Deel 3: Donald Duck in PrullariaLeeswaarschuwing: Onderstaande tekst bevat details van de plot en/of de afloop van het verhaal.Donald Duck in Prullaria behandel ik apart, omdat ik er veel over te zeggen heb, al gaat maar weinig daarvan over Cornelis Prul.
Het verhaal is van Jan Kruse en het is mooi getekend door Mark de Jonge, zonder een overdaad aan uit de mondhoek stekende tongen. De olieboorders van oom Dagoberts booreiland zijn verdwenen. Hij gaat met Donald en de neefjes op onderzoek uit. Op het booreiland komen ze Edo Hazelnoot tegen, die van het eiland Prullaria komt. Hij neemt Donald mee naar het eiland, om de olieboorders te zoeken. Donald vermomd zich als Johannes Prul en wordt koning van Prullaria. De gebroeders Harmz die eerst de macht uitoefenden, spannen tegen hem samen, maar worden ontmaskerd en de olieboorders worden bevrijd. Edo Hazelnoot wordt de nieuwe koning van Prullaria.
In tegenstelling tot de Vicar-verhalen, gaat Cornelis hier met zijn schip de "Dadelpalm" naar Amerika om een kolonie te stichten. Zijn broer Johannes probeert hetzelfde met een ander schip, de "Kokosnoot". Het verschil tussen de twee broers is dat Cornelis een bril en haar heeft, terwijl Johannes bakkebaarden draagt. Ook hebben ze een andere kraag. Het lijkt erop dat ze uit Nederland komen. Toch is dit een van de weinige Nederlandse verhalen waarin Duckstad duidelijk in Amerika ligt.
Laten we het verhaal voor zichzelf laten spreken: "
Zo'n driehonderd jaar geleden leefden er twee ondernemende broers, die beiden (sic) een vaarroute zochten naar de nieuwe wereld. Elk ging zijn eigen weg. Cornelis voer naar het westen en Johannes zeilde naar het oosten. Twee jaar later kwam Cornelis in de nieuwe wereld aan en stichtte daar Duckstad. Van Johannes werd nooit meer iets vernomen. Duckstad groeide in driehonderd jaar uit van een eenvoudige nederzetting tot een welvarende stad. Zelfs de rijkste man ter wereld woont nu in Duckstad."
Cornelis stichtte de stad dus rond 1687 (1987-300). Duckstad begon als een koloniale nederzetting aan de oostkust, vergelijkbaar met Nieuw Amsterdam. De afbeelding van de stad aan het water met een molen en een kerk doet ook hieraan denken.
Edo Hazelnoot vertelt: "
De "Kokosnoot" werd door piraten overvallen, maar een aantal mensen ontsnapte in een roeiboot! Na veel omzwervingen kwamen zij op een vruchtbaar eiland en daar besloten ze een tijdje te blijven. Uiteindelijk beviel het onze voorouders daar zó goed, dat ze zich definitief op deze plek vestigden. Van Johannes Prul is nooit meer iets vernomen en de legende gaat dat hij ooit nog eens naar zijn volgelingen zal terugkeren. Ter ere van hem heeft men het eiland Prullaria genoemd. Eeuwenlang leefden wij op onze manier… tot de pooteilanders [olieboorders]
kwamen!"
Dit eiland, dat door de rest van de mensheid onontdekt is, bevindt zich in de buurt van oom Dagoberts booreiland. Volgens zijn wereldbol ligt dat midden in de Atlantische Oceaan. Hoe zij daar terecht zijn gekomen, terwijl Johannes naar het oosten voer, is mij een raadsel. De huidige bewoners zijn zijn achterachterkleinkinderen, hoewel er geen eend of gans te zien is, laat staan een meerkoet.
Prullaria is een traditionele, gesloten en afgezonderde samenleving, waarin moderniteiten als kleurentelevisies en stereo-installaties niet zijn doorgedrongen. De jeugd heeft er wel interesse in, maar de gebroeders Harmz "
hebben alles gedaan het moderne als kwaad af te schilderen". De mensen lopen in 17e eeuwse klederdracht met zwarte kousen.
bron:
http://www.gelderseroos.nl/kostuums/gouden_eeuw_kostuums_gelderse_roos.htmlMen gelooft in de terugkeer van Johannes Prul, die koning van Prullaria zal worden. Al drie eeuwen staat zijn paleis op hem te wachten. Aan dit messianisme ontlenen de gebr. Harmz hun macht. Zij zijn de hoeders van zijn woorden. "
De gebroeders Harmz zeggen dat Johannes Prul zei dat soberheid en spaarzaamheid de grootste deugden zijn." Ondertussen bezitten zij "
de goud- en zilvermijnen van Prullaria en ook de enige winkel op het eiland". Ze wonen in een klein paleis. Het is wel duidelijk dat de werkelijke terugkeer van Johannes een grote bedreiging voor hen zou vormen, omdat hij dan voor zichzelf kan spreken. Denk aan de schriftgeleerden en Farizeeën en aan de stadhouders van Gondor.
Donald doet zich voor als Johannes Prul en wordt koning van Prullaria. Hij is de messias die het moderne leven naar Prullaria brengt en zijn manier van leven oplegt, omdat het de enige juiste is. "
Kom nou, heren. U wilt toch niet eeuwig in deze achterlijke toestand blijven leven?" zegt hij. "Het wordt tijd dat jullie eens kennis maken met het moderne leven! Ik wil in elke kamer een stereo-installatie en voor al mijn onderdanen centrale verwarming!" Donald dringt de Duckstadse materialistische cultuur op, zonder te bedenken dat Prullaria een tropisch eiland is waar men geen verwarming nodig heeft. Of men er behoefte aan heeft of niet, men zal zich moeten aanpassen aan de moderne maatschappij.
De gebr. Harmz proberen zich van hem te ontdoen, zoals ze ook de olieboorders hebben aangepakt. Ze willen hun eigen huis opblazen en de koning de schuld geven. De verdeling van goed en kwaad lijkt overduidelijk.
Donald is echter een bedrieger. Hij is Johannes Prul niet, hij heeft zich alleen maar als hem vermomd. Hij is een valse messias, gestuurd door oom Dagobert.
Oom Dagoberts motieven zijn al helemaal niet zuiver. Hoewel hij ook de olieboorders wil opsporen, is de werkelijke motivatie van Dagobert om Prullaria met een bezoek te vereren het goud en zilver, dat er volop aanwezig is en uit de mijnen van de gebr. Harmz komt. Zij verdedigen zichzelf alleen maar.
Prullaria lijkt een wereldvreemde sekte. De twee broers, Cornelis en Johannes, verbeelden echter op een mooie manier de gezamenlijke wortels van Duckstad en Prullaria. Ooit waren beide hetzelfde, maar Duckstad is degene die af is gaan wijken. Duckstad is de vreemde eend in de bijt en wijst haar eigen oorsprong en identiteit af als "achterlijk". In Prullaria kleed men zich zoals het standbeeld van Cornelis Prul in Duckstad. In Duckstad eert men hun geliefde held, maar verloochent men hem ook.
Natuurlijk is de tekst meerduidig. Er zijn dingen onbelicht gebleven, zoals de parallelrol van oom Dagobert en de gebr. Harmz, of hoe de nar en de koning zich tot elkaar verhouden en waarom er in Duckstad sneeuw ligt. De verschillende groepen op Prullaria, ouderen, jeugd, vrouwen, verdienen ook een uitgebreide analyse. Schrijf er een boek over, zou ik zeggen.