Vaders en moeders in de Disney-wereld

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Dagoduck » wo mei 16, 2018 7:12 pm

Dat zegt toch niets over dat oma Donalds moeder is?
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Jop Duck » wo mei 16, 2018 7:43 pm

Waarom zegt het dat niet?
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Dagoduck » do mei 17, 2018 8:16 am

Waarom wel?
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor niels20020 » do mei 17, 2018 2:30 pm

Dat zegt inderdaad niets over dat het Donald's moeder is, juist eerder dat het zijn oma is. Je zegt namelijk dat Donald ook Oma tegen haar zegt.

Daarbij vind ik het niet raar dat de neefjes Oma ook hun 'oma' noemen. Toen mijn overgrootvader nog leefde noemde ik hem ook gewoon opa, voor kinderen is dat veel makkelijker om te zeggen dan 'overgrootvader'.
Mijn top drie tekenaars:
1. Carl Barks
2. Don Rosa
3. Marco Rota
Avatar gebruiker
niels20020
Dagobert fan
Member
 
Berichten: 173
Geregistreerd: di dec 13, 2016 7:42 pm
Woonplaats: Calisota

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Jop Duck » do mei 17, 2018 3:03 pm

Dus als Oma tegen de neefjes zegt:" Kom eens naar jullie oma." en tegen Donald heel vaak: "Zoon" dan is het Donald z'n oma?
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Dagopoetser » do mei 17, 2018 3:22 pm

Jop Duck schreef:Dus als Oma tegen de neefjes zegt:" Kom eens naar jullie oma." en tegen Donald heel vaak: "Zoon" dan is het Donald z'n oma?

In Amerika is "Son" of "Sonny" is een heel gebruikelijke benaming voor een jong familielid, of zelf een jong persoon die helemaal geen familie is. Grootouders noemen hun kleinzoons vaak "son" in plaats van hun voornaam. In de strips van taliaferro spreken oom Dagobert en Otto van Drakenstein Donald ook vaak met "son" aan, bijvoorbeeld in coa.inducks.org/story.php?c=YD+61-11-30 en coa.inducks.org/story.php?c=ZD+51-03-18 ). Zijn Otto en Dagobert dan volgens jou ook de vaders van Donald? ;)
Dagopoetser
Member
 
Berichten: 23
Geregistreerd: di jun 30, 2015 3:55 pm

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Dagopoetser » do mei 17, 2018 3:23 pm

.
Dagopoetser
Member
 
Berichten: 23
Geregistreerd: di jun 30, 2015 3:55 pm

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Dagoduck » do mei 17, 2018 3:24 pm

Ik ben het zeker met Dagopoetser eens, en als oma zegt: "Kom eens naar jullie oma", dan kan dat zijn om de zelfde reden als dat de neefjes haar oma noemen. Ze noemen haar oma omdat dat makkelijker is om haar oma te noemen dan om haar overgrootmoeder te noemen. Ik noemde mijn overgrootmoeder ook altijd oma.
Dit zijn de links die Dagopoetser bedoelde:
https://inducks.org/story.php?c=YD+61-11-30
[url]coa.inducks.org/story.php?c=ZD+51-03-18[/url]

(tip: plaats de link tussen [url]en[/url])
Laatst bijgewerkt door Dagoduck op do mei 17, 2018 3:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Jop Duck » do mei 17, 2018 3:26 pm

Maar Oma noemt de neefjes zo nooit. En hoe verklaar je het andere dan. Hoe verklaar je dat Oma en oom Dagobert een zeer goede relatie hebben ondanks hij de broer is van haar schoondochter. Hij kon niet de moeder zijn want dat is een McDuck en dan kan ik je makkelijk verwijzen naar The Secret of the Old Castle.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Dagoduck » do mei 17, 2018 3:31 pm

Jop Duck schreef:Maar Oma noemt de neefjes zo nooit.

Je zei net zelf van wel.
Jop Duck schreef:En hoe verklaar je het andere dan

Welk andere?
Jop Duck schreef:Hoe verklaar je dat Oma en oom Dagobert een zeer goede relatie hebben ondanks hij de broer is van haar schoondochter.

Dagobert kan toch gewoon vrienden zijn met Oma, of ze kennen elkaar. Je hoeft geen familie te zijn om een goede band met iemand te hebben. Vaak is het zelfs zo dat familieleden geen goede band met elkaar hebben.
Hij kon niet de moeder zijn want dat is een McDuck en dan kan ik je makkelijk verwijzen naar The Secret of the Old Castle.

Dagobert kan sowieso niet iemands moeder zijn.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Dagopoetser » do mei 17, 2018 3:32 pm

Jop Duck schreef:Maar Oma noemt de neefjes zo nooit. En hoe verklaar je het andere dan. Hoe verklaar je dat Oma en oom Dagobert een zeer goede relatie hebben ondanks hij de broer is van haar schoondochter. Hij kon niet de moeder zijn want dat is een McDuck en dan kan ik je makkelijk verwijzen naar The Secret of the Old Castle.

Otto en Dagobert noemden de neefjes ook nooit "son", maar Donald wel.
Er zijn inderdaad zat verhalen waarin Dagobert en Oma broer en zus zijn. In de Duitse verhalen is Oma Duck dan ook de tante van Donald, om dit te verklaren (Neffe = neef). AfbeeldingIn de Italiaanse verhalen (bijvoorbeeld de Donnie Duck verhalen, waarin dagoebrt ook nog wel eens voorkomt en als de broer van Oma wordt beschreven) is Oma ook duidelijk Donald's oma (zij wordt door de andere personages tegen Donald beschreven as "tua Nonna", wabt"jouw oma" betekent") Daar is Dagobert dus simpelweg de oudoom van Donald I.p.v. de oom. Er is nog nooit een verhaal geweest waarin Oma als de moeder van Donald werd beschreven. En bovendien hoef je geen broer en zus te zijn om te band te hebben.
Dagopoetser
Member
 
Berichten: 23
Geregistreerd: di jun 30, 2015 3:55 pm

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Jop Duck » do mei 17, 2018 3:38 pm

Uit het topic: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?f=3&t=1002&start=75
Michiel P schreef:Nu ben ik in de war. Is Oma ook in Nederland gewoon de oma van Donald Duck? Kan deze kwestie los worden gezien van de vraag of Oma de zuster van Dagobert is? Want dan zou Dagobert een oudoom van Donald zijn. (Toegegeven, qua leeftijdsverschil is dat plausibel.)

Dat Oma en Dagobert broer en zus waren, stond in het weekblad (tót de Stamboomposter) buiten kijf. Ik kan me eigenlijk niet herinneren wat het weekblad schreef over Oma's moederschap. (Op onderstaande plakboek-pagina's kun je zien dat Oma en Dagobert dezelfde familiefoto hebben ingeplakt.)

Overigens is Oma zowel bij Barks als Taliaferro ontegenzeggelijk Donalds grootmoeder.

Zie: viewtopi ... 443#p17443

Afbeelding + Afbeelding

DD schreef:Uit de topic "Oma Duck" dat ik ooit eens dubbel had geopend:

Als je goed nadenkt klopt eigenlijk alleen het verhaal van Don Rosa over oma Duck. Zij kan niet de zus van Dagobert zijn want dan zou ze de moeder van Donald moeten zijn, tenzij Dagobert een oudoom van Donald is. En dat is niet de bedoeling denk ik. In dat geval zou Dagobert de overoudoom van de neefjes zijn. Maar ik neem aan dat hij de oom van Donald en oudoom van de neefjes is.

In Don Rosa's geval is alles veel duidelijker. Oma Duck is de moeder van Donald's vader en Dora is dan een appart persoon ofwel Dagoberts zus die nog steeds in het kasteel van de McDucks woont.

Er zouden dus eeuwige discussie kunnen zijn over dit onderwerp maar je zou het ook logisch kunnen bekijken. Wat vinden jullie ervan?

Rubberduck schreef:@ DD: ik ben ook altijd meegegaan in de uitleg van Don Rosa. Dat Dagobert's zus en Oma Duck allebei 'Dora' heten, komt door de Nederlandse vertaling. In het Engels hebben ze verschillende namen. Toen de serie over Dagobert's leven in Nederland startte, was het hier nog gemeengoed om te zeggen dat Dagobert en Oma broer en zus waren (dat zie je nu soms nog wel). Vandaar dat de vertalers waarschijnlijk gedacht moeten hebben dat het jonge zusje uit het Levensverhaal Oma voor moest stellen en hebben ze haar 'Doortje' genoemd. Moeten die even op hun neus hebben gekeken bij het binnenkrijgen van Hoofdstuk 10 van de serie! :lol:

Bruno schreef:Ik dacht het ook. Verwarrend hoor. En Marco Rota heeft bij een jubileumverhaal met Donald Duck weer wat andere uitleg. Dat Dora een halfzus of gewoon een vriendin was, ofzo? Wat was het nou?

Rubberduck schreef:
Bruno schreef:Ik dacht het ook. Verwarrend hoor. En Marco Rota heeft bij een jubileumverhaal met Donald Duck weer wat andere uitleg. Dat Dora een halfzus of gewoon een vriendin was, ofzo? Wat was het nou?

In dat verhaal zijn Dagobert en Dora broer en zus, maar Dagobert noemt Dora 'voor de grap' Oma. Dan vinden ze Donald, die wees is, en besluiten dan dat Dora zijn oma zal spelen, als Dagobert dan zijn oom wil zijn. Later komt Dagobert erachter dat Donald 'toevallig' toch zijn échte neef is! Nee maar, het lijkt wel Goede Eieren, Slechte Eieren!

De Zwarte Schim schreef:er is ook nog niet zo lang geleden een verhaal verschenen van oma duck en dat ging over dat Donald bij haar was omdat hij overwerkt was, omdat oom Dagobert hem en zijn personeel afbeurt. Dan zegt Dora: hmm het wordt tijd dat ik mijn broertje eens een lesjes leer! daarin zegt ze broertje..........
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Dagoduck » do mei 17, 2018 3:40 pm

Ik vind hierin geen onomstotelijk bewijs dat Oma Donalds moeder is.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Jop Duck » do mei 17, 2018 3:42 pm

Dagoduck schreef:Dagobert kan sowieso niet iemands moeder zijn.

Ik bedoel dat Oma niet de moeder van Donald kan zijn.
Je zei net zelf van wel.

Oma zegt tegen de neefjes nooit zoon.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Dagoduck » do mei 17, 2018 3:44 pm

Jop Duck schreef:
Dagoduck schreef:Dagobert kan sowieso niet iemands moeder zijn.

Ik bedoel dat Oma niet de moeder van Donald kan zijn.

Dat klopt.
Jop Duck schreef:
Je zei net zelf van wel.

Oma zegt tegen de neefjes nooit zoon.

Dat heb ik ook nooit beweerd.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten