Mooiste Disney Classic?

Berichtdoor Michiel P » wo okt 08, 2008 7:00 pm

Zoals bijvoorbeeld de niet-uitgenodigde boze fee uit Doornroosje ook in de Griekse mythologie al voorkwam als Eris, godin van de Twist, die niet werd uitgenodigd op de bruiloft van Peleus en Thisbe, die de opmaat vormde (Paris-oordeel!) voor de Trojaanse oorlog, bedoel je? Nou, dat lijkt me wel een interessant college.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » do okt 09, 2008 1:02 am

Michiel P schreef:Zoals bijvoorbeeld de niet-uitgenodigde boze fee uit Doornroosje ook in de Griekse mythologie al voorkwam als Eris, godin van de Twist, die niet werd uitgenodigd op de bruiloft van Peleus en Thisbe, die de opmaat vormde (Paris-oordeel!) voor de Trojaanse oorlog, bedoel je? Nou, dat lijkt me wel een interessant college.

Ja, dat is zeker een overeenkomst, al had ik die zelf nog niet gezien. Puik werk!

Terugkomend op Tarzan:

Ik heb 'm vanavond opnieuw bekeken, op DVD. De eerste keer sinds ik 'm in '99 in de bioscoop heb gezien. De film was stukken beter dan ik me 'm herinnerde. Dit is vooral te danken aan het sterke verhaal en het meest van al nog de soundtrack van Phil Collins, die de film echt draagt. Het personage van Tarzan vind ik ook sterk. Het zou natuurlijk voor de hand hebben gelegen om er een stoere, onwrikbare krachtpatser van te maken, zoals we die kennen uit de oude live-action films. Maar Disney kiest gelukkig voor Tarzan als mens.

Dat is maar goed ook, want de andere personages kennen helemaal geen karakterontwikkeling en zijn een beetje flets (de obligatoire 'bekering' van Kerchack helemaal aan het einde even buiten beschouwing gelaten). Zoals ik al zei, is Clayton een tamme schurk, zoals ook Sykes die we eerder bespraken. Het klopt, Michiel, dat al vroeg duidelijk is dat hij niet deugt. Maar toch manifesteert hij zich pas laat als schurk. Ik vind hem niet het type dat hoeft om te komen, inderdaad. (Aan de andere kant is Gaston een vergelijkbaar figuur en ook hij komt gruwelijk aan z'n einde.)

Jane is een leuker personage dan ik me herinner. Ze is niet zo uitgesproken als, zeg, een Esmeralda of een Megara, maar toch op haar eigen manier memorabel, vooral omdat ze steeds zo nerveus en enigzins stuntelig is. De professor is er duidelijk alleen maar voor comic relief, net zoals de sidekicks Tantor en Terk. Die twee zijn zonder twijfel de meest vervelende bijfiguren uit een Disney-film (al komen Timon en Pumbaa aardig in de buurt).

Wat me meer dwarzit, is de opzichtige computeranimatie. Uit The Little Mermaid weten we dat, in een tekenfilm, een handgetekende oceaan, bijvoorbeeld, veel mooier is en echter lijkt dan eentje die met de computer is geanimeerd. De computeranimatie zorgt voor een groot deel voor een lelijke stijlbreuk met de handgetekende animatie. handgetekende figuren moeten in een handgetekende omgeving rondlopen. Zeker, er kan gesmokkeld worden, zoals in de ballroom scène in Beauty and the Beast, maar wanneer het zo opzichtig en doorlopend gebeurd als in Tarzan, wordt de plank grondig mis geslagen. Hyper-realisme is niet wat je wilt bereiken in een handgetekende animatiefilm. Het oerwoud waar Tarzan in rondloopt, lijkt als resultaat hiervan wel op een plastic decor.

Jammer, want Tarzan had zonder dit een veel betere film kunnen zijn.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » do okt 09, 2008 1:10 am

Ik bedenk me nog iets: Ursula gaat op een groteske manier ten onder. Eerst groeit ze uit tot reusachtige proporties, maar dan wordt ze geramd door een boegspriet en door de bliksem getroffen, waarna ze slinkt en nog naknetterend in de golven wegzinkt. Een passend einde, want ze is een machtige zeeheks. Zeer angstaanjagend, maar niet iets wat de kindertjes in de bioscoop óók zou kunnen overkomen, dus wat dat betreft geruststellend ver van hun belevingswereld. (Ik weet overigens niet zeker of dat echt uitmaakt voor kinderen.)

Maar schurken als Sykes, McLeach (uit "The Rescuers Down Under"), Frollo en Clayton zijn gewone mensen zonder magische vermogens. Zij komen op een min of meer realistische wijze aan hun einde. (In de meeste gevallen valt de schurk van een grote hoogte, liefst in het water.) Met name het einde van Clayton vind ik veel te gruwelijk. Kinderen weten best dat zij ook kunnen stikken door wurging. (Of zouden ze dat niet doorhebben omdat het allemaal te snel gaat om het te kunnen volgen?)

Over het algemeen vormen die 'end battles' nooit het beste gedeelte van zo'n Disney-film. Bij het maken van een film gaat alle energie naar de introductie-scènes en de karakterontwikkeling, wat ook de belangrijkste gedeeltes van de film zijn. Het einde is meer een verplicht nummertje. De schurk krijgt eerst de overhand, maar daarna gaat hij toch dood, 'ze' krijgen elkaar en andere losse eindjes worden nog even netjes afgewerkt. Boring!

In "Oliver & Company" is er bijvoorbeeld een duidelijk kwaliteitsverschil tussen de 'karakter-scènes' (de introductie-scènes van Dodger, Georgette, de andere honden en Fagin) en de scènes die de losse eindjes aan elkaar moeten knopen (de begin-scène waarin alle andere poesjes lelijk geanimeerd zijn, de achtervolging aan het einde die niet te volgen is).

Tot slot nog even een aardigheidje voor Rockerduck, gevonden op YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=rS_RlZJZwtQ

Jawel, de nieuwe Kleine Zeemeermin-prequel staat volledig online! I'll be damned if I'm going to watch it, maar jij vindt Ariel een leuk karakter, dus je zult op zijn minst nieuwsgierig zijn, toch? Wat ík dan wel weer leuk vind is dat er een nummer van Harry Belafonte in zit: "Jump in the Line" (Part 3, vanaf 4:35).
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » do okt 09, 2008 1:25 am

Kinderen weten best dat zij ook kunnen stikken door wurging. (Of zouden ze dat niet doorhebben omdat het allemaal te snel gaat om het te kunnen volgen?)

Nou, dat klinkt wel erg dubieus. Ik bedoel: "Of zouden kinderen niet doorhebben dat Clayton zichzelf ophangt, omdat die scène voor hen te snel gaat om goed te begrijpen wat er gebeurt?"

@ Rockerduck: Ik denk dat wij het eens zijn over Tarzan. (Al ben ik wat milder gestemd over Tantor & Terk en Timon & Pumbaa.)
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » do okt 09, 2008 2:27 am

-SLECHTERIKKEN DIE HET ER LEVEND VANAF BRENGEN

Prins Jan, Graaf Slis en de Sheriff van Nottingham eindigen in gevangenschap aan het einde van Robin Hood (met een leuk geintje met het boevenpak van Slis).

Gouverneur Radcliffe wordt ook in de boeien geslagen in het slot van Pocahontas.

Cruella de Vill blijft in One Hundred and One Dalmatians stomend van woede achter in de wrakstukken van haar auto op een besneeuwde helling.

Madam Medusa blijft in The Rescuers achter, hangend aan één van de schoorstenen van haar opgeblazen rivierboot, terwijl haar krokodillen zich tegen haar keren (maar ze is op geen moment daarbij in levensgevaar, omdat ze zich buiten het bereik van de beesten weet te houden).

Kapitein Haak begeeft zich zwemmend voor zijn leven naar de horizon met een krokodil (alweer!) achter zich aan, terwijl Vetje hem aan zijn lot overlaat (maar ook hier vooral weer komisch effect), in Peter Pan.

Huisknecht Edgar wordt in een boekenkist naar Timboektoe verscheept in The Aristocats.

Jafar wordt pas definitief gedood in de sequel van Aladdin, want in de originele film wordt hij als geest opgesloten in een lamp.

De boze stiefmoeder -en zusters blijven ongestraft voor hun verwaarlozing van en slavenarbeid door Assepoester in Cinderella.

Yzma wordt omgetoverd in een kat in The Emperor's New Groove.

Mad Madam Mim (Mikmak) uit The Sword in the Stone eindigt na een toverduel met Merlijn met een griepje in bed.

Ouwe Sepp uit The Fox and the Hound wordt door Frey van een beer gered en uiteindelijk door Granny verzorgd.

Shere Khan, de tijger, slaat op de vlucht met een brandende tak door Mowgli aan zijn staart gebonden, in The Jungle Book.

Jantje Fatsoen, Sluw de Kater en Stromboli blijven ongestraft in Pinocchio. Over de Koetsier ben ik minder zeker.

De alien Gantu in Lilo en Stitch wordt ontheven uit zijn functie en komt in latere slechte sequels terug, dan werkend voor een échte vijand. Jumba en Pleakly, die jacht maakten op Stitch, sluiten vriendschap met Lilo en Nani.

Hades belandt dan wel in de rivier de Styx, maar een god kan per definitie niet dood, in Hercules.

In Alice in Wonderland blijkt de Hartenkoniging (net als alle andere karakters) slechts een hersenspinsel van Alice.

Dumbo, Saludos Amigos, The Three Caballeros en Lady and the Tramp hebben geen (echte) vijanden.


-SLECHTERIKKEN DIE AAN HUN EINDE KOMEN

In The Great Mouse Detective valt Ratbout van de Big Ben een zekere dood tegemoet.

De Hoornkoning in The Black Cauldron belandt in de zwarte toverketel, waar hij niet meer levend uitkomt.

Malificent wordt in de gedaante van een draak gedood door prins Filip in Sleeping Beauty.

Sneeuwwitje's boze stiefmoeder valt, in de gedaante van boze heks, van een hoge rots de diepte in. Aangenomen wordt dat ze dit niet overleeft.

De stroper McBiets wordt door alligators omsingeld en in een positie gebracht waaruit hij onmogelijk leven tevoorschijn kan komen in The Rescuers Down Under.

Shan-Yu wordt opgeblazen (!) door vuurwerk aan het einde van de film Mulan.

In Tarzan wordt Clayton onbedoeld door zijn eigen acties gewurgd door een liaan.

Ursula de zeeheks wordt een scheepsboeg door haar middel geramd als ze veranderd is in een gigantisch monster in The Little Mermaid. Ze gaat roemloos dood.

Gaston wordt door het Beest van grote hoogte van het dak van zijn paleis gesmeten, een zekere dood tegemoet, in Beauty and the Beast.

Scar wordt door de hyena's besprongen en we zien hem in silhouet ten onder gaan in The Lion King.

Rechter Frollo (meest gelaagde en realistische, en daardoor engste en meest effectieve Disney-schurk!) valt van grote hoogte van de Notre Dame, het vuur dat onder hem woedt tegemoet, in The Hunchback of Notre Dame.

In Bambi wordt geëindigd met een laars temidden van een hoop as in een afgebrand kamp, waarmee gesuggereerd wordt dat de mens zijn eigen brand niet overleefd heeft.

Sykes wordt gedood doordat een trein de auto waarin hij op dat moment rijdt, finaal overhoop rijdt in Oliver and Company.

-NIET GEZIEN

Melody Time

The Adventures of Ichabod Crane en Mister Toad

Fun and Fancy Free

Make Mine Music

Treasure Planet

Brother Bear

Home on the Range

Atlantis: The Lost Empire
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » do okt 09, 2008 2:37 am

Michiel P schreef:De schurk krijgt eerst de overhand, maar daarna gaat hij toch dood, 'ze' krijgen elkaar en andere losse eindjes worden nog even netjes afgewerkt. Boring!

Tja, hoe wil jij dan een Disney-film eindigen? Alles moet goed aflopen. En er zijn opvallend veel films waarin de slechterikken blijven lopen en/of waar van een romance geen sprake is. Zó standaard zijn de films nou ook weer niet.

Michiel P schreef:Tot slot nog even een aardigheidje voor Rockerduck, gevonden op YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=rS_RlZJZwtQ

Jawel, de nieuwe Kleine Zeemeermin-prequel staat volledig online! I'll be damned if I'm going to watch it, maar jij vindt Ariel een leuk karakter, dus je zult op zijn minst nieuwsgierig zijn, toch?

Hmmm, voor sequels van dubieuze kwaliteit hebben we anders een apart topic. Ja, ik vind Ariël een leuk karakter, maar ik vind bijna alle Disney-karakters wel leuk (minus Tantor & Terk en Timon & Pumbaa dus).

Bedankt voor de opleving van het topic!
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » do okt 09, 2008 2:45 am

Even een bruggetje maken hoor: In "The Three Caballeros and the Preposterous Title That Didn't Have Anything To Do With The Story" valt de slechterik aan het einde ook van een waterval af. Het is duidelijk dat hij dat niet kan overleven. De drie vogels dreigden er zelf immers ook af te vallen, wat ze uit alle macht probeerden te voorkomen. Dat stoort me niet. Wat me stoort is dat Rosa het in de dialoog achteraf noodzakelijk vond om de schijn op te houden dat de slechterik 'het wel heeft overleeft, maar gelukkig te ver is afgedreven om snel weer op te duiken'. Wat een slap gedoe.

http://disneycomics.free.fr/Ducks/Rosa/ ... nt/33.html (Plaatjes 6 en 7, inclusief krompratende zielige-politiek-correcte-indianen-die-zelf-geen-enkel-initiatief-tonen-en-geholpen-moeten-worden.)

En dat brengt ons weer op het terrein van de Disney Classics. Pikant detail: in "The Three Caballeros" beleven Donald, Joe Carioca en Panchito hun coming-out! Ze zingen immers: "We're three caballeros, three gay caballeros..."

Filmpje van goede kwaliteit: http://www.youtube.com/watch?v=JGWOY8nPCMw

Ja, dat is natuurlijk erg flauw van mij en ik weet ook wel dat 'gay' ook gewoon 'vrolijk' betekent, maar het eerste Caballeros-verhaal van Rosa is erom gecensureerd! In "The Three Caballeros ride again" zingen de drie vogels: "We're three caballeros, yes three caballeros..."

http://disneycomics.free.fr/Ducks/Rosa/ ... os/13.html

Kennelijk heeft Rosa zich daar over opgewonden, want in "The Three Caballeros and the Preposterous Title That Didn't Have Anything To Do With The Story" zingen ze weer: "We're three caballeros, three gay caballeros..." waarbij het woord gay voor de zekerheid nog wat dikker gedrukt is.

http://disneycomics.free.fr/Ducks/Rosa/ ... nt/34.html
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » do okt 09, 2008 5:02 am

Rockerduck schreef:Jantje Fatsoen, Sluw de Kater en Stromboli blijven ongestraft in Pinocchio. Over de Koetsier ben ik minder zeker.

Volgens mij vluchten Pinocchio en Japie Krekel gewoon weg van de Koetsier, waarna ze in zee duiken.

Rockerduck schreef:Hades belandt dan wel in de rivier de Styx, maar een god kan per definitie niet dood

Ik heb het nog even bij Nietzsche gecheckt en die is het daar niet mee eens.

Rockerduck schreef:Lady and the Tramp hebben geen (echte) vijanden.

Behalve Si en Am dan toch, enigszins. (Maar die blijven ook leven.)

Fun and Fancy Free bestaat uit twee delen. In het eerste deel moet Bongo het Circusbeertje het opnemen tegen een grote bullebak van een beer, die uiteindelijk van een waterval stort, dit overleeft en met de stroom wordt meegevoerd naar de verre horizon. Status: Levend. In het tweede deel klimmen Donald, Mickey en Goofy via een bonenstaak naar het luchtkasteel van een reus. Anders dan in het sprookje haalt de reus het einde van de film. Status: Levend. (Van dit tweede deel bestaat een variant die wordt verteld door Paul Frees als Ludwig von Drake, uiteraard weer op zijn geheel eigen, onnavolgbare wijze. Briljant!)

Rockerduck schreef:Tja, hoe wil jij dan een Disney-film eindigen? Alles moet goed aflopen. En er zijn opvallend veel films waarin de slechterikken blijven lopen en/of waar van een romance geen sprake is. Zó standaard zijn de films nou ook weer niet.

Dat is voornamelijk te danken aan de oude films, die veel minder volgens een vast stramien verlopen dan de nieuwere. Wat dat betreft is het toch echt een industrieel product geworden. Een film bestaat uit losse onderdelen die aan elkaar worden gesoldeerd. Ik heb een paar van die eindscènes up YouTube zitten terugkijken en ik vond ze allemaal vervelend en ongeïnspireerd. De oudere films vormen volgens mij een hechter geheel. Ik denk dat de grens ongeveer na "De Reddertjes" ligt.

"Pinocchio": http://www.youtube.com/watch?v=rs8xAIqY5kY
"Fun and Fancy Free": http://www.youtube.com/watch?v=xbsT2kPZ2TU
"The Legend of Sleepy Hollow" (Ichabod): http://www.youtube.com/watch?v=HywQaLI-YU4
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » do okt 09, 2008 6:14 am

Films met een gewelddadige dood van de slechterik maak ik zwart.
Films waarin de slechteriken blijven leven laat ik zo staan.
Films waarvan de status op dit moment onbepaald is zet ik schuin.

Als we nu de data van Rockerduck invoeren in de lijst van Henrieke ontstaat er het volgende patroon:

Snow White and the Seven Dwarfs
Pinocchio
Fantasia
Dumbo
Bambi
Saludos Amigos
The Three Caballeros
Make Mine Music
Fun and Fancy Free
Melody Time
The Adventures of Ichabod and Mr. Toad
Cinderella
Alice In Wonderland
Peter Pan
Lady and the Tramp
Sleeping Beauty
One Hundred and One Dalmatians
The Sword in the Stone
The Jungle Book
The Aristocats
Robin Hood
The Many Adventures of Winnie the Pooh
The Rescuers
The Fox and the Hound
The Black Cauldron
The Great Mouse Detective
Oliver & Company
The Little Mermaid
The Rescuers Down Under
Beauty and the Beast
Aladdin
The Lion King
Pocahontas
The Hunchback of Notre Dame
Hercules
Mulan
Tarzan
Fantasia 2000
The Emperor's New Groove
Atlantis
Lilo & Stitch
Treasure Planet
Brother Bear
Home on the Range

Ik geloof dat we veilig kunnen aannemen dat er in Winnie-the-Pooh geen doden vallen, wel? Voor die vroegste onbekeken films zal dat ook wel gelden. (Toch, Henrieke?) Volgens Wikipedia gaan in "Atlantis" de slechteriken dood. Ik gok dat dat in die laatste drie films niet gebeurt.

We hebben nu een patroon waarbij er aanvankelijk nauwelijks doden vallen in de Disney-films. (O wacht, we hebben het nu alleen over slechteriken. Andere doden (Bambi's moeder!) misschien ook eens turven?) Dit patroon wordt doorbroken door een plotselinge geweldexplosie die in 1985 begint met, hoe kan het anders, "Taran en de Toverketel", een film die voor Disney-begrippen ongekend duister was. Vanaf dat moment gaan de schurken vrij consequent dood. (Maar misschien zijn de schurken zelf ook van karakter veranderd?)

Ik begrijp nu ook hoe ik bij het idee kom dat Disney-schurken altijd dood gaan aan het einde van de film. Voor de meeste films uit mijn jeugd is dat ook zo. Voor zover wij kunnen zien vallen de laatste slachtoffers in "Atlantis", uitgebracht in juni 2001, dus nog vóór 11 september. Ironisch genoeg is "Atlantis" de eerste Disney-film sinds "Taran en de Toverketel" die een PG-rating ('Meekijken gewenst') kreeg. De cirkel is rond.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor H@gar » do okt 09, 2008 9:09 am

Leuke discussie..... :)

Ik snap hoe jullie de verschillen zien, en ik snap ook dat niet alles de beste oplossing is voor kinderen.
Maar persoonlijk vond ik het einde van Clayton in Tarzan erg geslaagd, juist omdat ik het niet verwachtte.

Ik kan bevestigen dat de slechterikken in de laatste drie films het overleven.
Hoewel Treasure Planet een twijfelgeval is: John Silver is 'the main badguy', maar overleeft. Maar hij heeft dan ook geen doodswens tegenover de goeierikken. Maar zijn bemanning, die WEL bewust de goeierikken proberen af te maken, leggen allemaal (!) het loodje. Eigenlijk is het een redelijke massaslachting in die film.... ;)

Maar ik blijf erbij dat het aan de sfeer van de film ligt: luchtige film, slechterik overleeft. Zwaarmoedige film: slechterik legt het loodje, hoe zwaarder de film, hoe 'gruwelijker' de dood.
Dit is geen waterdichte theorie, geef ik toe, zo overleeft Ratcliffe de gebeurtenissen in (het toch wat zware) Pocahontas, maar laat ik voorop stellen dat ik dat ook een anti-climax vind, vooral na de zeer opzwepende scene er vlak voor (Savages).
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Henrieke » do okt 09, 2008 4:17 pm

In Fun and Fancy Free gaat de reus wel degelijk dood, tot verdriet van Snerd, die naar het verhaal luistert. Hij wordt getroost met de woorden "It's only a fig-amentation of your imagination"
Vervolgens tilt de reus het dak van het huis omhoog, in de 'echte' wereld dus, waarna de verteller (Edgar Bergen) flauwvalt.

The adventures of Ichabod and Mr. Toad... Dat ik veel van die recente films niet ken is al erg, maar dat veel mensen deze film niet gezien hebben is schandalig! Ook al had ik liever beide delen als lange film gezien en heeft het niet meer veel te maken met de originele verhalen... het is één van mijn grote favorieten. Hoe het met de slechterik van Sleepy Hollow afloopt, kan je hier zien:
http://dailymotion.alice.it/video/x4yl6m_title02_fun
Dit is dus wel een spoiler! De DVD van de film is niet duur omdat hij zo onbekend is, je kan hem zo vinden bij bol.com of de Blokker. Echt de moeite waard, als je het mij vraagt.
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Rockerduck » do okt 09, 2008 4:27 pm

Michiel P schreef:The Adventures of Ichabod and Mr. Toad

Het verhaal van Mr. Toad ken ik als mini-classic 'Wind in de wilgen'. Ook boeven Winky en de wezels blijven leven. Wat er met ze gebeurt blijft echter onduidelijk. We mogen aannemen dat ze naar de gevangenis gaan.

Michiel P schreef:
Rockerduck schreef:Hades belandt dan wel in de rivier de Styx, maar een god kan per definitie niet dood

Ik heb het nog even bij Nietzsche gecheckt en die is het daar niet mee eens.

:lol:

En Wim Kan: "God is dood... Nu de gelovigen nog."

Michiel P schreef:
Rockerduck schreef:Lady and the Tramp hebben geen (echte) vijanden.

Behalve Si en Am dan toch, enigszins. (Maar die blijven ook leven.)

Hmmm, die zie ik meer als pestkoppen dan als echte vijanden. In de film zit wel een rat die de baby van Jim Dear en Darling bedreigt. Die wordt door Vagebond doodgebeten.

Michiel P schreef:Fun and Fancy Free In het tweede deel klimmen Donald, Mickey en Goofy via een bonenstaak naar het luchtkasteel van een reus. Anders dan in het sprookje haalt de reus het einde van de film. Status: Levend. (Van dit tweede deel bestaat een variant die wordt verteld door Paul Frees als Ludwig von Drake, uiteraard weer op zijn geheel eigen, onnavolgbare wijze. Briljant!)

Ja, dat gedeelte kende ik, juist doordat ik de versie met Otto van Drakenstein heb gezien. Overigens in een Nederlandstalige versie, maar erg leuk inderdaad! Véél leuker dan die malle buikspreekpop en melige verteller in de originele film.

Michiel P schreef:
Rockerduck schreef:Zó standaard zijn de films nou ook weer niet.

Dat is voornamelijk te danken aan de oude films, die veel minder volgens een vast stramien verlopen dan de nieuwere. Wat dat betreft is het toch echt een industrieel product geworden. Een film bestaat uit losse onderdelen die aan elkaar worden gesoldeerd. [...] De oudere films vormen volgens mij een hechter geheel. Ik denk dat de grens ongeveer na "De Reddertjes" ligt.

Hmm, ik zie dat probleem niet. Films als The Little Mermaid, Beauty and the Beast en Aladdin kennen toch allemaal een solide verhaalopbouw en doorlopende spanningsboog. De liedjes in de films helpen juist het verhaal vooruit. Haal er maar eens één uit en de film werkt niet meer. Dat toont aan dat het om één geheel gaat.

Disney is, zeker na The Lion King, nieuwe wegen ingeslagen. In Pocahontas wordt geëxperimenteerd met zwaardere thema's en een nieuwe, minder aaibare, maar interessante tekenstijl. The Hunchback of Notre Dame is zonder meer de donkerste, meest belaadde en meest gelaagde Disney-film en daarmee één van de beste.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Henrieke » do okt 09, 2008 5:09 pm

Rockerduck schreef:Véél leuker dan die malle buikspreekpop en melige verteller in de originele film.

Ho ho, malle buikspreekpop? Je hebt het hier wel over Charlie McCarthy! Paul Frees is overigens geweldig, hoewel ik liever de films in hun originele gedaante zie. Hoe klinkt Ludwig eigenlijk in het Nederlands? Wie deed zijn stem?
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do okt 09, 2008 8:44 pm

Snow White and the Seven Dwarfs-niet gezien, ken het sprookje, niet in top 10 N G=gezien, N=niet gezien
Pinocchio-best leuk denk ik N
Fantasia-mwoh Deels
Dumbo-mwoh denk ik N
Bambi-bah denk ik N
Saludos Amigos-leuk denk ik N
The Three Caballeros-ik ben een vrolijke caballerro hierover G
Make Mine Music-????? N
Fun and Fancy Free-?????? N
Melody Time-???????? N
The Adventures of Ichabod and Mr. Toad-lijkt me zo vet, heb The Wind in the Willows gezien N
Cinderella-bah denk ik N
Alice In Wonderland-bah denk ik N
Peter Pan-mmm, heb alleen sequel gezien N
Lady and the Tramp-lijkt me leuk N
Sleeping Beauty-bah denk ik N
One Hundred and One Dalmatians-weet ik niet N
The Sword in the Stone-??? N
The Jungle Book-hm denk ik N
The Aristocats-weet ik niet N
Robin Hood-weet ik niet N
The Many Adventures of Winnie the Pooh-pffffffffffffff Pooh? te kinderachtig, maar niet gezien N
The Rescuers-hm denk ik N
The Fox and the Hound-hm denk ik N
The Black Cauldron-wasda N
The Great Mouse Detective-lijkt me heel vet N
Oliver & Company-weet ik niet N
The Little Mermaid-bah denk ik N
The Rescuers Down Under- hm denk ik N
Beauty and the Beast-bah denk ik N
Aladdin-te jong, maar ik denk leuk N
The Lion King-te jong maar heb filmstrip gelezen, mwoh N
Pocahontas-te jong maar lijkt me leuk N
The Hunchback of Notre Dame-beetje saai denk ik N
Hercules-te jong maar ik denk een beetje saai N
Mulan-ik was te jong lijkt me leuk N
Tarzan-tekenfilmserie is zeer geslaagd (TR)maar heb film niet gezien N
Fantasia 2000-niet gezien N
The Emperor's New Groove-lijkt me fun N
Atlantis-met opzet niet gezien slecht en ik was te jong N
Lilo & Stitch-een beetje kinderlijk G
Treasure Planet-met opzet niet gezien slecht en ik was toen nog S+W-fan N
Brother Bear-met opzet niet gezien slecht N
Home on the Range-niet gezien lijkt me leuk N
Chicken Little-leuk dingetje G
Meet the Robinsons-deze slechterik wordt geen slechterik meer i.v.m. tijdreizen G
WALL-E-leuke film-geen slechterik-is dit een classic? G
Lijstje
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Michiel P » do okt 09, 2008 10:40 pm

H@gar schreef:Hoewel Treasure Planet een twijfelgeval is: John Silver is 'the main badguy', maar overleeft. Maar hij heeft dan ook geen doodswens tegenover de goeierikken. Maar zijn bemanning, die WEL bewust de goeierikken proberen af te maken, leggen allemaal (!) het loodje. Eigenlijk is het een redelijke massaslachting in die film...

Massaslachting? Dan moet "Treasure Planet" ook op de zwarte lijst, als je me vat. Overigens beweert Wikipedia dat er wel degelijk piraten gevangen worden genomen en benedendeks worden geplaatst. En (Long) John Silver is het klassieke voorbeeld van de sympathieke schurk die aan het eind van het verhaal nog steeds op vrije voet... euh, houten poot is.

H@gar schreef:Maar ik blijf erbij dat het aan de sfeer van de film ligt: luchtige film, slechterik overleeft. Zwaarmoedige film: slechterik legt het loodje, hoe zwaarder de film, hoe 'gruwelijker' de dood. Dit is geen waterdichte theorie, geef ik toe.

Niet echt, nee. Dat zou betekenen dat Disney vanaf 1985 ineens alleen maar zwaarmoedige films is gaan produceren. Voor "De Speurneuzen" en "Oliver" gaat het al niet op, bijvoorbeeld. Maar in grote lijnen heb je wel gelijk dat het al enorm uitmaakt of de film luchtig dan wel serieus is.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney films

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten