Gay hoofdpersonage in het Disney-universum

Re: Gay hoofdpersonage in het Disney-universum

Berichtdoor Ui » wo mei 08, 2013 3:34 pm

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Als alle homo's en hetero's het Weekblad uit zijn, blijven er dan alleen aseksuele personages over?

Of personages die niet volgens een dergelijk criterium ingedeeld zijn.

Wat is een beter criterium?

Oom Paspasu schreef:["Women! I hate 'em!"] Okee, je kan dit ook anders interpreteren: Donald is zo boos juist omdat hij zo van Katrien houdt en zij hem niet meer wil zien. Daarnaast zijn er ook nog genoeg voorbeelden van Donald die wel op vrouwen valt. We moeten echter wel in gedachten houden dat Donalds relatie met Katrien niet bestaat op basis van hun lusten, maar door sociale factoren en angsten wordt bepaald.

Waaruit blijkt dat Donald's relatie met Katrien niet bestaat op basis van hun lusten, maar bepaald wordt door sociale factoren en angsten? Kun je een verhaal noemen als voorbeeld?
Er zijn verhalen waarin Donald omgeven door hartjes, onderweg is naar Katrien. Hartjes staan symbool voor liefde, maar ook voor lust.

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Overigens verdacht, dat Knabbel en Babbel samenwonen en bij elkaar slapen. Aangezien ze verliefd kunnen worden op een vrouwtjeseekhoorn, hebben ze minstens de schijn van biseksualiteit.

Vroeger kon je als jongen niet bevriend zijn met een meisje zonder dat iedereen daar conclusies uit trok. Tegenwoordig kan je als jongen niet eens meer bevriend zijn met een andere jongen zonder dat iedereen daar conclusies uit trekt. Ik zou ook graag samenwonen met vrienden, al dan niet in een boom.

Zou je graag samenwonen met vrienden?
Gay! Haha! (snif)

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:[Het hebben van een vriendin.] Dit gebeurt zelfs in het dierenrijk. Heel Moeder Natuur is corrupt!

Voor dieren is dat wel natuurlijk. Voor mensen is niets natuurlijk.

De mens is een diersoort. In principe is het hele universum natuurlijk. Zelfs radioactiviteit.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Gay hoofdpersonage in het Disney-universum

Berichtdoor Oom Paspasu » vr mei 10, 2013 2:41 pm

Ui schreef:
Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Als alle homo's en hetero's het Weekblad uit zijn, blijven er dan alleen aseksuele personages over?

Of personages die niet volgens een dergelijk criterium ingedeeld zijn.

Wat is een beter criterium?

Familieverbanden, beroepen, vriendschappen, status, enz. Een verhaal over een rijke bankier en zijn arme neef bijvoorbeeld, in plaats van een verhaal over twee hetero's.
Ui schreef:Waaruit blijkt dat Donald's relatie met Katrien niet bestaat op basis van hun lusten, maar bepaald wordt door sociale factoren en angsten? Kun je een verhaal noemen als voorbeeld?

Ik baseer mij voornamelijk op de in mijn ogen zinnige dingen die Thomas Andrae schrijft over onder andere "Donald Duck's Worst Nightmare" en "Voodoo Hoodoo". Donalds relatie met Katrien bestaat uit twee tegenstrijdigheden: Aan de ene kant vormt zij als vrouw een bedreiging voor zijn mannelijke identiteit, aan de andere kant is zijn succes bij haar een belangrijk onderdeel van zijn mannelijke identiteit. Hij vecht altijd met Guus om Katrien, zonder dat een van hen enige blijk van liefde voor haar toont. Een man met een vriendin is geslaagd in de ogen van de maatschappij, dus moet hij haar behouden, hoewel zij zijn vrijheid (hierover zijn verhalen zat) en zijn mannelijkheid bedreigt. Katrien gaat over het algemeen mee met de succesvolste man, met de grootste auto en de beste manieren.
http://2.bp.blogspot.com/_JkN_t2uxlV0/S ... loveme.jpg
Natuurlijk doet deze beschrijving aan veel verhalen geen recht, maar het zet mij aan het denken over mijn eigen identiteit en hoe die zich tot anderen verhoudt.
Ui schreef:Er zijn verhalen waarin Donald omgeven door hartjes, onderweg is naar Katrien.

Die verhalen zijn niet geschikt voor jonge lezers, zoals Koen en ik.
Ui schreef:
Oom Paspasu schreef:Voor dieren is dat wel natuurlijk. Voor mensen is niets natuurlijk.

De mens is een diersoort. In principe is het hele universum natuurlijk. Zelfs radioactiviteit.

Bij (andere) dieren is seksualiteit iets natuurlijks, omdat dieren nou eenmaal niet kunnen bedenken iets anders met hun leven te doen. Bij mensen is seksualiteit en geaardheid onlosmakelijk verbonden met identiteit, sociale structuren, heersende opvattingen: cultuur. De seksuele revolutie, homogenezing, verkering, gay pride, geen seks voor het huwelijk, prostitutie, vieze strips van Don Rosa, celibaat, uit de kast komen: het zijn allemaal culturele uitingen, vaak met het idee dat het natuurlijk is.
Er is welzeker bij ons een bepaalde natuurlijke basis die onze evolutionaire voorouders met minder verstandelijke vermogens al hadden. Die basis is bij ons echter niet meer te onderscheiden van onze cultuur. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld eten. Dieren eten ook, maar wat wij eten heeft niets met natuur te maken. Ik verbaas me er soms over hoe vreemd en onnatuurlijk het is om te roken, maar wanneer je het vergelijkt met koken, stelt het niets voor.
Of neem nu ons haar. Haar is heel natuurlijk, denken we, maar bij mensen is het volledig gecultiveerd. Wanneer iemand, misschien wel uit een naturalistisch oogpunt, besluit zijn haar niet meer te laten knippen, is dat een beslissing die hij neemt en net zo goed cultuur als je haar blauw verven. Een dier heeft die keuze niet. Je haarkleur, stijl of krullen, en kaal worden zijn eigenschappen die je "van nature" hebt, maar of je dit wel of niet accepteert en opneemt in je identiteit, is een onvermijdelijke beslissing. Zo'n beslissing hoeft niet bewust te zijn, en ik wil niet beweren dat mensen een vrije wil hebben, maar er zijn altijd andere mogelijkheden.
Seksualiteit is voor dieren en mensen natuurlijk, maar bij mensen is er geen onderscheid meer te maken tussen natuur en cultuur en is alles cultuur. De cultuur is dan ook de menselijke natuur.

Wat was mijn punt? Donald Duck is toch een eend?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Gay hoofdpersonage in het Disney-universum

Berichtdoor Koen » vr mei 10, 2013 4:14 pm

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Er zijn verhalen waarin Donald omgeven door hartjes, onderweg is naar Katrien.

Die verhalen zijn niet geschikt voor jonge lezers, zoals Koen en ik.


Tot nu toe was ik het volledig met je eens, maar deze reactie vind ik nergens op slaan. :/
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Gay hoofdpersonage in het Disney-universum

Berichtdoor Oom Paspasu » wo apr 13, 2016 12:50 pm

Uit het topic "Racisme in Disney-films?":

Rowi schreef:Waarom zijn er eigenlijk geen Disneyfiguren die verliefd zijn op/een relatie hebben met iemand van hetzelfde geslacht? Want we halen - als we het over racisme/discriminatie hebben - wel weer gelijk de kleuren zwart en wit aan, maar hoe zit het eigenlijk met de kleur roze?

anders and schreef:Omdat je dan waarschijnlijk een groep ( moslims, joden en christenen) hebt die de Donald Duck niet meer willen.

Je moet je afvragen wat prioriteit heeft. Het blad voor alle geloven toegankelijk houden, of homoseksuelen niet willen kwetsen.

Ik heb het idee dat de Donald Duck dit nog een beetje op de achtergrond wil houden. Het is in Nederland ook nog maar iets van 15 jaar officieel toegestaan hè.

Homoseksueel gedrag is in Nederland sinds 1811 toegestaan; daarvoor stond er de doodstraf op.

Een gelovige kan ook buiten het weekblad in aanraking komen met homo's e.d. Zijn die terreinen van het leven voor hem dan niet toegankelijk? Zelfs als je homoseksualiteit afkeurt, kan je van een strip genieten waarin personages andere keuzes maken dan jij zou doen. Vaak genoeg denk ik: "Doe dat nou niet, Donald!" maar dan doet die domme eend het toch. Dat maakt het verhaal niet minder vermakelijk (voor zover de huidige verhalen vermakelijk zijn).
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Gay hoofdpersonage in het Disney-universum

Berichtdoor anders and » wo apr 13, 2016 9:19 pm

Ik weet dat homoseksualiteit al langer is toegestaan dan 15 jaar, maar ik doelde op het homohuwelijk. Was niet helemaal lekker verwoord.

Ik denk dat terreinen als homoseksualiteit voor kleine kinderen wel veel minder toegankelijk zijn dan misdaad. Ik denk dat ik een jaar of 8 was dat ik pas wist wat het was, ben nu 20. Terwijl domme fouten en misdaad door elk klein kind begrepen worden. Maar ik snap je punt.
Verzamelt eendenverhalen
Avatar gebruiker
anders and
Member
 
Berichten: 96
Geregistreerd: do jan 08, 2015 7:46 pm

Re: Gay hoofdpersonage in het Disney-universum

Berichtdoor DD » do feb 28, 2019 1:00 pm

Nou, voor degenen die het héél graag wilden: een lesbisch stel op de achtergrond zal homoseksualiteit officieel in Duckstad, en daarmee in Disney, introduceren. Vandaag figuranten, morgen hoofdrollen. Mark my words.

https://youtu.be/vgqG-h1IalU
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: Gay hoofdpersonage in het Disney-universum

Berichtdoor Redmess » vr maart 01, 2019 11:58 am

Lesbisch is dan nog enigzins veilig gespeeld. De vrouwelijke homos zijn doorgaans het eerst aan de beurt voor representatie. Nu de mannen nog.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Re: Gay hoofdpersonage in het Disney-universum

Berichtdoor Dagopoetser » vr maart 01, 2019 2:53 pm

Ach, als mensen zich hier serieus druk om maken, interesseert het mij allemaal niet zoveel. Volgende stap: de Vereniging van Mensen Wiens Linkerneusgat Ietsje Groter Is Dan Het Rechter eist ook representatie in de Donald Duck! Ik kan er wel om lachen.
Dagopoetser
Member
 
Berichten: 23
Geregistreerd: di jun 30, 2015 3:55 pm

Re: Gay hoofdpersonage in het Disney-universum

Berichtdoor Redmess » za maart 02, 2019 2:35 pm

Het is wel makkelijk om het weg te wuiven als het jezelf niet aangaat, he?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Re: Gay hoofdpersonage in het Disney-universum

Berichtdoor Dagopoetser » za maart 02, 2019 3:54 pm

Redmess schreef:Het is wel makkelijk om het weg te wuiven als het jezelf niet aangaat, he?

Wat is dat nou weer voor een onzin? Wie zegt dat het mij niet aangaat? Nogmaals: als er mensen zijn die er zoveel last van hebben dat er geen homofiguren in de Donald Duck staan, dan vind ik het allemaal wel best dat de redactie zich daaraan aanpast. Mijn zegen hebben ze. Mijn reactie gaat erom dat, of men het zich nou realiseert of niet, een plaatsje in een kinderblad echt totaal nikszeggend is voor homo-emancipatie. Moeten mensen serieus hun eigenwaarde gaan baseren op een Disneystrip? Als er een homo in de Donald Duck staat, pas dan tellen ze mee? Kinderen met gescheiden ouders zien ook geen "representatie" in de Donald Duck, terwijl er veel meer van zulke gezinnen zijn dan gezinnen met "drie moeders en twee vaders". Moeten die kinderen nu ook op hoge poten naar de redactie gaan om te eisen dat er gescheiden stripfiguren in een kinderblad moeten voorkomen? Als je zo'n kind haar zin geeft (zoals ze nu in die video doen), bevestig je eigenlijk dat, wanneer een bepaalde bevolkingsgroep niet in de Donald Duck staat, deze dus ook niet meetelt in de maatschappij. Nou, dan kun je er nogal een hoop noemen. Mijn tante, bijvoorbeeld, die heeft een rechterbeen dat ietsje langer is dan het linker. Waarom heeft zij nooit representatie in de Donald Duck? En mijn neef heeft een moedervlek op zijn neus, als hij een Donald Duck openslaat voelt het ook alsof hij niet meetelt. Met z'n allen naar de redactie dus, om onze zin door te drammen.

Overigens was het vorig jaar augustus al bevestigd dat er in de aankomende Disneyfilm "Jungle Cruise" een gay hoofdpersonage, gespeeld door Jack Whitehall, zal voorkomen. Het "taboe" is dus reeds doorbroken.
Dagopoetser
Member
 
Berichten: 23
Geregistreerd: di jun 30, 2015 3:55 pm

Re: Gay hoofdpersonage in het Disney-universum

Berichtdoor Redmess » zo maart 03, 2019 12:47 pm

Je zegt wel dat je homorechten en representatie steunt, maar ondertussen bagatelliseer je de hele boel en maak je het belachelijk door belachelijke vergelijkingen te maken.

En die representatie is echt belangrijk, OOK en JUIST voor kinderen die buiten de heteronorm vallen. Want het is niet alleen de Donald Duck waar ze zichzelf niet terugzien, maar in haast alle media voor kinderen. En dit terwijl heteroseksualiteit alom vertegenwoordigd is, ook in de Donald Duck, waar er haast geen nummer voorbij gaat zonder dat aan de heteroseksualiteit wordt gerefereerd (met name in Donald en Katrien).

Zou je hetzelfde zeggen over de representatie van sterke vrouwen? Is Katrien die politieagente wil worden soms ook zo belachelijk?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Vorige

Keer terug naar Disney algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron