Gideon McDuck

Berichtdoor Rubberduck » vr jun 03, 2011 11:33 pm

Die broer uit de Taliaferro-grap is Gideon noch Heisa. Die broer is gewoon verzonnen door scenarist Karp omdat hij een leuke grap wilde maken rond Dagobert. Van ene Gideon had hij nog nooit gehoord en die hele Heisa bestond toen nog niet eens. Maak het niet ingewikkelder dan het is.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Van Drakenstein » za jun 04, 2011 12:10 am

Dat Karp bij het schrijven van dat verhaal niet gedoeld heeft op een broer Heisa of Gideon is natuurlijk waar. De meeste schrijvers hebben ook geen enkele stamboom in hun hoofd en houden zich al helemaal niet aan familierelaties die anderen bedacht hebben (als ze ze überhaupt al weten). Maar dat neemt niet weg dat je als lezer nog altijd kan proberen iets te verzinnen om die stamboomgegevens van verschillende schrijvers met elkaar in overeenstemming te laten zijn. En dat zou je in dit geval kunnen doen door te zeggen dat die broer waar oma Duck het hier over heeft oom Heisa is. (of Gideon, maar Heisa lijkt me een betere keus, want dan kan Gideon toch geboren zijn als Dagobert in Amerika zit).
Van Drakenstein
Member
 
Berichten: 56
Geregistreerd: wo jun 17, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Rubberduck » za jun 04, 2011 2:55 am

Maar waarom zou je? Het is overduidelijk dat Karp/Taliaferro zoiets nooit in gedachten hadden. Ik snap die obsessie niet. Alsof we allemaal kleine Keno Don Hugo Jodocus Rosa'sjes zijn!
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » za jun 04, 2011 11:33 am

Ik denk dat je het teveel ziet als obsessie, en dat het iets is wat ze gewoon leuk vinden.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Michiel Q » ma jun 06, 2011 12:34 am

Michiel Q schreef:[...] toen Dagobert 9 jaar oud was. Volgens Rosa's tijdrekening zou dat in 1876 zijn [...]

Of in 1877, maar vóór Dagoberts 10e verjaardag en dus vóór het begin van het Levensverhaal.

Michiel Q schreef:[...] Hortensia, want die werd pas in 1877 geboren.

Correctie: Rosa plaatst Hortensia's geboorte in 1876. Zie: http://nafsk.se/pipermail/dcml/1994-January/001503.html

Van Drakenstein schreef:Die broer uit de Taliaferro-gag zou toch ook Oom Heisa kunnen zijn?

Nee, want Dagobert en Heisa groeiden niet samen op. Bovendien verkeerden zij beiden in de veronderstelling dat ze neven waren. Dagobert leerde pas in 1998 dat Heisa zijn halfbroer was, Heisa kwam er nóg later achter. De mevrouw-die-op-Oma-lijkt (Wie is het?) mag dan beweren dat ze de volledige familie-geschiedenis kent, ze kan onmogelijk op de hoogte zijn van iets dat Dagobert en Heisa zelf niet eens wisten.

Gideon McDuck verscheen in 1956 voor het eerst in Italië; de dagstrip is uit 1966. De krantenstrip kan zonder veel moeite worden uitgelegd als verwijzing naar Gideon. Een verwijzing naar Heisa is (nóg) minder waarschijnlijk.

Rubberduck schreef:Ik snap die obsessie niet. Alsof we allemaal kleine Keno Don Hugo Jodocus Rosa'sjes zijn!

Dat is precies het spelletje dat we spelen, ja. Doe je ook gezellig mee? ;)
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Gideon McDuck

Berichtdoor Jop Duck » do maart 01, 2018 9:40 am

De vrouw in de krantenstrip was waarschijnlijk familie van Dagobert. Een zus denk ik. Dat kan volgens Barks eerste stamboom Matilda of Hortense zijn. Het verhaal was geschreven in 1966 en was waarschijnlijk in de negentig. Ik denk dat het Matilda is omdat er anders wel moeder of zo werd gezegd. Als ze in de negentig was in 1966 was ze geboren tussen 1866 en 1876. Ze zou wel voor 1876 moeten bestaan anders wist ze het denk ik niet. Een andere schepping van Scarpa is Dagobert Duck in Het Goud van de Klondike, ook al werd er oom Dagobert bedoelt heb ik al ergens anders uitgelegd dat het een halfbroer is. In dat zelfde verhaal zijn Downy al 20 jaar verliefd in 1897, dus het begon in 1877. Dan zouden ze scheiden. Ik denk dat Gideon een halfbroer is omdat hij niet in de eerste stamboom van Carl Barks kwam, toen Gideon nog niet eens was bedacht. Als hij in 1876 was geboren gok ik dat hij wel dood was gegaan aan waterpokken. Ik gok eerder dat hij toen 3 a 4 jaar oud was. Als Dagobert twee zussen heeft gekregen na zijn geboorte en zijn ouders nog gingen scheiden en zijn vader opnieuw ging trouwen, gok ik dat hij is geboren in 1873. En later uit beeld ging samen met Matilda en daarna in beeld kwam, omdat Dagobert in 1948 zei dat hij de laatste McDuck was.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Gideon McDuck

Berichtdoor Dagoduck » wo maart 07, 2018 8:53 pm

Dat Gideon niet in Barks Stamboom staat vind ik geen probleem. Ik vind dat personages van andere schrijvers ook meetellen. In geen enkel verhaal met Gideon staat vermeld dat hij een halfbroer is van Dagobert. Er wordt gewoon telkens van uit gegaan dat hij een broer is. Als hij wel een halfbroer is dan zou Dagoberts vader drie keer getrouwd moeten zijn, of twee buitenechtelijke relaties gehad moeten hebben. (Of twee keer getrouwd en een buitenechtelijke relatie.)
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Gideon McDuck

Berichtdoor Jop Duck » wo maart 07, 2018 8:59 pm

Heisa McSnores, de Dagobert in Het Goud van de Klondike en Dagobert zelf zijn al 3 keer. Dus dan kan hij heus wel 4 keer getrouwd zijn.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Gideon McDuck

Berichtdoor Dagoduck » wo maart 07, 2018 9:55 pm

Waarom is Dagobert in "het goud van Klondike" een halfbroer?
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Gideon McDuck

Berichtdoor Jop Duck » wo maart 07, 2018 10:05 pm

Dat heb ik uitgelegd in het topic: viewtopic.php?f=13&t=2825.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Gideon McDuck

Berichtdoor Dagoduck » wo maart 07, 2018 10:33 pm

Jop Duck schreef:
DD schreef:
Leuke serie. Alleen word ik er wel weer aan herinnerd hoe jammer het is dat Disney nooit strenge regels heeft gehanteerd voor de geschiedenis van personages. Hoewel ik Rosa's versie prachtig vind, zou het nooit door Disney mogen zijn goedgekeurd omdat dat verwarring brengt met deze verhalen. En deze serie zou ook "verboden" moeten zijn omdat Barks duidelijk heeft gemaakt dat Dagobert ZELF uit Schotland komt. Verdere kritiek is dat deze serie de familie Duck of eigenlijk Dagoberts voorouders als oplichters neerzet terwijl Barks altijd duidelijk heeft gesteld dat Dagobert (en dus ook zijn voorouders?) zijn (/hun) fortuin ALTIJD eerlijk heeft (/hebben) vergaard. En al zou hij niks over de voorouders hebben gezegd, nog steeds is dit wel in strijd me de richtlijnen van Disney. Mooie serie dus maar helaas niet zonder mankementen.

In King Scrooge the First plunderde een voorouder van oom Dagobert. En in de Maanlanding zegt oom Dagobert dat de vijandschap tussen hem en Rockerduck begon toen de kist kreeg. Terwijl er wordt geruzied als baby. En hij krijgt de kist als hij achttien jaar wordt. Hij was wel familie en naamgenoot. Waarschijnlijk was het dus zijn halfbroer. Ook al zegt de boemeranghondenhandelaar dat hij over de maan gaat heersen kan hij dat ook gewoon zeggen. En Dagobert McDagobert zou ook gewoon naar Spanje kunnen gaan en zijn kind ging terug. Ten tijde van Columbus werd Amerika nog niet gekoloniseerd. Zijn opa was dan misschien mijnwerker volgens Barks, maar zou ook even katoen hebben gehandelt. Zijn vader heet volgens Carl Barks the Old Scottie. Maar dat is waarschijnlijk een bijnaam.

Dit dus.

Jop Duck schreef:En Dagobert McDagobert zou ook gewoon naar Spanje kunnen gaan en zijn kind ging terug. Ten tijde van Columbus werd Amerika nog niet gekoloniseerd.

Als deze theorie klopt dan is dat kind dat terugging een directe voorouder van Dagobert, en daar zou Dagobert vanaf stammen. Heb ik zo het verhaal goed samengevat?
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Gideon McDuck

Berichtdoor Jop Duck » do maart 08, 2018 7:18 am

Ja.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Gideon McDuck

Berichtdoor Dagoduck » do maart 08, 2018 9:22 am

Is dat kind of zijn nageslacht later weer teruggegaan en stamt Dagobert daar vanaf, of is de tak van de Dagobert uit het goud van Klondike een compleet andere tak?
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Gideon McDuck

Berichtdoor Jop Duck » do maart 08, 2018 6:14 pm

Begrijp je niet zo goed.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Gideon McDuck

Berichtdoor Jop Duck » do maart 15, 2018 6:56 am

Masr even over Gideon weer.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten