Mooiste Disney Classic?

Berichtdoor Michiel P » do okt 09, 2008 11:47 pm

Henrieke schreef:Hoe het met de slechterik van Sleepy Hollow afloopt, kan je hier zien:

Waarbij je voor het gemak maar even in het midden laat wie die slechterik precies is. Volgens mij hebben we hier te maken met twee personen die elk hun eigen onsympathieke kanten hebben, maar geen van beide de echte slechterik zijn.

Rockerduck schreef:Hmm, ik zie dat probleem niet. Films als The Little Mermaid, Beauty and the Beast en Aladdin kennen toch allemaal een solide verhaalopbouw en doorlopende spanningsboog. De liedjes in de films helpen juist het verhaal vooruit. Haal er maar eens één uit en de film werkt niet meer. Dat toont aan dat het om één geheel gaat.

Dat zal ik ook niet ontkennen. Wat ik bedoel is dat niet alle delen gelijkwaardig zijn. Niet elk gedeelte is met dezelfde zorg uitgewerkt. Scènes waarin karakters geïntroduceerd of ontwikkeld worden vormen het emotionele hart van de film en worden zorgvuldiger uitgewerkt dan bijvoorbeeld die eindscènes waar ik zo op zit te hameren, want die zijn veel minder belangrijk.

Ik merk dat aan "Oliver" heel sterk. Ze hebben veel energie gestoken in die introductie-scène van Georgette, terwijl andere delen van de film kennelijk pas later zijn toegevoegd en veel slechter zijn geanimeerd. Er wordt ook animatie gekopieerd uit de "Perfect isn't easy"-sequentie.

Zo'n eindgevecht is tot op zekere hoogte gewoon vulmateriaal. Het is nodig om het verhaal af te ronden, maar het vormt niet de essentie van het verhaal dat de makers willen vertellen, dus die leven zich vooral uit op de karakterdefiniërende en karaktervormende momenten, denk ik.

Ik krijg het niet goed onder woorden. Het zou leuk zijn als we iemand als Wilbert Plijnaar of Daan Jippes eens uit konden horen over zo'n tekenfilmproces. Ik denk dat wat jij eerder in dit topic zei er iets mee te maken heeft:

Rockerduck schreef:Ik denk dat dat ligt aan het feit dat de animators nog moesten wennen aan het nieuwe werkschema dat geïntroduceerd was door Katzenberg. Vroeger werkte men in de animatieafdeling gerust vijf jaar of langer aan een productie. Maar sinds het aantreden van Eisner en Katzenberg moest er ieder jaar een film uitkomen, en hoewel natuurlijk niet alle animators op dezelfde projecten werden gezet, was er wel degelijk sprake van een nieuw en veel strakker tijdschema en voor het eerst ook een strak budget waar niet overheen gegaan mocht worden (zoals wel het geval was in de Walt-Roy jaren).

Door beperkingen aan tijd en budget kunnen de filmmakers niet elke scène tot in de puntjes verzorgen. Soms moet een film gewoon af. Voor dingen die niet optimaal werken wordt de stoplap gebruikt die het gat voor het grootste gedeelte afdekt.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor H@gar » vr okt 10, 2008 8:51 am

Henrieke schreef:
Rockerduck schreef:Véél leuker dan die malle buikspreekpop en melige verteller in de originele film.

Ho ho, malle buikspreekpop? Je hebt het hier wel over Charlie McCarthy! Paul Frees is overigens geweldig, hoewel ik liever de films in hun originele gedaante zie. Hoe klinkt Ludwig eigenlijk in het Nederlands? Wie deed zijn stem?

Reinder van der Naalt deed de stem in sommige producties. Zijn Ludwig was grotendeels als de Engelse, maar met een hogere stem. Wel goed gecast, vond ik.
In Ducktales deed Arnold Gelderman de stem, en daar klonk hij te verstandig.... Om de een of andere reden past dat niet bij Ludwig.... ;)
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor H@gar » vr okt 10, 2008 8:58 am

Michiel P schreef:Massaslachting? Dan moet "Treasure Planet" ook op de zwarte lijst, als je me vat. Overigens beweert Wikipedia dat er wel degelijk piraten gevangen worden genomen en benedendeks worden geplaatst. En (Long) John Silver is het klassieke voorbeeld van de sympathieke schurk die aan het eind van het verhaal nog steeds op vrije voet... euh, houten poot is.

Uuuuh, nee, ik ben er vrijwel zeker van dat alle bemanning uit inhaligheid achter de schat aan gaan, en daardoor de boot missen...... Letterlijk.....
Maar ik geef toe, het is een tijdje terug dat ik de film zag, ik kan me vergissen.
Maar ik weet wel zeker dat ruim de helft het niet overleeft.... ;)
En ja, daarmee past hij is je rijtje.....
Maar toch vind ik het totaal iets anders als een bijfiguur doodgaat ten opzichte van 'the main badguy'.
Dat laatste heeft altijd wat dramatischer.

Daar komt nog bij dat Pocahontas ook een sterfgeval heeft: Kocoum. Die wordt door Thomas doodgeschoten.
Geen slechterik, maar aangezien Bambi ook bij het rijtje staat, lijkt deze me ook op zijn plaats.
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr okt 10, 2008 8:08 pm

H@gar schreef:Daar komt nog bij dat Pocahontas ook een sterfgeval heeft: Kocoum. Die wordt door Thomas doodgeschoten.
Geen slechterik, maar aangezien Bambi ook bij het rijtje staat, lijkt deze me ook op zijn plaats.

Volgens mij staat Bambi in het rijtje van Michiel, omdat erin gesuggereerd wordt dat de mensen, de slechterikken in het verhaal (jagers!) dood gaan.

Michiel P schreef:Dat zal ik ook niet ontkennen. Wat ik bedoel is dat niet alle delen gelijkwaardig zijn. Niet elk gedeelte is met dezelfde zorg uitgewerkt. Scènes waarin karakters geïntroduceerd of ontwikkeld worden vormen het emotionele hart van de film en worden zorgvuldiger uitgewerkt dan bijvoorbeeld die eindscènes waar ik zo op zit te hameren, want die zijn veel minder belangrijk.

Daar kan ik het mee eens zijn. Hoewel het moeilijk is om aan te wijzen wat 'minder belangrijke' gedeelten zijn voor een film die gemiddeld maar een minuut of 70 duurt, en waarin toch alles verteld moet worden wat nodig is. Er zijn maar weinig overbodige scènes (vulmateriaal). Een voorbeeld van een vulscène vind ik Sebastiaan in gevecht met Louis de kok, in The Little Mermaid.

Michiel P schreef:Zo'n eindgevecht is tot op zekere hoogte gewoon vulmateriaal. Het is nodig om het verhaal af te ronden, maar het vormt niet de essentie van het verhaal dat de makers willen vertellen, dus die leven zich vooral uit op de karakterdefiniërende en karaktervormende momenten, denk ik.

Toch is zo'n eindgevecht wel degelijk belangrijk. In recente jaren wordt 'het eindgevecht' wel steeds vaker herhaald in een zelfde vorm. In oudere films had je nog andere eindes, zoals Pinocchio (ontsnappen aan een walvis), Alice in Wonderland (rechtbankdrama), Jungle Book (meisje lokt Mowgli naar dorp).

Michiel P schreef:Ik denk dat wat jij eerder in dit topic zei er iets mee te maken heeft:

Sterker nog: ik weet het wel zeker. Budget was budget en kwam je daar overheen: jammer dan. Ga maar snijden, ga maar bezuinigen. Dat kwam in de tijd vóór Eisner gewoon niet voor.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » vr okt 10, 2008 8:10 pm

In het lijstje van DFvDU zie ik bepaalde regelmatigheden: sprookjes of films waarin vrouwen de hoofdrol spelen vind je bij voorbaat al niet leuk. Jammer, want er is geen enkele reden waarom die films minder mooi zouden zijn. Dat het om 'meisjesfilms' zou gaan, zijn vooroordelen. Andersom hebben meisjes vaak geen probleem met 'jongensfilms'.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » za okt 11, 2008 1:44 am

H@gar schreef:En ja, daarmee past hij in je rijtje... Maar toch vind ik het totaal iets anders als een bijfiguur doodgaat ten opzichte van 'the main badguy'.

Ja, dat heeft zeker niet dezelfde impact. Eerlijk zeggen: Had jij gewild dat John Silver het loodje zou leggen? Die is toch min of meer sympathiek? Maar omdat Disney lange tijd uiterst terughoudend was wat betreft het laten sterven van slechteriken, vind ik die dode piraten wel degelijk significant, ook al zijn het maar bijfiguren.

H@gar schreef:Daar komt nog bij dat Pocahontas ook een sterfgeval heeft: Kocoum. Die wordt door Thomas doodgeschoten. Geen slechterik, maar aangezien Bambi ook bij het rijtje staat, lijkt deze me ook op zijn plaats.

Nou gaan er dingen door elkaar lopen, want in dat rijtje gaat het om dode slechteriken. Bambi staat erin omdat daarin de jagers door brand om het leven komen, niet vanwege Bambi's moeder. Wat Rockerduck zegt.

Rockerduck schreef:In recente jaren wordt 'het eindgevecht' wel steeds vaker herhaald in een zelfde vorm.

My point exactly. Het 'eindgevecht' is de geijkte manier geworden om een verhaal ten einde te brengen. Een invuloefening. De adrenaline en de geluidsterkte worden nog even flink omhoog gejaagd. Pats! Boem! Wham! Slechterik dood, spanningsboog afgelopen, zoenen! Als je die scènes los bekijkt is er geen donder aan.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » za okt 11, 2008 8:42 pm

'k Heb zojuist op de DVD het alternatieve einde van Tarzan gezien. Man, ben ik even blij dat ze dát niet hebben gebruikt. In dat einde lijkt de film wel een Bruce Willis-actiespektakel geworden te zijn, compleet met mittrailleurs, explosies, bemanning die wordt opgeblazen etc. Helemaal uit de toon van de rest van de film. Zo bezien is het huidige einde veel acceptabeler.

Hoe meer ik naar de film kijk, hoe mooier dat-ie wordt, trouwens. Ik had me nog niet gerealiseerd dat de film in zijn huidige vorm zonder computer helemaal niet gemaakt had kúnnen worden. Zo'n surfende Tarzan bijvoorbeeld, was onmogelijk geweest zonder de PC. Daarvoor (en voor andere vormen van animatie waarbij de 'camera' tussen, onder, boven en om bomen en takken heen zoomt) werd een programma genaamd 'deep canvas' gebruikt, dat de bomen van alle kanten kon kleuren (ook de kanten die je niet ziet).

Achteraf bezien valt het met die 'plastic jungle' ook wel mee. Er blijven inderdaad momenten waarop het erg onooglijk is (bijv. als Terk uit het gebladerte tevoorschijn komt als hij met zijn maatjes gaat spelen: "the fun has arrived!"; of als de gorilla-familie zich te ruste legt) maar langzaam aan went het meer. Waar ik wél bij blijf, is dat ze de zee en alle materialen (bijv. de hut) gewoon met de hand hadden moeten tekenen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor H@gar » zo okt 12, 2008 11:31 am

Michiel P schreef:Ja, dat heeft zeker niet dezelfde impact. Eerlijk zeggen: Had jij gewild dat John Silver het loodje zou leggen? Die is toch min of meer sympathiek? Maar omdat Disney lange tijd uiterst terughoudend was wat betreft het laten sterven van slechteriken, vind ik die dode piraten wel degelijk significant, ook al zijn het maar bijfiguren...

Nee, ik had inderdaad Silver niet dood willen zien gaan. Maar de spanning in de climax komt (for once) dan ook niet echt van de slechterik, maar van de situatie zelf.
Michiel P schreef:Nou gaan er dingen door elkaar lopen, want in dat rijtje gaat het om dode slechteriken. Bambi staat erin omdat daarin de jagers door brand om het leven komen, niet vanwege Bambi's moeder. Wat Rockerduck zegt.

Ah! Ik snapte hem even niet.... Maar wat mij betreft mag Bambi er dan uit, want er wordt niet duidelijk dat er iemand doodgaat, ook de jagers niet. Sterker, vlak voor het einde van de brand-scene wordt Bambi nog aangeschoten. Als de jagers zo in paniek waren vanwege de brand, zouden ze iets anders aan hun hoofd hebben, denk ik.
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo okt 12, 2008 2:24 pm

H@gar schreef:Ah! Ik snapte hem even niet.... Maar wat mij betreft mag Bambi er dan uit, want er wordt niet duidelijk dat er iemand doodgaat, ook de jagers niet. Sterker, vlak voor het einde van de brand-scene wordt Bambi nog aangeschoten. Als de jagers zo in paniek waren vanwege de brand, zouden ze iets anders aan hun hoofd hebben, denk ik.

Ik vind de laars te midden van een hoop as en een afgebrand kamp anders veelzeggend...
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » zo okt 12, 2008 9:52 pm

Rockerduck schreef:Achteraf bezien valt het met die 'plastic jungle' ook wel mee. Er blijven inderdaad momenten waarop het erg onooglijk is (bijv. als Terk uit het gebladerte tevoorschijn komt als hij met zijn maatjes gaat spelen: "the fun has arrived!"

Wanneer Tarzan Clayton voor het eerst in het oog krijgt is het heel vreselijk. Tarzan zit hoog in een boom en beneden hem bewegen boomkruinen die zó uit de computer zijn getrokken. Het is net een computerspelletje.

http://www.youtube.com/watch?v=oJLhE-FB2lo (Part 4, 5:08)

O, en Terk is een meisje.

H@gar schreef:Maar wat mij betreft mag Bambi er dan uit, want er wordt niet duidelijk dat er iemand doodgaat, ook de jagers niet.

De dood van de jagers is denk ik bewust ambigu. Je moet het maar zelf uit de context opmaken. Zo is het bijvoorbeeld ook niet duidelijk of de jachthonden de steenlawine overleven. Ook de dood van Bambi's moeder wordt bewust niet expliciet in beeld gebracht. (Hoewel er geen twijfel over bestaat dát ze dood gaat.)

Het feit dat Disney daar zo voorzichtig mee omging geeft wel aan dat ze er moeite mee hadden om personages te laten sterven. In "Sneeuwwitje" gaat de heks wel dood, maar die scène werd indertijd dan ook hevig gecensureerd.

(Ik heb het einde van "Bambi" bekeken op YouTube, maar die scène met die laars in het afgebrande kamp heb ik niet gezien. Is die scène ook gecensureerd in sommige versies?)
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » zo okt 12, 2008 9:56 pm

Parodie op de dood van Bambi's moeder in "Slappy Squirrell" ("Animaniacs"):

http://www.youtube.com/watch?v=uJfOHHjtarw (vanaf 0:30)
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma okt 13, 2008 3:30 am

Michiel P schreef:O, en Terk is een meisje.

En het gekke is: dat wíst ik! En tóch doe ik het dan onbewust fout...

Michiel P schreef:(Ik heb het einde van "Bambi" bekeken op YouTube, maar die scène met die laars in het afgebrande kamp heb ik niet gezien. Is die scène ook gecensureerd in sommige versies?)

Hmmm... geen idee. Vreemd. Ik ben vrij zeker dat ik een dergelijke scène heb gezien.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor H@gar » ma okt 13, 2008 10:35 am

Michiel P schreef:(Ik heb het einde van "Bambi" bekeken op YouTube, maar die scène met die laars in het afgebrande kamp heb ik niet gezien. Is die scène ook gecensureerd in sommige versies?)

Rockerduck schreef:Hmmm... geen idee. Vreemd. Ik ben vrij zeker dat ik een dergelijke scène heb gezien.

Tja, en ik vrij zeker van niet.... ;)
Vond het al zo vreemd....
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Rockerduck » do okt 16, 2008 2:36 am

Hier is een YouTube-video met stukjes uit alle Disney Classics achter mekaar (helaas wel met steeds dezelfde achtergrondmuziek):
http://www.youtube.com/watch?v=javntkwQVsI
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » zo okt 19, 2008 2:38 am

Goed en slecht nieuws voor Michiel P:

Het goede nieuws: Oliver & Company komt volgend jaar februari opnieuw uit op dvd, in een zogenaamde '20th anniversary special edition'. Het slechte nieuws: het enige 'special' zal het kartonnen hoesje zijn:

The studio has also announced a 20th Anniversary Edition DVD for Oliver & Company for release on February 3, 2009. The rerelease will boast an all-new game, extras from the film's 2002 [dvd-]debut, and the all-important foil-embossed slipcover, but little else new or noteworthy. The same day brings umpeenth video premiere in the best-selling athletic dog talking puppies series, Space Buddies, on DVD and Blu-ray with bloopers, an Alyson Stoner music video, and Disneypedia: Guide to Space Travel.

Bron: http://www.ultimatedisney.com/

Goed nieuws ook voor liefhebbers van Pinocchio:

Die komt in maart 2009 in een nieuwe special edition op dvd. Persbericht hier:

http://www.ultimatedisney.com/pinocchio ... -0310.html
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney films

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten