Het is toch duidelijk dat Willie een wortel is? Dat is ook een van de suggesties die hier worden gedaan:
http://www.donaldisme.dk/ggg.htm.
Uit het topic
"Gaat het weekblad achteruit?":
Ui schreef:Willie Wortel was eigenlijk niet bedoeld om veel gebruikt te worden. Barks had hem anders ongeveer even lang als de Ducks gemaakt. Toch worden deze personages keer op keer hergebruikt bij de Roep-redactie, alsof er geen andere mogelijkheden zijn.
Ui schreef:Ridder ter Geit schreef:Waarom is het zo dat Willie Wortel door zijn lengte niet bedoeld is om vaak te gebruiken?
Barks heeft in een interview (welk?) gezegd, dat hij Willie Wortel dan minder lang had gemaakt. De combinatie van zo'n lang kuiken met een stel eenden, vond hij moeilijk om te tekenen.
Oom Paspasu schreef:Dit kan men nalezen in: Donald Ault (ed.), Carl Barks Conversations, pagina 96-97. Toch gaan de eenden voortdurend om met veel langere honden, varkens en andere dieren.
Ui schreef:Waar dan, bij Barks? De langere personages, waaronder honden, varkens en ratten, zijn vaak tegenstanders en omstanders.
Oom Paspasu schreef:Ja, en wat wil je hiermee zeggen? Het gaat om de moeilijkheid om korte en lange figuren in één plaatje bijeen te brengen. Blijkbaar kon Barks dat wel heel goed. Ondanks dat hij Willie niet bedoeld had om vaak te gebruiken, heeft hij dat toch gedaan, omdat het zo'n leuk personage is. Hij heeft ook zijn uiterlijk veranderd, van dik naar dun.
Ui schreef:Het [gaat] om de moeilijkheid om korte en lange figuren als een harmonieuze eenheid bijeen te brengen.
Zie als voorbeeld de Barks-voorplaat die een familieportret met een berenvel toont:
http://coa.inducks.org/story.php?c=CR+OS+1239In de eerste gepubliceerde versie is Willie verwijderd:
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS+1239-00In de oorspronkelijke versie zit Willie achter (!) een openhaard, om hem er toch maar bij te hebben. Zou men de openhaard wegdenken, dan zou het duidelijk een geforceerde familiefoto zijn.
Ik vind het altijd leuk om Willie te zien als onderdeel van de Duckfamilie, juist omdat hij dat meestal impliciet niet is, bijvoorbeeld in
The Think Box Bollix, waarin Donald zich schaamt voor zijn neefjes die voor die rare uitvinder werken. "Oh, that the name of Duck should ever sink so low!" (Willie is bezig met "denkdozen". Plaats een dier ertussen en het kan denken en spreken als een mens! Donald vergeet dat hij als "Duck" ook een antropomorf dier is.)
Op deze voorplaat behoort Willie impliciet wel tot de familie. Zijn lengte geeft echter een probleem voor een harmonieus familieportret. Dat komt ook in echte families voor en het is oplosbaar. Je kan de lange personen achter de anderen zetten, waardoor hun gezichten zich in een hogere "laag" bevinden, maar dat werkt niet goed als het om één persoon gaat. Je kan de lange persoon laten zitten, terwijl de anderen eromheen staan, maar dat past het beste bij het familiehoofd. Willie is in de Duck-familie alles behalve dat. In tegenstelling tot bij een echte familie is er hier nog een oplossing denkbaar: hem weglaten. Is hij opeens zo'n essentieel onderdeel van de familie dat dat niet kan? Overigens is de cover met hem weggeknipt al helemaal een slechte compositie, omdat er een gat zit. Sterker nog, het is zo niet gecomponeerd.
Om een lang verhaal kort te maken, heb je een voorbeeld waar Willies lengte de harmonieuze eenheid verstoort, anders dan een familieplaatje? Bedankt trouwens voor deze cover die ik niet kende, want de neefjes onder het berenvel zijn echt heel leuk!