Marco Rota

Re: Marco Rota

Berichtdoor Prank » do maart 28, 2013 1:20 pm

Koen, dat zijn natuurlijk juweeltjes.
Maar Rota''s werk kan mij altijd zeer bekoren. Zijn stijl geeft altijd een beetje zacht gevoel af, wollig.
Het zelfde heb ik met het Barks verhaal waar Donald zo stoned als een garnaal denkt in de toemomst te zijn beland.
Heb even geen naslagwerk, iemand?
Prank
Member
 
Berichten: 42
Geregistreerd: ma aug 13, 2007 11:06 am

Re: Marco Rota

Berichtdoor Oom Paspasu » do maart 28, 2013 1:42 pm

Bedoel je Rip van Donald?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Marco Rota

Berichtdoor Koen » do maart 28, 2013 1:55 pm

Prank schreef:Koen, dat zijn natuurlijk juweeltjes.
Maar Rota''s werk kan mij altijd zeer bekoren. Zijn stijl geeft altijd een beetje zacht gevoel af, wollig.


Mij ook, ik ben niet voor niets een Rota-fan. En dan nog zijn achtergronden, vooral van gebouwen. :D
Een toptekenaar, alleen zijn scenario's zijn niet zo goed. In verhouding met zijn tekeningen, tenminste. ;)
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Marco Rota

Berichtdoor Koen » wo apr 03, 2013 7:47 pm

Kijk, Marco Rota tekent Goldie toch veel beter dan Rosa?

Afbeelding
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Marco Rota

Berichtdoor Hidde » wo apr 03, 2013 7:57 pm

Welke tekenaar niet? :lol:

Uit welk verhaal komt dit plaatje trouwens?

Ik vind dat Marco Rota ook erg mooie tekeningen maakt. Eén van mijn favoriete verhalen van hem die ik heb gelezen zijn ''als forens'', ''Nachtmerrie op zee'' en ''Een ei vol verrassingen''.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Marco Rota

Berichtdoor Koen » wo apr 03, 2013 8:01 pm

Hidde schreef:Uit welk verhaal komt dit plaatje trouwens?


Dat weet ik niet. Ik zag het op Google.

PS: Dit is mijn 1000e bericht! Hoera! :D :D :D
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Marco Rota

Berichtdoor Hidde » wo apr 03, 2013 8:06 pm

Nu al 1000? :O

Ik heb het opgezocht, het komt uit dit verhaa: http://coa.inducks.org/story.php?c=D+98371
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Marco Rota

Berichtdoor Oom Paspasu » wo apr 03, 2013 8:07 pm

Rota heeft één verhaal met Knappe Kitty getekend en dat is What goes around. Als je bij Knappe Kitty als personage op Inducks kijkt, zie je dit plaatje onder "galerie" staan.

Mijn favoriet is De nacht van de Saraceen.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Marco Rota

Berichtdoor Koen » wo apr 03, 2013 8:12 pm

Wat raar dat ze in die Franse versie Mac Paperin ''Donaldus Anas'' noemen! Het is een Caledonïer, geen Romein! :mad:
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Marco Rota

Berichtdoor Hidde » wo apr 03, 2013 8:16 pm

Ik vond het plaatje op deze site: http://www.sullivanet.com/duckburg/love ... allery.htm
Oom Paspasu schreef:Rota heeft één verhaal met Knappe Kitty getekend en dat is What goes around.

Dit is inderdaad het enige verhaal dat hij getekend heeft met Knappe Kitty. Hij heeft nog wel een paar voorplaten gemaakt met haar.
Oom Paspasu schreef:Mijn favoriet is De nacht van de Saraceen.

Dat is inderdaad ook een erg leuk verhaal! :D
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Marco Rota

Berichtdoor Prank » do apr 04, 2013 1:05 pm

Koen schreef:Wat raar dat ze in die Franse versie Mac Paperin ''Donaldus Anas'' noemen! Het is een Caledonïer, geen Romein! :mad:


Wees blij dat het geen Griek is, Donaldas Anus, is natuurlijk geen gezicht.
Prank
Member
 
Berichten: 42
Geregistreerd: ma aug 13, 2007 11:06 am

Re: Marco Rota

Berichtdoor Koen » do apr 04, 2013 4:04 pm

:-D
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Marco Rota

Berichtdoor Michiel Q » do apr 04, 2013 5:34 pm

Koen schreef:Wat raar dat ze in die Franse versie Mac Paperin ''Donaldus Anas'' noemen! Het is een Caledonïer, geen Romein!

Van "De nacht van de Saraceen" bestaat 'n Latijnse versie die in Duitsland, Frankrijk en Italië werd gepubliceerd. "Donaldus Anas" is Donald Duck. Mac Paperin komt in 't verhaal niet voor.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Marco Rota

Berichtdoor Oom Paspasu » do okt 31, 2013 10:03 pm

Had ik jullie al verteld over mijn avonturen in Italië? Reeds als kleine jongen koesterde ik het verlangen, voortgekomen uit mijn interesse in de klassieken, om daarheen te liften. Nu ik groot was geworden, zag ik eindelijk de kans waar deze droom te verwezenlijken, al was de motivatie inmiddels meer verschoven naar Disney-strips. Ik heb ook daadwerkelijk in Aosta wat boekjes gekocht, waar ik jullie echter niet mee zal vermoeien, omdat ik over een heel ander gedeelte van mijn reis wil spreken.
Oom Paspasu schreef:Mijn favoriet is De nacht van de Saraceen.

Op panel 11.1 van dit verhaal zien wij een kaartje, waarbij wordt gezegd "Ergens tussen kaap Noli in kaap Paperin ligt de plek die op onze kaart met een kruisje staat aangegeven…." Ik stond daar niet lang bij stil, aangezien er genoeg plaatjes waren om wel bij stil te staan, en het kwam niet in mij op dat de schitterende plaats van handeling in onze lelijke werkelijkheid kon bestaan, totdat ik tussen Harry Fluks' fotoalbum op Inducks een bekend gezicht zag.
Harry Fluks schreef:Varigotti, west of Genova. Do you recognise the mountain line?

Aan het einde van het verhaal zegt Donald: "Wat denken jullie ervan jongens? Volgens mij zijn jullie nog een beetje onder de indruk!" Dat moet de lezer zeggen, niet de schrijver! Maar hij heeft wel gelijk. "Ga zelf het zwaard van Salamin zoeken! Als je het gevonden hebt kunnen jullie er zelf bij zijn … bij de nacht van de Saraceen!"

Ik besloot Donalds goede tip na te volgen. Vroeger kwam men hier met piratenschepen over stormachtige zeeën, maar de moderne mens is het makkelijk gemaakt. Vanuit Genua nam ik de trein naar Savona, op loopafstand van Varigotti. De Ligurische kust is zoveel mooier dan de Toscaanse en het was een plezier daar te wandelen, langs zeegrotten en onder vallende sterren. In Varigotti aangekomen, ging ik de zee in op zoek naar het zwaard van Salamin. In zekere zin heb ik die ook daadwerkelijk gevonden.

Voordat het weer nacht werd, had ik nog een lange dag. Omdat het verhaal over een zeerover gaat die uit liefde voor een jong eendje zijn leven besluit te beteren, gebruikte ik deze tijd om nog even flink de Enkidu in mij naar boven te halen in de wilde heuvels rond de Chiesa di S. Lorenzo, en geschramd en gehavend beklom ik 's avonds de Punta Crena. Daar wachtte ik tot de nacht zou invallen. De toren was helaas afgesloten, maar zag er nog net zo uit als na de zeebeving in het verhaal. Het was een prachtige plek.

Ik onderbreek mijn verhaal even, om jullie iets te vertellen over afval. De Westerse mens produceert gigantische hoeveelheden afval. Daar merk je weinig van, want het verdwijnt in de prullenbak en de vuilniswagen, en het probleem blijft buiten zicht. Hoewel de moderne Nederlandse afvalverwerking op een hoog niveau is, blijft het weinig anders dan het probleem verplaatsen. Doordat het afvalprobleem verborgen is, weten wij niet dat er een probleem is. Leeg dus gerust eens de vuilniscontainer in je bed, en leer ervan. Maar ja, er is een reden waarom het probleem verborgen is. Afval in de stad kan echter lang niet zoveel kwaad als in de natuur, waar het nooit opgeruimd wordt.

Toen ik mij op deze schitterende plek, welke overigens een door het WNF beschermd natuurgebied is, bevond, zag ik een leeg sigarettenpakje op de grond liggen. Ik raapte het op om later in een prullenbak te gooien. Dat plasticje kon er nog wel mooi bij in, evenals die scherf en die peuk. Er lag nog meer zwerfafval, dus pakte ik een zakje om het in te doen. Ongemerkt was ik begonnen het ritueel voor te bereiden: "Veeg het dak, besprenkel de vloer". Intussen ging de zon onder. Toen het zakje vol was, hield ik op.

Toen de duisternis intrad, rolde ik mijn slaapzak uit, daar waar Salamin en het naamloze meisje stonden toen zij de golf aan zagen komen. In een nacht als deze was alles mogelijk!

Willen jullie weten wat ik daar die nacht heb meegemaakt? Ga zelf het zwaard van Salamin zoeken! Als je het gevonden hebt kunnen jullie er zelf bij zijn … bij de nacht van de Saraceen!

Ik ben niet de enige "Nacht van de Saraceen"-toerist:
http://nafsk.se/pipermail/dcml/2000-Nov ... 07894.html

In dit verhaal denken onze helden dat ze een schat op het spoor zijn, op basis van de weinig leesbare gedeelten van het gedicht van Salamin: "verborgen pad ... schat ... alle juwelen ... robijnen ... goud ... baldakijnen ... vol ..." Al die woorden komen ook daadwerkelijk terug wanneer het gedicht op het einde wordt voorgedragen. Over de Engelse versie zegt de Duck Comics Revue het volgende:
GeoX schreef:Is this "poem" supposed to be this, er, horrendous? (...) It pretty firmly smashes the shit out of any drama that this romance may have had, and prevents us from taking it at all seriously. Of course, it might have been a bit much to expect Rota--or the author of the English script, Don Markstein--to come up with a genuinely affecting love poem, so we're kind of at an impasse. I think the moral here is: don't include poetry in your duck-comic love stories if you don't want them to descend into bathos. Or unless you're a really good poet, which let's face it you are not.

http://duckcomicsrevue.blogspot.nl/2011 ... racen.html

Dit past goed bij de Nederlandse versie, die eindigt met "Nu kan ik niet meer rijmen / mijn hart is te vol van jou! / Blijf voor altijd bij me / omdat ik van je hou!" De Engelse versie is best leuk:
Afbeelding
Hij zegt zelfs expliciet: "It is poor, but it expresses my love," dus de klacht is niet geheel gerechtvaardigd. Prachtig einde, toch? "I go domestical" is waar het verhaal om draait en verbindt het met een oude traditie (vgl. bijvoorbeeld "The Queen of the Wild Dog Pack"). Het enige kritiekpunt van mij is, dat die schat alleen nog maar even aan het begin (hier niet zichtbaar) wordt genoemd.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Vorige

Keer terug naar Disney medewerkers Buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron