DD Extra 2013-11

DD Extra 2013-11

Berichtdoor Hidde » za okt 05, 2013 5:07 pm

De nieuwe Donald Duck Extra, met de volgende verhalen:

Donald Duck - Onderaardse Reuzen
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2010-102

Maf verhaal over zogenaamde Lilliduckers die onder de grond leven, maar aan de andere kant wel grappig en origineel.

En wéér een verwijzing naar McDrake: "De mooiste tuin van de stad wint de felbegeerde Gouden Ui!"

Donald Duck - De Uitgekookte Bakker
http://coa.inducks.org/story.php?c=D++8600

Gemiddeld verhaal. Donald Duck als banketbakker. Mooi getekend.

Donald Duck - Op de Zon-Express
http://coa.inducks.org/story.php?c=D++3767

Grappig verhaal, prachtige tekeningen door Vicar.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: DD Extra 2013-11

Berichtdoor Karel Paardepoot » za okt 05, 2013 7:36 pm

Weet je misschien ook wie de voorplaat heeft getekend?
Barks, Gottfredson, Rosa en Jippes.
Avatar gebruiker
Karel Paardepoot
http://www.catawiki.nl/verzameling/Strips/a/6
Member
 
Berichten: 221
Geregistreerd: ma aug 12, 2013 8:35 pm
Woonplaats: Friesland

Re: DD Extra 2013-11

Berichtdoor Cray » za okt 05, 2013 7:41 pm

Alle verhalen SCANS ik weet niet hoe ze op inducks te zetten maar dit zijn ze:
(allemaal door mij gemaakt.
1.Afbeelding
2.Afbeelding
3.Afbeelding
4.Afbeelding
5.Afbeelding
Avatar gebruiker
Cray
Member
 
Berichten: 338
Geregistreerd: zo sep 01, 2013 10:24 am

Re: DD Extra 2013-11

Berichtdoor Hidde » za okt 05, 2013 7:52 pm

Karel Paardepoot schreef:Weet je misschien ook wie de voorplaat heeft getekend?

Nee. De voorplaat is speciaal voor deze DD Extra gemaakt, dus dat weet ik pas wanneer de Extra geïndext is. Zo te zien is het iemand van de Comicup Studio (misschien Angel Rodriguez).


Je kunt pas scans toevoegen als de uitgave geïndext is, maar dit is nog ingewikkelder dan scans toevoegen. ;) Laat dat maar aan anderen over. Overigens worden de originele scans door de redactie zelf op Inducks gezet, dus het is niet nodig om zelf scans te maken.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: DD Extra 2013-11

Berichtdoor Cray » za okt 05, 2013 8:06 pm

Hidde schreef:
Karel Paardepoot schreef:Weet je misschien ook wie de voorplaat heeft getekend?

Nee. De voorplaat is speciaal voor deze DD Extra gemaakt, dus dat weet ik pas wanneer de Extra geïndext is. Zo te zien is het iemand van de Comicup Studio (misschien Angel Rodriguez).


Je kunt pas scans toevoegen als de uitgave geïndext is, maar dit is nog ingewikkelder dan scans toevoegen. ;) Laat dat maar aan anderen over. Overigens worden de originele scans door de redactie zelf op Inducks gezet, dus het is niet nodig om zelf scans te maken.



Ja maar ik maak deze scans voor mijn programma op jouwtube
Avatar gebruiker
Cray
Member
 
Berichten: 338
Geregistreerd: zo sep 01, 2013 10:24 am

Re: DD Extra 2013-11

Berichtdoor Jordy » za okt 05, 2013 8:13 pm

Ik blijf de Donald Duck Extra toch altijd net wat leuker vinden dat het normale weekblad... Leuke Deense verhalen en geen reclames :)

Waarschijnlijk heeft dat ook een beetje met leeftijden te maken, het weekblad is net wat meer gericht op kinderen vergeleken met DD extra.
Jordy
Verslaafd aan DD Pockets
Member
 
Berichten: 1013
Geregistreerd: wo jul 10, 2013 10:45 am
Woonplaats: Vlissingen

Re: DD Extra 2013-11

Berichtdoor TOMDS » zo okt 06, 2013 10:24 am

oei, 2 heruitgaves. dat is niet veelbelovend. beginnen de verhalen op te raken ? normaal gezien staan er in het weekblad en de extra enkel nieuwe verhalen. dit valt tegen.
TOMDS
Member
 
Berichten: 80
Geregistreerd: za sep 26, 2009 11:09 am

Re: DD Extra 2013-11

Berichtdoor Jordy » zo okt 06, 2013 11:22 am

TOMDS schreef:oei, 2 heruitgaves. dat is niet veelbelovend. beginnen de verhalen op te raken ? normaal gezien staan er in het weekblad en de extra enkel nieuwe verhalen. dit valt tegen.

Daar is Sanoma dit jaar heel erg goed in ;)
Jordy
Verslaafd aan DD Pockets
Member
 
Berichten: 1013
Geregistreerd: wo jul 10, 2013 10:45 am
Woonplaats: Vlissingen

Re: DD Extra 2013-11

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo okt 06, 2013 11:00 pm

Bij de uitgever van Deense verhalen zijn veel medewerkers wegbezuinigd. Op Inducks kun je zien dat er elk jaar minder verhalen uit Denemarken komen, met ook steeds minder verschillende tekenaars. Dus de toestroom van nieuwe Deense verhalen neemt nu eenmaal heel erg af.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: DD Extra 2013-11

Berichtdoor Oom Paspasu » zo okt 06, 2013 11:51 pm

Op basis van de jaarpagina's op Inducks heb ik de volgende grafiek gemaakt:
Afbeelding
Hieruit blijkt dat de Italiaanse productie een licht dalende trend volgt, terwijl de Nederlandse en Deense producties een weinig stijgen. In 2012, het laatste meetpunt, valt Denemarken echter hard naar beneden. Ik denk dat de verklaring daarvoor is dat ongepubliceerde Deense verhalen (meestal) nog niet op Inducks staan, terwijl de Nederlandse redactie nieuwe aankopen meteen toevoegt. Ditzelfde kan de Italiaanse knik verklaren. Klopt deze verklaring?
Hoe dan ook, in 2011 bereikte Denemarken zijn hoogste meetwaarde. Die 499 verhalen zijn echt nog niet allemaal in Nederland gepubliceerd.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: DD Extra 2013-11

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma okt 07, 2013 9:22 am

Bedankt! Ik had me inderdaad slechts gebaseerd op de de laatste paar jaren en het zou inderdaad goed kunnen dat er veel nog niet op Inducks staat. Al hebben we het er wel over gehad dat een aantal tekenaars voor Nederland ging werken omdat ze in Denemarken waren wegbezuinigd (zoals bijvoorbeeld Vicar).

Alleen... hoe kom je eigenlijk bij 499? Als ik zoek op D2011- krijg ik 132 resultaten. Heb jij een andere zoekmethode?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: DD Extra 2013-11

Berichtdoor Jordy » ma okt 07, 2013 9:30 am

D2012 of D2013 komt ook niet vaak voor... je ziet eerder D2008 in het weekblad. Geen probleem verder, de Deense verhalen zijn altijd leuk om te lezen.
Jordy
Verslaafd aan DD Pockets
Member
 
Berichten: 1013
Geregistreerd: wo jul 10, 2013 10:45 am
Woonplaats: Vlissingen

Re: DD Extra 2013-11

Berichtdoor Oom Paspasu » ma okt 07, 2013 12:56 pm

Ik keek bij de jaarpagina's, dus voor 2011 hier: http://coa.inducks.org/comp.php?mode=7&c=2011

Wat blijkt nu? Een groot deel van de Deense productie bestaat uit D PRE nummers. Dat zijn Toy Story, Winnie de Poeh en Sneeuwwitje illustraties, en soms een verhaaltje. Als je echter alleen de D 2011- nummers meetelt, mis je de D/D 2011- en de D/SAN 2011- nummers.
Ook kom ik er nu achter dat de verhalen over de jaarpagina's zijn verdeeld naar hun eerste publicatie. Mijn eerdere verklaring voor 2012 klopt dus niet. Blijkbaar zijn er in dat jaar echt maar 306 Deense verhalen (en illustraties) voor het eerst gepubliceerd, waarvan er dus ook veel oudere nummers dragen, zoals D 2007-.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: DD Extra 2013-11

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma okt 07, 2013 3:14 pm

Het lijkt er dan dus wel echt op dat de aanvoer van nieuwe Deense verhalen sterk afneemt. Dit kan verklaren waarom de Donald Duck Extra ineens met herdrukken begint.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: DD Extra 2013-11

Berichtdoor Oom Paspasu » ma okt 07, 2013 3:56 pm

Wanneer we de verhalen per jaar volgens de codes bekijken, krijgen we een andere grafiek:
Afbeelding
Dit is gemaakt op basis van http://coa.inducks.org/comp.php?mode=6&c=D, waarbij van ieder jaar de D 20** + D/SAN 20** + D/D 20**.

We zien nu een top bij 2007, namelijk 472 verhalen. Daarna neemt het hard af, maar volgens mij klopt de verklaring dat die verhalen nog niet op Inducks staan omdat ze nog niet gepubliceerd zijn, hier wel. Uit de vorige tabel kunnen we echter opmaken dat men in 2012 wel heel weinig nieuwe verhalen publiceerde (dus waarschijnlijk meer herdrukken), wat mogelijk een indicatie is dat de productie verminderd is.
Maar zijn de verhalen uit 2007 al allemaal in Nederland gepubliceerd? Als je geavanceerd zoekt naar verhaalcode D 2007-, niet herdrukt in Nederland, krijg je een hele waslijst:
http://coa.inducks.org/comp2.php?code=d ... sort1=auto

Vicar was gewoon oud en kon niet meer tekenen. Bij Egmont vond men dat het voor hem tijd werd om te stoppen, maar ome Thom, die zoals bekend een groot fan is van Vicar, heeft hem overtuigt om op zijn sterfbed nog een paar tekeningen eruit te persen. En ja, Vicar tekende toen nog stukken beter dan Gulien en de Heymansjes, dus, hoewel het zijn lelijkste verhalen zijn, zijn het de mooiste Nederlandse verhalen van de laatste tijd.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Volgende

Keer terug naar Donald Duck Extra

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron