Lucas schreef:Wie sprak eigenlijk de stem in Dagobert in de Nederlandse versie (Ik bedoel in "Mickey's Christmas Carol'
Rockerduck schreef:En zonder die film geen Madam Mikmak in Donald Duck!
Rockerduck schreef:Lucas schreef:Wie sprak eigenlijk de stem in Dagobert in de Nederlandse versie (Ik bedoel in "Mickey's Christmas Carol'
Zou H@gar dit weten?
H@gar schreef:Eerlijk gezegd ben ik het met Ei eens: Het feit dat je Robin Hood als kind zo kon waarderen bewijst dat die film toch iets goed doet.
H@gar schreef:Hergebruik van ouder materiaal werd in die tijd veel gebeurd, het veschil is dat het hier opvallend gebeurde. In The Rescuers is met dat nooit opgevallen! Heb je voorbeelden van scenes?
H@gar schreef:Wat is hier eigenlijk de mening over 101 Dalmatiers. Die film trapte de reeks 'schetserig getekende' films af, maar vind ik zelf nietszeggend en saai....
H@gar schreef:Johnny Kraaykamp JR. Waar haalde je die vraag nu opeens vandaan?
Rockerduck schreef:(Zou madam Medusa dan Bambi's moeder hebben doodgeschoten?)
2008-01-13, Rockerduck schreef:Het grote pluspunt van Robin Hood is de humor. Je kunt van de film vinden wat je wilt, maar het is ontegenzeggelijk de meest humoristische film die Disney heeft uitgebracht. Alleen de begintitels al zijn hilarisch en vanaf daar blijft het zo doorgaan. Maar dat maakt het nog niet de beste Disney Classic. [....]
2008-01-15, Rockerduck schreef:Oh, ik heb veel goede herinneringen aan Robin Hood. Als kind was het één van mijn favoriete films. Ik ken 'm woord voor woord uit mijn hoofd. The Rescuers daarentegen was geen echte favoriet van mij. Ei heeft wel eens gezegd dat dat de kwaliteit van 'Robin' bewijst, maar ik denk dat het komt doordat je als kind de gelaagdheid van 'Rescuers' minder goed kunt waarderen. 'Robin' is veel opener, veel vrijblijvender, heeft geen spanningsboog die gevolgd moet worden, maar is meer episodisch. Dat is voor kinderen makkelijk te volgen. Die eenvoud spreekt aan. Pas later leer je daar doorheen te kijken.
Daniel73 schreef:Volgens mij zijn dit soort analyses en beschouwingen interessant om aan het project "McBieb / McDrake Bibliotheek" toe te voegen. Bijvoorbeeld als recensies of in een serie artikels over achtergronden van Disney Classics.
Rockerduck, zou je jouw berichten zo willen aanpassen? Dat ze ook als losse artikels te lezen zijn?
'McBieb / McDrake Bibliotheek (test)'
http://info.mcdrake.nl/
Rockerduck schreef:(Zou madam Medusa dan Bambi's moeder hebben doodgeschoten?)
2008-01-13, Rockerduck schreef:Bovendien ontbreekt een duidelijke karakterontwikkeling in Robin Hood. Robin en alle andere personages in de film zijn hetzelfde aan het einde als aan het begin. De schurken zijn vooral lollig. Dat mag ook best, want dat draagt bij aan de luchtige toon van de film. Prins John met zijn vieze duimpje is hartstikke grappig. Maar gevaarlijk is hij beslist niet. Hij ziet er eerder belachelijk uit als hij in zijn pyjama in de modder ligt nadat hij beroofd is door Robin Hood. De sheriff van Nottingham is duidelijk de gevaarlijkste boef, maar is ook teveel een karikatuur.
Wederom vergelijk ik met The Rescuers. Aan het begin van de film is Bernard eerst een angsthaas, bijgelovig etc. Aan het einde van de film is hij de held die, samen met Bianca, het meisje Penny heeft gered uit de klauwen van de schurk. En wat voor een schurk. Madam Medusa is ook bij vlagen grappig, maar niet omdat ze belachelijk is, maar door haar manier van doen. Zij is wel degelijk een bedreiging. Het zou haar niet kunnen schelen als Penny in de grot zou verdrinken, zolang zij haar diamant maar krijgt. Aan het einde bedreigt ze Penny en zelf haar eigen handlanger met een geweer en ze heeft als huisdieren twee krokodillen. Met handlanger Soeps valt wel veel te lachen, maar Medusa draagt bij aan de dramatische impact van het verhaal.
Ei schreef:Wat heeft Madam Medusa van doen met karakter-ontwikkeling? Rockerduck legt een vergelijking tussen 'Robin Hood' en 'The Rescuers', maar noemt alleen Bernard en gaat direct over naar Madam Medusa, die volgens Ei juist de hele film hetzelfde blijft. Maakt alleen Bernard het verschil? Of zijn er meer voorbeelden?
Ei schreef:In 'Robin Hood' zit een scene waarin Robin zich afvraagt of hij slecht is. Daar gaat Frair Tuck tegenin.
Ei schreef:Nadat Prince John zich ontzettend beledigd voelt door een spottend lied, legt hij nog zwaardere belastingen op. Prince John wordt slechter en slechter. Tegelijkertijd is hij een moederskindje dat om het minste geringste kinderlijk gaat duimen. Volgens Ei een treffende weergave van hoe zielig veel dictators kunnen zijn.
Ei schreef:Maar goed, waarom zou een film een "duidelijke karakterontwikkeling" moeten hebben? Er zijn vele mensen die hun hele leven lang hetzelfde blijven, dus waarom zouden ze in een film dan wel veranderen?
Ei schreef:Ei vindt dat "karakterontwikkeling" vaak misbruikt wordt als een studentikoze manier om een film kunstmatig interessant te maken. Zie bijvoorbeeld 'Aladdin'. Suikerzoet moralisme over hoe Aladdin zich aan dient te passen. Is dat geloofwaardig? Zou Aladdin als echt mens ook zo makkelijk veranderen? En dat in zo'n korte tijd? Ei vindt het geforceerd en oppervlakkig. In dit soort Disney-films gaat de karakterontwikkeling van zwart naar wit.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast