De quiz van Duckstad (en omstreken)

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Dagoduck » vr feb 03, 2017 3:48 pm

Is het In het voetspoor van Jules Verne van Ben Verhagen?
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » za feb 04, 2017 11:47 am

Dagoduck schreef:Is het In het voetspoor van Jules Verne van Ben Verhagen?

Ja, dat klopt. Maar dat is niet 't antwoord op de vraag. De vraag was:
Michiel Q schreef:5) Bij welke communistische revolutie was Dagobert betrokken?
Het gaat om een revolutie waarin Dagobert daadwerkelijk een bijdrage heeft geleverd aan het geweld waarmee de revolutie gepaard ging. :O
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » ma apr 17, 2017 11:47 am

Antwoord: Dagobert financierde de revolutie van Papa Djeng in Djengolië.

Djengolië is een variant op Communistisch China. Met Dagoberts geld werden natuurlijk wapens gekocht. Je kunt erop rekenen dat die revolutie niet vreedzaam is verlopen. Dagobert heeft dus bloed aan zijn handen. Aan de andere kant: Niets in 't verhaal duidt expliciet op communisme of revolutionair geweld, afgezien van 't geweer dat rebellenleider Papa Djeng draagt.

Dagobert Duck is de personificatie van 't Amerikaans kapitalisme. Het is dus absoluut geloofwaardig dat hij een potentiële dictator in 't zadel helpt om er zelf beter van te worden. (Dagobert verkreeg 't alleenrecht op de zijdehandel van Djengolië.) Dat Ben Verhagen dit gegeven in een verhaal verwerkt is evenwel behoorlijk straf. Ik vermoed dat Carl Barks zelf niet zó ver zou durven gaan. Zijn Amerikaanse uitgever zou 't destijds zéker gecensureerd hebben.

Dit is voorlopig mijn laatste bijdrage aan de quiz.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Oom Paspasu » ma apr 17, 2017 8:01 pm

Ben je me net voor! Ik wilde 4 februari antwoorden, maar toen kwam er iets tussen. Ik heb tegenwoordig veel te veel een leven om hier ook nog nachtenlang te typen. Maar, geen zorgen! Ik heb tenminste geen betaald werk.

"De Djengolische revolutie van 1918", al kunnen we niet zeker zijn over dat jaar, omdat enkel vermeld wordt dat Dagobert in dat jaar naar Djengolië ging om zijde te kopen. Zoals je zei is er niets communistisch (te zien) aan de revolutie. Dagoberts zijdemonopolie past echter niet echt bij het communistisch ideaal.

Djengolië verwijst in de strip naar Papa Djeng, maar we herkennen er een samensmelting van Mongolië en Djengis Khan in. In Mongolië is alles Chinggis Khaan, zoals men daar in Latijnse letters zijn naam spelt. Mongolië werd in 1924 het tweede communistische land ter wereld, wat te maken heeft met de Sovjet-steun die ze nodig hadden in hun onafhankelijkheidsstrijd tegen China, en niet zo zeer met de uitbuiting van het Mongoolse proletariaat. Dit gebeurde in 1921 onder leiding van Sükhbaatar, naar wiens bijnaam Ulaanbaatar "de rode held" de hoofdstad is vernoemd. De Bogd Khaan speelde een passieve rol, maar pas bij zijn overlijden werd Mongolië communistisch.

De hoofdstad van Djengolië, Djengking, is dan weer gebaseerd op Peking. De Djengoolse architectuur doet ook meer Chinees aan. Groenten worden in Mongolië niet verbouwd. Het weer (alleen bij de grens) is wel weer typisch Mongools. Een haven heeft Mongolië uiteraard niet, maar ook Peking ligt niet aan zee.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Michiel Q » vr apr 21, 2017 10:04 am

Bedankt voor je aanvullingen! Ik moet bekennen dat ik geen moment heb overwogen om parallellen te zoeken met Mongolië, maar 't is duidelijk dat jouw aanpak lonend is. :)

Oom Paspasu schreef:Ik heb tegenwoordig veel te veel een leven om hier ook nog nachtenlang te typen.

's Nachts typen, daar kom je nog wel van terug. Goede nachtrust is belangrijk als je óók iets aan je dag wilt hebben, weet ik inmiddels. :P

Oom Paspasu schreef:Zoals je zei is er niets communistisch (te zien) aan de revolutie.

Het nationale hoofddeksel wijst op een gelijkheidsideaal zoals je dat aantreft in communistische landen, waar bijv. iedereen gehuld gaat in dezelfde arbeiderskleding of verplicht wordt de haardracht van de lokale Grote Oliebol te imiteren. Verder dragen twee Djengolische officials een ster op hun pet, die helaas niet rood werd ingekleurd.

Oom Paspasu schreef:Dagoberts zijdemonopolie past echter niet echt bij het communistisch ideaal.

Dat kan evt. worden gezien als één zwakte in het scenario van Ben Verhagen. Andere zwaktes zijn: a) De foto van Guus in zijn luxe motorjacht kan alleen met een telelens zijn genomen, waarmee het fototoestel van de neefjes niet is uitgerust. b) Op blz. 22 heeft Guus precies één plaatje de tijd om aan boord van de stoomtrein te gaan en daar de pet van Papa Djeng aan te treffen. Guus weet niet dat die pet daar ligt. Hij heeft dus geen enkele motivatie om in de trein te stappen. Bovendien ligt de pet in Donalds koffer in het bagagenet. Dat zijn veel handelingen waar Guus domweg de tijd niet voor heeft.

Oom Paspasu schreef:De hoofdstad van Djengolië, Djengking, is dan weer gebaseerd op Peking. De Djengoolse architectuur doet ook meer Chinees aan.

De grote plaat met de stadspoort doet denken aan een vergelijkbare afbeelding in het Kuifje-album "De Blauwe Lotus", maar bij nadere vergelijking zijn er weinig overeenkomsten. Je mag verwachten dat Ben Verhagen zich voor details heeft laten inspireren, maar kennelijk niet door Kuifje.

Oom Paspasu schreef:Een haven heeft Mongolië uiteraard niet, maar ook Peking ligt niet aan zee.

Er zijn meer steden die eindigen op -king. Nanking (Nanjing) en Chunking (Chonqqing) hebben allebei een grote haven aan de Yangtze. Die havens zijn groot genoeg voor het schip van kapitein Schweinewitz en het luxe motorjacht van Guus Geluk.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Dagoduck » ma jun 26, 2017 9:54 am

Wie stelt er nu een vraag?
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor niels20020 » ma jun 26, 2017 12:22 pm

Misschien wil jij er een stellen?
Mijn top drie tekenaars:
1. Carl Barks
2. Don Rosa
3. Marco Rota
Avatar gebruiker
niels20020
Dagobert fan
Member
 
Berichten: 173
Geregistreerd: di dec 13, 2016 7:42 pm
Woonplaats: Calisota

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Dagoduck » di jun 27, 2017 10:31 pm

Oké, hier komt 'ie:
Hoe heette de vader van John Quackett?
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor snowmansion » za aug 19, 2017 1:48 am

Duke Andrew Quackett
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Dagoduck » za aug 19, 2017 10:31 am

snowmansion schreef:Duke Andrew Quackett

Dat is correct.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor niels20020 » za aug 19, 2017 1:11 pm

Nu is snowmansion aan de beurt!
Mijn top drie tekenaars:
1. Carl Barks
2. Don Rosa
3. Marco Rota
Avatar gebruiker
niels20020
Dagobert fan
Member
 
Berichten: 173
Geregistreerd: di dec 13, 2016 7:42 pm
Woonplaats: Calisota

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor snowmansion » di aug 29, 2017 9:21 pm

In welk jaargang + nummers (Noem alle nummers) van het weekblad moet Donald zich met de neefjes ingraven in het zand/aarde in een bos om zich te beschermen tegen een bosbrand?

Heel makkelijk denk ik, maar ik weet zo snel niets.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor anders and » wo aug 30, 2017 5:53 pm

1954: 38, 39 en 40
1994: 43 en 44

Briljant verhaal trouwens.
Verzamelt eendenverhalen
Avatar gebruiker
anders and
Member
 
Berichten: 96
Geregistreerd: do jan 08, 2015 7:46 pm

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor Dagoduck » ma sep 11, 2017 10:32 pm

Jij bent aan de beurt.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: De quiz van Duckstad (en omstreken)

Berichtdoor anders and » di sep 12, 2017 12:10 pm

Welk familielid van Donald Duck is in bezit van een ranch?
Verzamelt eendenverhalen
Avatar gebruiker
anders and
Member
 
Berichten: 96
Geregistreerd: do jan 08, 2015 7:46 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron