Beste verhalen 133:Donald Duck als lokeend

Berichtdoor Rockerduck » vr jul 04, 2008 1:27 am

Ridder ter Geit schreef:Op 'Barks-restjes' gaan ze dus toch nog even door, al zou de vorige naar verluidt de laatste zijn geweest. Natuurlijk jammer dat er geen 'pure' Barks meer is, maar ze tonen zich nu wel heel volledig en de albums zijn mooi uitgevoerd en hebben nuttige toelichtingen. :)

Het is gewoon uitmelken, waarde Ridder. Uitmelken tot op het bot. De 'Beste Verhalen'-reeks verkoopt naar verluid goed, dus waarom stoppen? Men sleept er gewoon net zoveel materiaal met de haren bij totdat men wéér een album compleet heeft.

Nu staat er de Rosa-variant in van een verhaal dat door Barks zelfs nooit is afgemaakt. Door Rosa dusdanig bewerkt, óók in de pagina's die Barks wél af had, dat het een typisch Rosa-verhaal is geworden. En een volgende keer komt de versie van Jippes! Kan iemand mij vertellen wat daar de toegevoegde waarde van is? Het gaat toch om een Barks-reeks? Straks komen er zeker, nadat we alles Jippes-uitwerkingen hebben gehad, zeker ook alle Strobl-uitwerkingen in? Want ja, dat is toch weer een andere interpretatie?! Komt er dan ook nog eens de Mau-versie in van 'Music hath charms'?

'The lemonade king' in album 132 vond ik nog te rechtvaardigen, omdat daarvan de originele schetsen van Barks bewaard zijn gebleven, maar waarom in 133 dat kerst-verhaal geplaatst? Met Barks heeft het niets te maken, want zijn schetsen zijn verloren gegaan; de tekeningen zijn van een andere artiest en het verhaal heeft hij ook al niet zelf geschreven.

Waarom zijn er voor de twee bovengenoemde verhalen wel uitleg-pagina's, maar voor het titelverhaal niet? (Met eventuele vermelding van Mau's versie?) En waarom is het titelverhaal niet het eerste verhaal in het album? Dat is 'When there's smoke...', waarin Donald ook een rol speelt. Had men het album dan niet naar dat verhaal moeten vernoemen?

Ik vind de lettering en de titels heel slordig gedaan. Is het jullie ook al eens opgevallen dat, wanneer een verhaal niet in het Weekblad of de Extra verschijnt, maar direct in album (of bijv. Vakantieboek), dat dan de naam van het hoofdpersonage boven het verhaal niét in de kenmerkende vormgeving wordt gezet, die je wel op bijv. de voorkant van het album aantreft? In plaats daarvan worden namen als 'De Jonge Woudlopers' in een schreeuwerige lay-out neergezet. Dat is ook altijd zo in Vakantieboeken of Kerstspecials. Alsof men dan opeens een andere vormgeving voor de naam moet gebruiken; alsof de standaard aanduiding dan opeens ontbreekt. Weet iemand waar dit door komt?

Goed dat er twee verhalen in staan die nog nooit gepubliceerd zijn. Wél jammer dat het album weer gedrukt is op dat veel te dunne, kleffe reclamefolder-papier. Ik kocht laatst 2 herdrukken van Beste Verhalen, die dit jaar gedrukt zijn, en dat was tenminste stevig papier. Nog niet zó mooi stevig als héél vroeger, maar toch alleszins beter dan dit.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jul 04, 2008 8:00 am

Over dat papier heb je zeker gelijk. Vooral omdat ik een eerste druk heb van wat eerste albums. Dat is nog eens papier!

Die verdere slordigheden doen inderdaad ook wel wat uitmelken vermoeden: het word goedkoper gemaakt enzo. Ook jammer dat in de latere albums nu geen Barks-tekening meer te vinden is.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » za jul 05, 2008 1:30 am

Ik vind de Mau Heymans-versie van 'Music hath charms' een stuk mooier dan die van Jippes. Ik snap tegenwoordig ook niet meer zo goed waarom men de voorkeur geeft aan een uitwerking van Jippes boven die van een andere artiest. Vroeger was het argument dat hij de stijl van Barks het best benaderde, maar daar is vandaag de dag bitter weinig meer van over. Jippes tekent zoveel vreemde en absurde gezichtsuitdrukkingen op zijn Ducks, dat ze nauwelijks nog als zodanig te herkennen zijn. Hij drijft het veel te ver over de top. Verder maken de tekeningen een gehaastte en afgeraffelde indruk.

Die Woudloper-verhaaltjes vond ik al nooit om over naar huis te schrijven, maar blijkbaar heeft Jippes de slechtste scenario's van Barks tot het laatst bewaard. 'Whale of a good deed'; 'Where there's smoke'; 'Music hath charm'; 'Letting sleeping bones lie': ik vind het allemaal maar slaapverwekkend materiaal. Het viel me nu pas op hoezeer Barks probeerde het pagina-aantal op te rekken door het aantal panels drastisch naar beneden te brengen. Op iedere pagina van ieder Woudloper-verhaal staan twee langgerekte panels; let daar maar eens op. Ook in situaties waarin dat helemaal niet nodig is. Was Barks schaamteloos aan het 'vullen'?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » za jul 05, 2008 2:09 am

Rockerduck schreef:
Ridder ter Geit schreef:Op 'Barks-restjes' gaan ze dus toch nog even door, al zou de vorige naar verluidt de laatste zijn geweest. Natuurlijk jammer dat er geen 'pure' Barks meer is, maar ze tonen zich nu wel heel volledig en de albums zijn mooi uitgevoerd en hebben nuttige toelichtingen. :)

Het is gewoon uitmelken, waarde Ridder. Uitmelken tot op het bot. De 'Beste Verhalen'-reeks verkoopt naar verluid goed, dus waarom stoppen? Men sleept er gewoon net zoveel materiaal met de haren bij totdat men wéér een album compleet heeft.

Zolang men per album grote proporties Barks's Woudlopersverhalen afdrukt in Jippes-vorm vindt Ei de albums een waardevolle aanvulling in de reeks.
Ei hoopt op een album met 'King Scrooge the First'.

Rockerduck schreef:Nu staat er de Rosa-variant in van een verhaal dat door Barks zelfs nooit is afgemaakt. Door Rosa dusdanig bewerkt, óók in de pagina's die Barks wél af had, dat het een typisch Rosa-verhaal is geworden. En een volgende keer komt de versie van Jippes! Kan iemand mij vertellen wat daar de toegevoegde waarde van is? Het gaat toch om een Barks-reeks?

Het gebruiken van achteraf door anderen aangelengde Barks-aanzetten maakt de spoeling erg dun. Maar daar is niet veel materiaal van. Of zouden ze de gouden appels van Blum... Nee, dat zal toch niet?

Rockerduck schreef:Straks komen er zeker, nadat we alles Jippes-uitwerkingen hebben gehad, zeker ook alle Strobl-uitwerkingen in? Want ja, dat is toch weer een andere interpretatie?! Komt er dan ook nog eens de Mau-versie in van 'Music hath charms'?

In deze gevallen gaat het om uitwerkingen van voltooide Barks-scripts. Die Strobl-versies zijn historisch van waarde. En Mau's versie van 'Music hath charms' zou ook best interessant kunnen zijn, vind je niet?

Rockerduck schreef:'The lemonade king' in album 132 vond ik nog te rechtvaardigen, omdat daarvan de originele schetsen van Barks bewaard zijn gebleven, maar waarom in 133 dat kerst-verhaal geplaatst? Met Barks heeft het niets te maken, want zijn schetsen zijn verloren gegaan; de tekeningen zijn van een andere artiest en het verhaal heeft hij ook al niet zelf geschreven.

Ei vindt plaatsing van 'The Christmas Carol' goed te rechtvaardigen. Het gaat om een geïllustreerd verhaal waarvoor Barks tekeningen heeft geleverd die door een andere artiest zijn geschilderd.
Eén tekening van Barks is bewaard gebleven en die is geplaatst. Hoewel dat in feite bijzaak is. Het gaat om een verhaal waaraan Barks concreet heeft meegewerkt. Of werkmateriaal ervan eventueel bewaard is gebleven, is een gelukje voor de fan.
Overigens is Barks's aanwezigheid in de geschilderde tekeningen te zien. Ook zonder schetsen.

Ei hoopt dat ook Barks's leesverhaal 'Go Slowly Sands of Time' ook in de reeks opgenomen zal worden. Dat gaat om een leesverhaal waarvan de tekst en de illustraties beide van Barks zijn.

Rockerduck schreef:Waarom zijn er voor de twee bovengenoemde verhalen wel uitleg-pagina's, maar voor het titelverhaal niet? (Met eventuele vermelding van Mau's versie?)

Inderdaad, een uitleg ontbreekt. Er staat nergens uitgelegd dat de geïnkte tekeningen niet van Barks zijn maar van Jippes. In voorgaande albums werd zulke informatie wel vermeld.
Nu lijkt voor de buitenstaander alsof 'Where There's Smoke' én 'Music Hath Charms' beide geheel van Barks zouden moeten zijn. Slordig.

Los van het ontbreken van informatie over al het materiaal, wat misschien een vergissing is, vindt Ei het album veel interessant materiaal bevatten.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Robb_K » za jul 05, 2008 11:32 am

Jippes versie van "King Scrooge The First" is eerst gepubliceeerd in de Deense "Carl Barks Collection". Dat kan niet gedrukt zijn, voor tenminste een aar later in Deense "Anders And", en nog later in stripboeken en albums van andere landen.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Rockerduck » ma jul 07, 2008 12:48 am

Ei schreef:Het gebruiken van achteraf door anderen aangelengde Barks-aanzetten maakt de spoeling erg dun. Maar daar is niet veel materiaal van. Of zouden ze de gouden appels van Blum... Nee, dat zal toch niet?

Misschien wel. Ik zie ze ook nog wel 'Dime enough for luck' plaatsen, van Blum en Carlos Mota, naar een idee van Barks in een brief aan Rosa, over de Zware Jongens die Dagobert's geluksdubbeltje stelen.

Ei schreef:In deze gevallen gaat het om uitwerkingen van voltooide Barks-scripts. Die Strobl-versies zijn historisch van waarde. En Mau's versie van 'Music hath charms' zou ook best interessant kunnen zijn, vind je niet?

Ik had de versie van Mau in dit album geprefereerd boven die van Jippes. Die van Mau lijkt wellicht qua stijl niet op Barks, maar dat kun je van die van Jippes ook niet zeggen. Maar Mau's tekeningen in dit verhaal stralen een rust uit die je bij Barks ook vind, en die bij Jippes vervangen is door een gevoel van gehaastheid en overacting.

Ik zie er het nut niet van in om meerdere uitwerkingen van hetzelfde verhaal te plaatsen. Het verhaal en lay-out van Barks blijven toch hetzelfde. Alleen de stijl van de artiest die het uitwerkt is anders. Wat mij betreft plaatsen van de andere Woudloper-verhalen en van 'King Scrooge' de versie van Strobl. Jippes trekt me niet meer.

Ei schreef:Overigens is Barks's aanwezigheid in de geschilderde tekeningen te zien. Ook zonder schetsen.

Je hebt gelijk. Vooral in de tekening op pagina 37 bovenaan zie ik dat terug. De 'lange' eenden doen inderdaad denken aan Barks in de periode pakweg 1957-1959. Ook de houding vind ik Barks-achtig, zoals vooral Donald en Katrien erbij staan.

Ei schreef:Ei hoopt dat ook Barks's leesverhaal 'Go Slowly Sands of Time' ook in de reeks opgenomen zal worden. Dat gaat om een leesverhaal waarvan de tekst en de illustraties beide van Barks zijn.

Ik denk het niet. De strip-versie van Vicar is al eens gepubliceerd, met bij de inleiding één illustratie van Barks. Maar Thom Roep vond de tekeningen lelijk, dus ik betwijfel dat we ze alle 12 nog eens te zien gaan krijgen...

Waar ik me ook aan erger, is de inkleuring van Egmont. Die gifgroene natuur... blech!
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor demi10 » do jul 10, 2008 4:24 pm

Hallo allemaal,

Ik ben demi en nieuw op deze site !
Maar ik zag dat MC duck had geschreven dat Donald Duck albem 133 de laatste was ?
Of begreep ik het nou verkeerd ?
Zou iemand het mij willen vertellen want ik koop ze pas vanaf gisteren want ik ben pas 10 JAAR hoor !
Nou nog veel donald duck plezier en ik hoor het nog wel

Van Demi kraanen
demi10
New member
 
Berichten: 1
Geregistreerd: do jul 10, 2008 4:20 pm
Woonplaats: Berkel en rodenrijs

Berichtdoor Ridder ter Geit » do jul 10, 2008 4:45 pm

Het is nog niet de laatste, want in het album staat al iets over een volgend album. Er werd van de vorige al gezegd dat het de laatste zou zijn, maar ze gaan blijkbaar nog even door. Overigens vind ik het persoonlijk meer aan te raden de oudere albums te kopen dan de nieuwe. Zelf kijk ik vaak een nieuwe in en dan liggen er ook oude herdrukken die ik nog niet heb naast, met verhalen die wel allemaal helemaal door Carl Barks geschreven en getekend zijn en dan geef ik daar al snel de voorkeur aan.

Maar goed, het is dus nog niet de laatste, maar ik denk dat deze albums niet zo vaak meer uit zullen komen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Goudglans » vr jul 11, 2008 11:00 am

Er zullen nog zoveel mogelijk albums nog komen. Het is een winstgevende serie dus proberen ze de serie waarschijnlijk zo lang mogelijk voor te zetten. Er zullen nog een eental albums komen, maar er zijn nog maar genoeg Barks verhalen om het nog een aantal abums te maken. Verder weet je nooit wat daarna komt.
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jul 11, 2008 2:58 pm

Het ligt er net aan wat ze Barks genoeg vinden. Ik hoop wel dat ze een duidelijke grens trekken bij verhalen die op-wat-voor-manier-dan-ook verhalen van Barks zijn. Geen verhalen als hommage of erop gebaseerd ofzo, want dan is het einde zoek...
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Goudglans » za jul 12, 2008 2:07 pm

Ik hoop ook dat ze een duidelijke grens trekken. Ik heb weinig zin in al die zogenaamde Barks verhalen, of in elk niet afgemaakt verhaal allerlei versies. De serie moet geoon op een waardige manier worden afgemaakt, zonder het bestaan ervan te rekken.
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Kwekje » vr aug 01, 2008 9:51 pm

tja weet je.... Ik hoop als 31-jarige verzamelaar van de serie dat ze dat wél gaan doen. Zo lang mogelijk doorgaan met de serie... Dan maar wat uitmelken.

Dat zal zowiezo tóch wel gebeuren kijk maar naar Oom Dagobert Deel 75 de "zogenaamd" laatste...

Ik wil ze tóch allemaal, en zo denkt tóch élke Donald Duck Als... Album verzamelaar ;)
Niet aanbellen mijn live TV heeft geen pauzeknop Ik ben wel thuis maar ben daar niet
Avatar gebruiker
Kwekje
Member Of Honor
Member
 
Berichten: 808
Geregistreerd: ma feb 05, 2007 8:40 pm

Berichtdoor Rockerduck » za aug 02, 2008 2:30 am

Maar... maar... als er nog veel nieuwe albums komen, passen ze niet meer netjes op één plank in m'n boekenkast! ;)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Kwekje » za aug 02, 2008 11:56 pm

[b]Al die albums op slechts 1 plank ?? Zozo dan zakt die ook behoorlijk door neem ik aan ;) Ik zou het op 'n andere manier neerleggen ;) Althans de albums liggen bij mij en de pockets staan :d[b]
Niet aanbellen mijn live TV heeft geen pauzeknop Ik ben wel thuis maar ben daar niet
Avatar gebruiker
Kwekje
Member Of Honor
Member
 
Berichten: 808
Geregistreerd: ma feb 05, 2007 8:40 pm

Berichtdoor Kwekje » za aug 02, 2008 11:57 pm

Al die albums op slechts 1 plank ?? Zozo dan zakt die ook behoorlijk door neem ik aan Ik zou het op 'n andere manier neerleggen Althans de albums liggen bij mij en de pockets staan :d

verbeterde text :P
Niet aanbellen mijn live TV heeft geen pauzeknop Ik ben wel thuis maar ben daar niet
Avatar gebruiker
Kwekje
Member Of Honor
Member
 
Berichten: 808
Geregistreerd: ma feb 05, 2007 8:40 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Albums en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron