Rockerduck schreef:Ik wist letterlijk niet wat ik las. Voor zover ik weet, zijn heksen in stripverhalen (ook in de Donald Duck) altijd bezig met gemene, listige en hatelijke plannetjes om anderen het leven zuur te maken. Ik heb nog nooit ergens gelezen dat heksen er zijn om mensen te helpen. Laat staan Madam Mikmak. Hebben de makers nooit The Sword in the Stone gezien? Die klassieke scènes met Mikmak en Merlijn in duel? Mikmak is een uiterst vijandig personage, en geen liefdadigheidswerkster. Aldus is ze in de strip helemaal out-of-character.
Bedoelt Rockerduck hier heksen in stripverhalen? Of heksen in het algemeen?
Heksen in Disney-strips:
In een Barks-verhaal is een vriendelijke heks te vinden die kan communiceren met dieren.
Zie 'Isle of the Golden Geese' (US 45)
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++45-01Heksen volgens Wikipedia:
Een heks is een persoon, meestal een vrouw (in het bijzonder een wijze vrouw), aan wie bovennatuurlijke krachten worden toegedicht (zogenaamde hekserij), waarvoor zij hetzij geprezen, hetzij verguisd werd. Vaak ging hun macht gepaard met zeer uitgebreide praktische en theoretische kennis van kruiden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Heks_%28persoon%29heks, een aanhanger van de hedendaagse religie hekserij
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hekserijheks, een aanhanger van de hedendaagse religie wicca
http://nl.wikipedia.org/wiki/WiccaEen heks (in werkelijkheid) kan een vriendelijk, liefdadig persoon zijn. Met name de christelijke kerk heeft heksen in een kwaad daglicht gezet.
Binnen het volksgeloof worden aan heksen drie gaven toegeschreven: 1. magische krachten; 2. de mogelijkheid om zich in een dier of een ander levend wezen te veranderen; 3. de mogelijkheid om zich snel te verplaatsen.
Onder 'magie' verstaan we de mogelijkheid om een bepaald eindresultaat te bereiken met daartoe niet-geëigende middelen. Een hoestsiroop bijvoorbeeld is een geëigend middel ter bestrijding van een prikkelende hoest, een toverspreuk is in dat geval een niet-geëigend middel.
Magische gebruiken hoeven dus niet altijd kwaadaardige doeleinden te dienen. We onderscheiden goedbedoelde en kwaadwillende magie. Vaak wordt hierbij gedacht aan 'witte' en 'zwarte' magie. Dit komt voort uit de opvatting dat magie anti-christelijk is en dus uit het duister voortkomt.
Het is onduidelijk in hoeverre de georganiseerde heksenvervolging een reactie was op een opleving van Keltisch of voorchristelijk georiënteerd volksgeloof. In de late Middeleeuwen bestonden hiervan nog talloze restanten in de gebruiken en de geloofswereld van de doorgaans agrarisch georiënteerde bevolking. Ook de kerk speelde daarbij een terughoudende rol.
(fragment uit:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Heks_%28persoon%29)
Dat van die "terughoudende rol" kan Ei niet plaatsen in deze context. (Waarbij speelde de kerk een terughoudende rol, volgens de tekst?)
Madam Mikmak zou volgens de verdeling tussen witte en zwarte magie, een heks moeten zijn die meestal met zwarte magie bezig is.
Echter, in de film 'The Sword in the Stone' is Madam Mikmak beduidend "zwarter" dan in de strips. In de film dient ze als de slechterik die het in een goed-en-kwaad-finale tegen de goeierik opneemt. (Zo'n scene zit vaak in films.)
In de strips is Madam Mikmak veel minder slecht dan in de film. Ze kan vriendelijk zijn en zelfs hulpvaardig. Als een vriendelijke Madam Mikmak out-of-character is, dan zou dat oordeel gelden voor de meeste stripverhalen waarin ze te zien is. In de strips doet Madam Mikmak als het ware aan "grijze magie". Eigenlijk weet je nooit wat je precies aan haar hebt. Zo is het helpen van de Zware Jongens, zoals in minstens een stripverhaal uit de jaren 60, een uiterst dubieuze liefdadigheid. Helaas kan Ei zich niet herinneren of Mikmak bewust bijdraagt aan criminele activiteiten van de Zware Jongens, of dat ze door hen misleid is. (Zie Donald Duck weekbladen uit de late jaren 60.)
Volgens Ei is stellen dat Madam Mikmak slecht is, even zwart-wit als stellen dat ze goed is. Dus volgens Ei gaan zowel Rockerduck als Evert Geradts hier beide veel te kort door de bocht.
Misschien heeft Geradts geprobeerd om heksen in een oorspronkelijke, onschuldige context te plaatsen. Maar zelfs al zou Geradts daar gelijk in hebben, dan negeert hij vele verhalen waarin Mikmak op haar minst valse trekjes vertoont. En hij gooit niettemin toch werkelijkheid en bijgeloof door elkaar, want het vliegen op een bezemsteel is bijgeloof.
Ei heeft het door Rockerduck omschreven verhaal niet gelezen. Als daar gesteld wordt dat de opperheks alleen goede daden waardeert, en ze is echt de opperste heks, zou dat betekenen dat Mikmak in andere verhalen meedoet aan verkeerde heksenclubjes.
BTW. Was er op McDuck niet een discussie tussen Rockerduck en Ei's voorganger Pluizer over een oud verhaal waarin Magica en/of Mikmak te liefdadig zijn? Een verhaal uit de album-serie 'Donald Duck en andere verhalen' misschien? Uit de jaren 60? Magica had een voodoo-poppetje of zo. Magica en/of Mikmak, of anders de leden van de heksenvereniging waren vriendelijke heksen. Het kan ook een damesclub geweest zijn. Magica wilde lid worden.
Rockerduck, jij bent nog jong en gezegend met een goed geheugen. Wat weet jij je ervan te herinneren?