Vic Lockman

Vic Lockman

Berichtdoor Ui » wo jan 30, 2013 1:21 pm

Vic Lockman op Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Vic_Lockman
Vic Lockman op Inducks: http://coa.inducks.org/creator.php?c=VLo

Uit het topic 'Slechtste Verhalen uit 60 jaar':
28 jan 2013 03:11 am, Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Er zou trouwens in het buitenland een verhaal van Vic Lockman moeten zijn, waarin het kappen van bomen verdedigd wordt. Want als men bomen kapt, kan men snelwegen maken waarmee mensen naar de bossen kunnen gaan.

Ui bedoelt The Tommy Moccasin Trail (http://coa.inducks.org/s.php?c=AR+217). Geoffrey Moses heeft hier een recensie over geschreven: http://duckcomicsrevue.blogspot.nl/2012/03/tommy-moccasin-trail.html. Hij heeft over meer memorabel slechte verhalen geschreven en dat kan erg leuk zijn.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=56992#p56992

29 jan 2013 12:34 am, Oom Paspasu schreef:Pas wel op! De blogger is een Rosaïst!

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=57016#p57016
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Vic Lockman

Berichtdoor Ui » wo jan 30, 2013 1:50 pm

Oom Paspasu schreef:Ui bedoelt The Tommy Moccasin Trail (http://coa.inducks.org/s.php?c=AR+217). Geoffrey Moses heeft hier een recensie over geschreven: http://duckcomicsrevue.blogspot.nl/2012/03/tommy-moccasin-trail.html. Hij heeft over meer memorabel slechte verhalen geschreven en dat kan erg leuk zijn.

Dank voor de identificatie en de link!
Ui vindt de recensie interessant, maar langdradig en onnodig ingewikkeld geschreven. De lezer die het verhaal niet kent, wordt aan de hand van een ratelende recensent door het verhaal geleid. Alsof iemand door een film heen zit te praten. Geef eerst een samenvatting en behandel deze pas daarna.

Geoffrey Moses schrijft in het artikel:
Friggin' Vic Lockman. I'm not gonna claim to never have enjoyed anything he's ever written, but, fairly or not (and surely it's at least a little fair), he's sorta synonymous in my mind with the kinda broad, pandering, childish turn that Western started to take with its Disney comics in the sixties and that only got worse as time went on. This is the man responsible for the Beagle Brats, ferfucksake. The sensibility that would think that something like that was a good idea is not a sensibility that has much in common with my own.

Zegt de stripliefhebber die schuttingtaal ("ferfucksake") gebruikt om zijn woorden kracht bij te zetten. Is dat volwassen?
Men kan Vic Lockman niet de schuld geven van de "childish turn that Western started to take with its Disney comics in the sixties". De uitgever/redactie is verantwoordelijk voor het beleid.
Er lijkt bij de "ware" Disneystrip-kenners een internationaal trauma te bestaan over een zogenaamd kinderachtige jaren '60. Maar zelfs al zijn de verhalen gericht zijn op vooral een jong publiek, dan dient men de verhalen volgens die insteek te behandelen.
En laat Ui niets zeggen over de jaren '80 en '90, waarin de verhalen zogenaamd volwassen moesten zijn. Volgeprakt met bibliotheek-wijsheid.

Het door schuttingtaal gevolgde verwijt dat Lockman de Zware Schoffies ("Beagle Brats") heeft bedacht, wordt niet onderbouwd. Wat is zo slecht aan dat idee?
Ironisch, dat een van de weinige door Thom Roep toegestane tertiaire personages uit de jaren '60, ook wordt afgekeurd. En, wat is zo goed aan een "Opaatje", zoals bedacht door Barks? Zijn bejaarde personages wel een goed idee?
http://coa.inducks.org/character.php?c=BBB&fs=beagle%20brats
http://coa.inducks.org/character.php?c=GB&fs=grandpa%20beagle

Overigens is, volgens Inducks, de schepper van de Zware Schoffies onbekend.

Over het plaatje waarin een neefje een steen wegschopt, in 'The Tommy Moccasin Trail':
See? Lockman's general level of artistry does not serve him at all well here. Pretty sure Dewey's meant to be actually angry there, but what he really looks like is an adorable kitten trying to be a fierce tiger. Grrr!

Dit in tegenstelling tot Rosa, die eenden laat ontploffen om het minste geringste. (snik)
De Lockman-tekeningen stralen rust uit. Tegenwoordig is alles volgeprakt. Dat is de andere kant.

Uit de commentaren:
March 5, 2012 at 7:59 AM, Joe Torcivia said...
The “Doofus / Dufus Anomaly” aside (and shame on his editors there, as well), Vic Lockman never really mischaracterized the characters he wrote. Certainly not in the horrific way Marv Wolfman did for Scrooge and especially Glomgold at the end of the abomination known as “Scrooge’s Quest”.

He got all the basic traits right. Goofy was Goofy, at least consistent with the way Goofy was portrayed in Western’s comics. Bugs Bunny was Bugs Bunny – again, Western’s version and not Bob Clampett’s or Chuck Jones’ version. Yogi Bear was Yogi Bear. As were David’s citations of Gyro and Zeke Wolf.

But all this WAS secondary to “The Vic Lockman Type of Story”.

“The Vic Lockman Story” was “The Vic Lockman Story”, and the characters that participated in it were secondary to the “Story” itself. That’s why HE above all of the uncredited writers who toiled for Western Publishing is always the most easy to recognize.

Bij Rosa is alles secondary to “The Don Rosa Type of Story”. De eenden zijn bij Rosa zelfs zoogdieren. Daarmee vergeleken bleef Vic Lockman keurig binnen de kaders van wat men doorgaans van een Disney-strip verwacht. (snif)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Vic Lockman

Berichtdoor Oom Paspasu » wo jan 30, 2013 9:11 pm

Ui schreef:Ui vindt de recensie interessant, maar langdradig en onnodig ingewikkeld geschreven. De lezer die het verhaal niet kent, wordt aan de hand van een ratelende recensent door het verhaal geleid. Alsof iemand door een film heen zit te praten. Geef eerst een samenvatting en behandel deze pas daarna.

Meestal schrijft hij over verhalen waarvan hij redelijkerwijs kan aannemen dat de lezers van zijn blog die kennen, omdat ze recent in Amerika gepubliceerd zijn. Bij The Tommy Moccasin Trail is dat niet het geval en daarom behandelt hij het verhaal uitgebreider. Het verhaal is natuurlijk geheel ondergeschikt aan zijn betoog. Ik vind zijn blogs leuk om te lezen, ongeacht of ik het met hem eens ben.
Ui schreef:Zegt de stripliefhebber die schuttingtaal ("ferfucksake") gebruikt om zijn woorden kracht bij te zetten. Is dat volwassen?

GeoX schreef:Warning: Occasional strong language and left-wing politics.

Dat is zijn blogschrijfstijl en niet hoe hij Disney-strips zou willen zien.
De doelgroep van Disney-strips is natuurlijk kinderen. Barks schreef verhalen die die doelgroep overstijgen en zowel leuk zijn voor kinderen, als voor oude bebaarde filosofen. Bijna alle andere Disney-strips zijn toch vooral leuk voor kinderen en voor mensen die nog een beetje kind durven te zijn, maar contrasteren daarmee dus wel met Barks. "The childish turn" hield in dat Barks met pensioen ging. Rosa's strips zijn dan weer alleen geschikt voor vieze ouwe mannetjes.

Ui schreef:Over het plaatje waarin een neefje een steen wegschopt, in 'The Tommy Moccasin Trail':
See? Lockman's general level of artistry does not serve him at all well here. Pretty sure Dewey's meant to be actually angry there, but what he really looks like is an adorable kitten trying to be a fierce tiger. Grrr!

Dit in tegenstelling tot Rosa, die eenden laat ontploffen om het minste geringste. (snik)

Het gaat hier om de manier waarop de emotie wordt uitgebeeld, niet om de redelijkheid van de emotie. Ik vind Kwek er juist als "an adorable kitten trying to be a fierce tiger" wel erg leuk uitzien (http://3.bp.blogspot.com/-Al2rzP-OOCY/T1F77crPM5I/AAAAAAAADn8/Cm1bI6-Z7RQ/s1600/moc8.jpg), maar het beeldt de emotie zeker niet uit zoals Barks dat kon (http://www.cbarks.dk/THEMOODS.htm), maar daar was Barks dan ook Barks voor.

Joe schreef:But all this WAS secondary to “The Vic Lockman Type of Story”.
“The Vic Lockman Story” was “The Vic Lockman Story”, and the characters that participated in it were secondary to the “Story” itself. That’s why HE above all of the uncredited writers who toiled for Western Publishing is always the most easy to recognize.

Ui schreef:Bij Rosa is alles secondary to “The Don Rosa Type of Story”. De eenden zijn bij Rosa zelfs zoogdieren. Daarmee vergeleken bleef Vic Lockman keurig binnen de kaders van wat men doorgaans van een Disney-strip verwacht. (snif)

Het probleem bij The Tommy Moccasin Trail is dat de Jonge Woudlopers out-of-character zijn, omdat ze een mening over industrialisatie en natuurbescherming uitdragen die haaks staat op hetgeen waar ze normaal voor staan: de natuur beschermen tegen de mens. In dit verhaal is de natuur er tot vermaak van de mens en heeft zij geen intrinsieke waarde.
Deze mening is natuurlijk buiten hen om wel goed verdedigbaar en heel eerlijk.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Vic Lockman

Berichtdoor Ui » vr feb 01, 2013 9:53 pm

Oom Paspasu schreef:
GeoX schreef:Warning: Occasional strong language and left-wing politics.

Dat is zijn blogschrijfstijl en niet hoe hij Disney-strips zou willen zien.

Ui zou liever spreken over "weak language", maar dat terzijde.

Oom Paspasu schreef:De doelgroep van Disney-strips is natuurlijk kinderen. Barks schreef verhalen die die doelgroep overstijgen en zowel leuk zijn voor kinderen, als voor oude bebaarde filosofen. Bijna alle andere Disney-strips zijn toch vooral leuk voor kinderen en voor mensen die nog een beetje kind durven te zijn, maar contrasteren daarmee dus wel met Barks. "The childish turn" hield in dat Barks met pensioen ging. Rosa's strips zijn dan weer alleen geschikt voor vieze ouwe mannetjes.

Haha! (snotter)

De "childish turn" was reeds gaande toen Barks nog in dienst was. Namelijk de eerste helft van de jaren '60. Lezers die spreken van een "childish turn" vinden de latere Barks van een mindere kwaliteit dan de vroegere Barks.
Barks heeft tenminste één Lockman-verhaal uitgetekend. Aldus Inducks.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++44-04

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Over het plaatje waarin een neefje een steen wegschopt, in 'The Tommy Moccasin Trail':
See? Lockman's general level of artistry does not serve him at all well here. Pretty sure Dewey's meant to be actually angry there, but what he really looks like is an adorable kitten trying to be a fierce tiger. Grrr!

Dit in tegenstelling tot Rosa, die eenden laat ontploffen om het minste geringste. (snik)

Het gaat hier om de manier waarop de emotie wordt uitgebeeld, niet om de redelijkheid van de emotie. Ik vind Kwek er juist als "an adorable kitten trying to be a fierce tiger" wel erg leuk uitzien (http://3.bp.blogspot.com/-Al2rzP-OOCY/T1F77crPM5I/AAAAAAAADn8/Cm1bI6-Z7RQ/s1600/moc8.jpg), maar het beeldt de emotie zeker niet uit zoals Barks dat kon (http://www.cbarks.dk/THEMOODS.htm), maar daar was Barks dan ook Barks voor.

Ook bij Lockman gaat het om de redelijkheid van de emotie: "Pretty sure Dewey's meant to be actually angry there, but what he really looks like is an adorable kitten trying to be a fierce tiger. Grrr!" Moses heeft als uitgangspunt, dat Kwek in werkelijkheid kwaad is. Zou Kwek alleen maar balen, dan zou de emotie wel passen of misschien zelfs overdreven zijn.
Wat betreft Rosa had Ui het ook over de manier van uitbeelden. Zoals aan het einde van 'Treasure Under Glass', waar Dagobert zowat door Donald's hand heen heeft geslagen met zijn wandelstok.
Bottom-line van Ui is, dat een te kinderachtige Disney-strip overkomt als een doodzonde, terwijl een te volwassen Disney-strip blijkbaar geen kritiek verdient. Dit ook naar aanleiding van de melding dat de schrijver een Rosaïst is.

Oom Paspasu schreef:
Joe schreef:But all this WAS secondary to “The Vic Lockman Type of Story”.
“The Vic Lockman Story” was “The Vic Lockman Story”, and the characters that participated in it were secondary to the “Story” itself. That’s why HE above all of the uncredited writers who toiled for Western Publishing is always the most easy to recognize.

Ui schreef:Bij Rosa is alles secondary to “The Don Rosa Type of Story”. De eenden zijn bij Rosa zelfs zoogdieren. Daarmee vergeleken bleef Vic Lockman keurig binnen de kaders van wat men doorgaans van een Disney-strip verwacht. (snif)

Het probleem bij The Tommy Moccasin Trail is dat de Jonge Woudlopers out-of-character zijn, omdat ze een mening over industrialisatie en natuurbescherming uitdragen die haaks staat op hetgeen waar ze normaal voor staan: de natuur beschermen tegen de mens. In dit verhaal is de natuur er tot vermaak van de mens en heeft zij geen intrinsieke waarde.
Deze mening is natuurlijk buiten hen om wel goed verdedigbaar en heel eerlijk.

De Woudlopers zijn inderdaad out-of-character, in vergelijking met wat met name Barks deed in zijn script-only Junior Woodchuck-verhalen.

Wat betreft Rosa kunnen de eenden ook out-of-character zijn. Rosa's Dagobert gaat heel anders met Donald om dan Barks's Dagobert.
Maar dit terzijde. Ui noemt Rosa vooral, omdat die blijkbaar meestal de dans van de internationale kritiek ontspringt. Waar een Rosaïst bij Lockman een uitgebreid artikel wijdt aan een zwak verhaal, zou met eenzelfde scherpe blik ook eens gekeken kunnen worden naar de o zo "volwassen" schrijvers.
Enerzijds wil Ui graag meegaan in de kritiek over een "kinderachtige" schrijver, maar niet als daarmee de te volwassen schrijvers lijken te worden goedgekeurd.

Overigens is het maar de vraag, hoe "kinderachtig" Lockman hier is, in 'The Tommy Moccasin Trail'. Onder het mom van een kinderstrip wordt er een zware politieke boodschap overgedragen aan de lezers. Namelijk de boodschap dat industrialisatie goed is en dat milieu-activisten blijkbaar fout zitten.
Het verhaal is een wolf in schaapskleren, wat dat betreft.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Vic Lockman

Berichtdoor Ui » vr feb 01, 2013 10:17 pm

Ui schreef:Rosa's Dagobert gaat heel anders met Donald om dan Barks's Dagobert.

Een beter voorbeeld is, dat Barks's Dagobert bijgelovig is. (snif)

Excuses voor warrigheid in het vorige bericht. Moses vertelt over Lockman als zijnde "sorta synonymous in my mind with the kinda broad, pandering, childish turn that Western started to take with its Disney comics in the sixties and that only got worse as time went on".
Maar daarmee stuurt Moses deze lezer het bos in. Want is een schrijver die (buiten Disney) religieuze strips maakt en een Disney-stripverhaal over het nut van bomen kappen, wel zo "kinderachtig"? Rosa kun je met zijn (ahum) volwassen strips al van verre zien aankomen, maar Lockman maakt een politiek verhaal dat zich pas tijdens het lezen onthult als een volwassen boodschap.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Vic Lockman

Berichtdoor Oom Paspasu » za feb 02, 2013 1:27 pm

Ui schreef:De "childish turn" was reeds gaande toen Barks nog in dienst was. Namelijk de eerste helft van de jaren '60. Lezers die spreken van een "childish turn" vinden de latere Barks van een mindere kwaliteit dan de vroegere Barks.

Barks kreeg natuurlijk te maken met steeds meer regels ("Dell comics are good comics"). Is de "childish turn" een bekende en gedefinieerde term voor een periode of stroming?
Ui schreef:Barks heeft tenminste één Lockman-verhaal uitgetekend. Aldus Inducks.

Barks' Oma Duckverhalen zijn ook door Lockman geschreven (de Katriens dagboekverhalen door Bob Gregory, sommige met vraagteken).
Ui schreef:"Pretty sure Dewey's meant to be actually angry there, but what he really looks like is an adorable kitten trying to be a fierce tiger. Grrr!" Moses heeft als uitgangspunt, dat Kwek in werkelijkheid kwaad is. Zou Kwek alleen maar balen, dan zou de emotie wel passen of misschien zelfs overdreven zijn.

Dat klopt, Moses bepaalt de bedoeling van Lockman en vindt de afbeelding daar niet bij passen. Laat ik hetzelfde doen en stellen dat hij met "angry" niet een extreme woede bedoelt, maar een breed begrip waar "balen" ook onder kan vallen, een tegenstelling met "blij". Ik vind, zoals gezegd, Kwek er grappig uitzien. Ik verheug mij in zijn lijden. Dat is natuurlijk de bedoeling van amusement zoals strips of het journaal, maar meestal wordt er ook empathie opgewekt. Ik voel niet mee met Kwek; ik vind hem alleen maar grappig.
Ui schreef:Wat betreft Rosa had Ui het ook over de manier van uitbeelden. Zoals aan het einde van 'Treasure Under Glass', waar Dagobert zowat door Donald's hand heen heeft geslagen met zijn wandelstok.

Walgelijk hoe Rosa's Dagobert zich kalm en onbewogen voordoet, maar ondertussen om een kleinigheid een van de grootste gewelddaden in Disneystrips pleegt!
Bottom-line van Ui is, dat een te kinderachtige Disney-strip overkomt als een doodzonde, terwijl een te volwassen Disney-strip blijkbaar geen kritiek verdient. Dit ook naar aanleiding van de melding dat de schrijver een Rosaïst is. (…) Waar een Rosaïst bij Lockman een uitgebreid artikel wijdt aan een zwak verhaal, zou met eenzelfde scherpe blik ook eens gekeken kunnen worden naar de o zo "volwassen" schrijvers.

Hij is dan wel Rosaïst, hij durft wel kritiek op diens verhalen te uiten, weliswaar andere kritiek dan je hier op McDrake hoort. De "doodzonde" is hier ook niet het kinderachtige maar de moraal van het verhaal. Let ook op de aanhef:
GeoX schreef:I feel like this blog has been too **** positive lately.

Dan nog een citaat uit zijn laatste blog:
GeoX schreef:Man, reading back over all this, I'm really not sure any impartial jury would be convinced that I actually like the thing. But I do! I really do!
Hij legt graag op alle slakken zout, maar meent het niet kwaad.
Onder het mom van een kinderstrip wordt er een zware politieke boodschap overgedragen aan de lezers. (…) Het verhaal is een wolf in schaapskleren, wat dat betreft.

Zo zal Lockman ook wel over de JW-verhalen van Barks gedacht hebben.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Vic Lockman

Berichtdoor Ui » zo feb 03, 2013 8:33 pm

Oom Paspasu schreef:Is de "childish turn" een bekende en gedefinieerde term voor een periode of stroming?

Ui weet het niet. En de vraag is, wat men met kinderachtig bedoelt. Alsof verhalen uit de jaren '40 en '50 altijd zo volwassen waren. Barksverhalen van de jaren '60 kunnen in met name de tekstballonnen best volwassen zijn. Zie bijvoorbeeld een verhaal zoals 'House of Haunts', waarin de draak wordt gestoken met het onderwijzen van gevangenen.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++63-02

Oom Paspasu schreef:
Onder het mom van een kinderstrip wordt er een zware politieke boodschap overgedragen aan de lezers. (…) Het verhaal is een wolf in schaapskleren, wat dat betreft.

Zo zal Lockman ook wel over de JW-verhalen van Barks gedacht hebben.

Inderdaad.
Misschien viel dit Ui wat minder op, omdat Ui doorgaans de milieubewuste mening van Barks's JW-verhalen deelt. (snif)

Barks's JW-verhaal 'Saviors Of The Lake' gaat over het dilemma van enerzijds industrie en anderzijds natuurbehoud.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+JW++++9-01
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2006-237
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm


Keer terug naar Disney medewerkers Buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron