Wat is de plaats van Disney strips in de Strip wereld

Wat is de plaats van Disney strips in de Strip wereld

Berichtdoor Scrooge$ » di nov 26, 2013 12:33 am

Ik begin dit topic om te praten over de plaats van Disney strips in de strip wereld, wat is zo uniek en belangrijk aan Disney strips. Wat is de positie van Disney strips tegenover andere strips zoals die van Marvel, DC comics etc?
Ik krijg het idee dat sommige mensen het raar vinden als je Disney strips leest, maar dat het wel goed is als je bijvoorbeeld een spiderman strip in je handen hebt, waarom is dit zo?
Ook als je gewoon gaat zoeken op internet in databases vindt je meestal weinig informatie over Disney zaken of auteurs maar veel van andere comics, in dit topic kan gepraat worden over deze zaken.
Scrooge$
Member
 
Berichten: 336
Geregistreerd: vr dec 07, 2012 11:36 pm

Re: Wat is de plaats van Disney strips in de Strip wereld

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di nov 26, 2013 11:05 pm

Ik vind dit een heel interessant onderwerp. Ik heb er wel eens over nagedacht om er een tekst over schrijven, maar het is zo moeilijk te definieren dat ik het heb laten zitten.

Het zit hem in de geschiedenis van Disney strips, denk ik. De andere strips komen voort uit de pulp- en cultwereld, en hebben bepaalde eigenschappen die fanaten veel meer aantrekken. Disneystrips zijn eigenlijk uit hun kluiten gewassen merchandise, en is meer mainstream gericht, vooral in Europa. Het idee is meer van een familiestrip, en het trekt minder mensen aan die er echt diep in duiken. (En dat is jammer, trouwens.)
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Re: Wat is de plaats van Disney strips in de Strip wereld

Berichtdoor Scrooge$ » di nov 26, 2013 11:58 pm

tja, dat is waar, als je kijkt naar donald duck zijn deze strips spontaan ontstaan na het succes van de welbekende disney shorts, een aantal uitgeverijen hebben toen gevraagd of ze strips als eerste over mickey mochten produceren, later ook over donald duck enzovoort.

Bij marvel bijvoorbeeld zijn deze gewoon als strips ontstaan met als gevolg dat deze verfilmd werden bij Disney strips is dat andersom, dat is kenmerkend en best wel uniek voor Disney strips en dat geeft het zijn plaats in de wereld, je zou ze misschien dus filmstrips kunnen noemen.
De laatste jaren vervaagt de plaats van Carl barks en de andere grote meesters een beetje zodat het voor veel mensen zeker niet interessant wordt om zich daar nog verder in te verdiepen (vooral niet in Nederland), maar in ieder geval nemen sommige mensen zoals op Mcdrake zich toch nog de moeite.
Scrooge$
Member
 
Berichten: 336
Geregistreerd: vr dec 07, 2012 11:36 pm

Re: Wat is de plaats van Disney strips in de Strip wereld

Berichtdoor DD » wo nov 27, 2013 9:29 am

Nou dat lijkt me niet. In de meeste strip- en tweede handszaken moet je je suf zoeken naar een Disneystrip. En als jer dan naar vraagt is het antwoord: "Er zijn te veel Disneystrip-verzamelaars. De boeken gaan te snel over de toonbank". En als je het over kinderen hebt: als je in de bibliotheek bij strips onder Donald Duck kijkt, is het of leeg of er liggen een of twee boeken (als je geluk hebt). Terwijl de Sjorsen en de Kuifjes in overvloed uit de rekken puilen.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: Wat is de plaats van Disney strips in de Strip wereld

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo nov 27, 2013 5:22 pm

Het is inderdaad in Nederland duidelijk nog wel populair; zie ook hoeveel Disney-uitgaves hier elk jaar in de winkel liggen. In Nederland, en in wat andere Europese landen, loopt het wel, maar in bijvoorbeeld Amerika niet. Het is wel interessant te bedenken hoe dat komt.
Misschien hebben we hier meer een cultuur voor dit soort strips, en minder voor superheldenstrips?
Volgens Thom Roep zijn we een land van traditie en abonnementen en zit het hem daar ook in.

Overigens wordt er denk ik ook hier weleens wat minderwaardig naar Disney-strips gekeken, door sommige stripfans en striptekenaars.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Wat is de plaats van Disney strips in de Strip wereld

Berichtdoor Robb_K » za nov 30, 2013 9:16 pm

Ridder ter Geit schreef:Het is inderdaad in Nederland duidelijk nog wel populair; zie ook hoeveel Disney-uitgaves hier elk jaar in de winkel liggen. In Nederland, en in wat andere Europese landen, loopt het wel, maar in bijvoorbeeld Amerika niet. Het is wel interessant te bedenken hoe dat komt.
Misschien hebben we hier meer een cultuur voor dit soort strips, en minder voor superheldenstrips?
Volgens Thom Roep zijn we een land van traditie en abonnementen en zit het hem daar ook in.

Overigens wordt er denk ik ook hier weleens wat minderwaardig naar Disney-strips gekeken, door sommige stripfans en striptekenaars.


Dat denk ik ook.

Disney strips zijn nog niet populair in Amerika omdat de kinderen lezen niet meer. Zij willen animatie filmen kijken en interactive spelen.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen


Keer terug naar Disney algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast