet veel van aantrekken. En daar valt zowel de doelgroep volwassenen als kinderen onder. Op deze manier blijft er van die 300.000 weinig over.


Weten jullie de brief van de week nog, waar en man de leukste rubriek, een rubriek van zo'n 10 jaar (of langer) geleden vond? Kun je nagaan.

Was dat niet in een "Abonnee van de week" van een paar weken terug?
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor McDuck Menu » wo nov 21, 2012 4:21 pm

Kritiek kan inderdaad handig zijn, zolang het op het beleid is. Zodra het te persoonlijk wordt heeft de redactie er ook weinig meer aan denk ik zo.

De laatste tijd hebben we toch wel wat verbetering gezien, zoals het feit dat er veel minder ouwe Mickey's in het blad staan, maar nieuwe vervolgverhalen zelfs! (Nu nog van de Ducks ;) ) Af en toe duiken Otto en Diederik op in de rubrieken of de brievenbus, een teken dat ze niet per se verbannen zijn, maar wel op de achtergrond staan. Rockerduck heeft ook een (weliswaar klein) optreden gehad een jaar of zo terug. Het is niet veel, maar het is een begin.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Koen » wo nov 21, 2012 4:31 pm

McDuck Menu schreef:Kritiek kan inderdaad handig zijn, zolang het op het beleid is. Zodra het te persoonlijk wordt heeft de redactie er ook weinig meer aan denk ik zo.

De laatste tijd hebben we toch wel wat verbetering gezien, zoals het feit dat er veel minder ouwe Mickey's in het blad staan, maar nieuwe vervolgverhalen zelfs! (Nu nog van de Ducks ;) ) Af en toe duiken Otto en Diederik op in de rubrieken of de brievenbus, een teken dat ze niet per se verbannen zijn, maar wel op de achtergrond staan. Rockerduck heeft ook een (weliswaar klein) optreden gehad een jaar of zo terug. Het is niet veel, maar het is een begin.


Zeg,je hebt wel gelijk! Er staat me nog die periode bij met allemaal van die oude Mouse-verhalen,inderdaad. En die is voorbij.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Thom Roep met pensioen?

Berichtdoor Ui » zo nov 25, 2012 4:21 am

Ridder ter Geit schreef:[Thom Roep zou] er het meest verstandig aan doen om blij te zijn met een forum vol kritiek. Met kritiek kun je iets goeds doen, kun je je blad blijven verbeteren.

DD schreef:Nog nooit heeft een commercieel product naar een klein groepje (kritische) fans geluisterd. Dus waarom zou DDW dat doen?

Zou de pocketverkoop draaien op een klein groepje fans? (snik)

De Roepredactie stelt zichzelf op als een klein groepje. Alsof het gaat om het dorpje van Asterix. Overal Romeinen, maar Roeprix houdt standvastig hun "vreemde" personages buiten zijn dorpje. Italië, Egmont, Amerika, ze tonen allemaal interesse in de "vreemde" personages. (Personages zoals Otto, Diederik en Brigitta.) Maar de Roepredactie stelt zich op als een klein kritisch groepje.
Daarbij wordt de "ontlezing" reeds ingecalculeerd. Dus zelfs al zouden een aantal mensen afhaken omdat Roep's reservaat te saai wordt, dan komt het door de "ontlezing".
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor admin » zo dec 02, 2012 6:06 pm

Uit het topic 'DD 2012-47':
16 Nov 2012 08:11 am, Ridder ter Geit schreef:Over het algeheel genomen winnen de Deense strips het van de Nederlandse, de laatste tijd. Als mijn vrouw en ik een openingsverhaal erg leuk geschreven en getekend vinden is het vrijwel altijd een Deens verhaal.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=55423#p55423
admin
Site Admin
 
Berichten: 409
Geregistreerd: di aug 14, 2007 12:35 am
Woonplaats: Nederland

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Ui » zo feb 03, 2013 6:12 pm

Uit het topic 'DD 2012-06':

01 feb 2013 10:54 pm, Ridder ter Geit schreef:Misschien een beetje een flauwe vergelijking, maar ik las in een oud Dagobert-album 'Het goud van de vliegende Hollander' nog eens, kort na het Gulien-verhaal. En natuurlijk lijkt het Gulien-verhaal dan nóg knulliger. De tekeningen, de sfeer... net of er zomaar wat gebeurt. In zo'n oud Barksverhaal komt het avontuur je elke pagina tegemoet. Af en toe kun je lachen om de grappen. Je leeft echt mee met hun problemen op die boot.

Waar ik heen wil: is het niet kwalijk dat het kwaliteitsverschil binnen een product zo groot kan zijn? En was vroeger echt alles beter? Kan Barks nooit meer verbeterd worden? Kan er alleen nog af en toe als uitschieter een vergelijkbaar goed verhaal langskomen?

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=57235#p57235

01 feb 2013 11:43 pm, Little Helper schreef:
Ridder ter Geit schreef:Misschien een beetje een flauwe vergelijking, maar ik las in een oud Dagobert-album 'Het goud van de vliegende Hollander' nog eens, kort na het Gulien-verhaal. En natuurlijk lijkt het Gulien-verhaal dan nóg knulliger. De tekeningen, de sfeer... net of er zomaar wat gebeurt. In zo'n oud Barksverhaal komt het avontuur je elke pagina tegemoet. Af en toe kun je lachen om de grappen. Je leeft echt mee met hun problemen op die boot.

Waar ik heen wil: is het niet kwalijk dat het kwaliteitsverschil binnen een product zo groot kan zijn? En was vroeger echt alles beter? Kan Barks nooit meer verbeterd worden? Kan er alleen nog af en toe als uitschieter een vergelijkbaar goed verhaal langskomen?


Bzz BzzzzzBzz Bz Bzzz Bzzz

(Natuurlijk moeten we niet vergeten dat kwaliteit altijd subjectief is, en dat sommige mensen dit verhaal juist veel beter zullen vinden (ik kan het me bijna niet voorstellen, maar je weet maar nooit.) Ik denk echter wel dat Barks nog verbeterd kan worden, of in ieder geval geevenaard, zowel in verhaal als in beeld. Barks heeft alleen de lat ongelooflijk hoog gelegd. Een genie, dat maar eens in de zoveel tijd langskomt. Maar daar ligt ook onze hoop "eens in de zoveel tijd". Verder kunnen er natuurlijk altijd (on)verwachte uitschieters bij zitten, maar die zullen waarschijnlijk schaars blijven)

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=57238#p57238

02 feb 2013 12:18 am, Oom Paspasu schreef:
Little Helper schreef:Bzz BzzzzzBzz Bz Bzzz Bzzz

Smaak is subjectief, maar binnen een cultuur is er wel een zekere intersubjectiviteit. Kwaliteit wil ik definiëren als de mate waarin iets aan zijn doel beantwoordt. Daar kan men ook over van mening verschillen, maar het kan met een grotere intersubjectiviteit worden vastgesteld. Een Disneystrip heeft in het algemeen tot doel kinderen te vermaken en te boeien. Je zou dit kunnen testen op een groep lezers. Als ik een Barksverhaal alleen maar even doorkijk om iets op te zoeken, krijg ik al de drang om het helemaal te gaan lezen. Sommige andere verhalen moet ik met moeite doorworstelen.
Een individuele lezer kan natuurlijk een ander doel met de strip hebben. Je kan ook lachen om hoe slecht een verhaal is. Sinds ik me intensief met Donald Duck bezig houd, moet ik juist vaak huilen om verhalen waar ik vroeger om gelachen had, omdat ik van de schrijver en tekenaar meer verwacht dan de gemiddelde lezer. Ook kunnen sommige strips een ander doel hebben of andere subdoelen of voor een ander publiek bestemd zijn. Er bestaat ook genoeg muziek die niet bedoeld is om mooi te zijn maar om veel lawaai te maken.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=57240#p57240

Het bedoelde Gulien-verhaal is 'Donkere dagen', geschreven door Evert Geradts en getekend door Sander Gulien.
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+2011-248
Het genoemde Barks-verhaal is 'The Flying Dutchman', geschreven en getekend door Carl Barks:
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++25-02
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Ui » zo feb 03, 2013 7:46 pm

Ridder ter Geit schreef:Misschien een beetje een flauwe vergelijking, maar ik las in een oud Dagobert-album 'Het goud van de vliegende Hollander' nog eens, kort na het Gulien-verhaal. En natuurlijk lijkt het Gulien-verhaal dan nóg knulliger. De tekeningen, de sfeer... net of er zomaar wat gebeurt. In zo'n oud Barksverhaal komt het avontuur je elke pagina tegemoet. Af en toe kun je lachen om de grappen. Je leeft echt mee met hun problemen op die boot.

Waar ik heen wil: is het niet kwalijk dat het kwaliteitsverschil binnen een product zo groot kan zijn? En was vroeger echt alles beter? Kan Barks nooit meer verbeterd worden? Kan er alleen nog af en toe als uitschieter een vergelijkbaar goed verhaal langskomen?

En dan is 'The Flying Dutchman' zelfs een verhaal uit een periode (eind jaren '50) waarin Barks steeds langere eenden tekende.

Carl Barks was zelf een uitschieter. Barks heeft vrijwel tot aan zijn pensioen gewerkt voor de persoon Walt Disney. Toen Barks werd aangenomen, moest hij eerst door een strenge proefperiode heen. Men kon niet zomaar in dienst komen van Disney. Toen Barks aan de strips begon, had hij jaren aan ervaring in verhaalvertellen opgedaan.
Vergelijk die situatie met de Nederlandse Disney-strips van tegenwoordig. Dat is alsof je voor de schoolkrant aan het werk bent. Lukt het je, om op je zolderkamertje met pijn en moeite iets van een verhaal in elkaar te flansen, dan kun/kon je al relatief gauw bij Donald Duck Weekblad terecht. Kon, omdat de afdeling tegenwoordig zo is ingezakt, dat voor nieuw talent weinig ruimte is. (snik)

Sander Gulien heeft onder Thom Roep begeleiding gekregen van Ed van Schuijlenburg, in de jaren '90. Art-director Daan Jippes was inmiddels allang vertrokken, sinds begin jaren '80.
Dat Gulien na die begeleiding nog steeds blijft tobben, en dat de ooit veelbelovende Mau Heymans en Bas Heymans zijn ingezakt, zegt misschien veel over de lage kwaliteit van de hele Nederlandse afdeling.

Ui vindt, dat sinds een sterke periode tot in begin jaren '80, de Nederlandse productie vreselijk is ingestort. Dat dit achteraf lijkt samen te gaan met Roep als hoofdredacteur, en niet alleen met het vertrek van Jippes, is voor Ui een verrassing. Want Ui dacht aanvankelijk, door een drukfout in een Striprofiel, dat Roep reeds in de jaren '70 hoofdredacteur was.
Sinds 1984/1985 wordt het Weekblad steeds meer marketing, in combinatie met steeds minder kwaliteit. Het blad is meer gericht op jonge kinderen. Een verbasterde naam zoals "Harry Muesli" wordt van de daken gebruld als zijnde een interessante, diepere laag. Oom Donald wordt steeds meer de oom die op verjaardagen telkens dezelfde grapjes maakt en zichzelf heel leuk vindt.

Zoals pakweg 5 jaar geleden bleek, investeert de Nederlandse afdeling niet meer in nieuw talent. Zoiets schreef Roep aan iemand die striptekenaar wilde worden. De e-mail kwam op McDuck of McDrake terecht. En volgens Jos Beekman, in pakweg 2006, op McDuck, was de Nederlandse afdeling bijna opgeheven.
Ui denkt dat men nu vooral bezig is met het uitmelken van de afdeling, alvorens er binnenkort een punt achter te zetten. Ui heeft geen glazen bol, maar de combinatie van een overdosis aan publicaties en een bekrompen bezetting doet Ui denken aan de zon in een van de laatste levensfases. Die wordt groter en valer.
De Nederlandse afdeling zal vast opgaan in een Europese afdeling, waarin ook Denemarken en Italië zullen opgaan. Zo ziet Ui de toekomst.
Er liggen steeds meer pagina's aan Disney-strips in de winkel, maar de kwaliteit lijkt eraan ondergeschikt. Alsof men een vrachtwagen vol patat over het publiek heenkiepert. Weliswaar veel buitenlandse publicaties met geregeld meer vrijheden, maar dan nog lijkt het roofbouw. Hoeveel tienduizenden, honderdduizenden pagina's kun je aan een stel eenden wijden, voordat het publiek er de buik van vol heeft?

Maar het gaat niet alleen om het heden. Barks kreeg rond 1960 te maken met bezuinigingen op papierkosten en met een redactionele vrees om lezers tegen het hoofd te stoten. Wat dat betreft hebben de hoogtijdagen van de Disney-strip pakweg 10-15 jaar geduurd, van de jaren '40 tot en met de jaren '50. En die relatief korte periode weet het Weekblad nu al sinds de jaren '70 uit te melken, door middel van herdrukken en het voortborduren op oude formules. Stilstand is achteruitgang.

Barks bedacht Magica in de vroege jaren '60. Maar eigenlijk is dit personage een van zijn minder interessante personages. Ze voegt vooral een magisch, visueel onderdeel toe. Misschien is ze typisch een product van de jaren '60. Misschien is Magica vooral interessant voor jonge kinderen, die haar griezelig zullen vinden. Zoals Oena ook vooral voor jonge kinderen leuk lijkt.
http://coa.inducks.org/character.php?c=MDS
http://coa.inducks.org/character.php?c=Oona
Dat Magica in Nederland zowat het avontuurlijke toppunt is van wat men nog kan verwachten, zegt op zich al wat over de matige kwaliteit van het Weekblad.

Het Weekblad kost weinig moeite om te maken, het kost weinig moeite om te lezen. Gewoon een slap blad, vergelijkbaar met een soap: als men maar blijft kijken.
Erger dan een soap zelfs. In een soap verandert de rolbezetting. Zo heeft 'Goede Tijden, Slechte Tijden' nog maar enkele personages uit de rolbezetting van het 1e seizoen, van 1990-1991. Vergelijk dat met Donald Duck Weekblad, waar de Duckfamilie bevroren lijkt.

Ui is blij dat Ui het Weekblad niet meer ontvangt. In plaats van "voedsel voor de geest" werd het blad voor Ui steeds meer "vergif voor de geest". Elke week dezelfde pulp-pap opnieuw, ten koste van geld en aandacht voor wat wel mooi is. Waarom zou je nog lid zijn van een pulp-blaadje, als je een rij Barks-albums in de kast hebt staan? En als er, desnoods buiten Disney, nog zoveel moois is?

Het Weekblad als vergif voor de geest. In plaats van te jubelen over de schoonheid van het leven, zit Ui hier veel tijd te verdoen aan het moeizaam schrijven van een o zo kritisch bericht over een verloren zaak. Moeizaam, omdat Ui steeds minder aandacht heeft voor het ontleden van troep.

Kortweg gezegd neemt het Weekblad het publiek geregeld in de maling. Er zijn op McDrake diverse reacties waaruit blijkt dat men begon aan een veelbelovend verhaal dat tegen bleek te vallen. Neem nu die "reflectorvissen". Dat klinkt erg interessant, maar na het lezen (en dus vaak kopen) van het verhaal wacht een teleurstelling. Die teleurstelling is vergif voor de geest. Maar volgende week misschien beter, of anders die week erna. En ja hoor, soms zit er iets leuks tussen. Dat vergeefs hopen op betere tijden en het hopen dat schrijven met de hoofdredacteur veel zal helpen, is allemaal een uitwerking van het vergif dat Donald Duck Weekblad steeds meer is geworden. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Ui » za feb 09, 2013 9:28 pm

Ui schreef:Dat vergeefs hopen op betere tijden en het hopen dat schrijven met de hoofdredacteur veel zal helpen, is allemaal een uitwerking van het vergif dat Donald Duck Weekblad steeds meer is geworden. (snik)


Krantenbericht over de 'C1000 Wintergroenten Editie':
Deze editie past goed bij het thema dat het blad centraal stelt in 2013: ‘Van Donald Duck steek je meer op dan je denkt’.

bron: http://www.volnieuws.nl/index.php?option=com_k2&view=item&id=25930:vergeten-groenten-en-donald-duck&Itemid=4515#.URah7vLviSo (6 februari 2013)

Een pulpblad verkopen als een leerzaam blad, dat is ook vergif voor de geest. (snik)
De redactionele pagina's met weetjes, die zijn leerzaam. Maar de verhalen worden steeds warriger en betekenislozer.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Oom Paspasu » za feb 09, 2013 10:34 pm

Ui schreef:
Oom Paspasu schreef:Vicar heeft een aantal interessante verhalen getekend waar Cornelis in voorkomt. In The Head of Cornelius Coot wordt er een wassenbeeldententoonstelling gehouden, gebaseerd op een schilderij van Van Duck, ter gelegenheid van de 250-ste verjaardag van Duckstad (1979-250=1729). De beeldengroep stelt Prul voor samen met de andere kolonisten die naar de locatie van het huidige Duckstad trokken.

Dat moet het verhaal met de apenkop zijn, verschenen in Donald Duck Weekblad 1983-04.
Hoewel het verhaal lijkt opgebouwd uit twee Barks-verhalen, herinnert Ui het zich als een klassieker.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++408-02 ('The Golden Helmet')
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+204-01 ("stone face")
bron: Cornelis Prul

In 1983 was Ui nog niet uit z'n door een vleermuis gelegde ei gekomen. Wel was er toen een negenjarig jongetje dat nog onkritisch naar zijn favoriete blaadje keek. Ik ken ook verhalen die ik vroeger heb gelezen en die me altijd bij zijn gebleven als een goede herinnering, hoewel ze eigenlijk weinig voorstelden. Een kindergeest werkt anders en een kinderhand is snel gevuld.
Oom Paspasu schreef:Een Disneystrip heeft in het algemeen tot doel kinderen te vermaken en te boeien.

Een kritische volwassene vermaken heeft wat meer om het lijf. Wanneer ik oude weekbladen doorlees, sla ik meestal de Vicarverhalen over, omdat a) het tekenwerk dan wel altijd goed is, maar nooit mooi en b) de verhalen van zijn scenaristen nooit echt grappig zijn. Vroeger kon ik juist erg van deze verhalen genieten. ***Spoiler alert*** In "Het hoofd van Cornelis Prul" loopt Donald achter een muis aan, slaat per ongeluk het hoofd van het beeld eraf, vindt een ander hoofd in de donkere kelder, heeft niet door dat het een apenhoofd is, al is het in de zaal waar het beeld staat gewoon licht, en wanneer dit uitkomt, rent hij weg.
Ui schreef:Vijf pagina's van ruim meer dan vijftig Weekbladen geleden. Vijf pagina's uit meer dan tweeduizend pagina's aan Weekblad. Hoe dun kan een spoeling worden.
bron: Evert Geradts

Evert Geradts is niet de enige schrijver. "Garagebouw" is, naar mijn mening, heel goed, maar niet alles wat hij sindsdien geschreven heeft is per se troep.
Ui schreef:Neem nu die "reflectorvissen". Dat klinkt erg interessant, maar na het lezen (en dus vaak kopen) van het verhaal wacht een teleurstelling.

"Wauw! Een verhaal over reflectorvissen! Dat moet wel fantastisch zijn!" Met deze insteek heb ik het verhaal niet gelezen. Ik ben me ervan bewust dat de kwaliteitsniveau van het weekblad meestal niet zo hoog is en ik laat me niet teleurstellen. Blijkbaar is het is het kwaliteitsniveau nog hoog genoeg om nog veel kinderen en volwassenen te vermaken. En deze week bijvoorbeeld heb ook ik erg moeten lachen.
Ik, als Donald Duckliefhebber (Donald-Duckliefhebber?), probeer andere mensen wel eens uit te leggen hoe slecht een bepaald verhaal is. Dat begrijpen ze vaak niet helemaal. "Het is toch een leuk verhaaltje? En verschil tussen dit tekenwerk en andere zie ik toch niet." De mensen weten dat het geen hoogstaande literatuur of kunst is, maar pulp en daar nemen ze genoegen mee.

Ja, het gaat achteruit. Dat is geen probleem voor het weekblad, omdat de doelgroep niet de liefhebbers is, maar de mensen die het ter ontspanning lezen. Vind je dat wij de goede smaak van het plebs moeten beschermen? Heb je wel eens tv gekeken?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Ui » za feb 09, 2013 11:20 pm

Oom Paspasu schreef:The Head of Cornelius Coot

Oom Paspasu schreef:In 1983 was Ui nog niet uit z'n door een vleermuis gelegde ei gekomen. Wel was er toen een negenjarig jongetje dat nog onkritisch naar zijn favoriete blaadje keek. Ik ken ook verhalen die ik vroeger heb gelezen en die me altijd bij zijn gebleven als een goede herinnering, hoewel ze eigenlijk weinig voorstelden. Een kindergeest werkt anders en een kinderhand is snel gevuld.

O ja? Vergelijk dat verhaal dan eens met de latere Vicar! (huil huil)

Dat men als kind gauw tevreden is en men als volwassene dus niet goed kan oordelen over kwaliteit, is een manier om critici buitenspel proberen te zetten. Datzelfde Uitje had toentertijd al een aantal favoriete verhalen die van Barks afkomstig bleken te zijn. En dat het Vicar-verhaal een aantal Barks-verhaalideeën hergebruikt, dat is iets dat Ui pas later heeft ontdekt. Maar dat hergebruik doet in principe niets af aan de kracht van die ideeën.

Ui schreef:Vijf pagina's van ruim meer dan vijftig Weekbladen geleden. Vijf pagina's uit meer dan tweeduizend pagina's aan Weekblad. Hoe dun kan een spoeling worden.

Oom Paspasu schreef:Evert Geradts is niet de enige schrijver. "Garagebouw" is, naar mijn mening, heel goed, maar niet alles wat hij sindsdien geschreven heeft is per se troep.

Noem van die meer dan tweeduizend pagina's de klassiekers maar. Met name de Nederlandse verhalen zijn steeds meer bladvulling, omdat men telkens opnieuw met dezelfde personages iets nieuws moet zien te bedenken. Vergelijk dit met hoe anders Italië en Denemarken zijn.

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Neem nu die "reflectorvissen". Dat klinkt erg interessant, maar na het lezen (en dus vaak kopen) van het verhaal wacht een teleurstelling.

"Wauw! Een verhaal over reflectorvissen! Dat moet wel fantastisch zijn!" Met deze insteek heb ik het verhaal niet gelezen. Ik ben me ervan bewust dat de kwaliteitsniveau van het weekblad meestal niet zo hoog is en ik laat me niet teleurstellen.

Op zo'n manier is de teleurstelling al ingecalculeerd.
Ui wil wél kunnen zeggen: "Wauw! Een verhaal over reflectorvissen!" Als Ui zich moet voorbereiden op weer een teleurstelling, leest Ui liever wat anders of helemaal niets. Er zijn meer activiteiten dan strips lezen.

Oom Paspasu schreef:De mensen weten dat het geen hoogstaande literatuur of kunst is, maar pulp en daar nemen ze genoegen mee.

Hoe anders sprak men over Barksverhalen en over het treden in zijn voetsporen. Ui heeft zich er gek mee laten maken. En daarom maakt Ui bezwaar tegen het verkopen van Het Weekblad als educatief blad. Men doet het blad anders voor dan hoe het in werkelijkheid is. Het blad is steeds meer een zielloze samenstelling van pulp die wordt afgewisseld met een eindeloos hergebruik van klassieke verhalen, die daardoor aan kracht verliezen. Dit alles gemarineerd met Wikipedia-achtige weetjes.

Overigens kan pulp ook leuk zijn. Maar niet op de manier van de Roep-redactie, waar men wil dat de Duck-pulp blijft draaien om Barks-personages die tientallen jaren oud zijn. Barks had zelf allang wat nieuwere personages bedacht.
Het Weekblad bevat een wereld van namaak-Barks. Het Barks-personage Guus Geluk is qua mogelijkheden beperkt, maar toch wordt hij voor alles en nog wat ingezet. Willie Wortel was eigenlijk niet bedoeld om veel gebruikt te worden. Barks had hem anders ongeveer even lang als de Ducks gemaakt. Toch worden deze personages keer op keer hergebruikt bij de Roep-redactie, alsof er geen andere mogelijkheden zijn.
In Denemarken en vooral Italië kijkt men verder dan Barks. Zelfs al maakt men pulp, dan is er tenminste een grote variatie in personages. En een variatie in hoe de personages zich kunnen gedragen. Bijvoorbeeld Donald Duck als Superdonald en als Dubbelduck.
Hoeveel leden van McDrake waren niet van verveling afgehaakt, als de pockets niet voor een dosis variatie zorgden? Dankzij de pockets is het Weekblad half zo saai niet als hoe het zou zijn zonder pockets er omheen.
De Roep-redactie probeert Barks na te doen door hem als het ware over te trekken. En deze schijnvertoning houdt men al tientallen jaren vol. Pulp vermomd als klassiek werk. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron