door Dagoduck » di maart 13, 2018 10:17 pm
Deel een van de onvolledige, slechte vertaling waaruit grote stukken zijn weggelaten:
"Dit is de kathedraal van Entenhausen, de trots van de stad! Niet zo oud als het lijkt, maar verweven met legendes en uitgerust met een aantal echte geheimen."
Een bekende bewering dat de kathedraal zo groot is zoals de Stephansdom in Wenen, levert er een eerste aanknopingspunt, maar is door meer diepgaand onderzoek om de relevante maten te verharden of te weerleggen, dit kan ook een uitdrukking zijn van de plaatselijke folklore door het historische betekenis van het gebouw in een specifiek referentiekader te zetten. Door een maatvergelijking met de bekende lengte van de personen aan de ene kant in het long shot en aan de andere kant in het detail van het zuidelijke portaal nietabsolute dimensies, maar zeer goede verhoudingen herkenbaar. Gelijksoortig aan de aanpak van de Protagoras van Abdera18 wordt de lokale speciale lengte van de eend voor deze vergelijking, voor betere duidelijkheid omgezet met de factor 1,5 in onze meters.
De kathedraal heeft een kruisvormige plattegrond. Dit is een ontwikkeling van de oude vorm van de romaanse basiliek (eigenlijk "koningszaal", door de heer Basileus, koning).
De plattegrond als resultaat van de kruising van een schip met drie schepen met een transept met één schip, volgt pragmatische vereisten (ruimte dichtbij het heiligdom), maar heeft ook een theologische reden: het zal om een kruis te bouwen als een teken van geloof, zo groot dat God en de gezegenden het zonder inspanning vanuit de hemel kunnen doen kan herkennen; Natuurlijk is er ook het idee van het "inloop" -kruis, dat klassiek is in zijn interieurontwerp.
Foto's, reliëfs en standbeelden en kunstwerken uit de christelijke iconografische traditie zijn niet onbelangrijk.
De eerste overgebleven getuigenissen van dit constructieconcept zijn al in de 5e eeuw te vinden
Conceptie alleen verfijnd in de gotiek door zijn eigen zijportalen in het transept en gedetailleerd vensterontwerp.
[samenvatting: de grootte van de kerk wordt later berekend aan de hand van de lengte van de eenden (hier wort ongeveer 1,5 meter aangenomen, de kerk is kruisvormig, red.]
Voordat het gebouw als Gotisch wordt bestempeld, wees gewaarschuwd: Dé Gotiek als zodanig bestaat niet. Zoals Rolf Toman heeft bewezen plaats, tijd en spiritueel te zijn classificatie van zeer verschillende constellaties van architecturaal karakteristieken samengevat, 21 die even inhomogeen is als de naam alle inwoners van Europa rechts van de Rijn naar de Oder rond 300 als "Germanen".
Daarom zal het hier nauwkeuriger zijn.
[samengevat: dé gotiek bestaat niet, daarom zal ik hier nauwkeuriger zijn, red.]
Architectonisch, in de vormgeving van de kathedraal van Entenhausen, ten eerste, zijn er verwijzingen naar de Hooggotische architectuur van Frankrijk: de uitvoering in extern ondersteunde jukken, de uitgebreide pinakels en drie en meer jukken in raamhhofden en leuning-decoratie, de verdeling van de muren in basis, triforium en lichtbeuk, vastgehouden door eenvoudige geribbelde verbanden.
Aan de andere kant hebben de architecten van de kathedraal geleend in de architectuur van de
Genomen uit de oudheid (zoals in de bijna ionische kolombases en op een deel van de kolommen zelf, die ook als eenvoudige ronde kolommen zijn ontworpen) en durf in het schilderen van hun koepels een gedurfde verwachting aan naar iets dat pas terugkeerde naar de gemeenschappelijke architectonische decoratie in de Renaissancewordt, namelijk op de apotheotische plafondschildering.
[samenvatting: de kerk is waarschijnlijk Hooggotisch, red.]
Dit kan een oorsprong van het gebouw na 1500 aangeven; een mogelijke verklaring is de aanname van niet-stijlvolle reparaties na oorlogsschade. Zoals bekend is, is Entenhausen voor oorlog lang gespaard, maar er werd oorlog uitgevochten voor de poorten van de toen veel kleinere gemeenschap.
Het kan makkelijk zijn dat de kathedraal door artillerievuur is beschadigd. (Het ontwerp van de kanonnen die in die tijd werden gebruikt, werd een hoog vuurprecisie onmogelijk).
[samenvatting: misschien/waarschijnlijk werd de kerk tijdens de oorlog beschadigd en daarna onvakkundig gerepareerd, red.]
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.