Is Oma Duck de oma, moeder of tante van Donald?

Is Oma Duck de oma, moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Jop Duck » vr mei 25, 2018 3:27 pm

In het topic Vaders en Moeders in de Disneywereld zitten we nog in de discussie dus ik nodig jullie allemaal uit om hier naartoe te komen en te zeggen:"Oma Duck is de moeder van Donald Duck".
Laatst bijgewerkt door admin op za jun 30, 2018 2:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: titel gewijzigd. was 'Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?'
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Dagoduck » vr mei 25, 2018 4:10 pm

Dus als je niet vind dat ze zijn moeder is is dit verboden terrein? Dan ren ik snel weg voor de forum-politie eraan komt.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Jop Duck » vr mei 25, 2018 4:26 pm

:lol: :lol: Je hebt dan alleen het recht om complimenten te krijgen van ene Jop Duck.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Redmess » vr mei 25, 2018 5:00 pm

Dat lijkt me duidelijk. Ze is zijn oma. Donald noemt haar immers Oma, en geen tante of mama.

Bovendien hebben Duck-strips een sterke neefjes-cultuur, wat inhoud dat we nooit ouders van personages zien, alleen neven en nichten. Om die reden alleen al is zij niet Donald's moeder.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Jop Duck » vr mei 25, 2018 5:09 pm

Aan het eerste stuk van je reactie te zien heb je niks gelezen uit de discussie op "Vaders en Moeders in de Disneywereld"
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Jop Duck » vr mei 25, 2018 8:07 pm

Redmess schreef:Bovendien hebben Duck-strips een sterke neefjes-cultuur, wat inhoud dat we nooit ouders van personages zien, alleen neven en nichten. Om die reden alleen al is zij niet Donald's moeder.

Midas en Wolfje als voorbeeld.
En daar gaat bovendien het hele topic over waar wij de discussie hebben gevoerd!
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Redmess » vr mei 25, 2018 8:32 pm

Ik zei binnen het Duck universum. Midas en Wolfje horen daar niet bij.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Jop Duck » za mei 26, 2018 6:44 am

Ach. Een moet de eerste zijn.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Jop Duck » za mei 26, 2018 11:13 am

Uit het topic: Vaders en moeder uit de Disney-wereld
Jop Duck schreef:We hebben Oma Duck. De moeder van Donald.

Dagoduck schreef:Waar baseer je deze theorie op? Volgens Barks is Oma gewoon Donalds oma. Evenals bij Al Taliaferro.
Oma in Barks stamboom:
Afbeelding
Oma bij Taliaferro:
Afbeelding
Afbeelding
De Taliaferro afbeeldingen zijn nog maar een greep uit vele tientallen Taliaferro-gags waarin Donald Oma 'Grandma' noemt.

Jop Duck schreef:Op deze site heb ik dat uitgelegd. Met die Barks-stamboom: Grandma Duck kan ook een andere oma van Donald zijn. Barks zou een zeer gebruikt iemand wel een naam geven, maar het is niet concreet bij Barks wie het dan wel is. Wel bij Taliaferro. Bij Taliaferro zeggen Donald een de neefjes tegen Oma gran'ma. Maar in een strip van Taliaferro zegt Oma tegen de neefjes dat ze naar hun oma moeten komen.

Dagoduck schreef:Dat zegt toch niets over dat oma Donalds moeder is?

Jop Duck schreef:Waarom zegt het dat niet?

Dagoduck schreef:Waarom wel?

niels20020 schreef:Dat zegt inderdaad niets over dat het Donald's moeder is, juist eerder dat het zijn oma is. Je zegt namelijk dat Donald ook Oma tegen haar zegt.

Daarbij vind ik het niet raar dat de neefjes Oma ook hun 'oma' noemen. Toen mijn overgrootvader nog leefde noemde ik hem ook gewoon opa, voor kinderen is dat veel makkelijker om te zeggen dan 'overgrootvader'.

Jop Duck schreef:Dus als Oma tegen de neefjes zegt:" Kom eens naar jullie oma." en tegen Donald heel vaak: "Zoon" dan is het Donald z'n oma?

Dagopoetser schreef:
Jop Duck schreef:Dus als Oma tegen de neefjes zegt:" Kom eens naar jullie oma." en tegen Donald heel vaak: "Zoon" dan is het Donald z'n oma?

In Amerika is "Son" of "Sonny" is een heel gebruikelijke benaming voor een jong familielid, of zelf een jong persoon die helemaal geen familie is. Grootouders noemen hun kleinzoons vaak "son" in plaats van hun voornaam. In de strips van taliaferro spreken oom Dagobert en Otto van Drakenstein Donald ook vaak met "son" aan, bijvoorbeeld in coa.inducks.org/story.php?c=YD+61-11-30 en coa.inducks.org/story.php?c=ZD+51-03-18 ). Zijn Otto en Dagobert dan volgens jou ook de vaders van Donald? ;)

Dagoduck schreef:Ik ben het zeker met Dagopoetser eens, en als oma zegt: "Kom eens naar jullie oma", dan kan dat zijn om de zelfde reden als dat de neefjes haar oma noemen. Ze noemen haar oma omdat dat makkelijker is om haar oma te noemen dan om haar overgrootmoeder te noemen. Ik noemde mijn overgrootmoeder ook altijd oma.
Dit zijn de links die Dagopoetser bedoelde:
https://inducks.org/story.php?c=YD+61-11-30
https://inducks.org/story.php?c=ZD+51-03-18

(tip: plaats de link tussen [url]en[/url])

Jop Duck schreef:Maar Oma noemt de neefjes zo nooit. En hoe verklaar je het andere dan. Hoe verklaar je dat Oma en oom Dagobert een zeer goede relatie hebben ondanks hij de broer is van haar schoondochter. Hij kon niet de moeder zijn want dat is een McDuck en dan kan ik je makkelijk verwijzen naar The Secret of the Old Castle.

Dagoduck schreef:
Jop Duck schreef:Maar Oma noemt de neefjes zo nooit.

Je zei net zelf van wel.
Jop Duck schreef:En hoe verklaar je het andere dan

Welk andere?
Jop Duck schreef:Hoe verklaar je dat Oma en oom Dagobert een zeer goede relatie hebben ondanks hij de broer is van haar schoondochter.

Dagobert kan toch gewoon vrienden zijn met Oma, of ze kennen elkaar. Je hoeft geen familie te zijn om een goede band met iemand te hebben. Vaak is het zelfs zo dat familieleden geen goede band met elkaar hebben.
Hij kon niet de moeder zijn want dat is een McDuck en dan kan ik je makkelijk verwijzen naar The Secret of the Old Castle.

Dagobert kan sowieso niet iemands moeder zijn.

Dagopoetser schreef:
Jop Duck schreef:Maar Oma noemt de neefjes zo nooit. En hoe verklaar je het andere dan. Hoe verklaar je dat Oma en oom Dagobert een zeer goede relatie hebben ondanks hij de broer is van haar schoondochter. Hij kon niet de moeder zijn want dat is een McDuck en dan kan ik je makkelijk verwijzen naar The Secret of the Old Castle.

Otto en Dagobert noemden de neefjes ook nooit "son", maar Donald wel.
Er zijn inderdaad zat verhalen waarin Dagobert en Oma broer en zus zijn. In de Duitse verhalen is Oma Duck dan ook de tante van Donald, om dit te verklaren (Neffe = neef). AfbeeldingIn de Italiaanse verhalen (bijvoorbeeld de Donnie Duck verhalen, waarin dagoebrt ook nog wel eens voorkomt en als de broer van Oma wordt beschreven) is Oma ook duidelijk Donald's oma (zij wordt door de andere personages tegen Donald beschreven as "tua Nonna", wabt"jouw oma" betekent") Daar is Dagobert dus simpelweg de oudoom van Donald I.p.v. de oom. Er is nog nooit een verhaal geweest waarin Oma als de moeder van Donald werd beschreven. En bovendien hoef je geen broer en zus te zijn om te band te hebben.

Jop Duck schreef:Uit het topic: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?f=3&t=1002&start=75
Michiel P schreef:Nu ben ik in de war. Is Oma ook in Nederland gewoon de oma van Donald Duck? Kan deze kwestie los worden gezien van de vraag of Oma de zuster van Dagobert is? Want dan zou Dagobert een oudoom van Donald zijn. (Toegegeven, qua leeftijdsverschil is dat plausibel.)

Dat Oma en Dagobert broer en zus waren, stond in het weekblad (tót de Stamboomposter) buiten kijf. Ik kan me eigenlijk niet herinneren wat het weekblad schreef over Oma's moederschap. (Op onderstaande plakboek-pagina's kun je zien dat Oma en Dagobert dezelfde familiefoto hebben ingeplakt.)

Overigens is Oma zowel bij Barks als Taliaferro ontegenzeggelijk Donalds grootmoeder.

Zie: viewtopi ... 443#p17443

Afbeelding + Afbeelding

DD schreef:Uit de topic "Oma Duck" dat ik ooit eens dubbel had geopend:

Als je goed nadenkt klopt eigenlijk alleen het verhaal van Don Rosa over oma Duck. Zij kan niet de zus van Dagobert zijn want dan zou ze de moeder van Donald moeten zijn, tenzij Dagobert een oudoom van Donald is. En dat is niet de bedoeling denk ik. In dat geval zou Dagobert de overoudoom van de neefjes zijn. Maar ik neem aan dat hij de oom van Donald en oudoom van de neefjes is.

In Don Rosa's geval is alles veel duidelijker. Oma Duck is de moeder van Donald's vader en Dora is dan een appart persoon ofwel Dagoberts zus die nog steeds in het kasteel van de McDucks woont.

Er zouden dus eeuwige discussie kunnen zijn over dit onderwerp maar je zou het ook logisch kunnen bekijken. Wat vinden jullie ervan?

Rubberduck schreef:@ DD: ik ben ook altijd meegegaan in de uitleg van Don Rosa. Dat Dagobert's zus en Oma Duck allebei 'Dora' heten, komt door de Nederlandse vertaling. In het Engels hebben ze verschillende namen. Toen de serie over Dagobert's leven in Nederland startte, was het hier nog gemeengoed om te zeggen dat Dagobert en Oma broer en zus waren (dat zie je nu soms nog wel). Vandaar dat de vertalers waarschijnlijk gedacht moeten hebben dat het jonge zusje uit het Levensverhaal Oma voor moest stellen en hebben ze haar 'Doortje' genoemd. Moeten die even op hun neus hebben gekeken bij het binnenkrijgen van Hoofdstuk 10 van de serie! :lol:

Bruno schreef:Ik dacht het ook. Verwarrend hoor. En Marco Rota heeft bij een jubileumverhaal met Donald Duck weer wat andere uitleg. Dat Dora een halfzus of gewoon een vriendin was, ofzo? Wat was het nou?

Rubberduck schreef:
Bruno schreef:Ik dacht het ook. Verwarrend hoor. En Marco Rota heeft bij een jubileumverhaal met Donald Duck weer wat andere uitleg. Dat Dora een halfzus of gewoon een vriendin was, ofzo? Wat was het nou?

In dat verhaal zijn Dagobert en Dora broer en zus, maar Dagobert noemt Dora 'voor de grap' Oma. Dan vinden ze Donald, die wees is, en besluiten dan dat Dora zijn oma zal spelen, als Dagobert dan zijn oom wil zijn. Later komt Dagobert erachter dat Donald 'toevallig' toch zijn échte neef is! Nee maar, het lijkt wel Goede Eieren, Slechte Eieren!

De Zwarte Schim schreef:er is ook nog niet zo lang geleden een verhaal verschenen van oma duck en dat ging over dat Donald bij haar was omdat hij overwerkt was, omdat oom Dagobert hem en zijn personeel afbeurt. Dan zegt Dora: hmm het wordt tijd dat ik mijn broertje eens een lesjes leer! daarin zegt ze broertje..........


Dagoduck schreef:Ik vind hierin geen onomstotelijk bewijs dat Oma Donalds moeder is.

Jop Duck schreef:
Dagoduck schreef:Dagobert kan sowieso niet iemands moeder zijn.

Ik bedoel dat Oma niet de moeder van Donald kan zijn.
Je zei net zelf van wel.

Oma zegt tegen de neefjes nooit zoon.

Dagoduck schreef:
Jop Duck schreef:
Dagoduck schreef:Dagobert kan sowieso niet iemands moeder zijn.

Ik bedoel dat Oma niet de moeder van Donald kan zijn.

Dat klopt.
Jop Duck schreef:
Je zei net zelf van wel.

Oma zegt tegen de neefjes nooit zoon.

Dat heb ik ook nooit beweerd.

Dagopoetser schreef:Je geeft nergens antwoord op hiermee.
Bovendien was Oma Duck in de Taliaferro strips een American Pioneer, die in een huifkar naar het westen kwam (wat ongeveer tot in de jaren 1850 gebeurde), en had de Amerikaanse Burgeroorlog (1861-1865) nog meegemaakt. In De strips uit 1943 zou zij dus al ten minste dik in de 80 moeten zijn, terwijl Donald volgens een Taliaferro strip uit 1945 te jong is om het leger in te kunnen (dus onder 18) https://inducks.org/story.php?c=YD+45-03-03. No way dat Taliaferro Oma dus als Donald's moeder zag.

Jop Duck schreef:Zeg ik het weer verkeerd:
"Oma kan niet de moeder van oom Dagobert zijn".

Dagoduck schreef:
Jop Duck schreef:Zeg ik het weer verkeerd:
"Oma kan niet de moeder van oom Dagobert zijn".

Dat klopt ook.

Dagoduck schreef:
Jop Duck schreef:Met die Barks-stamboom: Grandma Duck kan ook een andere oma van Donald zijn. Barks zou een zeer gebruikt iemand wel een naam geven, maar het is niet concreet bij Barks wie het dan wel is.

Als Barks het heeft over 'Grandma Duck' dan is dat Oma. Oma wordt bij Barks altijd Grandma genoemd, en niemand anders. Grandma is gewoon de naam van het personage Oma Duck.

Jop Duck schreef:Wist je dat er een vrouw haar eerste kind kreeg op haar zeventigste. Als hij in 1945 nou een 17 was dan is hij in 1928 geboren en als Oma 70 was bij haar eerste kind is ze geboren in 1858. En als ze op haar zesde al zakgeld kreeg. Opgelost.

Jop Duck schreef:[mop]Komen de ouders van Oma naar de burgerlijke stand zeggen ze: "Onze dochter Pama heeft een veel te korte naam en daarom willen wij het veranderen in Oma.".[/mop]

Dagoduck schreef:
Jop Duck schreef:Wist je dat er een vrouw haar eerste kind kreeg op haar zeventigste.

Dat is een uitzondering, dat wil nog niets zeggen over Oma Duck.
Jop Duck schreef:En als ze op haar zesde al zakgeld kreeg.

Wat heeft dat er mee te maken?

Dagoduck schreef:
Jop Duck schreef:[mop]Komen de ouders van Oma naar de burgerlijke stand zeggen ze: "Onze dochter Pama heeft een veel te korte naam en daarom willen wij het veranderen in Oma.".[/mop]

:rolleyes: :lol:

Jop Duck schreef:De kantenstrip die zegt dat ze heeft geleefd tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. Daar is de grap dat Ona Donald oud geld geeft en dat Donald Katrien uitnodigd om met Katrien te daten, maar dan blijkt het geld iets te oud te zijn.

Jop Duck schreef:
Dagoduck schreef:
Jop Duck schreef:Met die Barks-stamboom: Grandma Duck kan ook een andere oma van Donald zijn. Barks zou een zeer gebruikt iemand wel een naam geven, maar het is niet concreet bij Barks wie het dan wel is.

Als Barks het heeft over 'Grandma Duck' dan is dat Oma. Oma wordt bij Barks altijd Grandma genoemd, en niemand anders. Grandma is gewoon de naam van het personage Oma Duck.

Is er een interview met Barks die dat bewijst?

Jop Duck schreef:Op de tweede stamboom heet Hortensia M. McDuck. Misschien was haar vroege bijnaam wel Ma en is Grand erbij gegaan toen ze ouder werd.

Dagoduck schreef:
Jop Duck schreef:Op de tweede stamboom heet Hortensia M. McDuck. Misschien was haar vroegere bijnaam wel Ma en is Grand erbij gegaan toen ze ouder werd.

Een bijnaam word niet op die manier tussen de naam geplakt, dat is een doopnaam. Net zoals George S. Patton. Zijn tweede naam is Smith en het is niet zo dat zijn bijnaam 'shithead' was ouzo.

Jop Duck schreef:Ik bedoel niet dat Hortensia Hortensia M. McDuck heet op de tweede stamboom maar gewoon M. McDuck. Ik las daarnet de Donald Duck van deze week en toen ik Dagobert zusterlief tegen Oma hoorde zeggen stopte ik en pakte ik mijn telefoon erbij.

Dagoduck schreef:Bewijs dat volgens Barks oma Donalds oma is: Barks eerste verhaal met oma heette Donalds Grandma Duck

Mijn broer kennende werd ook gezegd door Oma tegen Gijs over Dagobert.

Dat verhaal is niet het eerste van Barks. Daarvoor had je nog: Best Christmas en The Master of Melody. En hij tekende dat verhaal alleen. Wedden dat hij de titel niet zelf heeft verzonnen.

Dagoduck schreef:
Jop Duck schreef:Dat verhaal is niet het eerste van Barks. Daarvoor had je nog: Best Christmas en The Master of Melody. En hij tekende dat verhaal alleen. Wedden dat hij de titel niet zelf heeft verzonnen.

Het is misschien niet het eerste verhaal, maar het is wel Barks, ook al heeft hij misschien niet de titel bedacht. (ik probeer nu mijn fout te verhullen)
En alsnog, Oma wordt door Donald altijd Oma genoemd, waarom zou hij dat doen als zij niet zijn oma was?

Dagopoetser schreef:
Jop Duck schreef:Wist je dat er een vrouw haar eerste kind kreeg op haar zeventigste. Als hij in 1945 nou een 17 was dan is hij in 1928 geboren en als Oma 70 was bij haar eerste kind is ze geboren in 1858. En als ze op haar zesde al zakgeld kreeg. Opgelost.

De Amerikaanse pioneers waren actief tot uiterlijk ongeveer 1850. En het geld dat ze had was geen zakgeld uit haar kindertijd. Daarbij is het krijgen van kinderen op de 70ste extreem ongebruikelijk, en komt vandaag de dag al vrijwel nooit voor. In 1928 was dit simpelweg onmogelijk gezien de stand van de medische wereld op dat moment. Nogmaals: het is echt 100% zeker dat Oma Duck niet op haar 70ste nog een kind kreeg volgens Taliaferro. Je komt met allerlei theoriëen die totaal niet af te leiden zijn uit taliaferro's verhalen.

Jop Duck schreef:Taliaferro dacht er toch niet overna hoe oud ze was toen zij haar eerste kind kreeg en het is fictie. In een laat verhaal van Taliaferro was er een voorouder van oom Dagobert en daar was iets met de uitvinding van een stenen wiel ofzo iets maar volgensmij waren de eerste wielen van hout.

Dagoduck schreef:
Jop Duck schreef:Taliaferro dacht er toch niet overna hoe oud ze was toen zij haar eerste kind kreeg en het is fictie.

Als hij er niet over na dacht wil dat niet gelijk zeggen dat het 70 jaar is, en Donald noemt haar nog steeds altijd oma.
Jop Duck schreef:In een laat verhaal van Taliaferro was er een voorouder van oom Dagobert en daar was iets met de uitvinding van een stenen wiel ofzo iets maar volgensmij waren de eerste wielen van hout.

Het is best mogelijk dat het eerste wiel van steen was, eigenlijk veel aannemelijker dan dat het van hout was. En het is ook nog eens een soort grap, omdat hij in de oertijd leeft, en in strips in de oertijd vaak alles van steen is gemaakt.

Jop Duck schreef:
Als hij er niet over na dacht wil dat niet gelijk zeggen dat het 70 jaar is, en Donald noemt haar nog steeds altijd oma.

Het zegt ook niet dat het niet 70 was.

Dagoduck schreef:Nee, maar dat zou wel onlogisch zijn. En waarom zeg je niets ovet het andere argument?

Jop Duck schreef:Bedoel je met dat wiel? Want het zou best kunnen kloppen.

Dagoduck schreef:Donald noemt oma gewoon oma. Het is vrij onlogisch als je je eigen moeder oma noemt.

Jop Duck schreef:Misschien was hij er aan gewend omdat hij dat steeds tegen de neefjes zei.

Dagoduck schreef:Misschien niet.
Donald noemt zijn moeder oma en zou dan gewend zijn oma te zeggen omdat hij tegen zijn neefjes zei dat hun oma hun oma was?

Jop Duck schreef:Andere theorie: Oma is een bijnaam wegens haar leeftijd.

Jop Duck schreef:Op het volgende plaatje kun je zien hoe oud ze is. Ik kan het helaas niet tellen maar mischien zijn het er 92 en dan heb ik gelijk dat zij in 1858 is geboren. Misschien minder. In mijn fanfictie is ze geboren in 1863 en heeft ze het geld gevonden. Dan zou ze op haar 65ste haar eerste kind krijgen.
Afbeelding
P.S.: Dit is mijn 900ste bericht.

Dagoduck schreef:
Jop Duck schreef:Andere theorie: Oma is een bijnaam wegens haar leeftijd.

Dus iemand noemt zijn moeder 'oma'?

Redmess schreef:Soms noemen mensen een (veel) oudere vriend opa of oma vanwege de emotionele band, niet zozeer omdat het familie is. Dit verklaart in elk geval in Nederland waarom zoveel mensen Oma zo noemen. En het zou inderdaad een bijnaam kunnen zijn, aangezien zelfs minder bekenden nog weleens Oma tegen haar zeggen.

Overigens is dat "son" inderdaad een algemene aanspreekvorm die vooral door ouderen nog wordt gebruikt. Het is vergelijkbaar met "boy" of "kid". In het Nederlands heb je bijvoorbeeld ook "kind" als aanspreekvorm tegen kinderen, ook als het niet de eigen kinderen zijn.

Jop Duck schreef:Door een postbode werd zij ooit mam genoemd.

Jop Duck schreef:Het is zeker ook zeer gebruikelijk dat oma's rapporten bewaren in: https://inducks.org/story.php?c=YD+56-11-05
Afbeelding

Dagoduck schreef:
Jop Duck schreef:Op het volgende plaatje kun je zien hoe oud ze is. Ik kan het helaas niet tellen maar mischien zijn het er 92 en dan heb ik gelijk dat zij in 1858 is geboren. Misschien minder. In mijn fanfictie is ze geboren in 1863 en heeft ze het geld gevonden. Dan zou ze op haar 65ste haar eerste kind krijgen.

Als je er 92 telt zegt dat niets, want meestal is een taart rond, en als hij vol staat met kaarsjes, dan kan je alleen de voorste zien, en niet degene die erachter staan.
Redmess schreef:Soms noemen mensen een (veel) oudere vriend opa of oma vanwege de emotionele band, niet zozeer omdat het familie is. Dit verklaart in elk geval in Nederland waarom zoveel mensen Oma zo noemen. En het zou inderdaad een bijnaam kunnen zijn, aangezien zelfs minder bekenden nog weleens Oma tegen haar zeggen.

Het is zeker een bijnaam van haar, iedereen noemt haar zo. Maar waarom zou Donald zijn eigen moeder oma noemen?
Jop Duck schreef:Door een postbode werd zij ooit mam genoemd.

De postbode in de strip zegt geen Mam(Nederlands), maar M'am. Dat is een afkorting van madam, en dat betekend mevrouw. De postbode noemt haar dus hier mevrouw.
Jop Duck schreef:Het is zeker ook zeer gebruikelijk dat oma's rapporten bewaren in: https://inducks.org/story.php?c=YD+56-11-05
Afbeelding

En waarom zouden overgrootmoeders dat niet kunnen doen? Oma speelt de rol van oma voor de neefjes, hoewel zij feitelijk hun overgrootmoeder is.
Jop Duck schreef:De kantenstrip die zegt dat ze heeft geleefd tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. Daar is de grap dat Ona Donald oud geld geeft en dat Donald Katrien uitnodigd om met Katrien te daten, maar dan blijkt het geld iets te oud te zijn.

In de strip zegt oma dat ze wat geld het gespaard: "Saving for a rainy day". Dat is een spreekwoord/gezegde en het betekent sparen voor een onvoorziene periode van problemen o.i.d. Een soort van 'appeltje voor de dorst' dus. Het zou nogal vreemd zijn als oma op haar zesde al geld achterhield voor slechtere tijden. Bovendien was het in die tijd hoogst ongebruikelijk om zakgeld te geven, volgens mij gebeurde dat nooit.

Jop Duck schreef:
En waarom zouden overgrootmoeders dat niet kunnen doen? Oma speelt de rol van oma voor de neefjes, hoewel zij feitelijk hun overgrootmoeder is.

Je begrijpt het niet. Oma had een oud rapport van Donald.

Uit McDrake International heb ik ontdekt dat het tiende plaatje van pagina een uit Best Christmas in het orginwel zo luid:
Donald and nephews, singing: "Over the river and through the woods to grandmother's house we go -"
De neefjes zingen dus dat ze naar grootmoeder's huis gaan. Donald zingt denk ik met hun mee. Ook toevallig is dat zij niet bij Opa Duck woont uit de Hard Loser in Best Christmas( denk ik). Want het zou anders wel heel toevallig zijn als hij in de tussentijd dood is gegaan. Het zou natuurlijk van de andere kant kunnen komen of ze kunnen gescheiden zijn.

Dagopoetser schreef:De link die jopduck plaatste, het "Fethry society forum" stond ook dit plaatje uit 1951:
Afbeelding
duidelijker kan volgens mij niet

Jop Duck schreef:Het is niet van Barks of Karp dus Bob Moore kan dat wel vinden maar Karp en Barks hoeven dat niet te vinden.

Robb_K schreef:Ik denk dat zowel Barks als Taliaferro allebei dachten dat oma Duck waarschijnlijk de grootmoeder van Donald was en de grootmoeder van Huey, Dewey en Louie. Ik denk echter dat ze zich niet al te veel zorgen maakten over wat de lezers dachten, omdat ze wisten dat het Disney's beleid was om niet specifiek te zijn over haar relatie met elk van de Eenden.

Ik heb geen probleem met dat. Maar, ik geloof dat Oma is slechts een paar jaren ouder daan Oom Dagobert.

Ik wil wou dat oma de moeder van Donald is. Maar meer bewijs lijkt erop te wijzen dat zij zijn grootmoeder is.

Jop Duck schreef:
Dagopoetser schreef:De link die jopduck plaatste, het "Fethry society forum" stond ook dit plaatje uit 1951:
Afbeelding
duidelijker kan volgens mij niet

Met grandson kan het toch ook zijn gebeurd dat Oma het te snel uitsprak en bedoelde grand son oftewel grote zoon. Ook kan ze verward zijn geweest met son of heet een kleinzoon van haar ook Donald.

Off-topic discussie
Jop Duck schreef:Maar het is van Bob Moore, niet van Barks en Taliaferro waar we het hier specifiek over hebben. Dat kunnen wel meer schrijvers zeggen.

Dagoduck schreef:Bob Moore is net zo goed een geldige bron als Barks en Taliaferro.

Jop Duck schreef:Klopt, maar die kan wat anders denken en Taliaferro is de bedenker van Oma dus ik vind dat hij dat dan mag bepalen.

Dagoduck schreef:Inderdaad, maar Donald nog oma altijd nog steeds grandma, en het lijkt me vrij vreemd als hij dat tegen zijn moeder doet.

Jop Duck schreef:Begrijp jouw bericht niet. Bedoel je nou dat het vreemd is als hij hem voor zijn moeder aanzag? Maar hij had het toch gebaseerd op zijn schoonmoeder?

Dagoduck schreef:Ik bedoel dat het vreemd is dat Donald zijn eigen moeder oma noemt.

Jop Duck schreef:Ik heb zo een gevoel dat Taliaferro eerst Grandma als de oma van Donald zag, maar Karp vond dat het de moeder wss. Uiteindelijk wist Karp Taliaferro te overtuigen dat het de moeder was.

Vervolg off-topic discussie
Jop Duck schreef:
Jop Duck schreef:Ik heb zo een gevoel dat Taliaferro eerst Grandma als de oma van Donald zag, maar Karp vond dat het de moeder wss. Uiteindelijk wist Karp Taliaferro te overtuigen dat het de moeder was.

Wie denkt hetzelfde? Of heeft hetzelfde gevoel? Wie van jullie mag kiezen wat Oma is? Karp of Taliaferro? Ik vind Taliaferro want hij heeft Oma bedacht.

Jop Duck schreef:Helaas is Charles Alfred Taliaferro kinderloos gestorven en kunnen we hem niks en dan ook helemaal niks meer vragen.

niels20020 schreef:
Jop Duck schreef:Ik heb zo een gevoel dat Taliaferro eerst Grandma als de oma van Donald zag, maar Karp vond dat het de moeder wss. Uiteindelijk wist Karp Taliaferro te overtuigen dat het de moeder was.

Dat denk ik echt niet. Als je zijn verhalen bekijkt zie je nergens aanwijzingen dat oma Donalds moeder is, juist eerder dat ze zijn oma is. Behalve dan dat argument wat jij al noemde (dat ze tegen de neefjes zegt dat ze naar hun oma moeten komen), maar daar hebben wij al genoeg over gezegd.

Dagopoetser schreef:
Jop Duck schreef:Helaas is Charles Alfred Taliaferro kinderloos gestorven en kunnen we hem niks en dan ook helemaal niks meer vragen.

Ik heb geen idee wat het er voor de discussie verder toe doet, maar Taliaferro was getrouwd en had kinderen. Zijn eerste kind werd geboren rond 1943 ( http://stp.lingfil.uu.se/~starback/dcml ... andma.html )

Jop Duck schreef:
Dagopoetser schreef:
Jop Duck schreef:Helaas is Charles Alfred Taliaferro kinderloos gestorven en kunnen we hem niks en dan ook helemaal niks meer vragen.

Ik heb geen idee wat het er voor de discussie verder toe doet, maar Taliaferro was getrouwd en had kinderen. Zijn eerste kind werd geboren rond 1943 ( http://stp.lingfil.uu.se/~starback/dcml ... andma.html )

Oh. Ik dacht dat hij geen kinderen had.

Jop Duck schreef:
niels20020 schreef:
Jop Duck schreef:Ik heb zo een gevoel dat Taliaferro eerst Grandma als de oma van Donald zag, maar Karp vond dat het de moeder wss. Uiteindelijk wist Karp Taliaferro te overtuigen dat het de moeder was.

Dat denk ik echt niet. Als je zijn verhalen bekijkt zie je nergens aanwijzingen dat oma Donalds moeder is, juist eerder dat ze zijn oma is. Behalve dan dat argument wat jij al noemde (dat ze tegen de neefjes zegt dat ze naar hun oma moeten komen), maar daar hebben wij al genoeg over gezegd.

Kuch"son" Kuch :P
Jop Duck schreef::P

Als het licht omdat gran'ma word gebruikt door Donald( dat de neefjes ook doen, maar dat kunnen jullie geen sikkepit schelen) dan zou Oma ook de oma van Katrien moeten zijn.

Dagoduck schreef:'Grandma' is ook haar bijnaam, het maakt dus compleet niet uit of Katrien wel of niet oma's kleindochter is. De neefjes noemen haar oma omdat dat makkelijker te zeggen is dan 'Great grandma'. Dat hebben we al zo vaak gezegd, maar daar luister jij niet naar.

Jop Duck schreef:En nu zeggen we het zo! Jullie zeggen de hele tijd dat het komt dat ze de Oma van Donald is, omdat Donald haar zo noemt en nu is het volgens jullie een bijnaam wat ik al lang heb voorgesteld en jullie niet naar luisteren.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor niels20020 » za mei 26, 2018 3:02 pm

Je had ook nog dit stripje (https://inducks.org/story.php?c=YD+56-11-05) als bewijs dat ze zijn moeder is, omdat Donald zijn rapport laat zien. Maar dat slaat toch ook nergens op, ik neem aan dat de meeste kinderen hun rapport ook aan hun opa en oma laten zien?
Mijn top drie tekenaars:
1. Carl Barks
2. Don Rosa
3. Marco Rota
Avatar gebruiker
niels20020
Dagobert fan
Member
 
Berichten: 173
Geregistreerd: di dec 13, 2016 7:42 pm
Woonplaats: Calisota

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Jop Duck » za mei 26, 2018 4:53 pm

Volgens mij haalt dat neefje het rapport van Donald bij Oma op.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Jop Duck » zo mei 27, 2018 7:49 am

Als Oma en Dagobert bij Barks niet broer en zus zijn dan zijn ze verliefd hier.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Jop Duck » di mei 29, 2018 4:51 pm

In This is Your Life, Donald Duck zegt Oma tegen Donald:" sonny boy".
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Redmess » di mei 29, 2018 5:24 pm

Hoe vaak moeten we nu nog herhalen dat dat een algemene Engelse uitdrukking is die ouderen voor ALLE jonge mensen gebruiken, ongeacht of het familie is? Het bewijst NIETS over ouderschap.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Jop Duck » di mei 29, 2018 5:37 pm

En toen de film werd gemaakt bestond de Donnie Duck-gemeenschap niet. Dat Donald door zijn oma word opgevoed en niet door zijn moeder, dus in die film werd ze overduidelijk afgeschilderd als moeder van Donald.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Volgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten